Kickboxing

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _Pete_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo eli olen 13 vuotias ja aion aloittaa potkunyrkkeilyn mutta en tiedä että esim millainen ruokavalio minulla tulisi olla? Voisitte myös kertoa miten minun kannattaa aloittaa harrastukseni, koska mielestäni paikkakunnallani ei ole 13 vuotiaille potkunyrkkeilysarjaa :/
Eli siis ruokavalio ja miten harjoittelisin ilman minkäänlaisia kickboxing kursseja :)

Sinun tulee syödä paljon ja monipuolisesti niin kuin kaikkien kasvavien nuorten. Täällä päin taitaa olla ikäraja 15vuotta potkunyrkkeilykurssille. Voit kysyä paikkakuntasi seuralta että pääseekö seuraavalle peruskurssille, mitkä ikärajat ja voivatko tehdä poikkeuksia jos saat esimerkiksi kirjallisen luvan harrastukseen. Mikäli et pysty osallistumaan peruskurssille suosittelisin aloittamaan ensimmäiset vuodet jonkun toisen lajin parissa, esimerkiksi nyrkkeilyn. Jos alottaa nollatasosta kerkee kahdessa vuodessa omaksua jo aika hyvin itseharjoittelemat virhetekniikat ja niitä on sitten vaikea alkaa korjaamaan myöhemmässä vaiheessa.

Hei. Aloittaminen tosiaan tapahtuu peruskurssin kautta. Omin päin harjoittelusta ei ole mitään hyötyä, ennemmin kannattaa lenkkeillä tai pelata vaikka sählyä. Kannattaa kysyä paikallisesta seurasta, jos he tekisivät poikkeuksen, mikäli on ikäraja esim. 15 vuotta. Usein sitä ikärajaa ei ole niin tarkkaan edes mietitty, mutta joku raja pitää olla ettei tule kauheita kokoeroja.

Ruokavalioon sinun ei kannata kovin paljon kiinnittää huomiota, koska olet kuitenkin vanhempien ja koulun ruuissa suurimman osan aikaa. mikään tolkuton karkin, limsan, pullan ja sipsien syönti ei tietenkään ole urheilijalle eduksi, joten ne kannattaa jättää minimiin.

Sitten jos ei millää kykene sitä potkista alottamaan iän vuoksi ni voi tietty kattella oisko jottai muuta lajia josta ois hyötyä potkikseen. Esim nyrkkeily. Sitä voi sit reenailla hetken ja sit alottaa se potkis.

Hoi
Kickboxing harrastuksena kannattaa ehdottomasti aloittaa jossakin KB seurassa,
jolloin saat lajiin hyvän perusosaamisen, tekniikat liikeradat yms.. Jo "lyhenkin" seura valmennuksen
jälkeen voi aloittaa omatoimisen treenamisen.
Ellet sitten muita kamppailulajeja ole aiemmin harrastanut? Miltä paikkakunnalta olet?
Yhä useammilta potkunyrkkeilysaleilta löytyy 'junnuthai' nimellä kulkeva nuorille tarkoitettu kurssi,
josta on sitten helppo iän myötä siirtyä varsinaiseen KB ryhmään.
Usein peruskurssit ovat yhdistetty KB/TB, josta kurssin jälkeen suuntaudutaan jompaan kumpaan..Itse tosin liputan jälkimmäistä:D

Niin ja hei, kannattaiskohan mun aloittaa jonkinlaiset salitreenit? Oliskohan niistä apua?

Eipä tuosta salista ole isoa apua, ei varsinkaan potkunyrkkeilyä aloittaessa. Rautaisesta peruskunnosta ja kuntopiirin tekemisestä on imho. suurin hyöty. Eli lenkille mars ja päälle perus kuntopiiriä(punnerrukset, mahalihakset, leuanvedot jne). Lähinnä punttisalilta voi kerätä lihaksia, jotka on melkeenpä negatiivinen asia, koska joudut painoluokissa ylöspäin ja sit on entistä ulottuvampaa ja kovempaa lyövää kaveria vastassa(jos siis meinaat jossain kohtaa kilpailla). Toki punttisalilla voi paikata puutteita lihaskunnossa, mutta nekin jutut ois kyllä varsinkin alussa parempi hoitaa lajinomaisen harjoittelun parissa.

Eipä tuosta salista ole isoa apua, ei varsinkaan potkunyrkkeilyä aloittaessa. Rautaisesta peruskunnosta ja kuntopiirin tekemisestä on imho. suurin hyöty. Eli lenkille mars ja päälle perus kuntopiiriä(punnerrukset, mahalihakset, leuanvedot jne). Lähinnä punttisalilta voi kerätä lihaksia, jotka on melkeenpä negatiivinen asia, koska joudut painoluokissa ylöspäin ja sit on entistä ulottuvampaa ja kovempaa lyövää kaveria vastassa(jos siis meinaat jossain kohtaa kilpailla). Toki punttisalilla voi paikata puutteita lihaskunnossa, mutta nekin jutut ois kyllä varsinkin alussa parempi hoitaa lajinomaisen harjoittelun parissa.

ok, oonki kotona vatsalihaksia,punnerruksia ja leuanvetoja treenaillu :) Niin ja lenkilläkäynti ois tarkotus aloittaa mutta talvella oon pelannu paljo lätkää ni se on korvannu sen lenkkeilyn.

ok, oonki kotona vatsalihaksia,punnerruksia ja leuanvetoja treenaillu :) Niin ja lenkilläkäynti ois tarkotus aloittaa mutta talvella oon pelannu paljo lätkää ni se on korvannu sen lenkkeilyn.

Tuollainen monipuolinen harrastaminen on hyvä pohja ponnistaa!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Soittele sinne potkis seuralle. Yleensä on tosiaan vain jotakin sovittu tuohon ikärajaksi mutta muutkin kiinnostuneet saattavat päästä mukaan. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu niin voithan pari vuotta harjoitella vaikka ihan nyrkkeilyseurassa. (Ainakin oulussa kaikissa nyrkkeilyseuroissa joissa olen ollut ei ole mitään ikärajoja ollut ja alle 10 vuotiaitakin on mukana ollut.) Varmasti nyrkkeily toimii hyvänä pohjana potkikselle kun lyömäpuoli on jo tuttua. Muista venytellä että jalatkin jatkossa nousee :)

Tosiaan turhaan jumaat paikkoja salitreeneillä. Valmentajat osaa sitten aikanaan opastaa lajiin sopivaan kuntosaliharjoitteluun.

Suositut

Back
Ylös Bottom