Ketogeeninen dieetti (vielä kerran :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bigbear
  • Aloitettu Aloitettu
Yksinkertainen kysymys:

Meneekö keho ketoosiin jos siis hiilareita vedetään alle 50g/päivä,mutta myös muuta energiaa vähennetään erittäin radikaalisti noin 800kcaloriin? Energia vajetta syntyy siis noin 2500-800=1700kcal/päivä kun ei urheile

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi elämän pylly kenelle 800kcal ois menossa? 12-vuotiaalle _kasvuikäiselle_ tytskille joka alkaa dieettaa :) ? 800kcal:sta tuo on jo 25E% joten enpä uskois että ihan kunnon ketolle menisi kun monet jotka syö 4000kcal ketolla syö hiilareita 30-40g jotta pysyy löylyketolla koko ajan. Ketoaineita voi muodostua mutta on ihan eri juttu olla löylyketolla kuin "sitikkaketolla", ja sitikkaketolla ongelmia on paljon kun keikutaan keton ja hypoglykemian oireiden välimaastossa. Aivotkaan eivät kunnolla totu käyttämään ketoneitä ravintonaan.

Vaikkei kyseinen henkilö herrastaisikaan liikuntaa niin kaloreita ylös 500-1500 riippuen henkilöstä ja hiilarit vähän alemmas, 20-40g niin sit ainakin keto jyllää.

Diettiä ajattelin itselleni ja painan 92 ja 177 pätkä:)

Olen vedellyt nutrilett diettiä 1.5vk ja pidin vkl tauon ja taas dietti menossa eikä ole edes nälkä ja 1h maastopyörily lenkki 156 keskisykkeellä meni mukavasti läpi:)

Josko joku viisas selittäisi mulle, että MIKSI sinne ketoosiin pitää päästä, jos energiavaje on se ratkaiseva asia dieetillä? Liittyykö tämä johonkin "dieetillä pitää kärsiä tai tulosta ei tule"-mentaliteettiin ;) ?

Originally posted by miisu
Josko joku viisas selittäisi mulle, että MIKSI sinne ketoosiin pitää päästä, jos energiavaje on se ratkaiseva asia dieetillä? Liittyykö tämä johonkin "dieetillä pitää kärsiä tai tulosta ei tule"-mentaliteettiin ;) ?

search

Tämä kyl kinnostais muakin.

Originally posted by bigbear
Diettiä ajattelin itselleni ja painan 92 ja 177 pätkä:)

Olen vedellyt nutrilett diettiä 1.5vk ja pidin vkl tauon ja taas dietti menossa eikä ole edes nälkä ja 1h maastopyörily lenkki 156 keskisykkeellä meni mukavasti läpi:)

Ensin pitää myöntää se, että tästä nutrilet dietistä en tiedä mitään. Onko dietti tuollainen VLCD dietti, eli mennään äärimmäisen pienillä kaloreilla? Jos on niin ootko ihan oikeasti laskenut paljonko saat protskua päivässä, tod.näk. aivan liian vähän.

Omia kokemuksia voin kertoa vuodelta miekka ja kivi jolloin en ymmärtänyt ravinnon päällä tätäkään vertaa. Olin kaksi viikkoa ns. kaalikeittodietillä, kyllä kuulitte oikein, kaalikeittodietillä! nälkää ei parin päivän päästä enää ollut ja usein jäi kokonaisia päiviä täysin ruokailematta (enpä tiedä olisko siitä kaalikeiton hörppimisestä ollut edes mitään apua). Elimistö vaan tottuu tuohon nälkään eikä enää siitä jatkuvasti muistuta. Aineenvaihdunta säästöliekillä ja painonpudotus on todella tehokasta.. Dietillä poltin vaivalla hankkimani äärimmäisen vähäiset lihakset ja pudotetun painon otin silkkana läskinä takaisin muutamassa viikossa. Ei toimi, ei ainakaan mulla.

Search tsekattu, mutta tyydyttävää vastausta en vieläkään saanut/ löytänyt. Ainoa varsinainen syy ketodieettiin näytti olevan nälän ja/tai makeanhimon katoaminen. Ja rivien välistä olin lukevinani, että ketodieetillä ollaan lähinnä siksi kun muutkin ovat. Jos nuo ovat ne syyt, miksi ihmiset haluavat noudattaa ketodieettiä niin edelleen ihmettelen, että miksi nähdä moista vaivaa laihtumisen eteen kun helpommallakin pääsee :confused: .

Search tsekattu, mutta tyydyttävää vastausta en vieläkään saanut/ löytänyt. Ainoa varsinainen syy ketodieettiin näytti olevan nälän ja/tai makeanhimon katoaminen. Ja rivien välistä olin lukevinani, että ketodieetillä ollaan lähinnä siksi kun muutkin ovat. Jos nuo ovat ne syyt, miksi ihmiset haluavat noudattaa ketodieettiä niin edelleen ihmettelen, että miksi nähdä moista vaivaa laihtumisen eteen kun helpommallakin pääsee :confused: .

Yksinkertaisesti: Elimistön joutuessa ketoon, alkaa se käyttämään huomattavasti hanakammin rasvavarastoja energianlähteeksi.

Originally posted by strike
Yksinkertaisesti: Elimistön joutuessa ketoon, alkaa se käyttämään huomattavasti hanakammin rasvavarastoja energianlähteeksi.

Löytyykö tästä myös tutkimuksia. Tämähän tarkoittaisi sitä, että ketolla palaa rasva tehokkaammin ja lihakset säilyvät paremmin kuin muilla dieteillä. Tämän väitteen olen kyllä itsekin lukenut jostain, en vain tiedä pitääkö se paikkansa. Toisaalta mielestäni nälän häviäminen on merkittävä etu, koska se auttaa heikkotahtoista pitäytymään suunnitelluissa kalorimäärissä.

Ainoa varsinainen syy ketodieettiin näytti olevan nälän ja/tai makeanhimon katoaminen.

Aika hyvä syy minusta, jopa ainoaksikin syyksi valita ketodieetti.

Ja rivien välistä olin lukevinani, että ketodieetillä ollaan lähinnä siksi kun muutkin ovat.

Jaa, enpä ole kyllä itse moista huomannut, vaikka kahlaan huolellisesti jok'ikisen dieettithreadin läpi...? Ei nyt millään pahalla Miisu, mutta jonkinlaisella ristiretkellä sinä nyt kyllä näyt olevan. Tai ainakin tähänastisista posteistasi on tullut sellainen kuva, että ainut päämääräsi on kumota kaikki se, mikä tällä palstalla on moneen kertaan ja monen ihmisen toimesta toimivaksi todettu.

Ei, en ole itse ketodieetillä, enkä aiokaan - olen joskus very low carbia kokeillut, eikä se sopinut minulle. Mutten silti kiistä sen tehokkuutta toimivuutta jollakulla toisella, erilaisia kun olemme me ihmiset! :)

Lueskelin eilen sellaista opusta kuin Serious Strenght Training (2. painos). Siinä oli esitetty Dr. Di Pasqualen näkemys kiertävästä ketogeenisestä dieetistä voimailijoille. Ihan mielenkiintoista luettavaa.

Originally posted by Anssi
Lueskelin eilen sellaista opusta kuin Serious Strenght Training (2. painos). Siinä oli esitetty Dr. Di Pasqualen näkemys kiertävästä ketogeenisestä dieetistä voimailijoille. Ihan mielenkiintoista luettavaa.

Voisitko kirjata Di. Pasqualen mielenkiintoisimmat pointit? Oletko muuten tutustunut Greg Ellis nimisen hepun teksteihin?

Voisitko Anssi referoida näitä mielenkiintoisia kohtia?

Muistaakseni postasin tänne jonnekin tutkimusten tutkimuksen, jossa oli käyty läpi näitä keto-tutkimuksia ja lopputulos oli jokseenkin se, että laihtuminen johtuu yksinkertaisesti energiavajeesta eikä ketoositilasta.

Gillyannelle haluaisin sanoa, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä nykytilanteeseen, koska eivät tiedä paremmasta. Ja vaikka ehkä tietäisivätkin paremmasta niin ihminen vastustaa muutosta, koska muutos vaatii sopeutumista. Ihminen on myös luontaisesti "laiska" ja yrittää päästä päämääränsä mahdollisimman helposti ja nopeasti vaivaa näkemättä. Ketogeenisen dieetin uskotaan tuovan tuloksia nopeasti, ja niinhän se tuokin jos vaakaan katsotaan, mutta kuinka suuri osa pudotuksesta on puhdasta rasvaa? Todennäköisesti jokseenkin sama määrä johon olisi samassa ajassa päästy myös hyviä hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla. Puhun nyt terveistä ihmisistä esim. metabolista oireyhtymää sairastavat ihmiset ovat asia erikseen. Jos ei asioita kyseenalaisteta niin pysähtyy kehitys tässä maailmassa. Eikä kysyvä tieltä eksy, you know? ;)

Gillyannelle haluaisin sanoa, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä nykytilanteeseen, koska eivät tiedä paremmasta. Ja vaikka ehkä tietäisivätkin paremmasta niin ihminen vastustaa muutosta, koska muutos vaatii sopeutumista.

Kyllä, tässä olet Miisu täsmälleen oikeassa. Itsekin vastustin sitkeästi 2-4 tunnin paastoa ennen treeniä, vaikka sitä täällä Pakkiksella jatkuvasti suositettiin - kunnes pari viikoa sitten viimeinkin päätin kokeilla, ja voilà: en enää ikinä luovu siitä! :)

Ketogeenisen dieetin uskotaan tuovan tuloksia nopeasti, ja niinhän se tuokin jos vaakaan katsotaan, mutta kuinka suuri osa pudotuksesta on puhdasta rasvaa? Todennäköisesti jokseenkin sama määrä johon olisi samassa ajassa päästy myös hyviä hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla. Puhun nyt terveistä ihmisistä esim. metabolista oireyhtymää sairastavat ihmiset ovat asia erikseen. Jos ei asioita kyseenalaisteta niin pysähtyy kehitys tässä maailmassa. Eikä kysyvä tieltä eksy, you know? ;)

Ehkäpä näin. Mutta kuten aikaisemmassa postissanikin totesin, jos ketodieetti tuntuu helpommalta vaikkapa siksi, että näläntunne häipyy eikä makeanhimokaan vaivaa, niin mikseipä sitä silloin valitsisi metodikseen? Ja nimenomaan pitää ja saakin kyseenalaistaa - monihan tällä palstalla nimenomaan kyseenalaistaa runsaan hiilarien syömisen! ;)

Energiavaje on se mistä kaikki lähtee dieetillä yleensäkin, mutta ketodieetin ideahan on käsittääkseni "vaihtaa vaihdetta" - ts. elimistö siirtyy käyttämään rasvaa pääasiallisena ravintona hiilihydraattien sijaan. Käytännössä rasva häipyy ja lihakset ei.

Mulla ei oo mitään syytä miksen tuohon uskoisi vaikka en ole kokeillutkaan, ihan faktaahan tuo on alusta loppuun koko systeemi.

Pointti lienee juuri se että vaikutetaan laihtumisen laatuun: energiavaaje puree nimenomaan rasvoihin. Laihtumisen käsitteenä miellän painonpudotuksena(hyi), joka taas on äärimmäisen helppoa. Mutta jotta painonpudotus muodostuisi lähinnä rasvoista, ollaankin monimutkaisemman ongelman tiellä johon ratkaisuiksi on keksitty ketodieetti, painoharjoittelu ja muutama tietyn henkilökemian alan ratkaisut.

Onko tuo eka vastaus tähän threadiin se totuus,eli elimistö ei menisi ketoosiin tällä VLCD dietillä? Ihmeen hyvin jaksoi tänään aamulla 0630 yö vuoron jälkeen käydä tunnin spinningissä :)

Mulla kun ei ole lihaksia :D niin haluan vaan tiputtaa painoa ,jotta verenpaine ynm arvot normalisoituvat ja sitten salille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom