Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloitettu Aloitettu

Trinity

Rokkarin morsian
Ikä
45
Lisempää asiaa... Eli tosta kevyestä viikosta. Niitä kun en ole tajunnut pitää ennenkuin nyt tällä viikolla ekaa kertaa.

Eli painot on se 70% normaalista, mutta entä toistomäärät? Jos teen normaalisti esim 10 toistoa, teenkö nyt sen saman , vai vähän pitempää sarjaa = 15 toistoa? Saako lihakset mennä hapoille? Eilen nimittäin kävi niin jalkatreenissä vaikka painot oli iiiihan pikkuruiset... Siis saako lihaksessa tuntua väsymystä vai onko tarkoitus tehdä niin ettei tunnu missään? En tehnyt siis mitään liikkeitä loppuun asti, ja ilmekin pysyi peruslukemilla koko treenin ajan. :cool:
Ojentajissa huomasin tiistaina sen, että kun tein pienillä painoilla ja lyhyillä palautuksilla just vähän pitempää sarjaa, niin lihakset meni hirveeseen pumppiin. Onko tämä enää siis kevyttä (liikkeitä tehdessä tuntui tosi kevyeltä), vai onko vaan hyväksi?

Kyllähän sitä nyt vähän saa kevyelläkin viikolla rasittua, mutta päätarkoitus on kyllä antaa keholle aikaa palautua. Eli ei ole tarkoituksen mukasta käyttää pienempiä painoja, mutta tehdä niillä vastaavasti paljon pidempiä sarjoja. Olen sitä mieltä, että 70% painot ja samat toistot kuin normaalisti.

Kevyt viikko on mielestäni tuskainen ajatus; salilla kun iskee aina täysi vire päälle ja väkisinkin tekee kunnolla/täysillä. Helposti just tekee muutaman ylimääräisen toiston 'kun tuntuu menevän niin mukavasti' ja mahdollisesti sitä keskittyy vielä paremmin.. saa hyvän pumpin/tuntuman jne. Tuloksena kipeytyneet ja täysin treenatut lihakset.. Itselläni on käynyt juuri näin useamman kuin kerran, joten olenkin nyt tämän syksyn pitänyt joka kolmanen tai neljännen viikon kokonaan taukoa salilta.. (tehnyt vain aerobista). Ja voin suositella!!!

Tietysti se tuntui kamalalta aluksi, sitä on niin riippuvainen treenistä, mutta kun kunnon palauttavan levon jälkeen pääsee puskemaan täysillä :mad2: , niin 'kevyen viikon' merkityksen tajuaa ihan eri tavalla!

Jessican menetelmä toimii minullakin parhaiten. Tai toimisi, jos vaan malttaisin pitää säännöllisesti sen taukoviikon... Yleensä painelen täysillä liian pitkään ja sitten tulee stoppi vastaan jostakin syystä. Nyt on vajaa viikko totaalista liikuntataukoa takana ja tänään kävin lenkillä ulkona -> aivan mahtava fiilis! Punttitreeniä odotan innolla, sillä kokemuksesta tiedän, että treeni kulkee taatusti erittäin hyvin kunnon levon jälkeen. Sepä tässä harrastuksessa onkin ehkä parasta, saavutetut tulokset eivät häviä levossa vaan päinvastoin :p

Totaalisessa liikkumattomuudessa on minulla se huono puoli, että syömiset menevät silloin yleensä aivan sekaisin. Salipäivinä syön hyvinkin säntillisesti että treeni kulkisi hyvin, mutta jos on taukopäivä, sitä tulee mässättyä yleensä liikaa sapuskaa. Kumma juttu, että tuo logiikka menee aivan väärin päin... :mad:

Minä olen pitänyt vaihtelevasti joko kevyitä saliviikkoja tai totaalista taukoa. Nyt on lapsen sairastelun ja muiden aikataulumättöjen takia mennyt pari viikkoa vähän puihin. Yleensä minulla kyllä käy niin, että varsinkin totaalisen tauon jälkeen treenipainot laskevat?! Pahimmillaan kestää pari viikkoa ennen kuin pääsen entisiin painoihin, ja sitten siitä ehkä nostamaankin, kunnes taas tulee kevyt viikko... Mistähän moinen johtuu? Jotenkin ei vain saa tuntumaa niihin raskaisiin painoihin :(

Mulla on sama homma, kevyen viikon jälkeen ei rauta nouse. Ei paljon huvittais tehdä kevyesti kun noin käy.

Itselläni kevyt viikko=60% painot ja n. norm. toistot tai senverran, että tuntumaa tulee, muttei kipua. Totaalisen levon jälkeen saattaa tosiaan 1-2 viikkoa olla tukkoisempaa, mutta sitten saattaakin tapahtua nytkähdystä etiäpäin. Kevyen jälkeen yleensä kulkee kivasti.

Eka kevyt viikko lähdössä täälläkin käyntiin. Just nyt olotila on ihan kohtalaisen ok, mutta viime viikon lopulla elimistö sanoi, jotta vosin myös antaa sille lepoa jatkuvan kohtalaisen tai raskaan liikunnan sijaan. Ja vaikka nyt ehkä jaksaiskin, olen asennoitunut siihen, et kevyt viikko salilla TARKOITTAA kevyttä: kaksi totaalista lepopäivää, aerobista muutaman spinnin ja aamulenkin muodossa ja salikertoja normaalit 4, painoja just se n. 70 % ja toistoja semmoset 15 (ajattelin eka tehdä enemmän toistoja, mut eihän se sit enää mitään kevyttä olis).

Ja ihme kyllä, ihan hyvin olen onnistunut itseni aivopesemään kevyeen treenaamiseen, kun käännän sen niin, että teen itselleni ja varsinkin lihaksilleni hyvää... oikein odotan iltaa, et pääsis kerrankin tekemään treenin ilman et koko ajan tarvii tehdä Täysillä.

Joo, ja aion myös syödä hyvin! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom