Kinukkiriisi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riisinkeitin! Tosi näppärä laite: riisit pestään ja valutetaan ja nakataan keittimeen, johon vielä lisätään saman verran vettä (kuin riisiä). Ja ei kun päälle. Mausteet lisätään vasta kun riisit ovat kypsiä, mutta riisistä tulee sellaista kokkareista, muhevaa ja maukasta (varsinkin, jos laittaa hiukkasen enemmän riisiä kuin vettä). Niitä laitteita myydään täällä Suomessakin: mulla on Kenwood-merkkinen laite!

Juu kyllä ne höyrykeittimellä sen tekee, ilman sitä ei niin "klimppiintyvää" ja hyvää riisiä saa.
edit: tässä on tän näköinen höyrykeitin, hinnasta ei oo hajua, äkkiä göögletin, mutta ei noi kovin kalliita ole, tarvis itellekkin hommata :jahas:
teknistä tietoa:
* teho 650 W,
* 60 minuutin ajastin,
* 0,3l riisinkypsennysastia.

Viimeksi muokattu:
Jos joku on katsonu Iron Cheffia SubTV:ltä niin siellä niillä ainakin on ihan erityiset riisinkeittimet, jotka ovat ihan vain sitä varten.

Tylerd sanoi:
Juu kyllä ne höyrykeittimellä sen tekee, ilman sitä ei niin "klimppiintyvää" ja hyvää riisiä saa.

Juu, on mulla höyrykeitinkin, mutta en mä sillä kyllä riisiä ole keittänyt. Höyrykeitin sopii paremmin kasvisten ja vihannesten höyryttämiseen (että vitamiinit säilyy), mutta en ole kyllä koskaan nähnyt riisiä höyrytettävän :eek: Riisikeittimellä voi vaikuttaa riisin koostumukseen: esim. jos laitat vettä enemmän, ei riisistä niin "klimppiintyvää" tule, mutta itse kun just tykkään sellaisesta "klimppiintyvästä" niin en ole sitä vettä niin paljon laittanut.

Iinez sanoi:
Juu, on mulla höyrykeitinkin, mutta en mä sillä kyllä riisiä ole keittänyt. Höyrykeitin sopii paremmin kasvisten ja vihannesten höyryttämiseen (että vitamiinit säilyy), mutta en ole kyllä koskaan nähnyt riisiä höyrytettävän :eek: Riisikeittimellä voi vaikuttaa riisin koostumukseen: esim. jos laitat vettä enemmän, ei riisistä niin "klimppiintyvää" tule, mutta itse kun just tykkään sellaisesta "klimppiintyvästä" niin en ole sitä vettä niin paljon laittanut.
Jaa :nolo: Vittu mä olen luullut, että riisikeitin ja höyrykeitin on yks ja sama asia.......eri nimi vaan. Tossa minkä netistä poimin on 0,3l riisinkypsennysastia......

Tylerd sanoi:
Jaa :nolo: Vittu mä olen luullut, että riisikeitin ja höyrykeitin on yks ja sama asia.......eri nimi vaan. Tossa minkä netistä poimin on 0,3l riisinkypsennysastia......

No, eihän sitä voi kaikkea tietää :) Mutta siinä vaiheessa, jos itsekin olet laitetta hankkimassa, kannattaa olla tarkka. Jos siis pääasiallinen tarkoitus on riisin keittäminen, on riisinkeitin parempi. Toki voi höyrykeittimelläkin keittää riisiä, mutta teho ei ole aivan samaa luokkaa ja olettaisin, että höyrykeittimessä tulee epätasaisempi kypsennys, jos on kyse suuremmista riisimääristä (niin, no 0,3 l:han ei suuren suuri ole), sillä kypsennyksen aikana laitteeseen ei saa koskea (esim. hämmentääkseen riisiä).
Molemmat on hyviä laitteita, mutta niiden käyttötarkoitus on hiukan erilainen.

Riisinkeittimeen jasmiiniriisiä ja masiina päälle, niin jo tuoksuu kyökissä, kuin kiinalaisessa. Muista huuhdella riisit ennen keittimeen laittoa siivilässä kylmällä vedellä huolellisesti ja sitten vaan riisit koneeseen, vettä ohjeen mukaan, ja kone tekee loput. Toi mikä mulla on, sulkee virran, tai siis siirtyy lämpimänäpitotilaan kun riisit on valmiit.

Kannattaa pitää niitä siinä lämpimänäpitotilassa tovi, niin viimeinenkin vesi pääsee haihtumaan, jos sitä on vielä hieman jäljellä. Riisistä tulee sellaista kiinteää kuten kiinalaisissa. :rock:

Tampereen Sokokselta ostin Nordican keittimen, jolla hintaa oli muistaakseni 39.90. Helpottaa elämätä kummasti, kun ei tarvii siinä hellan edessä kytätä. Ja koiranomistajille mainio kapine, jos riisiä pruukaa hurtille syöttää.

jasmiiniriisistä tulee melkein sellasta kinukkipuuroriisiä ihan keittämälläkin. mutta varmasti parempi tuolla masiinalla.

Justiinsa tässä syön itse valmistamaa kanaa Kung Po jasmin-riisin kera. :kuola: Mä laitan tuon riisin aina ihan normaalisti vaan kattilassa ja hyvää tulee. Levy kutoselle, vedet ja riisit kyytiin (suhde:1 desi riisiä/2 desiä vettä). Sekoita jollakin kepukalla vähän. Sitten kun alkaa kiehumaan niin levy ykköselle ja kansi päälle ja ei saa koskea millään kepukalla ennen kuin on valmista eli kun nesteet on haihtunut pois ja se on sellaista "kiinteätä".

Vinkki, vinkki! Hämeentie 1:ssä on Vii Voan-niminen liike, josta saa ostettua kaikenlaista hässäkkää kiinalaisiin sapuskoihin. Mm Jasmin-riisiä 10kg säkki 10€.

Iinez sanoi:
Juu, on mulla höyrykeitinkin, mutta en mä sillä kyllä riisiä ole keittänyt. Höyrykeitin sopii paremmin kasvisten ja vihannesten höyryttämiseen (että vitamiinit säilyy), mutta en ole kyllä koskaan nähnyt riisiä höyrytettävän :eek:
Jamie Oliverilta opittua: riisit kattilaan kiehumaan 5 minuutiksi (siis veteen) ja sitten kiehuvan veden päälle foliolla peitettynä siivilään toiseksi viideksi minuutiksi. Olen tuon jälkimmäisen vaiheen tehnyt höyrykattilan yläosassa, hyvin ne kypsyy riisit siinäkin. Klimppiytymisestä ei ole tietoa kun syön tummaa riisiä, joka on aika irtonaista tavaraa laittotavasta riippumatta.

Aamulla vielä kun jälkimmäisessä vaiheessa laittaa kattilaan veden sekaan kananmunat niin alkaa olla kokkausoptimointi huipussaan.

metalman sanoi:
jasmiiniriisistä tulee melkein sellasta kinukkipuuroriisiä ihan keittämälläkin. mutta varmasti parempi tuolla masiinalla.

Niinhän siitä tulee ja muutenkin on tuhat kertaa paremman makusta kun tavallinen riisi. Ja Jyväskylässä ainakin Minimanista sitä saa ihan mukavaan hintaan.

Hiukan :offtopic: mutta onko kenelläkään minkäänlaista hajua kinkkisafkan ravintoarvoista?
Olen joskus kuullut huhua, että niissä olisi yllättävänkin paljon rasvaa, mutta mikä mahtaa olla totuus...?
Olisi nimittäin kiva tietää, että mitä siellä tulee syötyä, kun suht. usein tulee kuitenkin kinkkisapuskaa nautittua.

training_day sanoi:
Hiukan :offtopic: mutta onko kenelläkään minkäänlaista hajua kinkkisafkan ravintoarvoista?
Olen joskus kuullut huhua, että niissä olisi yllättävänkin paljon rasvaa, mutta mikä mahtaa olla totuus...?
Mitä mahdat tarkoittaa tuolla yllättävän paljolla rasvalla, kun kiinalaisessa keittiössä kaikki joko paistetaan tai uppopaistetaan kiehuvassa öljyssä? Lisäksi keittiön perusidiksiin kuuluu käyttää lihasta niitä rasvaisempia osia eikä mitään filettä.

Siihen sitten kaikesta kuidusta puhdistettu riisi tai nuudelit kyytipojaksi niin kasassa on ateria, missä kalorit tulee nopeista hiilareista ja rasvasta, suurinpiirtein 1000 kcal per lautasellinen pikaisen nettihaun tulosten perusteella.

Ei siis mitään kiristelykauden safkaa, mutta hyvää tietty kuin mikä. Itse pidän thaikkumössöistä enemmän, mutta ravintoarvojen puolesta nää on niitä mättöpäivän antimia molemmat.

Hm, aika monessa replyssä vilahteli klimppiintyvä riisi, mikä ei kyllä omaan makuun ole siellä riisihierarkian yläpäässä. Saakos tuolla riisikeittimellä siis tehtyä tavallisesta pitkäjyväsestä vaaleasta riisistä semmosta irtonaista, mutta 'pehemiää'? Ja mites tuo tumma riisi kokkaantuu tuommosella, kun sitä tulee enimmäkseen syötyä?

Jasminiriisiä syön sitten vaikka kiinalaisessa :jahas:

Clas Ohlsonilta (hitaan yhteyden käyttäjä: älä klikkaa) ostin suomesta, hintaa 24,99€, yhtä hyvin toimii kuin kalliimmatkin. Tuo kuva on ruotsalaisilta sivuilta kun ei suomen sivuilla ole tuotteita.

fish sanoi:
Clas Ohlsonilta (hitaan yhteyden käyttäjä: älä klikkaa) ostin suomesta, hintaa 24,99€, yhtä hyvin toimii kuin kalliimmatkin. Tuo kuva on ruotsalaisilta sivuilta kun ei suomen sivuilla ole tuotteita.
Oonko mä nähnyt ihan päin seiniä, vai onko tuolla firmalla jonkinasteinen liike Helsingissä? Voisin kivekseni lyödä vetoa että tuon nimen olen moneen otteeseen jossain nähnyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom