Ketoosidieetti

Ainiin. Yksi juttu mitä olen tässä pähkäillyt; Kuinka paljon vettä jengi juo Low-Carb-päivinä? Perinteisestihän vettä suositellaan juotavaksi dieetillä hieman enempi kun normaalisti. Onko joku tehnyt tässä havaintoja?

Ei sitä maksaa tuolla määrällä vielä täytetä, vaan saadaan juuri keho pois ketoosista ja glukagonin (joka on siis insuliinin "vastakohta" tai "evil twin" kuten Dan sanoo) tuotto loppumaan - kuten myös Bodyopuksessa tehdään (erona se, että Bodyopuksessa vain 1 hiilariateria tunnin-pari ennen treeniä, ja tässä myös fruktoosia).
Oletus ja perustelu tälle kaikelle tosiaan, että tankkautuu paremmin kun tuossa tilassa tehdään tyhjennystreeni.

ok, jotenkin olin saanut itteni uskoteltua, ettei bodyopukseen liittynyt tuo fruktoosi.
Täytyy varmaan lukea se, niin ei tarvi enää uskoa omia juttujaan.

Voiko tämän kahden päivän tankkauksen aloittaa Lauantaina ja lopettaa Sunnuntaina, toisin kuin Lylen dieetillä, jolloin se aloitetaan jo perjantai-iltana?

No miksei, Bodyopus suosittaa kyllä myöskin pe-ilta-su-ilta(-päivä), jälleen tuon viikon syklin takia jne jne. Mutta olen itse usein aloittanut vasta lauantaina ja ihan ok tankkaukset silti saanut aikaan.

Iitseäni v*tuttaa ettei pysty samaa, pätevältä vaikuttavaa treeniohjelmaa noudattamaan (Ma-Ti kovat punttitreenit, ke-to (pe) aerobinen, pe/la tyhjentävä punttitreeni) kun tuppaa maanantaisin olemaan "pakollista" aerobista treeniä.
Ratkaisuksi olenkin valinnut:

Su: Jalat, selkä, hauis, vatsat (hiilaritankkaus loppuu muutamaa tuntia aiemmin tai ed. iltana)
Ma: Aerobista muutama tunti (turpiinvetotreeniä)
Ti: Rinta, ojentajat, yläselkä
Ke, To: Samaa kun Ma
Pe/La: "Tyhjennystreeni", eli kuntopiiripohjainen koko kropan tunnin mittainen matalasyklinen treeni kuntosalilla, tai vaihtoehtoisesti kuntopotkunyrkkeilyä. Tai molempia ;) Ja tästä lähdetäänkin taas tankkaamaan päiväksi-pariksi.

Eli en pääse hyödyntämään hiilaritankkausta toisena punttipäivänä. Taidankin vaihdella vuoroviikoin tuota Sunnuntain ja Tiistain järjestystä.

Varmasti toimii noinkin ja jos tosiaan tuntuu että tiistaina heikottaa :) niin toi vaihtelu on oikein sopiva.

En juuri koskaan tee "suoraan kirjasta" mitään treeni- tai ruokavalio"systeemiä", tästä on vuosien varrella ollut 2 poikkeusta (poislukien aloittelijan jutut alkutaipaleella):

1) 5x5 (dual factor-versio, joka palstalta löytyy, myöhemmin sitäkin modasin, mutta uskoin siihen riittävästi tehdäkseni pari sykliä suoraan ohjeesta)
2) Bodyopus, joka on niin ikään todettu luetun ymmärtämisen jälkeen riittävän potentiaaliseksi ja parin kokeilun jälkeen myös ehdottomasti toimivaksi, jos noudattaa pilkulleen, niin lähes pelottavan toimivaksi.

Aivan, en usko että tässä tarvii nyt ihan pilkunnussijaksi ryhtyä. Ton tankkaamisen tärkeyttä en ole tosiaan sisäistänyt tarpeeksi. Ruokaakin on tullut aiemmin syötyä liikaa. Se 10 kaloria per pauna on nyt osoittautunut aika hyväksi nyrkkisäännöksi, mitänyt vatsalaukku vielä turhan iso :( Hieman ehkä enempi jos on ankaraa aerobista päivän aikana tullut harrastettua

Lisäksi olen pitänyt aiempina viikkoina proteiinit siinä perinteisessä 3g:ssa per rasvaton painokilo. Näin ollen jos rasvat pitää suhtessa 1,5g:1g proteiineja, tulee kaloreita liikaa. Ja jos rasvan osuudesta on käynyt tinkimään, ei ketoosiin olla päästy, vaan sellainen yleisen vittumainen ja surkea olo on ollut päällä koko ajan. Eli proteiinit olen pudottanut 1,8 grammaan per rasvaton painokilo ja rasvojen osuutta kasvattanut. Joten nyt ne kalorit on aika tarkalleen siinä parissa tuhannessa ja rasvojen osuus palttiarallaa 75%. Ketostixit näyttävät tosiaan jo alkuviikon aamukusaisuissa ihan kiitettäviä lukemia.

Lisäksi olen pitänyt aiempina viikkoina proteiinit siinä perinteisessä 3g:ssa per rasvaton painokilo. Näin ollen jos rasvat pitää suhtessa 1,5g:1g proteiineja, tulee kaloreita liikaa. Ja jos rasvan osuudesta on käynyt tinkimään, ei ketoosiin olla päästy, vaan sellainen yleisen vittumainen ja surkea olo on ollut päällä koko ajan. Eli proteiinit olen pudottanut 1,8 grammaan per rasvaton painokilo ja rasvojen osuutta kasvattanut. Joten nyt ne kalorit on aika tarkalleen siinä parissa tuhannessa ja rasvojen osuus palttiarallaa 75%. Ketostixit näyttävät tosiaan jo alkuviikon aamukusaisuissa ihan kiitettäviä lukemia.

Tuota ongelmaa oli itsellänikin aikaisemmin, huolestutti juuri tuo proteiinin saannin "vähyys" - en ollut vuosikausiin mennyt edes alle 200g/päivä, usein 250-300 tiukemmalla dieetillä. Ja toiseksi oli vaikea saada itsensä laittamaan tarpeeksi sitä rasvaa peliin :) Nyt on siinä 70% aika tarkkaan.

Tuota ongelmaa oli itsellänikin aikaisemmin, huolestutti juuri tuo proteiinin saannin "vähyys" - en ollut vuosikausiin mennyt edes alle 200g/päivä, usein 250-300 tiukemmalla dieetillä. Ja toiseksi oli vaikea saada itsensä laittamaan tarpeeksi sitä rasvaa peliin :) Nyt on siinä 70% aika tarkkaan.

Nimenomaan. Tässäkin threadissä taisi joku aiemmin huudella et pidetään ne proteiinit siellä 3-4 grammassa per rasvaton painokilo :thumbs:

Eiköhän tankkauspäivinä, kun protskuja pitää kuiteskin vetää useampi sata gramma, tule ihan tarpeeksi että se kuuluisa MASSA säilyy. Ainakin jotenkuten.

Aiempaan palatakseni, mites sen vedenjuonnin kanssa ketoillessa?

Entäs muutama :kippis1: tankatessa? Siis ei mitää överispedeilyä

Jämähdin pubmediin, ja kun täällä tuntuu olevan kiinnostunutta porukkaa tuosta tankkauksesta, ajattelin huvikseni linkata tuosta glykogeenin superkompensaatiosta ja siitä, kuinka tyhjennysharjoitus on tärkeässä roolissa sen osalta.
Ainoa "ongelma" on, että suurin osa tutkimuksesta on tietenkin tehty kestävyysurheilun saralla, mutta mekanismi on kyllä sama, joten lienee turvallista vetää johtopäätös myös kevyeen painoilla tehtyyn tyhjennykseen.

"In conclusion, a CHO-loading protocol that begins with a glycogen-depleting exercise results in significantly greater muscle glycogen that persists longer than a CHO-loading protocol using only an exercise taper. Daily exercise at 65% VO2 peak for 20 min can be performed throughout the CHO-loading protocol without negatively affecting muscle glycogen supercompensation."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Mielenkiintoinen tutkimus, korkea-annoksisena annettu kofeiini parantaa tankkauksen tulosta:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18467543?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

Ja kuten saattaa olettaa, kreatiini myös parantaa superkompensaatiota:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Paljon lisää tuolla, kaikkia ei jaksa linkata. Mutta jos jotain kiinnostaa niin pohjaa tuolle kyllä on, ja onhan sitä kestävyyslajeissa käytettykin jo vuosikymmeniä (kuten myös kehokisoissa, mutta vain kisan alla kosmeettisista syistä (täyden näköiset lihakset)).

Useimmiten tankkaus suositellaan tehtäväksi 24h aikana. Tankkaus katkeaa siis käytännössä yön ajaksi, onko tästä haittaa? Miten olette tehneet tuon yön ajan? Aloitatteko tankkailun illalla vai aamulla yleensä?

Useimmiten tankkaus suositellaan tehtäväksi 24h aikana. Tankkaus katkeaa siis käytännössä yön ajaksi, onko tästä haittaa? Miten olette tehneet tuon yön ajan? Aloitatteko tankkailun illalla vai aamulla yleensä?

Joskus (useimmiten) olen jättänyt yöt tankkaamatta. Homma toimii kyllä, mutta selkeästi paremmin tankkautuu jos tankkaa 24h/vrk. Tämän huomaa selkeästi 1.treenissä tankkausten jälkeen.
Käytännössä olen ratkaissut tämän niin, että teen valmiita maltojuomia runsaaseen nesteeseen, jolloin automaattisesti herään 2-3h välein kuselle yöllä, jolloin taas voi huitaista seuraavan naamaan. Tämä tosin vain 1.tankkauspäivänä (joka siis alkaa pe-iltana, bodyopuksen tankkausperiodi on pe-ilta-su-ilta). Lauantai-sunnuntaiyönä en ole enää heräillyt, se "tärkein" tuntuu kuitenkin olevan tuo ensimmäiset 12-24H jolloin herkkyys on suurimmillaan. Ja kuten aiemmin sanoin, joskus aloittanut hiilarinsyönnin vasta lauantaina, eikä sinä päivänä edes enää erillistä tyhjennystreeniä.
Tämä myöskin niitä asioita, joilla voi optimoida, mutta homma ei suinkaan kaadu kokonaan jos nukkuu yöt läpeensä. Mutta jossain määrin pätee perinteinen liiketalouden panos/tuotos -suhde :)

Ja kuten sanottu, jos voi tehdä pidemmän kuin 7 päivän syklin (jolloin voi huoletta tankata 3 päivänä), tuo stressitekijä poistuu kokonaan.

Hmm, minkä takia tälläisellä vähä hiilarisella dieetillä ei voi tehdä HIITtiä ?

Itse dieetillä, mietin kun ainoat hiilarit tulee vain kasviksista ja kaurahiutaleista aamulla.. että kannattaako hiit:iä edes tehdä kun jostain luin, että vähä hiilarisella ei kannata.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Mikä olisi tavikselle hyvä viikonlopun tankkaus?

Perjantaina ennen tyhjennystreeniä hieman hiilaria, siitä sitten pikkuhiljaa lisäillen ja lauantaina syödäänkin sitten jo kaurapuuroa ja makaroonia?

Sunnuntai illaksi himmaillaan ja yöksi ei oteta enää mitään hiilaripitoista, maanantai vanhan ketokaavan mukaan ja kovaa treeniä heti päälle ja ketoosiin pikimmiten takaisin.

Mitä hifistelyjä kannattaa huomioida?

Hmm, minkä takia tälläisellä vähä hiilarisella dieetillä ei voi tehdä HIITtiä ?

Itse dieetillä, mietin kun ainoat hiilarit tulee vain kasviksista ja kaurahiutaleista aamulla.. että kannattaako hiit:iä edes tehdä kun jostain luin, että vähä hiilarisella ei kannata.

Jaa-a, itse en moiseen väittämään ole törmännyt. Mielummin HIIT kuin pitkät tahkoamiset fillarin tms. selässä, se on jokatapauksessa epämiellyttävää, ketoosissa lähes helvettiä.

Jaa-a, itse en moiseen väittämään ole törmännyt. Mielummin HIIT kuin pitkät tahkoamiset fillarin tms. selässä, se on jokatapauksessa epämiellyttävää, ketoosissa lähes helvettiä.

Ok! No sitten jatkan sen tekemistä. Itse luin jotain pakkiksen HIIT-threadia ja siellä joku kirjoitteli, että matala hiilarisella dieetillä ei missään nimessä HIIT:ä ilman sen kummempia selityksiä. Mut jos muutkin on tehnyt, niin miksen siis minäkin jatka :)

Mielummin HIIT kuin pitkät tahkoamiset fillarin tms. selässä, se on jokatapauksessa epämiellyttävää, ketoosissa lähes helvettiä.
Mitenkäs se etelänavan retkikunta, joka vaelsi pekonin, voin ja kananmunien voimalla?

http://www.foxnews.com/story/0,2933,478407,00.html

Siinä ketoosi yhdistyy pitkään tasaiseen puurtamiseen. Vai luinko viestisi väärin? Kumpi on helvettiä ketoosissa, HIIT vai pitkät tahkoamiset? En minä ole tällä dieetillä oikeastaan pitkistä sauvakävelyistä huomannut muuta kuin että seuraavina päivinä on aika karsea nälkä. Uupumusta ei niinkään, jos vain syö tarpeeksi.

Olen kyllä saanut sellaista vihjettä että itse asiassa ketodieetillä, jos rasvaprosentti ei ole mitenkään erityisen korkea, ovat pitkät tahkoamiset enemmän tai vähemmän turhia, sillä ne eivät kohota kuntoa paljoakaan ja rasittavat vaan niveliä. Pitkien tahkoamisten päätarkoitus on kuluttaa kaloreita, mutta ketodieetillä sellainen ei liene tarpeen jos ylipaino ei ole vakava. Kannattaa mieluummin keskittyä pyrähdyksiin ja voimaharjoitteluun.

Omat aerobiset tulee brassijujutsusta, vaparista ja painista. Sparratessa intensiteettihan on "hieman" kovempi ja tauot sen verran lyhyitä ettei syke ehdi laskea hirveän matalalle. Ja on tossa tuo koiraki jota pitää käyttää pihalla. Eli joka päivä jotain, joskus jopa alkuviikon punttipäivinä. Nytkin lähen ulos lenkkeilyttää koiraa, ja ajattelin polttaa vähän ketoneja hyppimällä hyppynarua esim 15x1min. Jos oikeen innostun juoksen ehkä pururadan varrelle vetämään leukoja ja tekemään vatsoja.

Ja huomenna aloitetaan tankkaus.

Katsotaan nyt miten pojan käy, kun vihdoinkin ymmärtää tehdä asiat ainakin lähestulkoon oikein. Sain luettua Lyle McDonaldin Bodyopus-päiväkirjan loppuun ja tarkoitus olisi seurata kaverin jalanjälkiä. En kyllä jumalauta suostu laskemaan omia kaloreitani alle 1500:n (nyt 2000)

Osaisi vaan olla ottamatta kuppia kiltisti kuun loppuun saakka, mutta kun ei.

Hoi sikaMIES, kirjoita ihmeessä miten tankkasit ja kuinka homma sujui

Tulipa tehtyä itsekkin eilen hiilaritankkaus. En siis mitään tieteellistä metodia käyttänyt, mutta söin leipää, hedelmiä ym ym.. normaalia enemmän. Yöllä sitten iski niin jumalaton päänsärky ettei nukkumisesta tullut mitään. Kellään muilla tuollaisia kokemuksia?

mulla ei muuta sivuvaikutuksia kun se, että tyhjennystreenin jälkeen mahtuu ruokaa niin paljon ku ehtii kupuunsa ahtaa :D ja paskalla saa juosta koko ajan. se on tooooodella rasittavaa.

mulla ei muuta sivuvaikutuksia kun se, että tyhjennystreenin jälkeen mahtuu ruokaa niin paljon ku ehtii kupuunsa ahtaa :D ja paskalla saa juosta koko ajan. se on tooooodella rasittavaa.

Alkanut tämä päänsärky pikkuhiljaa loppumaan. Mua taas alkaa kusettamaan aivan valtavasti. Onhan se hyvä että aineenvaihdunta toimii :) Huomenna voisi ottaa sellaisen 45min säkkitreenin. Oli niin kova kipu päässä ettei tänään kyllä treenaamisesta mitään tullut.

Hoi sikaMIES, kirjoita ihmeessä miten tankkasit ja kuinka homma sujui

Hoi Marssi, voin Maanantaina raportoida kun ekat "kovat" treenit on läpikäyty. Aloitin hiilaritankkauksen aamulla. vedin hieman aamiaisen (kirjolohta) jälkeen omenan ja banaanin, sekä pienen protskupatukan ja kourallisen karkkeja (niitä sellaisia jossa on vähemmän pöytäsokeria) ja otinpa teelusikallisen kreatiiniakin, sekä muutaman gramman L-arginiinia. Hiilareita tuli muuten tosta "esitankkauksesta" sellaiset 50g.

Tyhjennystreenit olivat tälläiset (varmaan ihan turhat tankkauksen kannalta btw, koko viikko tullu sykittyä kuitenkin)

Kaikki sarjat 20 toiston mittaisia, painot 50% siitä millä alkuviikosta treenasin, ja minuutti siirtymäaikaa liikkeestä toiseen. 3min taukoa kierrosten välissä (Lyle suosittelee viittä)

Eka kierros: Pena, Kyykky, takareisien koukistajat, Mave, leukavetoja taljassa, vatsat, keskitetty hauiskääntö, pystypunnerrukset, pohkeet koneessa.

Toka kierros: Vinopena, prässi, alaselkä sellaisessa typerässä koneessa, niskantaaveto, vatsat toisessa typerässä koneessa, hauikset vinopenasta, viparit, ranskalainen punnerrus, pohkeet prässissä.

Kolmas kierros: Pec-Deck, Reisien ojentajat, reisien koukistajat, rinnalleveto vastaotteella, soutu taljalla, vatsat, ojentajat taljassa, yhden käden pystypunnerrus, pohkeet seisten tanko hartioilla

Tein vielä neljännen kierroksen, vaikkei homma oikeen maistunut enää, halusin paskalle, saunaan ja kotiin syömään. Energiaa kyllä vielä riitti: Pullover, askelkyykyt, selän ojennus, yhden käden kulmasoutu, jalkojen nosto ("linkkuveitsiä"), takaviparit, keskitetty hauiskääntö (tässä kävi ylpeys jo liian kovaksi ja iskin tankoon vähän enempi painoja kun saisi, en meinannut jaksaa loppuun).

Sitten 0,75dl heraa, banaani ja saunaan.

Nyt syön tässä puuroa, leipää, marjoja ja vähärasvaista kalkkunaa sekä jogurttia. Välillä haen muutaman mässyn kaapista. Sokereita ei vissiin saisi liikaa syödä, edes ekana päivänä. Onko S225T:llä/ kellään muulla näkemystä?
Otin myös kreatiinia taas yhden tlk:n, lisäksi kromia ja magnesiumia.

Ja taas pitäisi käydä täysistunnolla, taitaa olla neljäs kerta tänään. Onneksi on pehmeää paperia.

Ei kannata suunnitella treffejä tankkauspäiville, jossei vessa ole lähellä. Ainakaan ekalle tankkauspäivälle, toisesta ei ole kokemusta kun olen vaan tankannut päivän kerrallaan. Huomenna aion kyllä jatkaa.

Loppupäivän ajan olen ajatellut syödä kanaa, makaronia, lisää leipää ja paketin mämmiä. Yritän käyttää mahd. vähän kermaa ja sokeria :(
Aion myös juoda bisseä. Ei varmaan mikään hyvä idea tosissaan. Olen laskenut kyllä niin ettei hillareita tulisi aivan helvetisti liikaa, pyrin huomisaamuun mennessä tankkaamaan sellaiset 1000g hiilareita (n. 13g per rasvaton painokilo) ja siitä eteenpäin huomisiltaan (SU) mennessä tankkaamaan 500g. Rasvat pyrin pitämään n. 15%:a ja proteiineja 2g:a per painokilo.

Aamupaino oli tänään 87kg, rasvaprosentti 12 (en osaa mitata oikein) ja ympärysmitta navan kohdalta (turha mittaus) 84cm. Ketoositila oli ihan kohtalainen.

Katsotaan maanantaina, että miten pojan on käynyt =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom