Kilpailukauteen valmistautuminen

Monissa esillä olevissa voimaohjelmissa annetaan yleensä kaksi ohjelmaa: Peruskuntokausi (4-8 vk.) ja "kilpailuihin valmistautuminen" (3-4 vk.). Peruskuntokaudellahan luodaan edellytykset suuremmille nostoille ja "kilpailuihin valmistautumisella" pyritään saamaan keho maksiminostoille otollisimpaan tilaan.

Kysymykseni koskee "kilpailuihin valmistautumisen" merkityksestä nostajalle, joka ei tähtää kilpailuihin mutta noudattaa muuten nostajan treenirutiineja. Pitäisikö toimia voimaohjelmien mukaan ja ottaa 4-8 viikkoisen peruskuntokauden jälkeen (aina/useimmiten) tämä ns. nostatus ellei ole tarvetta koittaa maksisuoritusta? Toisin asetellen, onko "kilpailuihin valmistautuminen" vain hetkellinen nostatus kuntopiikkiin vai voimakehitykselle välttämätön askel kohti suurempia rautoja?

Itse en edes näe mitään syytä erikseen ns. peruskuntokaudelle ja kisakaudelle. IMO tuollainen "länsimainen" jako vain jarruttaa kehitystä, mitään muuta hyötyä siitä ei ole .

Kovaa maksimivoimaan tähtäävää treeniä vain kokoajan.

PASKAT SE MITÄÄN KEHITYSTÄ JARRUTTAA!itte reenaan silleen yhteistulokseen 105kilon parannusta vuoden aikana.olkapää ollu tulehtunu pari kuukautta(estänyt penkkireenit) jos sitä ei olisi tullu kehitys olisi vielä paljon kovempi.

Omia kokemuksia.

Mun treenit on jaettu selkeästi peruskuntokauteen ja voiman irtiottokauteen.

Esim. 7 viikon ohjelmassa ekat 4viikkoa on toistot vitosia, sarjojen ollessa 3-5. 3 viimestä viikkoa otetaan sitten ykkösiä ja kakkosia. Ykköset otetaan "kevyinnä", eli mennään korkeintaan alotuspainoihin asti.

Kesän peruskuntokausi kestää vajaa 2 kuukautta, jonka avulla haetaan rautanen pohja syksyn karkeloita varten.

Voimatasot tippuu hieman kisakuntoon nähden. kesällä tein mavessa sarjoja painoilla, jotka edellyttäis noin 280kilon vetoon. Yrittäessä maksimia sain ainostaan 255kiloa. Hyvästä peruskunnosta on sitten helppo irottaa kaikki voimat käyttöön jo parin viikon hermotustreenillä.

Toisaalta nykyinen treeni ei oikein pure penkkiin, missä alankin jo jälkeen muista. Aikaisemmin sitä tuli treenattua pelkästään pienillä toistoilla ja kovilla painoilla, jolloin kehitystäkin tuli.

Riippuu myös paljon ihmiset miten toimii perus ja kisakausi. Jos on huono hermotuksessa, niin sitten ei ole paljon iloa.
Itsellä periaatteessa peruskausi 8 viikkoa. Hieman enemmän liikkeitä, mutta kuitenkin pääliikeet maksimiin asti aina.
Seuraavat 5 viikkoa tehdään huomattavasti vähemmillä liikkeillä ja panostetaan enemmän raskaisiin liikkeisiin.
Toisto ja sarja määrissä ei juurikaan eroja ole.

Originally posted by KyntöSika
Omia kokemuksia.

Mun treenit on jaettu selkeästi peruskuntokauteen ja voiman irtiottokauteen.

Esim. 7 viikon ohjelmassa ekat 4viikkoa on toistot vitosia, sarjojen ollessa 3-5. 3 viimestä viikkoa otetaan sitten ykkösiä ja kakkosia. Ykköset otetaan "kevyinnä", eli mennään korkeintaan alotuspainoihin asti.

Minä tarkoitan peruskuntokaudella ja tuolla länsimaisella systeemillä niitä wanhanaikaisia 10x10 systeemejä.

5x5 systeemi ei mielestäni tuota ole.:)

Originally posted by Kraftwerk n
Minä tarkoitan peruskuntokaudella ja tuolla länsimaisella systeemillä niitä wanhanaikaisia 10x10 systeemejä.

5x5 systeemi ei mielestäni tuota ole.:)

Mulla on sitten köyhän miehen versio:)

Noilla vitosilla saa kyllä helvetin rautaisen pohjan hermotusta ajatellen, voimaa ja massaa aika tasapuolisesti.

Kiittiä vaan vastauksista.
En oo kuitenkaan varma sainko vastausta ihan siihen mitä yritin kysyä. Siis oon puolisen vuotta ähkinyt voimaohjelmilla ja niistä löytyy edelleen kasoittain mystisyyttä mulle. Oon nyt viimisen kuukauden harjoituttanut voimaa tällaisellä ohjelmalla . Siinä on siis preparatory period (6vk) ja competition period (4vk). Jos haluaisin jatkaa tälläisella harjotustyylillä niin kannattaako pitää tota "kausijakoa" (preparatory ja sit competition) yllä vai onko järkevämpää vaan tahkota esim. tolla preparatory tyylisellä, kun tarkoituksenani ei oo kilpailla? Tuoko tämä competition period säännöllisesti toistettuna pitkällä aikavälillä lisäkehitystä verrattuna pelkän preparatory periodin tahkoamiseen?

Back
Ylös Bottom