Iltaa! Olen päättänyt pitkästä aikaa aloittaa vihdoinkin kuntoilemaan vähän enemmän. Olen siis 54-vuotias nainen, enkä hae treeniohjelmalla voimaa tai lihaksia, vaan siis pelkästään kiinteytystä ja painon putoamista. Selkäni sekä jalkani tuppaavat olemaan kipeitä, joten mitään hirveän raskaita liikkeitä en varsinkaan selälläni pysty tekemään. Olen siis todellakin uusi näihin piireihin, joten arvostaisin todella jos joku jaksaisi minua hieman opastaa
Kerro vähän millaista liikuntaa olet harrastanut tai olet ajatellut harrastavasti painon pudotuksen tukena? Halautko siis ihan salitreenin aloittaa? Onko ruokapuoli kunnossa? Ruokavaliolla on vähintään 80 % merkitys laihduttamisessa, liikunnalla se 20 %. Tärkeintä on tietysti säännöllisyys, eli yritä valita sellaisia lajeja joita pystyt ja haluat säännöllisesti harrastamaan ja joiden kautta löytyy se liikunnan ilo ja riemu
Salitreenissä suositellaan aloittelijalle 1-jakoista ohjelmaa eli koko kroppa treenataan läpi kerralla keskittyen isoihin lihasryhmiin joita on: jalat, selkä, rinta, vatsat ja olkapäät. Onko salillasi ammattitaitoista henkilöstä jolta saisit ohjelman ja neuvoja ohjelman toteuttamiseen tavoitteitasi ja lähtötilanteesi huomioiden? Tuolta aloittelijoiden osastosta löytyy myös varsin hyviä ohjelmia, joilla pääset liikkeelle. Salitreenin rinnalle vielä aerobista liikuntaa niin hyvä tulee.