Kiina-ilmiön kohtalo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Liittynyt
7.12.2003
Viestejä
6 675
Yritykset ovat jo parikymmentä vuotta siirtäneet toimintaansa Kiinaan halvan työvoiman ja suurten veroetujen perässä. Lopputuloksena on, että puolisen miljoonaa yritystä pyörittää toimintaansa Kiinassa ja suurimmassa osassa ostamiamme kulutustavaroita lukee "Made in China". Nyt tilanne saattaa muuttua hyvinkin radikaalisti. Kiina muuttaa ulkomaisia yrityksiä koskevaa verotusta ja tehtaiden ylläpito ei ehkä olekaan enää niin edullista. Yritysten maksama yhteisövero (muistaakseni) tulee olemaan 25% ja ALV-prosentti laskee.

Lisäksi Kiina on kehittämässä hyvin voimakkaasti omaa tuotantoaan mm. elektroniikkateollisuus ja autoteollisuus on ovat kehittymässä huimaa vauhtia. Tänään HS uutisoi, että Kiina aikoo valmistaa itse uusia suuria lentokoneita 15 vuoden sisällä koska tarvitsee yli 2000 uutta konetta omaan käyttöönsä. Tämä tarkoittaa että Boeing ja Airbus eivät saa näitä tilauksia. Monet muutkin suuryritykset ovat laskeneet Kiinan varaan mutta ne eivät ole ottaneet huomioon sitä, että Kiina aikoo lähiaikona nostaa omavaraisuusastettaan ja valmistaa ulkomailta aiemmin hyödykkeet itse. Länsimaiset yritykset ovat opettaneet kiinalaiset tekemään työtä ja käyttämään koneita. He tietävät myös, mitä nykyaikainen tuotanto tarvitsee. Viimeinen askel onkin se, että he alkavat valmistaa tuotteensa itse ja veromuutoksin häätävät länsimaiset yritykset maastaan. Länsimaailma taisi aliarvioida pahasti Aasian kyvyt ja aikomukset ja yliarvioida oman ylivoimaisuuden talouden pelikentällä.
Mielenkiintoista nähdä, milloin yritykset alkavat vetää toimintojaan pois Kiinasta ja mikä on seuraava suosittu halpatuotantomaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinalaiset haluavat luksustuotteita
Julkaistu 13.03.2007, klo 06.26 (päivitetty 13.03.2007, klo 09.02)

Kiinasta tulee vajaassa kymmenessä vuodessa suuri ylellisyystavaroiden markkina-alue, arvioidaan tuoreessa tutkimuksessa.
Markkinatutkimusyritys TNS laskee, että vuonna 2016 kiinalaiset ostavat neljänneksen maailman ylellisyystuotteista.

Nykyisin kiinalaiskuluttajien osuus merkkikellojen, -vaatteiden ja muiden ylellisyystavaroiden markkinoista on 12 prosenttia.

Kyselytutkimuksessa yli puolet keskiluokasta kuitenkin sanoi kaipaavansa lisää luksusta, johon sillä ei tällä hetkellä ole varaa. 64 prosentin mielestä ylellisyystuotteet kertovat käyttäjänsä menestyksestä, ja vain prosentti pitää niiden hankkimista pinnallisuutena.

TNS:n mukaan ylellisyystavaroita ovat tähän saakka kyenneet ostamaan vain kaikkien rikkaimmat kiinalaiset, jotka ovat nähneet niitä ulkomaanmatkoillaan. Keskiluokan ostokyky on kuitenkin vahvistumassa voimakkaasti.
 
Kiinassa kiehtoo halpa ja suhteellisen osaava työvoima ja suuri markkina-alue, veroetu on ollut vain plussaa. Ehkäpä aika joskus koittaa milloin tulee uudet kohteet, mutta ei kyllä ihan pieneen hetkeen.
 
Ja seuraavaksi ohjelmassa: Intia-ilmiö.

Intiasta on siirretty tuotantoa halvempaan kiinaan.

Kai se pitkällä aikavälillä menee niin, että elintason noustessa noissa entisissä halpatuotannon maissa, myös palkat nousevat mikä väistämättä näkyy tuotteiden hinnoissa ja tuotteita tuottavien yritysten katteissa.

Aika vähän tulee päivittäin käytettyä made in china tavaraa, joten tuskin se hirveästi elämiseen vaikuttaa, vaikka näiden tuotteiden hinnat nousisivat reilustikin.
 
Vois jättää nuo "kai" ja "ehkä" sanat pois. Kiinasta ja Intiasta tulee vauraampia ja ne nousee teollisuusmaiden joukkoon niinkuin länsi-eurooppa ja pohjois-amerikka. Niiden ihmisistä tulee vauraampia ja paremmin voipia, ja väki siirtyy maalta kaupunkehin. Niinkuin kävi meillekin päälle sata vuotta sitten. Se on ihan luonnollinen kehityssuunta, maailmantalouden painopiste siirtyy hieman enemmän kohti kaukoitää. Sitten tulee sota ja kaikki häviää, tai sitten ei. Mitä keskusteltavaa tässä oikeastaan edes on? :D
 
Back
Ylös Bottom