• Käy heittämässä ääni Pakkotoistolle vuoden Podcast äänestyksessä.KIITOS!
  • Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kiertäjäkalvosin vai joku muu? (Kuva)

Morjes,

eli olisin kysellyt mikä lihas tämä on/mitä liikkeitä voin vielä tehdä että se saa parantua rauhassa? Minulla tämä kipu molemmilla puolilla, tosin oikealla pahemmin. Salitreenin aloitin elokuussa melko intensiivisesti pitkän tauon jälkeen, 5-6x vko kunnes tämä ilmaantui. Penkkipunnerruksen alasento sattuu muun muassa, viparit sivulle, olankohautukset painoin, leuanveto ja moni muu. Nyt en uskalla paljon mitään yläkroppalle tehdä, hauiskääntöä vähän istuen kokeillut tukemalla kyynärpäätä (ettei paino roiku olan varassa).

Kipu ei niinkään tunnu tuossa mistä etupuolelta sormella painaa, vaan nimenomaan tuolla lavassa/selässä tuntuu vetoa ja erittäin arka kipupiste. Kipupisteen tuntee myös selkäpuolelta painelemalla, kuten alimmassa kuvassa

Mistä kyse? Mitä liikkeitä voisin vielä tehdä, harmittaa kun saadut gainssit menee... 5 vko jo pitänyt taukoa yläkropan treenaamisesta, ellei pikku hauis/forkkupelleilyä lasketa. Ja kiertäjille tehnyt kevyttä kuminauhajumppaa, kun arvelin että olisiko kiertäjäkalvosimissa. Muuten tehnyt vain jalkoja. Tuo ei vaan mene mihinkään tuo kipu. Tulehduslääkekuuri oli myös pari viikkoa, ei mitään apua

Infraspinatukset oli. Kävin ortopedilla, kortisonia laittoi molempiin ja tulehduslääkkeet.

Mitä tuolla uskaltaa tehdä vai uskaltaako mitään? Onko kokemuksia vastaavan vamman kuntouttamisesta?

Outoja voi olla nuo oireet joskus. Mulla supraspinatus oli pahasti tulehtunu niin kaulan taivuttaminen sivulle sattui.

https://www.healthline.com/human-body-maps/infraspinatous-muscle#1
täältä voi näköjään näppärästi Katella tuota rakennetta.
Olipa hyvä sivusto. Näkyy jotain hermoja menevän sinne tuosta edestä mistä painelin, ortopedi sanoi että voi joku hermopinnekin olla kun näytin tuon etuosan painelun ja lavassa olevan kivun yhteyden.

Ironista sinällään, että 1. kertaa elämässä tehnyt kiertäjille lämmittelyjä vasta nyt syksyllä. Lämmitellyt huolella ulko- ja sisäkierrot kevyellä vastuksella/15-20 toistoa per sarja, 3-4 sarjaa, ennen mitään yläkropan treenejä. Nuorempana pistin vaan raudat kiinni tankoon ja aloin tekemään, toki pari kevyttä sarjaa alle isoissa moninivelliikkeissä, eikä ikinä ollut mitään. Nyt kun yritin oikeaoppisesti tehdä, sieltä sitten hajosi.

Olisinko liian kovalla vastuksella kuitenkin sitten aloittanut niitä vahvistelemaan (ajatuksella että pitää kasvattaa painoja jos sarja on helppo, myös kiertäjissä). Vai vaan yleinen rasitus kumuloitunut liian suureksi/liian nopeasti

Eipä ole viikon täyslepo + kortisonit auttaneet oikein mitään :( Mietin että jos menis laittamaan uudestaan, kuinka usein tuota voi tökkiä?

Huomasin että tuosta ylhäältä kaulaltakin kevyesti painelemalla/sormilla pyörittelemällä tuntuu kipua takaolkapään alla/lavassa/infraspinatus. Omohyoid näkyy menevän lapaa kohti, sekö sitä kipeää infraspinatusta retuuttaa? Kellään ollut vastaavaa?

mappana

VIP
Ikä
38
Onks sulla operoitu jotain kaulan puolelta vai miten toi näyttää arvelta kaulassa tossa ekassa kuvassa?
Jos on niin eikö se selitä aika hyvin noita arkuuksia/kipuja.

jjv

Ironista sinällään, että 1. kertaa elämässä tehnyt kiertäjille lämmittelyjä vasta nyt syksyllä. Lämmitellyt huolella ulko- ja sisäkierrot kevyellä vastuksella/15-20 toistoa per sarja, 3-4 sarjaa, ennen mitään yläkropan treenejä. Nuorempana pistin vaan raudat kiinni tankoon ja aloin tekemään, toki pari kevyttä sarjaa alle isoissa moninivelliikkeissä, eikä ikinä ollut mitään. Nyt kun yritin oikeaoppisesti tehdä, sieltä sitten hajosi.
Jännä juttu, mulla on aika samat kokemukset. Aina kun oon yrittänyt vähänkään enemmän noita ulkokiertäjiä treenata, niin on tullut vaivoja ja tulehduksia. Fysioterapeutti sitten kehotti jättämään ulkokiertäjien treenin kokonaan, ja tekemään niiden sijaan erilaisia serratusta ja lavanaluslihaksia vahvistavia treenejä. Tämä auttoi välittömästi mulla ja olkapäät on paremmassa kunnossa kun vuosiin.. Nykyään teen ulkokiertäjille ainoastaan hyvin kevyttä lämmittelyä ennen treeniä kilon painoilla.

Onks sulla operoitu jotain kaulan puolelta vai miten toi näyttää arvelta kaulassa tossa ekassa kuvassa?
Jos on niin eikö se selitä aika hyvin noita arkuuksia/kipuja.
Ei ole mitään arpea siinä, kuva/valaistus hämää. Parran sänki/leuka se on, näyttää tosiaan kuin olisi tullut joku viilto kaulaan lol
Jännä juttu, mulla on aika samat kokemukset. Aina kun oon yrittänyt vähänkään enemmän noita ulkokiertäjiä treenata, niin on tullut vaivoja ja tulehduksia. Fysioterapeutti sitten kehotti jättämään ulkokiertäjien treenin kokonaan, ja tekemään niiden sijaan erilaisia serratusta ja lavanaluslihaksia vahvistavia treenejä. Tämä auttoi välittömästi mulla ja olkapäät on paremmassa kunnossa kun vuosiin.. Nykyään teen ulkokiertäjille ainoastaan hyvin kevyttä lämmittelyä ennen treeniä kilon painoilla.
Mielenkiintoista... Itsellä vaan treenitauko tässä venyy 2 kuukauteen voinut tehdä esim. penkkiä (ala-asennossa sattuu olkaan, kässäreillä ja tangolla yhtälailla) :( On kyllä paskaa, kun sain niin helvetin mukavaan alkuun hommat taas syksyllä. Ei kertakaikkiaan kestä mitään tehdä käsillä, hauiskäännöt istuen/tuellakin näemmä saa tuon infraspinatuksen pään lavassa/selässä ilmoittelemaan. Tuntuu että kortisoni pikemminkin pahensi tilannetta (yksityinen ortopedi joka oli erikoistunut urheiluvammoihin pisti, että eiköhän se oikein mennyt tosin)

Pelottaa että tulee krooninen/pysyvämpi vamma jos ei malta olla rauhassa, mutta kyllä vetää mielen matalaks kun gainsit häviää ku tuhka tuuleen... Aloitin kehonpainoharjotteilulla kevät/kesä, mikä kanssa ihmetyttää, koska varmasti oli varovainen aloitus (voimalutaustaakin on vuosien takaa) jne. enkä mitään hirveen ihmeellisen kovia treenejä edes kerennyt tekemään, verrattuna nuoruusvuosiin. Tuli vaan suht usein käytyä. Mut maltillista treeniä joka kerran, 3-jakoisella veto-työntö-jalat, minkä olisi myös pitänyt jättää reippaasti aikaa palautumiselle...

