- Liittynyt
- 20.8.2006
- Viestejä
- 2 978
Nörttipiireissä o kohistu yhtäkkisestä ikivanhojen peliklassikoiden uudelleentulemisesta, ja syynä näissä on crowdfunding ja tarkemmin www.kickstarter.com -saitti. Saitti on crowdfundingia eli kerätään tuhansilta ihmisiltä pieni summa rahaa, vastikkeeksi sitten luvataan vaikka että "anna 15 taalaa ni saat pelin, anna 30 taalaa niin saat pelin + t-paidan" eli maksetaan tuote etukäteen, ikäänkuin. Tuolla bisnesidean saanut iskee keräystavoitteeksi vaikkapa 100k$, porukka lupautuu antamaan summan yhdestä dollarista tuhansiin, ja jos keräyssumma toteutuu kuukaudessa niin lupautujilta rahastetaan ja tyyppi saa rahansa.
Tuolla on kaikenlaisia projekteja videopeleistä elektroniikkatuotteisiin ja taiteeseen, mutta isoin juttu juuri nyt on tuo vanhojen videopeliklassikkojen uudelleentuleminen. Nuo vanhat videopelit tuotettiin huomattavasti pienemmillä budjeteilla ja tiimeillä kuin nykyiset, joten niiden kehityskustannukset ovat pienemmät, ja kyseiset pelinkehittäjät ovat nykyään "legendaarisia" hahmoja. Eli sopivat hyvin tähän malliin kun tehdään niistä "päivitettyjä jatko-osia" ja naamalla o helppo rahastaa. Ilmeisesti menestyksekkäin on Wasteland 2, joka on kuukaudessa kerännyt 2,5 miljoonaa taalaa - 250% tavoitesummasta. Ei tosiaankaan mitään pieniä summia enää.
Mielenkiintoiseksi menee että mitä tämmöinen crowdfunding tekee tulevaisuudessa. Ilmeisesti trendi on että yhä enemmän ihmiset pystyvät osallistumaan kaikenlaisiin tälläisiin omasta kukkarostaan. Ei tarvi esim. odotella että kaupunki tilaa fiinin taideteoksen puiston keskelle, kun asukasyhdistys voi rahoittaa sen porukalla - tai jopa kaupunginlaajuisesti. Toinen puoli on sitten bisneksen rahoittaminen.
Tuolla on kaikenlaisia projekteja videopeleistä elektroniikkatuotteisiin ja taiteeseen, mutta isoin juttu juuri nyt on tuo vanhojen videopeliklassikkojen uudelleentuleminen. Nuo vanhat videopelit tuotettiin huomattavasti pienemmillä budjeteilla ja tiimeillä kuin nykyiset, joten niiden kehityskustannukset ovat pienemmät, ja kyseiset pelinkehittäjät ovat nykyään "legendaarisia" hahmoja. Eli sopivat hyvin tähän malliin kun tehdään niistä "päivitettyjä jatko-osia" ja naamalla o helppo rahastaa. Ilmeisesti menestyksekkäin on Wasteland 2, joka on kuukaudessa kerännyt 2,5 miljoonaa taalaa - 250% tavoitesummasta. Ei tosiaankaan mitään pieniä summia enää.
Mielenkiintoiseksi menee että mitä tämmöinen crowdfunding tekee tulevaisuudessa. Ilmeisesti trendi on että yhä enemmän ihmiset pystyvät osallistumaan kaikenlaisiin tälläisiin omasta kukkarostaan. Ei tarvi esim. odotella että kaupunki tilaa fiinin taideteoksen puiston keskelle, kun asukasyhdistys voi rahoittaa sen porukalla - tai jopa kaupunginlaajuisesti. Toinen puoli on sitten bisneksen rahoittaminen.