Kestävyyttä rapakuntoiselle. Tavoitteena Vantaan Extremerun 2016

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pege_
  • Aloitettu Aloitettu
Eli menin lupautumaan kavereiden mukaan Vantaan extremeruniin 21.5.2016. En ole ikinä harrastanut aerobista liikuntaa säännöllisesti. Salitreeniä olen nyt tehnyt noin 4 kuukautta. Tällä hetkellä teen elaston 2-jakoista. Eli ma ti to ja pe salilla. Miten minun kannattaisi alkaa treenaamaan että selviäisin tuon extremerunin? Tieten aluksi lenkkeillä kevyesti välipäivinä? Kuntoni on todela huono. Tunnin kävelylenkilläkin(5km/h) keskisykkeeni oli 140. Tosiaan minulla ei ole minkäänlaista aikatavoitetta kunhan selviän radan läpi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jethro Rosted on mönkinyt sen puku päällä läpi, joten en näe sitä kyllä enää kenellekkään mahdottomaksi.

Kun olet tarpeeksi omasta mielestäsi treenaillut kevyesti ja totutellut kroppaa juoksemisen saloihin niin mene aluksi jonnekin sisäliikuntahalliin juoksemaan rataa. Esimerkiksi:
-200m täysillä tehoilla
-200m hölkäten/reippaasti kävellen

Ja tuota sykliä toistetaan 5-6 kertaa ja jos sen jälkeen paukkuja riittää niin pikku lenkki päälle ja himaan.

Tämän lisäksi ylämäkijuoksu ja maastojuoksu on hyvää treenaamista Extremerunia varten. Kroppaa kuunnellen kuitenkin :D

En keksi näitä ihan tyhjästä, olen joskus Saksassa käynyt Nûrburgringillä käytävän Strongmanrunin läpi. Kroppaa kuormittavaa se kyllä on, mutta jälkeenpäin maaliviivan jälkeen sitä ajattelee, että "jes, mähän pääsin maaliin asti!" ja fiilis muutenkin mitä parhain!

Mie sillo aikanaan ku aloin ekaa Runia varten treenaamaan niin hölkkäilin vaan normaalia tahtia, kannattaa kyllä suosia mäkistä maastoa kun siellä on aika isoja mäkiä. Pikkuhiljaa pidentää lenkkiä ku jaksaa ja alkaa jalat tottua. Keväämmällä kannattaa muutaman kerran tapahtumaa lähempänä tehä suunnilleen saman pitusia lenkkejä mitä meinaat juosta siellä (8/16 km) että tottuu kroppa siihen matkaan.

Kiitos vastauksista. Mielestäni Jeti kyllä ohitti kaikki esteet ja kiersi vain yhden kierroksen :D.

Olen nyt reilun kuukauden kiertänyt 2-3 kertaa viikossa noin 5km lenkin. Alussa kävelin ja vähitellen olen lisännyt vauhtia. Välillä olen hölkännyt. Penikkatauti rupesi hieman vaivaamaan joten hommasin kotiin crosstrainerin jolla olen nyt harjoitellut. Minkälainen syke noissa intervalleissa kannattaa pitää? Tein äsken crosstrainerilla treenin jossa veivasin ensin 1 min ilman vastusta ja sen jälkeen 1 min vastuksen kanssa nopeaa. Toistin tämän 5 kertaa. Viimeisen vedon tein melko täysiä. Laitoin liitteenä kuvan syketaulukosta. Mitä olette mieltä?

Liitteet

• syke.jpg
    syke.jpg
    80 KB · Katsottu: 289

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom