Kestävyysjuoksusta ja "hyvästä kunnosta"

Mitä on hyvä kunto? Voiko sanoa, että laput rintaan ja järjestys maalissa kertoo kenellä on paras kunto ja kenellä huonoin? Juoksuvauhtiin vaikuttaa monet asiat: geenit/lahjakkuus, hapenottokyky, paino, painoindeksi, sukupuoli, ikä, harjoittelutausta, päivän kunto, maasto, säätila, välineet jne. Useimmilla ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä kisoissa vaikka mitä tekisi. Kaikki sen sijaan pystyvät omaa kuntoaan parantamaan.

Minusta yksi hyvä tapa arvioida omaa kuntoaan (juoksukuntoaan) on tehdä itselle tällainen taulukko. Esimerkkihenkilönä minä itse, ylipainoinen, keski-ikäinen mies, jolla maksimisyke 190 ja Coopertulos 3000m.
syke vauhti kynnykset
190 4:00 min/km
170 5:00 min/km anaerobinen kynnys
150 6:00 min/km aerobinen kynnys
130 7:00 min/km
120 7:30 min/km

Taulukko on tietysti kaavamainen ja yksinkertaistettu, mutta suurin piirtein tuollaisena se toimii kaikille. Ensimmäiseksi sykkeeksi tulee kunkin oma maksimisyke. Sykeen putoaminen 20 lyöntiä vaikuttaa aina minuutin kilometrivauhtiin.

Se, että saa taulukon luotua ja toimimaan itselle voi edellyttää useiden kuukausien tai vuosien harjoittelua ja itsensä tuntemista. Jo pelkästään maksimisykkeen löytäminen on oma haasteensa. Juoksua harrastamattomille tyypillisesti käy niin, että oli vauhti mikä tahansa, syke pomppaa liian ylös. Se ei johdu omista ominaisuuksista vaan harjoittelutaustasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta yksi hyvä tapa arvioida omaa kuntoaan (juoksukuntoaan) on tehdä itselle tällainen taulukko. Esimerkkihenkilönä minä itse, ylipainoinen, keski-ikäinen mies, jolla maksimisyke 190 ja Coopertulos 3000m.
syke vauhti kynnykset
190 4:00 min/km
170 5:00 min/km anaerobinen kynnys
150 6:00 min/km aerobinen kynnys
130 7:00 min/km
120 7:30 min/km

Muutama edesmenneen juoksukunnon kohotuslenkki pitää vielä tehdä, että uskaltautuisin jo tammikuussa tuollaiseen testiin.

Kysyisin kuitenkin "voitto kotiin", jos etsin jostain likeeltä kuntosalin, jossa juoksumatto, kannattaisko toi vauhtisettitesti vetää samaan tuntiin (esim. 5min 7:30min/km, 5min 7min/km, 5min 6 min/km, 5min 5min/km, ja .. jo ..noo.. ehkä mattoa vois pyörittää mun tapauksessa vielä tovin 15-16km/h vauhdillakin..), vai pitäiskö mielummin jolkottaa monena eri päivänä, kunakin päivänä yhtä nopeutta vartin tai jotain sinne päin?

Paras testi, jossa noita voi lähteä haarukoimaan on nimeltään tasotesti. Siinä esim. juostaan 6 x 1 km, 1. kilometri kävelyvauhtia ja viimeinen täysillä. Googlaa vaikka "tasotesti juosten" hakusanoilla.

Yksinkertaisena ihmisenä luotan faktaan, tässä tapauksessa tuloksiin, jotka ovat vertailukelpoisia muihin henkilöihin tai omiin aiempiin tuloksiin, ilman sen kummempia taulukoita/käppyröitä. Harrastelija hölkkääjänä hyvän juoksukunnon mittarina vertailen tuloksiani siis vuosien varsilta. Cooperin, kympin jne tuloksia löytyy jopa 15v takaa, niistä on hyvä tehdä johtopäätöksiä nykykunnosta ja tututkin ymmärtää mistä puhuu, jos sanoo esim. kymppi meni 38,20 tai cooper 1900m

Ei kannata tehrä simppelistä hommasta "vitunviiksilankaviidakkoa":whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom