Keskustelua talousuutisista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja takomo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
6.10.2006
Viestejä
1 531
Kaupunki
Uusimaa
Juodessani aamukahvia lueskelin Kauppalehteä netissä. Luettuani seuraavan uutisen heräsi minulle tarve keskustella artikkelin sisäisestä ristiriidasta ja ajattelin josko Pakkiksella löytyisi sukusieluisia dialogiin.

Eli jos terveen yrityksen tunnusmerkit ovat tutkijan mukaan seuraavat:

* Ovat johdonmukaisia ja selkeitä.
* Rekrytoivat yrityksen sisältä.
* Pitävät huolta ylenemismahdollisuuksista.
* Tukevat johtoa kaikilla tasoilla.
* Korostavat myös johdon sosiaalisia taitoja.
* Tukevat työntekijöiden laaja-alaista kehittämistä.
* Viestivät tehokkaasti sekä virallisten että epävirallisten kanavien kautta ja joka suuntaan.
* Eivät pelkää ristiriitoja.
* Ottavat kaikki mukaan yrityksen kehittämiseen.
* Eivät unohda sairastelevia työntekijöitä.

Niin eivätkö lihavoidut ole toistensa vastakohtia? Pitäisikö siis ymmärtää, että kyky toimia ristiriitaisesti on tärkeämpää kuin olla johdonmukainen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo kohta "eivät pelkää ristiriitoja" voisi tarkoittaa yrityksen sisällä olevia ristiriitoja/erilaisia näkemyksiä asioista ja kykyä keskustellen löytää yhteinen linja. Tavallaan eriävän mielipiteen esille tuominen ei ole paha asia vaan kertoo hyvästä ja aidosta keskustelusta yrityksessä.

Itse ymmärsin asian näin.
 
Joo, eipä tuo munkaan mielestä ole mitenkään ongelmallinen lista. Aikamoisia latteuksia ja itsestäänselvyyksiä, mutta muuten ok.
 
Minäkin ymmärsin tuon vähän kuten Poju, eli ristiriitoja tulee aina ja niitä ei tule pelätä, vaan ne tulee selvittää. Kuitenkin esim. yrityksen viestintä tulisi olla johdonmukaista ja selkeää.

Mä muuten ajattelin laittaa ton faktalaatikon työpaikan ilmotustaululle. Meillä ainakin kusee muutama kohta noista aika hyvin, vaikka pääosin noiden mukaan mennäänkin.
 
Minäkin ymmärsin tuon vähän kuten Poju, eli ristiriitoja tulee aina ja niitä ei tule pelätä, vaan ne tulee selvittää. Kuitenkin esim. yrityksen viestintä tulisi olla johdonmukaista ja selkeää.

Mä muuten ajattelin laittaa ton faktalaatikon työpaikan ilmotustaululle. Meillä ainakin kusee muutama kohta noista aika hyvin, vaikka pääosin noiden mukaan mennäänkin.

Oklen lukenut montakin viestiäsi, jossa mollaat työnantajaasi, esimiehiäsi jne.

Miksi ihmeessä olet sitten töissä sellaisessa paikassa, jossa et viihdy ja on noin surkeaa olla? Oletko ajatellut vaihtaa työpaikkaa, ettei noin kovin kiristäisi?
 
Villi veikkaus. HST-Monipalvelut, Elokatu 6, 28430 PORI Osukohan oikeeseen:rolleyes:

Edit. My bad, luin että kysyit missä paikassa olet töissä.
 
Minäkin ymmärsin tuon vähän kuten Poju, eli ristiriitoja tulee aina ja niitä ei tule pelätä, vaan ne tulee selvittää. Kuitenkin esim. yrityksen viestintä tulisi olla johdonmukaista ja selkeää.
Hmm.. Voihan sen kai ymmärtää niinkin, että saa olla erimieltä. Ja kun sen mieltää niin, on se ihan hyvä tavoite.

Mulle ristiriita tarkoitti ehkä liian paljon meidän yrityksessä olevia ristiriitoja, jotka ovat jossain määrin epäjohdonmukaisia liiketoiminnan perusidean kanssa. Hyvää bisnestä toki on myös ne "ristiriitaiset" asiat, mutta asiaa voi kai verrata siihen että Nokialla tehtäisiin edelleen sekä kännyköitä, että saappaita:D

Mä muuten ajattelin laittaa ton faktalaatikon työpaikan ilmotustaululle. Meillä ainakin kusee muutama kohta noista aika hyvin, vaikka pääosin noiden mukaan mennäänkin.
Mä meilasin suoraan tj:lle:D Mutta lähinnä kai siksi, että firmassa toteutuvat kaikki nuo kohdat, jopa niin, että jengi painaa duunia kipeänäkin... Mistä on tosin yritetty päästä eroon KÄSKEMÄLLÄ kipeitä kotiin (ja tekevät sitten etänä:D).
 
Oklen lukenut montakin viestiäsi, jossa mollaat työnantajaasi, esimiehiäsi jne.

Miksi ihmeessä olet sitten töissä sellaisessa paikassa, jossa et viihdy ja on noin surkeaa olla? Oletko ajatellut vaihtaa työpaikkaa, ettei noin kovin kiristäisi?

Mä olen mollannut tiettyjä asioita ja ne tuskin tulee muuttumaankaan, koska yritys on "säätiöomisteinen" eikä osaa johtajista nappaa kuin oman palkan maksimointi ja omien etujen maksimointi.

Muuten siellä on hyvä olla hommissa, kun tuo säätiöomisteisuus tuo myös tiettyjä vapauksia työntekijäpuolella, joita ei ehkä omistajavetoisessa firmassa ole.

Eli ei mun työstä enempää, viihdyn siellä kun kesän jälkeen hommani vaihtui tyystin toisiin ja sitäkautta se palkkakin ihan tuntuvasti nousi. Eli jatketaan mun hommista vaikka privalla jos ne niin kovasti jotakuta kiinnostaa. Ja jos mä johonkin lähden, niin yrittäjäksi, eipä tuo "sama paska eri kansissa" oikein kiinnosta.
 
Mä olen mollannut tiettyjä asioita ja ne tuskin tulee muuttumaankaan, koska yritys on "säätiöomisteinen" eikä osaa johtajista nappaa kuin oman palkan maksimointi ja omien etujen maksimointi.

Muuten siellä on hyvä olla hommissa, kun tuo säätiöomisteisuus tuo myös tiettyjä vapauksia työntekijäpuolella, joita ei ehkä omistajavetoisessa firmassa ole.

Eli ei mun työstä enempää, viihdyn siellä kun kesän jälkeen hommani vaihtui tyystin toisiin ja sitäkautta se palkkakin ihan tuntuvasti nousi. Eli jatketaan mun hommista vaikka privalla jos ne niin kovasti jotakuta kiinnostaa. Ja jos mä johonkin lähden, niin yrittäjäksi, eipä tuo "sama paska eri kansissa" oikein kiinnosta.

Ok.
 
Juodessani aamukahvia lueskelin Kauppalehteä netissä. Luettuani seuraavan uutisen heräsi minulle tarve keskustella artikkelin sisäisestä ristiriidasta ja ajattelin josko Pakkiksella löytyisi sukusieluisia dialogiin.

Eli jos terveen yrityksen tunnusmerkit ovat tutkijan mukaan seuraavat:

* Ovat johdonmukaisia ja selkeitä.
* Rekrytoivat yrityksen sisältä.
* Pitävät huolta ylenemismahdollisuuksista.
* Tukevat johtoa kaikilla tasoilla.
* Korostavat myös johdon sosiaalisia taitoja.
* Tukevat työntekijöiden laaja-alaista kehittämistä.
* Viestivät tehokkaasti sekä virallisten että epävirallisten kanavien kautta ja joka suuntaan.
* Eivät pelkää ristiriitoja.
* Ottavat kaikki mukaan yrityksen kehittämiseen.
* Eivät unohda sairastelevia työntekijöitä.

Niin eivätkö lihavoidut ole toistensa vastakohtia? Pitäisikö siis ymmärtää, että kyky toimia ristiriitaisesti on tärkeämpää kuin olla johdonmukainen?
johdonmukaisia ja selkeitä voidaan ymmärtää sillä, että yrityksellä on johdonmukainen tulevaisuuteen kurkottava strategia, jota yritys toteuttaa, ja yrityksen sisäiset rakenteet palvelevat em. strategiaa. Ja että ei pelätä ristiriitoja: sitä, että yritys on avoin uusille innovaatioille, että se ei sorru groupthink-ajatteluun. ei ryhmäajattelua, vaan että kehitysmielipiteitä saa ilmaista vapaasti.

Näin ainakin teoreettisella tasolla liikuttaessa.
 
Eli jos terveen yrityksen tunnusmerkit ovat tutkijan mukaan seuraavat:

* Ovat johdonmukaisia ja selkeitä.
* Rekrytoivat yrityksen sisältä.
* Pitävät huolta ylenemismahdollisuuksista.
* Tukevat johtoa kaikilla tasoilla.
* Korostavat myös johdon sosiaalisia taitoja.
* Tukevat työntekijöiden laaja-alaista kehittämistä.
* Viestivät tehokkaasti sekä virallisten että epävirallisten kanavien kautta ja joka suuntaan.
* Eivät pelkää ristiriitoja.
* Ottavat kaikki mukaan yrityksen kehittämiseen.
* Eivät unohda sairastelevia työntekijöitä.

Tämän perusteella en ole ollut koskaan töissä terveessä yrityksessä. :D Onko tuollaista edes olemassa?
 
Tämän perusteella en ole ollut koskaan töissä terveessä yrityksessä. :D Onko tuollaista edes olemassa?

No lähes jokainen yritys, jossa joku Pakkotoiston jäsen työskentelee, on tällainen. Lisäksi nämä maksavat vähintää 5000 euron palkkaa, sillä tuohan on käytännössä alaraja palkasta, jonka kehtaa mainita.

Tottakai niitä on hyviä ja huonoja yrityksiä ja työantajia, mutta loppupelistä palkkarenki on palkkarenki ja samaa paskaa se on eri kansissa. Ja vaikka täällä miten suuta piestäisiin, niin 99,9% meistä tekee duunia rahasta ja se työnteko alkaa 99,9% varmuudella olemaan "vähän vähemmän kiinnostavaa" kun sitä on tehnyt 10 vuotta.
 
Oli kiikunkaakun, pitäisikö mennä asuntolaina threadiin, mutta toisaalta, kun puhutaan elämisestä ja rahasta yleisemmällä tasolla, on tämä mielestäni oikea paikka.

Talouselämä
Asuntokatsaus 2020: ahtaampaa ja kalliimpaa
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1322049&s=r

Kokonaisuudessaan mielenkiintoinen mielipide. Tuossa piilee varmasti totuuden siemen, jos mitään "draagista"(:D) ei tapahdu seuraavalla vuosikymmenellä. Erityisesti silmään pisti kuitenkin ennustus:

Tällaisen velkaperheen harrastuksia ovat halonhakkuu, kodinkunnostus, ylityöt ja lähimatkailu. Mikään näistä ei ole kohtuullisesti harrastettuna kovin pahasta. Kituuttamiseen täytyy vain tottua.

Eikös yllämainittu ole periaattessa vain paluuta entiseen? Jos kysyn vanhemmiltani, niin ei tuo kohtalo kovin kovalta kuulosta vaan elämältä:).
 
Back
Ylös Bottom