Ketoosidieetti

Raapustellaas tänne jotain pientä, nyt kun viides ketopäivä menossa. Viime viikko meni ensin melko normaalisti vähillä hiilareilla (n. 50g-100g/d riippuen päivästä) ja sunnuntaina tiputin ne ihan nollaan. Maanantaina oli aika sumuinen olo ja päätä särki, mutta tiistaista asti on ollut aivan mahtava olo koko ajan.

Ketoosiin siirtyminen sujui siis ilmeisesti aika nopeasti. Vedin vähän ennen joulua myös kuuden viikon ketopätkän, joten ehkä se vaikuttaa. Eikä mun ruokavalio ole koskaan muutenkaan ollut hiilaripainotteinen (harvemmin yli 250g/d). Oli siis tosi helppoa pudottaa ne kokonaan pois.

Olo on todella pirteä ja energinen koko ajan, eikä nälän tunnetta ole. Eilenkin menin nukkumaan siinä 0.30, kun ei vain väsyttänyt ja silloinkin pyörin vielä tunnin verran sängyssä ennen kuin uni tuli. Kello soi 5.50 eikä väsyttänyt yhtään. Aamupalaksi munia ja pekonia klo 6.10 ja seuraava ruokailu vasta hieman ennen kahta. Ei nälkää ja olo hyvä.

Ainoaksi miinukseksi voisi laskea tuon yleisen vireystason ja pirteyden, se kun kestää pitkälle yöhön, joten unensaanti on vähän vaikeaa. Lisäksi luulen että ruuat alkaa aika nopeasti kyllästyttämään, vaikka pekonia parempaa aamupalaa ei heti keksikään. :kuola:

Kaloreita tulee päivässä n. 2000-2300kcal ja makroravinnejakauma on seuraavanlainen: 35%/3%/62%. Muutama hajagramma hiilaria tulee lähinnä porkkanasta ja sipulista.

Mäkin voisin kirjoitella kuulumisia, nyt on about kaksi viikkoa ketoilua takana. Oon syönyt vähähiilarisesti tosi pitkään, joten ketolle siirtyminen onnistui ilman minkäänlaisia ongelmia. Olo äärimmäisen hyvä, virtaa riittää eikä nälkää tunnu juuri koskaan. Hiilarit on varmaan siinä 20-30g päivässä ja syön välillä marjojakin, mutta oon kyllä ihan varmasti ketoosissa noillakin määrillä kun olo on niin mainio. Treeni on kulkenut ihan hyvin, tosin mitään pidempiä sarjoja ei oo vielä tullut kokeiltua salilla. Paino ei oo alun jälkeen pudonnut kamalasti, mutta pikkuhiljaa nitkutellaan alaspäin ja peilissä näkyy muutosta.

meal plan

Moro!

Onkos tässä mitään järkeä?

Mitat 183/84 ~14 % rasvoissa. Treeniä tullut tähän asti 5-6 krt/vko 45-60min/krt.

Laskin jollain kaavalla, että 2000kcal ois ok jos haluaa äkkiä tiputtaa. Alla olevista ruuista tulisi:
2056kcal
prot 172
hiil 30
rasva 141

eli 60/35/5 -suhteet. Mitä täältä olen lukenut, niin noi suhteet pitäisi olla OK.

parsa + vehnälese + pellavasiemen + manteli = 24g kuitua ja sit vielä vähän kurkusta, salaatista, pinaatista jne. joten senkin pitäisi olla OK.

AAMUPALA
3 kananmunaa + 2 viipaletta pekonia + pinaattia + 10g kalaöljyä + 10g vehnälese + 10g pellavasiemenrouhe

LOUNAS
200g broilerin rinta + 2 viipaletta pekonia + salaattia, kurkkua, tomaatti + 10g oliiviöljyä + 25g manteleita

ILLALLINEN
200g paistijauhelihaa + 200g parsakaalta + salaattia, kurkkua, tomaatti + 10g oliiviöljyä + 25g manteleita

ILTAPALA
30g Whey1 + 10g kalaöljyä + 25g manteleita + 10g vehnälese + 10g pellavasiemenrouhe

Lisäksi vedellään kreaa, BCAA, ZMA ja multivitamiini. Ja paljon vettä. Tankkaukset aina vkl kunhan päästään ensin alkuun.

Kyllähän tuo tietty paperilla näyttää hyvältä mutta saa nähdän miten toimii. Maanantaina ois tarkoitus aloittaa.

Hienoa, että jotkut viittii dieetin etenemisestään kertoakin jotain, ettei mene pelkäksi "lisää sitä rasvaa läski" - kommentteja lukea. :D Ja tästäkin aiheesta kun on näinkin suosittu voisi olla paikallaan joku kunnon selonteko kyseisestä dieetistä ja kaikesta siihen liittyvästä...?

Mut yksi mikä näin aloittelijan silmistä ja vhh:lla ollessa tulee koko aika väistämättä mieleen; jos porukoilla on ylipäätään 3-4 ateriaa päivässä ja em. kaverin aterioiden väli kuusi tuntia, miten ylipäätään muutenkin lihakset säilyy tälläisen dieetin aikana...? :david:

Hienoa, että jotkut viittii dieetin etenemisestään kertoakin jotain, ettei mene pelkäksi "lisää sitä rasvaa läski" - kommentteja lukea. :D Ja tästäkin aiheesta kun on näinkin suosittu voisi olla paikallaan joku kunnon selonteko kyseisestä dieetistä ja kaikesta siihen liittyvästä...?

Mut yksi mikä näin aloittelijan silmistä ja vhh:lla ollessa tulee koko aika väistämättä mieleen; jos porukoilla on ylipäätään 3-4 ateriaa päivässä ja em. kaverin aterioiden väli kuusi tuntia, miten ylipäätään muutenkin lihakset säilyy tälläisen dieetin aikana...? :david:

Ei se lihasten säilyminen siitä ateriavälistä riipu eikä ne mystisesti katoa jos on pari tuntia pitempään syömättä. Kokonaiskalorimäärä ja sen jälkeen ravintoainesuhteet jne määrittää kuitenkin viime kädessä kehonkoostumuksen.
Jos ketogeeninen dieetti on toteutettu järkevästi eikä kaloreita lasketa alas, ne lihakset säilyy ihan kohtuuhyvin, tosin parempaan tulokseen sen kannalta päässee pitämällä hieman hiilaria mukana. Mutta jos haluaa säätää ja tehdä suunniteltua syklistä ketogeenista dieettiä (josta tässäkin threadissa paljon juttua), ei lihaksia häviä pätkääkään.

Ja tosiaan, tässä threadissa EI puhuta vain yhdestä dieetistä, moni vetää ketolla koko ajan, jotkut tankkaavat satunnaisesti, toiset taas pyörittävät TKD tai CKD -versioita.

parsa + vehnälese + pellavasiemen + manteli = 24g kuitua ja sit vielä vähän kurkusta, salaatista, pinaatista jne. joten senkin pitäisi olla OK.
Kummempia asiantuntevia kommentteja ei muuten ole, mutta vinkkinä että saksanpähkinöissä ja hasselpähkinöissä on yli kaksinkertainen määrä kuitua manteleihin nähden ja vähän vähemmän hiilariakin. Finelin taulukkoa, on muuten eri näppärä tuo eniten/vähiten -listaus.

Olen itse miettinyt ihan samaa, ja nyt kun on tullut luettua Lylen The Ketogenic Diet ja UD2 alkaa olemaan loppusivuilla, ni tietää taas vähän enempi aiheesta.
Nyt alan olemaan kirjan niillä sivuilla, missä aletaan puhua tarkemmin proteiinin ja rasvan suhteesta, ja käsitykset kääntyvät taas täysin päälaelleen. Proteinin osuutta nostetaan huomattavan paljon siihen nähden mitä olen viime viikkoina tottunut vetämään, ihan 1-1.5 grammaan painopaunaa kohden. Ja rasvojen kustannuksella, kalorit raskaasti alle kulutuksen. Myös treeniohjelma vaikuttaisi erilaiselta kun aiempien suosituksien mukainen (Bodyopus)
Voisi alkaa noudattamaan tätä "uudempaa" settiä muutaman viikon päästä.

Nämä oireet mistä mainitsin aiemmin vaikuttaisivat joltain ylirasitus/ ylikunto-oireilta. Tänään pääsen labraan ottamaan erinäisiä kokeita, katsotaan mitä tulokset näyttävät ja funtsitaan niiden pohjalta jatkoa. Jos vaikka olis joku virus :D Selvää on se, että nyt on jossain jotain liikaa, tai aivan liian vähän. Uninongelmat ovat ainakin jatkuneet nyt toista viikkoa. Toivottavasti ei ole mitään hormonallisia häiriöitä.
Venytin kyllä syklinki nyt kaksiviikkoiseksi. Ilmeisesti aivan ääliömäinen veto tällä raudan liikuttamisen ja aerobisen määrällä (ja laadulla). Ja hiilaritankkauksessa alkoholi ei tasan varmasti ole hyödyksi.

Ainoa ylikunnon oire joka ei ole iskenyt on korkea leposyke. Pysyy hyvin siinä 50:n tuntumassa. Verenpaineen heilahtelut, kuiva suu, hengittämisen raskaus, oksettava olo, aivan liian pitkään jatkunut lihaskipu, vetämätön fiilis ja ennen kaikkea todella paha ärtymys ihan turhista asioista antaisivat tosin ymmärtää, että elimistö on jonkinlaisessa stressitilassa. Ja kuumeinen olo. Painokin tuntuu heittelehtivän. Lihasmassa on jotenkuten kyllä säilynyt. Mavessa on sarjapainot jopa nousseet 10%
No, meni taas vähän :offtopic: katsotaan kuitenkin mitä tuloksia labrasta saadaan.

Tästä opimme (opin) kyllä levon ja tankkauksien tärkeyden. Ihmettelen kyllä näitä (fyysisesti aktiivisia) jätkiä, jotka ovat olleet ketoosissa kuukausitolkulla ilman lihasmassan menetystä tai fyysistä loppuunpalamista

Mulla oli ihan samoja oireita ja ainoo millä lähti oli kun otti hiilareita takas diettiin ja lepäs. Ketoilu+lepo ei toiminut. Eikä mulla mitään lihasmassaa lähtenyt ja voimaakin tuli lisää vaan. Nukuttua ei saanu ja sitten tollasta oksettavaa oloa ja sellasta perus ylikuntomaista sätkimistä.

Ketolla saa kyllä vedettyä todella helposti ylitte. Kaloreita ei käytännössä tarvitse paljoakaan syödä vaan aina jaksaa painaa vaikka millasia reenejä. Varmaan jotain sinnepäin että kroppa luule olevansa paastossa eikä rajota normaalilla tavalla kun ylirasitusta tulee vaan antaa mennä ylitte kunnolla.

Minkäslainen liikunta olisi parasta kun on ketoosissa?

Ainakin aerobinen, ehdottomasti. Saat aineenvaihdunnan liikkeelle etkä kärsi ummetuksesta, kuten moni kuulemma kärsii (itselläni taas maha on ihan kuralla, S225T veikkaa syyksi kasvisruokavaliosta siirtymistä lihansyöjäksi). Olen valtavasti nauttinut näinä lämpöisinä päivinä lenkkeilystä, joskin hölkkälenkkini on vain 4,3 km mutta kävelylenkkini on n. 6-6,2 km.
Venyttelyt toimii hienosti, ihankuin olisin jopa notkeampi? Tänään vetäisin koiran kanssa kaksi tuollaista kävelylenkkiä ja vain koira väsyi :dance:

Mulla on penkki ja käsipainoja himassa, niillä hieman lihaksia vaivasin mutta enpä varsinaiseksi treeniksi menis sanomaan. Jotenkin toi aerobinen tuntuu nyt olevan must-juttu. Kai sekin kuuluu ketoosin aiheuttamaan ilmiöön, who knows.

Mulla oli ihan samoja oireita ja ainoo millä lähti oli kun otti hiilareita takas diettiin ja lepäs. Ketoilu+lepo ei toiminut. Eikä mulla mitään lihasmassaa lähtenyt ja voimaakin tuli lisää vaan. Nukuttua ei saanu ja sitten tollasta oksettavaa oloa ja sellasta perus ylikuntomaista sätkimistä.

Ketolla saa kyllä vedettyä todella helposti ylitte. Kaloreita ei käytännössä tarvitse paljoakaan syödä vaan aina jaksaa painaa vaikka millasia reenejä. Varmaan jotain sinnepäin että kroppa luule olevansa paastossa eikä rajota normaalilla tavalla kun ylirasitusta tulee vaan antaa mennä ylitte kunnolla.

Jep, labrakokeissa sain hyvän palautteen. Hemoglobiiniarvot, verenpaineet ja kaikki niinkuin mun ikäsellä ihmisellä kuuluukin olla. Hoitaja totesi kyllä ettei veri kierrä kunnolla. Laitoin väsymyksen piikkiin.

Verenkiertohäiriö ei tee nannaa kun pitäisi saada rasvasoluja purettua.

Pakotin itseni salille kyllä tekemään yläkropan treenin. Penkki alaviistosta, Vinopena, leuat taljassa, soutu ylätaljasta, pystypunnerrus, viparit, keskitetty hauiskääntö, ranskalaiset, pohkeet ja vatsat menivät kaikki ihan kivasti. Vaikka olin kävelevä raato.
Iltapalan jälkeen nukuin kun vauva koko yön, heräsin kyllä kahdesti "ilman syytä" mutta nukahdin heti uudestaan. Maanantain totaalilepo teki höpöä siis. Söinkin hieman enempi kun normisti, mutta hiilareihin en koskenut.
Unta tuli Ti-Ke-yönä hyvin mutta kroppa oli taas niin jojossa ettei Keskiviikon painiharkat tahtoneet sujua.

Eilisillan tyhjennystreenin (HST-pohjainen) jälkeen alkoi vihdoin hiilaritankkaus. Pitäisi osallistua johonkin seminaariin missä olis tarjolla ilmasta kuppia tänään. Yritetään pitää homma hanskassa, alkoholi tuskin tekee hyvää glykovarastojen täydennyksessä. :kippis1:

Hyvää viikonloppua silti itse kullekin säädylle.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Miten toimia alkoholin kanssa. Tästä on hyvä kysästä näin lauantaina ku monelle varmaan maistuu tämä kyseinen tuote. Joten jos vetää sen 0,5 - 1 kuivaa valkkaria niin onko tällä vaikutuksia ketoosiin? Tällä hetkellä asetoasetaatti korkea - 8. Dieettiä takana 1,5 viikkoa.

Eilen tuli sitten tehtyä se vittumaisin virhe ikinä, eli tuli otettua alkoholia hieman reippaammin ketolla. Voin sanoo, että elämäni rajuimman krapulan koin. Tai koen sitä vieläkin.

Jännä juttu on se, että join uutta "Light"-lonkeroo, jossa 0,5g hiilareita 100ml tuli vedettyä sellaset 12. Päälle vielä shotteja ja viinaa. Illalla kun tultiin kotiin, mittasin siinä kännipäissäni vielä ketostixeillä.. Näytti että "normaali" eli ei ketoosia. Nyt hetki sitten mittasin uudestaan ja kappas: Näytti tummanpunaista "korkea" 8. Mistä tämä johtuu, osaako kukaan selittää? ;) Tänään pidänkin sitten ekan tankkauspäivän, kun pari viikkoa takana. (Olisi pitänyt varmaan eilen se päivä viettää, ennen alkoholin nauttimista.) Paino nyt 3vk:n diettauksella, joista 2vk ketossa lähtenyt 93,4 -> 88,5kg. Nyt kyllä tipaton elämäntapa jatkuu taas, ja pitkään!

mä oon ite nyt kahen vaiheilla kun tekis vappuna niin helkkaristi mieli lähteä ryyppäämään, 5 viikkoa nyt on ketoiltu ja 10 viikon setti olis tarkotus tätä vetää, suunnittelin että nyt vappuna tankkaisin ensimmäisen kerran, mutta mietin nyt että siis mitä\mikä ero sillä tulosten kannalta on tankkaako sen 1 vai 2 päivää? viinan kanssa läträämisen varmastikkin jätän vappuna pois vaikka henkien taistelua se tulee olemaan.

viinan kanssa läträämisen varmastikkin jätän vappuna pois vaikka henkien taistelua se tulee olemaan.
Ei se varmaan sun dieettiä kaada jos vappuna otat vähän hapanta. Itse olen nyt tiputtanut kilon viikossa, vaikka joka viikonloppu olen muutaman olusen ottanut. Kerran jopa kunnon koomat. Pointti siis se, että jos tosiaan tekee mieli lähteä kaatamaan, niin sen kun lähdet, varsinkin jos se on vain se yksi kerta.

Antaa mennä vaan, ketolla vielä lähtee nopeeta viinan aiheuttama pöhötyskin. Muistaa vaan samalla hiilareita syödä.

joo mä oonki suunnitellu silleen et kun on torstaina vappu niin keskiviikkona alkais tankkaamaan jo, 2 päivän tankkausta tosiaan meinasin. sitä täällä suositeltiin tosiaan jos ei tee sitä joka viikko tapahtuvaa tankkausta.

Pieni varoituksen sana, kerää aika hyvin nesteitä, varsinkin kun on noin kauan aikaa ollu ilman hiilareita:D

No ni, sunnuntaina meni sitten puoli litraa Mövenpickin suklaajäätelöä. Ja lauantai-iltana toinen jäätelöannos, kaksi isoa palloa ja suklaakastiketta. Rasvaahan noissa on, mutta sokerimääräkin on melkoinen. Saa nyt nähdä kuinka pahasti keto meni plörinäksi näiden myötä. :rolleyes:

Tuli hankittua tommonen kehonkoostumusmittarikin (vaaka joka mittaa rasvaprosentin, Omron). Näytti pikkasen yläkanttiin (20%, kiasus siunakkoon) tänä aamuna, kun muutama päivä aiemmin se oli 17%. Mut ei se kai nyt noin nopeasti nouse? Ja mitenkähän kreatiinin käyttö / käyttämättömyys vaikuttaa tulokseen? Jos lihaksissa on enemmän nestettä, miten kropan sähkönjohtavuus - johon mittaus perustuu - muuttuu? Olin nimittäin aloittanut pienen kreatiinitauon tuossa vähän aikaa takaperin.

Eilen tuli sitten tehtyä se vittumaisin virhe ikinä, eli tuli otettua alkoholia hieman reippaammin ketolla. Voin sanoo, että elämäni rajuimman krapulan koin. Tai koen sitä vieläkin.

Jännä juttu on se, että join uutta "Light"-lonkeroo, jossa 0,5g hiilareita 100ml tuli vedettyä sellaset 12. Päälle vielä shotteja ja viinaa. Illalla kun tultiin kotiin, mittasin siinä kännipäissäni vielä ketostixeillä.. Näytti että "normaali" eli ei ketoosia. Nyt hetki sitten mittasin uudestaan ja kappas: Näytti tummanpunaista "korkea" 8. Mistä tämä johtuu, osaako kukaan selittää? ;) Tänään pidänkin sitten ekan tankkauspäivän, kun pari viikkoa takana. (Olisi pitänyt varmaan eilen se päivä viettää, ennen alkoholin nauttimista.) Paino nyt 3vk:n diettauksella, joista 2vk ketossa lähtenyt 93,4 -> 88,5kg. Nyt kyllä tipaton elämäntapa jatkuu taas, ja pitkään!

Oot juonu paljon ja kuseskellu niin se virtsa laimenee eikä tikut huomaa ketoaineita. Ja varmaan niitä kuluuki ihan hyvin ettei niin paljon erity vehkeestä sitten. Toi dokaus jollain viinillä tai viinalla on kyllä ihan murhaa ketolla ei kannata sitä tehdä vaan ottaa vaikka bisseäkin vaan niin niilläkin hiilareilla menny ihan ok.

Hoffmeister: noi laitteet on ei toimi, näytti kisakireellä kaverilla jotain 20% rasvoja ja tuntuu että päiväkohtanenkin vaihtelu on niin suurta ettei edes seurantaan sovi

Niin ja jos sulla tulee kroppaan enemmän nestettä niin sillon myös ionien määrät nousee vaikkakaan konsentraatiot ei mutta kuitenkin suhteessa rasvakudokseen nousevat. Eli sähkönjohtavuus siis paranee.

No ni, sunnuntaina meni sitten puoli litraa Mövenpickin suklaajäätelöä. Ja lauantai-iltana toinen jäätelöannos, kaksi isoa palloa ja suklaakastiketta. Rasvaahan noissa on, mutta sokerimääräkin on melkoinen. Saa nyt nähdä kuinka pahasti keto meni plörinäksi näiden myötä. :rolleyes:

Tuli hankittua tommonen kehonkoostumusmittarikin (vaaka joka mittaa rasvaprosentin, Omron). Näytti pikkasen yläkanttiin (20%, kiasus siunakkoon) tänä aamuna, kun muutama päivä aiemmin se oli 17%. Mut ei se kai nyt noin nopeasti nouse? Ja mitenkähän kreatiinin käyttö / käyttämättömyys vaikuttaa tulokseen? Jos lihaksissa on enemmän nestettä, miten kropan sähkönjohtavuus - johon mittaus perustuu - muuttuu? Olin nimittäin aloittanut pienen kreatiinitauon tuossa vähän aikaa takaperin.

Muistaakseni jossakin omronin mainoksessa luki että toi kehonkoostumusmittari ei sovellu kehonrakentajile ja näin ollen voisin kuvitella että samaan kastiin lukeutuu kovaa treenaavat joilla lihasmassaa on normaalia tallaajaa enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom