Keskustelua työajan lyhentämisestä

Liittynyt
8.10.2009
Viestejä
331
Moni varmasti pohtii vapaa-ajan suhdetta työhön. Kuinka moni on ehdottanut työnantajalle lyhennettyä työaikaa? Oletteko olleet tyytyväisiä valintaan?

Edellytykset lyhennetylle työajalle lienee riittävä tuntipalkka. Jos työajan lyhentämisen jälkeen saisi esim. 3000€/kk bruttoa, moni olisi tyytyväinen ja ottaisi mieluummin vapaata kuin palkkaa. Monesti kuulee, että lapsiperheet haluavat lyhentää työaikaa, koska on parempi olla lasten kanssa. Mutta eikö myös lapsettoman ole aika tyhmää rehkiä liikaa. Lapsettoman menot ovat pienet ja lienee aika turha kerätä elämän aikana enemmän rahaa kuin tarvii itse, jos ei ole lapsia.

Nythän pienten lasten vanhemmilla on lakisääteinen oikeus lyhentää työviikkoa. Tulisiko tämä oikeus ylettää kaikkiin tasa-arvon nimissä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei musta viikkotyöaika ole mitenkään liian pitkä, aika sopiva. Mutta vuositasolla voisi helposti pitää pari viikkoa enemmän lomaa ja näin olen tehnytkin. Itse asiassa sitä on jopa suositeltu muutamana vuonna.
 
Luultavasti tämäkin ongelma ratkeaisi holhouksen purkamisella. Toki ihan hyvä jos maassa on jokin virastoaika mutta kaikki eivät tee toimistotyötä. Nyt olen työtön mutta edellisessä duunissa tein 11-12 tunnin päiviä. Aloitus- ja lopetusajankohta oli aina sovittavissa vähintään tunnin joustolla. Pitkät päivät tarkoitti sitten paljon vapaapäiviä mutta oli paljon työkavereita jotka tekivät vähintään neljä pitkää työvuoroa viikossa eli kuukausitunnit huiteli siellä kahdensadan tuntumassa. He halusivat tehdä paljon tunteja ja saivat siihen mahdollisuuden. Paikallinen sopiminen kunniaan!
 
Itse julkisella sektorilla asiantuntijana. Viime vuonna kysäisin mahdollisuudesta tehdä lyhennettyä 'muuten vaan' (ei erityisempiä perusteluja kyselty siis) eikä pomolla ollut mitään sitä vastaan. Nyt siis työaikani 30h/vko ja bruttona jää vielä reilu 3000€ kuukausipalkaksi. Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen ratkaisuuni ja aion myös tässä järjestelyssä toistaiseksi pitäytyä.
 
ei se ainakaan rakennuksilla onnistu...työajan lyhentäminen nimittäin. jo nyt suuri osa porukasta valuu mestoille tasan seiskalta, siinä sit puetaan haalarit päälle ja aletaan juomaan sumppia joten kello puol kasi päästään pikkuhiljaa hommiin. sit heti ennen ysiä kahville...kas kello onkin puoli kymppi ennenkuin mokat juotu :d, kymmentä vaille ykstoista syömään ja pitkälle puol kahentoista jälkeen takas töihin. vähän venytetään ½ kahden kahvitaukoa...kolmelta kiireesti kotiinpäin. pari tupakkataukoo vielä työrupeemien välissä ja jokusia päivityksiä feisbookkiin lol niin siinä on jo riittävän lyhyt töaika. jos tuosta lyhentää vielä työaikaa ni ei ne rakennukset ikinä valmistu :D ja yllä kuvattu on ihan jokapäivästä liki "normiksi" muuttunutta käytäntöä työmailla :rolleyes:
 
Tuo läjä8n tilanne olis kyllä ihanteellinen...

Itsekkin miettinyt ihan samaa, ja varmaan jos jossain vaiheessa puhutaan palkankorotuksesta, niin tulen esittämään tuon vaihtoehdon. Kun kaikki on jo mitä tarvitsee elämässä, niin miksi rehkiä ylimääräisiä tunteja sen rahan eteen.

pooli6287, ja sitten ihmetellään miksi työntuottavuus on laskussa.... :)
 
ei se ainakaan rakennuksilla onnistu...työajan lyhentäminen nimittäin. jo nyt suuri osa porukasta valuu mestoille tasan seiskalta, siinä sit puetaan haalarit päälle ja aletaan juomaan sumppia joten kello puol kasi päästään pikkuhiljaa hommiin. sit heti ennen ysiä kahville...kas kello onkin puoli kymppi ennenkuin mokat juotu :d, kymmentä vaille ykstoista syömään ja pitkälle puol kahentoista jälkeen takas töihin. vähän venytetään ½ kahden kahvitaukoa...kolmelta kiireesti kotiinpäin. pari tupakkataukoo vielä työrupeemien välissä ja jokusia päivityksiä feisbookkiin lol niin siinä on jo riittävän lyhyt töaika. jos tuosta lyhentää vielä työaikaa ni ei ne rakennukset ikinä valmistu :D ja yllä kuvattu on ihan jokapäivästä liki "normiksi" muuttunutta käytäntöä työmailla :rolleyes:
Tuo on kyllä ikävä kyllä aika yleistä monessa muussakin firmassa. Oon itse osa-aikatöissä eräässä isossa suomalaisessa perusteollisuuden alan pörssiyhtiössä, jossa tuo on toimihenkilöilläkin ihan normaalia. Kahvitauot on tuolla toimihenkilöillä vähintään 30 min, ruokatauko on yleensä 1 h 15 min, koska ruokailun jälkeen jäädään suoraan kahvitauolle ja vietetään siinä se 30-45 min (ja ruokataukoon leimataan tietenkin vain 30 min). Jotkut vielä kehtaa pitää päivän aikana kolme tuollaista 30 minuutin kahvitaukoa (joista viimeinen juuri ennen kotiinlähtöä) ja päälle se reilun tunnin ruokatauko. Voisin heittää aivan ilman mitään laskelmia, että firman toiminta ei muuttuisi mihinkään, vaikka 10 % porukasta lentäisi pihalle - tosin sen jälkeen kyllä jäljellejäävä porukka joutuisi tekemään töitä niin kuin niitä kuuluukin tehdä. Jotenkin ärsyttää, että esimiehet ovat niin saamattomia, etteivät viitsi edes huomauttaa siitä, että töissä ollaan enemmän taoilla kuin työpisteellä. Ei tartte kyllä kauheasti ihmetellä, miksi ne toimihenkilötyötkin tehdään jo niin pitkälti Intiassa kuin siellä vain osaaminen riittää.

Sori offtopicista, mutta oli pakko. :rolleyes:
 
Itse julkisella sektorilla asiantuntijana. Viime vuonna kysäisin mahdollisuudesta tehdä lyhennettyä 'muuten vaan' (ei erityisempiä perusteluja kyselty siis) eikä pomolla ollut mitään sitä vastaan. Nyt siis työaikani 30h/vko ja bruttona jää vielä reilu 3000€ kuukausipalkaksi. Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen ratkaisuuni ja aion myös tässä järjestelyssä toistaiseksi pitäytyä.

Valtiolla asiantuntijahommissa täälläkin ja saman verran tulisi palkkaa jos samanlaisen liikkeen tekisin. Teetkö vain 4 päivää viikossa hommia vai 6 tuntista työpäivää? Mua kiinnostaisi lähinnä vapaapäivien lisääminen. Veikkaan nimittäin että samata palaverit olisi buukattu vaan tiuhemmin ja muutenkin samat hommat odottaisi aamullla kun töihin tulisi, vaikka työpäivä / viikko olisikin lyhyempi.

Eli pari viikkoa palkatonta / vuosi tuntuisi paremmalta ratkaisulta. Toisaalta juuri tuli 15 vuotta täyteen ja lomia 8 päivää lisää + lomarahan vaihdosta 3-4 päivää lisää. Katotaan nyt miten nuo lomat riittää.

Vaimo tekee tällä hetkellä 70% (poika aloitti koulun tänä vuonna) ja tuntuu että kynnys palata takas 100% prosenttiin on todella kova, eli voi olla että rakas vaimo "uhrautuu" tässä ja mä saan paiskia täyttä päivää tästä eteenpäinkin :)
 
Nythän pienten lasten vanhemmilla on lakisääteinen oikeus lyhentää työviikkoa.

Mistäs tästä löytyis lisää infoa? Googlella löytyi vain epämääräistä keskustelua aiheesta. Kiinnostas kovasti.
Itse olen siittä onnellisessa asemassa, että pankkitili on aikalailla nollissa. Siis asuntolainaa ei juuri enää ole, vaikken ikäloppu ihan vielä olekkaan. Tuli nuorempana sinkku aikoina tehtyä ylitöitä reilusti, 7 päivästä viikkoa väliin kuukausi kaupalla. Eli nyt pärjäisi jo vähemmälläkin, vaikka brutto onkin vähemmän täydellä työpäivällä kuin mainittu 3000e. Oon joskus vihjannu työnantajalle että voisin tehdä vähä lyhyempiä päiviäkin välillä, huonolla menestyksellä. Olis tosi hyvä järjestely päästä töistä ees parikertaa viikossa aikaisemmin, ehtisi salilla käymään sillä välillä kun muksut on eskaris. Jäis perheelle enenmän aikaa ja muuhunkin sosiaaliseen elämään.
 
Mistäs tästä löytyis lisää infoa? Googlella löytyi vain epämääräistä keskustelua aiheesta. Kiinnostas kovasti.
Itse olen siittä onnellisessa asemassa, että pankkitili on aikalailla nollissa. Siis asuntolainaa ei juuri enää ole, vaikken ikäloppu ihan vielä olekkaan. Tuli nuorempana sinkku aikoina tehtyä ylitöitä reilusti, 7 päivästä viikkoa väliin kuukausi kaupalla. Eli nyt pärjäisi jo vähemmälläkin, vaikka brutto onkin vähemmän täydellä työpäivällä kuin mainittu 3000e. Oon joskus vihjannu työnantajalle että voisin tehdä vähä lyhyempiä päiviäkin välillä, huonolla menestyksellä. Olis tosi hyvä järjestely päästä töistä ees parikertaa viikossa aikaisemmin, ehtisi salilla käymään sillä välillä kun muksut on eskaris. Jäis perheelle enenmän aikaa ja muuhunkin sosiaaliseen elämään.

Koitapa hakusanalla osittainen hoitovapaa.
 
Mistäs tästä löytyis lisää infoa? Googlella löytyi vain epämääräistä keskustelua aiheesta. Kiinnostas kovasti.
Itse olen siittä onnellisessa asemassa, että pankkitili on aikalailla nollissa. Siis asuntolainaa ei juuri enää ole, vaikken ikäloppu ihan vielä olekkaan. Tuli nuorempana sinkku aikoina tehtyä ylitöitä reilusti, 7 päivästä viikkoa väliin kuukausi kaupalla. Eli nyt pärjäisi jo vähemmälläkin, vaikka brutto onkin vähemmän täydellä työpäivällä kuin mainittu 3000e. Oon joskus vihjannu työnantajalle että voisin tehdä vähä lyhyempiä päiviäkin välillä, huonolla menestyksellä. Olis tosi hyvä järjestely päästä töistä ees parikertaa viikossa aikaisemmin, ehtisi salilla käymään sillä välillä kun muksut on eskaris. Jäis perheelle enenmän aikaa ja muuhunkin sosiaaliseen elämään.

Käsittääkseni ainakin koulunsa aloittavien vanhemmilla on jopa jonkinlainen oikeus puljata työaikaa. Voin olla väärässäkin.
 
Juu, niin on oikeus tehdä lyhyempää työpäivää. _Bikergirl_:lille kiitos hakusana vihjeestä. Infoa löytyy kelan ja Ek sivuilta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH
http://www.ek.fi/ek/fi/tyomarkkinat_ym/tyoelama/palkkahallinto/perhevapaat/osittainen_hoitovapaa.php


Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.

Nyt luulis onnistuvan työajan lyhennys. Työttömiä maa täynnä, ni on se kumma jos ei meikäläinen on niin tärkeä että täytys kokopäiväsesti olla töis.
 
Mistäs tästä löytyis lisää infoa? Googlella löytyi vain epämääräistä keskustelua aiheesta. Kiinnostas kovasti.
Itse olen siittä onnellisessa asemassa, että pankkitili on aikalailla nollissa. Siis asuntolainaa ei juuri enää ole, vaikken ikäloppu ihan vielä olekkaan. Tuli nuorempana sinkku aikoina tehtyä ylitöitä reilusti, 7 päivästä viikkoa väliin kuukausi kaupalla. Eli nyt pärjäisi jo vähemmälläkin, vaikka brutto onkin vähemmän täydellä työpäivällä kuin mainittu 3000e. Oon joskus vihjannu työnantajalle että voisin tehdä vähä lyhyempiä päiviäkin välillä, huonolla menestyksellä. Olis tosi hyvä järjestely päästä töistä ees parikertaa viikossa aikaisemmin, ehtisi salilla käymään sillä välillä kun muksut on eskaris. Jäis perheelle enenmän aikaa ja muuhunkin sosiaaliseen elämään.

Onpas kadehdittava tilanne. Ehdottomasti downshiftauksen paikka. Jos ei olisi asuntolainaa niin riittäisi että tekisi 50% töitä ja silti jäisi varaman enemmän rahaa käyttöön.
 
Back
Ylös Bottom