Viimeksi muokattu:
Otettiinko niistä infroista ultraääntä? Eli toisinsanoen katsottiinko sinne oikeasti kunnolla että mikä on tilanne, vai todettiinko vaan että heitellään kortisonit lihaan ja toivotaan? Jos nyt hypoteettisesti kuvitellaan että rasitus on lisääntynyt merkittävästi niin hyvinkin luultavasti se infraspinatus on aivan järkyttävän jumissa siitä kaikesta. Lisäksi siellä voi olla repeämiä jänteessä joka aiheuttaa juurikin tuota kipuilua. Repeytyneeseen jänteeseen en missään nimessä suosittele kortisonia, sillä se rappeuttaa sitä entisestään.

Mulla myös oli olkapäävaivaa ja kun tein nuita ulkokiertoja kuminauhalla niin paheni vaan. Taisin pari kertaa yrittää ja jätin kokonaan pois. Nyt on olkapäät kunnossa. Pitää vaan muistaa reenata taka- ja etuolkapäitä sopivassa suhteessa niin ei tule ongelmia ainakaan itellä.

Otettiinko niistä infroista ultraääntä? Eli toisinsanoen katsottiinko sinne oikeasti kunnolla että mikä on tilanne, vai todettiinko vaan että heitellään kortisonit lihaan ja toivotaan? Jos nyt hypoteettisesti kuvitellaan että rasitus on lisääntynyt merkittävästi niin hyvinkin luultavasti se infraspinatus on aivan järkyttävän jumissa siitä kaikesta. Lisäksi siellä voi olla repeämiä jänteessä joka aiheuttaa juurikin tuota kipuilua. Repeytyneeseen jänteeseen en missään nimessä suosittele kortisonia, sillä se rappeuttaa sitä entisestään.
Ei ultraääntä vielä. Fysioterapeutti väitti ettei niissä välttämättä mitään hyödyllistä näy tai voi olla ristiriitaisia löydöksiä samasta vaivasta eri potilaalla, suhtautui vähätellen siihen kuvaamiseen, joten kun ne maksaa niin pirusti niin hylkäsin ajatuksen.

Mutta voisi olla seuraava siirto kyllä, tässä on kaikki kivet käännetty eikä kipu muutu. Ultra on siis oikea valinta? Kun näitä on magneettikuvia, röntgen ja mitälie. Vai pitäisiköhän käydä ortopedilla konsultoimassa ennen kuin omin päin varailee mitään ultraääntä, lompakko taas kiittää... Mutta on sen verran tärkeä asia tuo terveys/saliharrastus että ei taida olla oikea säästökohde

Kortisonia voi ilmeisesti min. 1 kk välein tuikkia, sanoi tuttu sairaanhoitaja. Mutta ennen kuvaamista tuskin edes kannattaa

Mulla auttoi kahden viikon totaalilepo, monta hierojaa, sit varovasti liikkeelle eikä mitään kipua aiheuttavia liikkeitä. Nykyään roikun yhdellä kädellä tangosta, niin että venytys tuntuu lapojen välissä, tai teen vartin keppijumpan JOKA päivä. Lisäksi venyttelen karmista kiinni pitäen niitä lapoja joka päivä aamuisin vähän aikaa että sen ikävän tunteen saa pois sieltä.
Jos sitä infraa ei työstä joka päivä niin se alkaa tosi nopeasti tuntumaan jo huonommalta.
Onnea vaan paranteluun Toivottavasti kaikki menee hyvin, mutta ainakin omalla kohdallani tää tie on ollut tosi pitkä ja Kivinen.

Edit. Sä onnistut kyllä, koskaan en ottanut kortisonia mutta siitä huolimatta näillä ohjeilla oon alkanut tekemään taas penkkiä ja kaikkia muitakin liikkeitä lähes kivuitta! (y)