Kielimatkat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ouned
  • Aloitettu Aloitettu
Totanoin, pikasella serchilla en juttua kielimatkoista löytäny joten kysytään tässä:

Eli onko kellään kokemuksia kielimatkoista? Mulla ois nääs perheen kanssa harkinnassa tommonen nyt kesäksi, tai ensi kesäksi. Ois nimittäin törkeen hyvä, näin lukiota ajatellen ja yleistä kielitaitoa silmälläpitäen.

Kohteena oon miettiny Maltaa ja se tulis maksamaan n. 1500 erkkiä 3:lta viikolta. Kallishan toi on mut varmaan rahan arvonen!

Kommentteja, mielipiteitä ja ehdotuksia..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni kannattaa mennä Englantiin niin saisi kielen kannalta parhaan hyödyn ja oppisi sitä kunnollista lontoon kieltä. Tietenkin jos malta muuten kiinnostaa niin mikä ettei. Luulisi että kolmessa viikossa edes hiukan jää jotain mieleen, omaa kokemusta ei kyllä ole :(

Juzz sanoi:
Mielestäni kannattaa mennä Englantiin niin saisi kielen kannalta parhaan hyödyn ja oppisi sitä kunnollista lontoon kieltä. Tietenkin jos malta muuten kiinnostaa niin mikä ettei. Luulisi että kolmessa viikossa edes hiukan jää jotain mieleen, omaa kokemusta ei kyllä ole :(

Niin no tottahan toi on, että siellä Englannissa sitä englantia parhaiten oppis. mutta Maltan virallinen kieli on sekin englanti, joten eiköhän ne paikalliset aika hywää englishiä väännä :thumbs:

Terve!

Olin toissa kesänä Brightonissa. Hauskaa oli (hauskanpitoahan ne matkat enimmäkseen ovat). Englantiakin tuli puhuttua, mutta liian vähän. Itse asuin suomalaisen kanssa, mutta kielitaidon kannalta olisi kannattanut olla yksin perheessä tai ulkomaalaisen kanssa. Puheseuraa tosin löytää vaikka bussipysäkiltä, jos englantia haluaa kokeilla mahdollisimman erilaisissa ympäristöissä. Oma puhumiseni ei kovinkaan paljon kehittynyt, koska puhuin liian vähän, mutta varsinkin sanavarasto karttui, kun ostin ja kunnolla luin jonkin sanomalehden joka päivä.

Kurssille vain! Hauskaa siellä on! Ja kannattaa mennä joskus heinäkuussa, jotta kohteessa on mahdollisimman paljon nuoria muista maista. Itse olin heti kesäkuun alussa ja vähän harmitti, kun englantilaiset olivat vielä koulussa, eikä muista maista ollut juurikaan matkalaisia. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin nimittäin halunnut tutustua nimenomaan ulkomaalaisiin nuoriin. Ja jottei nyt väärää käsitystä viestistäni tulisi, niin joka päivä englantia saa vääntää aika paljon, mutta vapaaehtoiseen kontaktiin olisin voinut pyrkiä paljon useammin.

Heips! Ite oon ollu kielimatkalla -98 ja mukava kokemus oli. Näki ja koki paljon. MUTTA: lukion takia älä lähde! Kielioppia yms mitä lukiossa tarviit ni et siellä opi. Jollet oo täysin nolla...Puhetaitoa ja elämänkokemusta siellä saa mutta lukiomaisen kielitaidon paranemista on turha odotella.

Mutta muuten: matkaan vaan!

Mä olin kielikurssilla Brightonissa kesällä 96. Mun ryhmä koostui täysin suomalaisista nuorista ja vähänkös se jälkikäteen harmitti. Valitsisin sinuna ehdottomasti international kurssin, missä porukka koostuu ulkomaalaisista nuorista.

Kielikursseilla ei pahemmin opi kielioppia, mutta elämänkokemuksena se on todella ihana. Rohkaistut puhumaan kieltä, saat itsevarmuutta, uusi ystäviä ja sanavarastosikin karttuu. Minä ainakin pyrin keskustelemaan mahdollisimman paljon isäntäperheeni kanssa vapaa-ajalla, enkä jäänyt omaan huoneeseeni nyhjöttämään. Yhteiset illalliset perheen kanssa ovat parhaita keskusteluhetkiä! Kaikki on kiinni sinusta itsestäsi, mitä nyt sitten matkaltasi haluatkin.

Innostuin niin paljon Englannista, että abivuoden jälkeen keräsin kimpsut ja kampsut ja suuntasin matkani Lontooseen. Läksin sinne hotelliin töihin puoleksi vuodeksi. Jälkeenpäin olen huomannut esim. työhaastatteluissa, että noita pieniäkin ajanjaksoja, joita olen viettänyt ulkomailla, on arvostettu hyvinkin paljon.

Minäkin suosittelen sinulle heinä-elokuu ajankohtaa!

meikkeli oli viime kesänä maltalla. ei siellä pahemmin mitään opi.
mut kiva dokausmatkahan se kylläkin on. mut älä missään nimessä
englannin kielen opiskelun takia sinne lähde. heität rahas ihan hukkaan.

Samaa mieltä muiden kanssa... Ei noin lyhyessä ajassa mitään kieltä opi. :D Parhaimmillaan muutaman viikon kielikurssit ovat loistavia bilematkoja, ei muuta. Ne englanninkieliset lehdetkin saa Suomesta tai vielä yksinkertaisemmin netistä. :rolleyes: Ja jos kaipaat rohkeutta puhumiseen, niin kannattaa vaikka lähteä YKSIN viikoksi lomalle ihanminnetahansa. Paljon hyödyllisempää kuin viikkojen ja rahojen tuhlaaminen suomalaisessa seurassa.

T.K. sanoi:
Samaa mieltä muiden kanssa... Ei noin lyhyessä ajassa mitään kieltä opi. :D
No mulla on näin yleisesti toi kieli ihan hyvin hanskassa (mutta onko hanska hukassa ? :jahas: ) meinaan tarkotuksena olisi, että sitä puhumista ja itseluottamusta kielen käyttämiseen pitäis hommata lisää!

T.K. sanoi:
Ja jos kaipaat rohkeutta puhumiseen, niin kannattaa vaikka lähteä YKSIN viikoksi lomalle ihanminnetahansa.

Muuten hyvä, mutta kovin moni 15-vuotias ei pääse ulkomaille yksin eikä kaverin kanssa - ainoa mahdollisuus on mennä kielikurssille tai matkustaa vanhempiensa kanssa.

Minulla on kokemusta n. 15 vuoden takaa, olin Englannissa Hastingsissa.

Kielen takia ei kannata lähteä, vaikka se hyvä tekosyy onkin päästä ulkomaille kaveriporukalla. Pääasiassa siellä vietetään aikaa suomalaisten kanssa, ja se ei ole hyvä asia kielen kannalta. Oppitunneilta ei jäänyt mitään käteen.

Suosittelen lähtemään ensimmäiselle mahdolliselle matkalle, eli heti kesäkuun alussa. Ainakin silloin saimme olla ihan rauhassa, mutta jo kesäkuun puolivälissä oli joka nurkan takana italialainen kielimatkaaja.

Jos haluat oppia puhumaan ja on mahdollista valita, asu jonkun mummon kanssa (on aina kotona), ja vietä mahdollisimman paljon aikaa hänen kanssaan keskustellen.

PS. Ja naisia yleensä riittää, meidän kurssilla oli 38 tyttöä, ja minun lisäkseni vain yksi kundi...

T.K. sanoi:
Samaa mieltä muiden kanssa... Ei noin lyhyessä ajassa mitään kieltä opi.

Vaikken itse ole ikinä moisella reissulla ollut, niin sanoisin, että varmasti oppii. Tuon jälkeen varmasti USKALTAA puhua englantia, vaikkei se täydellistä olisikaan. Suomalaisten suurin virhe on se, että ei vaan saa suuta auki! Kyllä meistä suurin saa asiansa selvitettyä, joka varmaan on se tärkein juttu? Jengi ei vaan kehtaa "ku se kuulostaa niin tyhmälle". Sinne vaan! Rallienklanti on ihan hyvä :).

Sinne vaan sanon minä. Hieno kokemus tulee varmasti olemaan :thumbs:.

ja loppuun disclaimer: nyt on mennyt puolisen pulloa punaviiniä, joten vihreitä on vielä normaaliakin enemmän :)

edit. Puutuitkin jo tohon "rohkeuteen", mutta mä kyllä uskon, että tuolla tulee tilanteita joissa on pakko puhua englantia ja siitä se lähtee liikkeelle. Känshissä ei huomaa kaikkea :nolo:

Jakob sanoi:
Vaikken itse ole ikinä moisella reissulla ollut, niin sanoisin, että varmasti oppii. Tuon jälkeen varmasti USKALTAA puhua englantia, vaikkei se täydellistä olisikaan. Suomalaisten suurin virhe on se, että ei vaan saa suuta auki! Kyllä meistä suurin saa asiansa selvitettyä, joka varmaan on se tärkein juttu? Jengi ei vaan kehtaa "ku se kuulostaa niin tyhmälle". Sinne vaan! Rallienklanti on ihan hyvä :)

Asiapuhetta. Tuossa kolmessa viikossa ei paljoa kielioppia ja uusia sanoja opi vaan nimenomaan sitä puhevarmuutta. Itse olen Englannissa tällä hetkellä (tulin viime syyskuussa) ja ensimmäisen kolmen viikon jälkeen karisi kiitettävän hyvin tietyntyyppinen ujous. Enpä usko että tulet sen parempaa arvosanaa kirjoituksissa saamaan tuon matkan ansiosta, mutta omalle käytännon Englannillesi se tulee olemaan kullan arvoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom