Ketoosidieetti

Noniin, kävimpä ostaan ketostixejä apoteekista äsken ja näytti nelosta.. Eli ketoosissa pitäisi olla! Nyt tarttui kermaakin mukaan kaupasta reippaasti.. Jännä juttu on se, että päänsärky / yleisväsymys kadonnut tänään kokonaan! Jes!

Sellainen pikku kysymys vielä: Ymmärsinkö oikein, että kun ketoosi tila on saavutettu niin hiilihydraatti-tasoja voi hieman nostaa ilman pelkoa että elimistö siirtyy pois ketoosista? Nyt oon mennyt ihan 0-15g/vrk ja ajattelin, haittaako jos tonne 30g paikkeille nostaa? Painoa on 89kg.

Kiitos avusta!

Jännä juttu on se, että päänsärky / yleisväsymys kadonnut tänään kokonaan! Jes!
Omalla kohdalla olen huomannut sen, että aina kun olen siirtymässä ketoosiin, alkaa päätä särkeä. Siitä tiedän, että huomenna olen ketoosissa. Jos tänään särkee päätä, niin huomenna on jo syvä ketoosi ja päänsärky hävinnyt. Joka kerta sama juttu.

Noniin, kävimpä ostaan ketostixejä apoteekista äsken ja näytti nelosta.. Eli ketoosissa pitäisi olla! Nyt tarttui kermaakin mukaan kaupasta reippaasti.. Jännä juttu on se, että päänsärky / yleisväsymys kadonnut tänään kokonaan! Jes!

Sellainen pikku kysymys vielä: Ymmärsinkö oikein, että kun ketoosi tila on saavutettu niin hiilihydraatti-tasoja voi hieman nostaa ilman pelkoa että elimistö siirtyy pois ketoosista? Nyt oon mennyt ihan 0-15g/vrk ja ajattelin, haittaako jos tonne 30g paikkeille nostaa? Painoa on 89kg.

Kiitos avusta!

Ihan tyypillistä tosiaan tuo päänsärky/yleisväsymys tuossakin vaiheessa kun glukoosi on alamaissa muttei vielä niin alhaalla, että ketonitehdas käynnistyisi - ja lähes poikkeuksetta se vaihtuu sitten lähes euforiaan kun ketoosi on päällä.

Niitä hiilareita voi periaatteessa tosiaan lisätä hyvin varovasti, mutta siinä on yksilökohtaista vaihtelua, mikä määrä tipauttaa pois ketoosista. Mutta kun ketoosi on kunnolla päällä, varmasti useimmat sietävät 20-30g hiilaria/vrk helposti, jotkut hieman enemmänkin.

Minäkin kärsin ennen nälkäpäänsäryistä verensokerin heiluessa. Vaan nyt ketoillessa olen huomannut ettei migreenikään vaivaa yhtään niin usein kuin ennen. Ketogeenista ruokavaliota on jo 1920-luvulta asti käytetty epilepsian hoidossa, ja migreeni taitaa olla epilepsian sukulaisvaiva.

Nyt kun on ollut pitkään CKD:lla ei enää tule noita päänsärkyjä. Kai se adaptoituminen on sitten jo mennyt sen verran pitkälle, että aivot tietävät, mistä energiaa saa milloinkin.

Oikeastaan tässä on jo miettinytkin jos alkaisi ihan lifestyle-meiningillä tekemään tätä, eli myös syksyn massakauden jotenkin tähän ruokavalioon yhdistäisi koska on vaan niin paljon parempi olo. Heittelisi sitten vähän vaikka TKD -elementtejä joukkoon kun insuliiniherkkyyskin on hyvä. Siripiriä ja heraa anaboliseen ikkunaan, muuten rasvapainotteisesti. Tuo kasvaminen kun ei ole koskaan ollut se ongelma vaan kiristely.

meikäläinen tekee tätä vaan dietatessa. tää toimii todella mahtavasti. reilu 4 viikkoa nyt menty ja paketti on todella jo tiiviimpi. tämän jälkeen sitten hitaasti alan nostamaan hiilareita ylös ja katson mikä sitten on sopiva määrä päivässä hh

meikäläinen tekee tätä vaan dietatessa. tää toimii todella mahtavasti. reilu 4 viikkoa nyt menty ja paketti on todella jo tiiviimpi. tämän jälkeen sitten hitaasti alan nostamaan hiilareita ylös ja katson mikä sitten on sopiva määrä päivässä hh

Hyvä hyvä, nopeasti olet saanut tuloksia!

Nyt kun on ollut pitkään CKD:lla ei enää tule noita päänsärkyjä. Kai se adaptoituminen on sitten jo mennyt sen verran pitkälle, että aivot tietävät, mistä energiaa saa milloinkin.

Oikeastaan tässä on jo miettinytkin jos alkaisi ihan lifestyle-meiningillä tekemään tätä, eli myös syksyn massakauden jotenkin tähän ruokavalioon yhdistäisi koska on vaan niin paljon parempi olo. Heittelisi sitten vähän vaikka TKD -elementtejä joukkoon kun insuliiniherkkyyskin on hyvä. Siripiriä ja heraa anaboliseen ikkunaan, muuten rasvapainotteisesti. Tuo kasvaminen kun ei ole koskaan ollut se ongelma vaan kiristely.

Olen itse miettinyt ihan samaa, ja nyt kun on tullut luettua Lylen The Ketogenic Diet ja UD2 alkaa olemaan loppusivuilla, ni tietää taas vähän enempi aiheesta.
Nyt alan olemaan kirjan niillä sivuilla, missä aletaan puhua tarkemmin proteiinin ja rasvan suhteesta, ja käsitykset kääntyvät taas täysin päälaelleen. Proteinin osuutta nostetaan huomattavan paljon siihen nähden mitä olen viime viikkoina tottunut vetämään, ihan 1-1.5 grammaan painopaunaa kohden. Ja rasvojen kustannuksella, kalorit raskaasti alle kulutuksen. Myös treeniohjelma vaikuttaisi erilaiselta kun aiempien suosituksien mukainen (Bodyopus)
Voisi alkaa noudattamaan tätä "uudempaa" settiä muutaman viikon päästä.

Nämä oireet mistä mainitsin aiemmin vaikuttaisivat joltain ylirasitus/ ylikunto-oireilta. Tänään pääsen labraan ottamaan erinäisiä kokeita, katsotaan mitä tulokset näyttävät ja funtsitaan niiden pohjalta jatkoa. Jos vaikka olis joku virus :D Selvää on se, että nyt on jossain jotain liikaa, tai aivan liian vähän. Uninongelmat ovat ainakin jatkuneet nyt toista viikkoa. Toivottavasti ei ole mitään hormonallisia häiriöitä.
Venytin kyllä syklinki nyt kaksiviikkoiseksi. Ilmeisesti aivan ääliömäinen veto tällä raudan liikuttamisen ja aerobisen määrällä (ja laadulla). Ja hiilaritankkauksessa alkoholi ei tasan varmasti ole hyödyksi.

Ainoa ylikunnon oire joka ei ole iskenyt on korkea leposyke. Pysyy hyvin siinä 50:n tuntumassa. Verenpaineen heilahtelut, kuiva suu, hengittämisen raskaus, oksettava olo, aivan liian pitkään jatkunut lihaskipu, vetämätön fiilis ja ennen kaikkea todella paha ärtymys ihan turhista asioista antaisivat tosin ymmärtää, että elimistö on jonkinlaisessa stressitilassa. Ja kuumeinen olo. Painokin tuntuu heittelehtivän. Lihasmassa on jotenkuten kyllä säilynyt. Mavessa on sarjapainot jopa nousseet 10%
No, meni taas vähän :offtopic: katsotaan kuitenkin mitä tuloksia labrasta saadaan.

Tästä opimme (opin) kyllä levon ja tankkauksien tärkeyden. Ihmettelen kyllä näitä (fyysisesti aktiivisia) jätkiä, jotka ovat olleet ketoosissa kuukausitolkulla ilman lihasmassan menetystä tai fyysistä loppuunpalamista

Viimeksi muokattu:
Mmhh, 2-3vkoa koitettu ketoilla, jalat on aina hapoilla ja pari tankkaustakin on suoritettu. Ihmettelen vain, että miksen pääse ketoosiin tikkujen mukaan? Tiukentumista on muuten kyllä tapahtunut. Ilmeisesti pitää vain ankarammin vielä urheilla, kun ruokapuolen pitäis olla kunnossa... Vai pitäisikö lisäravinteissa vielä hifistellä?

Nyt alan olemaan kirjan niillä sivuilla, missä aletaan puhua tarkemmin proteiinin ja rasvan suhteesta, ja käsitykset kääntyvät taas täysin päälaelleen. Proteinin osuutta nostetaan huomattavan paljon siihen nähden mitä olen viime viikkoina tottunut vetämään, ihan 1-1.5 grammaan painopaunaa kohden. Ja rasvojen kustannuksella, kalorit raskaasti alle kulutuksen.
Mihin tuolla pyritään? Maalaisjärkeni kun sanoo että tuo johtaa proteolyysiin. Heraproteiinin tiedetään nostavan jopa insuliinitasoja, mutta mutuilisin että se johtuu siitä että suuri helposti imeytyvä proteiinimäärä käynnistää glukoneogeneesin eli proteiinien hajotuksen sokereiksi, jotka sitten puolestaan nostaa insuliinia.

Toisin sanoen sama vaikutus saataisiin kai aikaan ihan vaan hiilareillakin?

Ihmettelen kyllä näitä (fyysisesti aktiivisia) jätkiä, jotka ovat olleet ketoosissa kuukausitolkulla ilman lihasmassan menetystä tai fyysistä loppuunpalamista
Ketodieetillä on pointtina pitää rasvojen osuus niin korkeana ettei kroppa edes harkitse proteiinien hajottamista energiaksi ( = lihaskato), vaan käyttää kaiken rakennusaineeksi. Kun on ollut riittävän kauan ketoosissa, solujen mitokondriotkin tottuvat rasvanpolttoon. Itse asiassa jatkuvasti korkea insuliini jopa surkastuttaa ja vähentää mitokondrioiden määrää lihaksissa ja maksassa:

Prolonged exposure to insulin suppresses mitochondrial production in primary hepatocytes

Tämä lienee myös yksi insuliiniresistenssin ja metabolisen oireyhtymän ikävistä lisävaikutuksista. Läski väsyttää.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
mulla kun nyt on 5 viikko menossa niin on kyllä helpottanut tosi paljon tuo makean himo. pari sellaista sokeritonta kurkku pastillia laitan suuhun ihan vaan maun vuoksi. tankkauksia en ole suorittanut vielä eikä jotenkaan edes tunnu siltä ett tarvisi vielä, treeni kulkee ja liha on säilynyt, tumppu jopa kasvanut sentin:D vaikka on aivan tyhjä. vappuna varmaankin tulee suoriritettua eka tankkaus ja siitä kuukauden päästä on kohteliaisuus syistä tankattava taas koska on häät tulossa ja olisi noloa syödä pöydässä jauhelihoja purkista:D eli tiivistettynä mun mielestä niitä tankkauksia ei tarvitse suorittaa todellakaan joka viiikko jos treeni kulkee

Itsellä olisi tarkoitus vetää tuossa noin kuukauden mittainen ketodieetti. Muutama kysymys kuitenkin askarruttaa mieltä.

Alkuun hiukan yleisinfoa. Eli kalorit olisi ketolla noin 2000kcal luokkaa. Tämä koostuisi 270g proteiinia, 95g rasvaa ja 15g hiilareita. Itellä pituutta n.180cm ja painoa siinä 80kg kieppeillä rasvojen ollessa noin 12%. Ymmärtääkseni nuo proteiinit ja rasvat tulisi jakaa tasaisesti noin kuudelle ateriallle päivän aikana?

Sitten ne muut kysymykset. Eli mistäs porukka ottaa kuidut keto dieetin aikana? Entäs miten vihannesten syönti, kun niissähän pakkaa kuitenkin sitä hiilaria olemaan? Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys liittyen proteiinijauheeseen :) Eli noissa lisäprotskuissa pakkaa olemaan myös tuota hiilaria ja juon yleensä yhden protskudrinkin töissä välipalana. Tulisiko nyt sitten uhrata tuon keton ajaksi rahaa proteiinijauheeseen, joka ei sisällä tuota hiilaria?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Paljon salaattia ja niitä puusilpulle maistuvia hiutaleita:D

Eli kalorit olisi ketolla noin 2000kcal luokkaa. Tämä koostuisi 270g proteiinia, 95g rasvaa ja 15g hiilareita.
Rasvaa on aivan liian vähän. Tolla määrällä et pääse ikinä ketoosiin ja olo on vain väsynyt. Rasvaa pitäisi tulla grammamääräisesti yhtä paljon kuin proteiinia ja hiilihydraattia yhteensä. Eli sun on pakko lisätä rasvan määrää proteiinin kustannuksella, muuten ei tule mitään.

Joo, niinkuin tässäkin threadissa 1550 kertaa todettu, lähellä optimia olisi tyyliin rasva 70%, protsku 25 % tai enemmän ja hiilarille ne muutama jämäprossa. Nyrkkisääntö, josta ei hirvittävästi kannata lipsua, varsinkaan alussa, jolloin ketoosiin pitää hankkiutua. Sen ylläpitäminen on vähän helpompaa.

"AAPUUVA!" Huutaa hän ja puuskuttaa...

Olen neljättä vuorokautta Atkinsinsilla, tavoitteena ketoosi.
Niin täällä Pakkiksella kuin kaikissa kirjoissakin, joita olen aiheesta lukenut, varoitellaan ummetuksesta ja neuvotaan syömään pellavansiemenrouhetta.
Mun ongelma on se, että mä oon menny ihan kuralle :wtf:

Mitä tää nyt oikein on? Voiks se johtuu siitä että olen aiemmin ollut kasvissyöjä ja tosiaan lihansyönti alkoi viime sunnuntaina? Leivonnaisia ja ylipäätään mitään leipätuotteita en ole aiemminkaan juuri syönyt, hyvä jos pari ruisleipäviipaletta kuukaudessa (en oikein tykkää kun tulee viljatuotteista helposti ilmavaivoja). Olen harrastanut myös täydellisiä paastoja Vogelin tapaan, eli 7 vrk paasto litkuilla mutta nyt iän myötä ei sappi tykkää niistä enää.

Juon n. 3 litraa/pv O´Lightia tai FunLightia (juonut jo vuodesta -97 alk.) ja makeutan teet/kahvit sakariinilla (vuodesta 2005 alk.) joten makeutusaineetkaan ei löystymistä selitä.

Muutoin olo on lähes euforinen jo nyt, nälkää en tunne. Salitreeniä en ole tän dieetin vielä kokeillut joten en tiedä vieläkö rauta nousee entiseen malliin, mutta eilen hölkkäsin 4,3 km ja tänään lenkkeilin koiran kanssa n. 6 km.
En usko vielä varsinaisen ketoosin päässeen alkuun, meen ostamaan ne testitikut kohta.

Ja, BtW, Punttimimmit, onko ollu ketooosidieeteillä ongelmia kuukautiskierron säännöllisyyden kanssa? Hiiva tais (..kele..tana) iskee nyt tuon ripulin ansiosta...

Ja jannut, älkää moittiko että "taas joku muija valittaa..."

Olen neljättä vuorokautta Atkinsinsilla, tavoitteena ketoosi.
Niin täällä Pakkiksella kuin kaikissa kirjoissakin, joita olen aiheesta lukenut, varoitellaan ummetuksesta ja neuvotaan syömään pellavansiemenrouhetta.
Mun ongelma on se, että mä oon menny ihan kuralle :wtf:

Mitä tää nyt oikein on? Voiks se johtuu siitä että olen aiemmin ollut kasvissyöjä ja tosiaan lihansyönti alkoi viime sunnuntaina?

Eiköhän tuossa viimeisessä lauseessa tule se ongelman ydin esille.
Vaimo on kasvissyöjä ja saa kamalat vatsanväänteet jos on 1mm kokoinen ripaus jäänyt lihaa jonkun salaatin tms. sekaan - ja samaa kuullut kaikilta, pitää totuttaa tosihiljakseen vatsa takaisin lihankäsittelytehtaaksi.

Sammo, ketomaster, onko ideaa, miksi Atkins ei hyväksy starttiin pähkinöitä? Hassel- ja saksanpähkinöissä ei ole hiilareita juuri ollenkaan!

Sammo, ketomaster, onko ideaa, miksi Atkins ei hyväksy starttiin pähkinöitä? Hassel- ja saksanpähkinöissä ei ole hiilareita juuri ollenkaan!

No ei kyllä tule mieleen järkisyytä, varsinkin saksanpähkinä on kaikin puolin aika takuutavaraa, kun ei pussikaupalla syö päivässä.

e: niin joo hasselpähkinähän käytännössä samat arvot, toi saksanpähkinä vaan on sellainen muutenkin yleisesti suositeltu ravinto.

Atkins vetää mutkia suoriksi, jotta "tavikset" eivät kämmäisi dieettiään. Parempi sanoo että ei pähkinöitä kuin alkaa erittelemään eri pähkinälaatuja tai jenkit olis jo ahmimassa suolapähkinöitä kaksin käsin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom