• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Keskustelua rypsiöljystä

Liittynyt
27.9.2009
Viestejä
14
Vanhanliiton kaapit vetää rypsiöljyä suoraan pullosta:eek:
Mitä ihmeen hyötyä tästä on ? Luin kyllä jostain että rypsiöljystä tulee kaloreita = massaa
luin myös että se ei olis oikeen terveellistä:david: Syökö porukka täälä rypsiöljyä ja millä annoksilla teelusikkalla vai mukilla :kuola: ja muutaki tietoa olis mukava saada tosta rypsiöljystä,kannattaakohan ottaa mukaan bodyruokavalioon jne,paljokohan tota vois päivässä vetää ?
 
Liittynyt
4.7.2009
Viestejä
122
Jotain hyötyä siitä on ja useimmiten 1 rkl päivässä mun tietojen mukaan
 

fuz

Liittynyt
2.12.2007
Viestejä
41
No jos ajattelis maalaisjärjellä ni jos isomman annoksen ottaa pelkiltään ni eiks kura lennä pönttöön aika äkäsee? Ruokaan sekotettuna = :kuola:
 
Liittynyt
27.2.2004
Viestejä
5 832
Rypsiöljyhän on sieltä terveellisemmästä päästä rasvoja. Muun muassa kolesterolia sen on todettu alentavan muiden etujen lisäksi.

Minä en kuitenkaan öljyä vetäisi lusikalla, vaan mieluummin käyttää sen öljyn ruoanlaitossa vaikkapa salaateissa.
 
Liittynyt
7.10.2004
Viestejä
1 127
Joidenkin näkemysten mukaan rypsiöljy ei todellakaan ole terveellistä, vaan kaikkea muuta:
http://www.tmuscle.com/free_online_...ormance_nutrition/question_of_nutrition_vol_7
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/conola.html

Tuo Canola on siis rapsiöljyä, joka on aika pitkälti samaa tavaraa kuin rypsiöljy. Jos rypsiöljyä käyttää, niin kannattaa sitten ainakin käyttää sitä kylmäpuristettua versiota. Mutta oliiviöljyn ja kalaöljyn yhdistelmä kyllä voittaa rypsin joka suhteessa.
 
Liittynyt
30.10.2008
Viestejä
339
Samaa mieltä että oliiviöljy hakkaa rypsärin mennen tullen :).

Rypsiöljyä nyt tunnutaan väittävän joka paikassa parhaaksi öljyksi, koska siinä on ilmeisesti vähiten tyydyttynyttä rasvaa koko kasvikunnasta. Sehän jo nykyään tiedetään ettei tyydyttyneellä rasvalla ja SV-taudeilla ei ole mitään yhteyttä, toisin kuin vuosikymmeniä niin on luultu. Toisekseen jos ajattelee pelkkää kasvia, oliivi vs rypsi, niin uskaltaisin väittää että oliiviöljyssä mikroravinteiden määrä on suurempi kuin rypsiöljyssä (senhän tuntee jo pelkässä maussa että ravinteita löytyy).

Oliiviöljy kestää myös aavistuksen paremmin kuumentamista, tosin en suosittele käyttämään paistamiseen mitään rasvaa. Mutta tuskin tuo rypsärikään mitään myrkkyä on, mutta ehkä sen ensisijainen käyttökohde voisi olla vaikkapa lamppuöljynä :D. Monipuolisesti rasvaa vaan. Rasvahan ei lihota vaan sen kanssa nautittu hiilihydraatti (provo :)).
 
Liittynyt
7.10.2004
Viestejä
1 127
Oliiviöljy kestää myös aavistuksen paremmin kuumentamista, tosin en suosittele käyttämään paistamiseen mitään rasvaa.
Seuraavaksi sitten joku rypsin ystävä postaa, että rypsiöljyllä on korkeampi savuamispiste, joten se kestää paremmin kuumentamista. :rolleyes:
 
Liittynyt
27.8.2005
Viestejä
194
oliivissa nyt on ihan vituillaa omega 3/6 suhde
rypsissä on kuitenkin ihan hyvin alfalinoleenihappoa josta nyt kuitenkin yleisen käsityksen mukaan on väestötasolla puutetta siitä mitä sen pitäisi olla suhteessa omega kutosiin.
Totta on että kalan rasvahapot rokkaa mutta tietyistä syistä ei kaikille sovi. On tietenkin ihan hienoa jos jaksaa noita tutkimuksia luukuttaa kuitenkin totuus on se (jonka kaikki tietää jotka vähänkin enemmän alalla touhuaa) että tarpeeksi kun ettii niin löytää ihan millasen tuloksen haluaa että vähän sitä objektiivisuutta peliin. heikkilällä on oma missionsa menossa eipä tuohon kovin vakavasti voi suhtautua enää. Ja kyllä sitä edelleen ollaan sitä mieltä että tyydyttyneillä rasvoilla ja sv-taudeilla on yhteys ehkä ei internetin jännässä maailmassa tää on nyt vaan muotia tällä hetkellä kun kaikennäköset touhuttajat hölöttää foorumeilla
 
Liittynyt
22.4.2002
Viestejä
2 067
oliivissa nyt on ihan vituillaa omega 3/6 suhde
rypsissä on kuitenkin ihan hyvin alfalinoleenihappoa josta nyt kuitenkin yleisen käsityksen mukaan on väestötasolla puutetta siitä mitä sen pitäisi olla suhteessa omega kutosiin.
Jos nyt hifistelisin niin tuijotaisin määriin enkä suhdelukuun yksittäisessä tuotteessa, käsittääkseni omega 6:sta saadaan liikaa monesta lähteestä ja siinä ei auta jos sitä rypsin ansiosta saadaan taas lisää, eli tuon perusteella oliivia että saa o6:n määrän pysymään alhaalla ja sitten jostain lähteestä o3:sta paikkaamaan kokonaisuutta (kalaöljy yms. ja esim. pellavaöljy, joka tosin ei ole sen parempi o3 kuin muukaan kasviöljylähde)
 

Marjakarhu

Banned
Liittynyt
29.5.2006
Viestejä
324
Samaa mieltä että oliiviöljy hakkaa rypsärin mennen tullen :).



Mutta tuskin tuo rypsärikään mitään myrkkyä on, mutta ehkä sen ensisijainen käyttökohde voisi olla vaikkapa lamppuöljynä :D:)).
Itse käytän oliivi,kookos ja pellavansiemenöljyjä. + kalaöljy ( hyvälaatuisia kylmäpuristettuja neitsytöljyjä )
 
Liittynyt
27.8.2005
Viestejä
194
Jos nyt hifistelisin niin tuijotaisin määriin enkä suhdelukuun yksittäisessä tuotteessa, käsittääkseni omega 6:sta saadaan liikaa monesta lähteestä ja siinä ei auta jos sitä rypsin ansiosta saadaan taas lisää, eli tuon perusteella oliivia että saa o6:n määrän pysymään alhaalla ja sitten jostain lähteestä o3:sta paikkaamaan kokonaisuutta (kalaöljy yms. ja esim. pellavaöljy, joka tosin ei ole sen parempi o3 kuin muukaan kasviöljylähde)
Kyllä se nimen omaan on suhde josta on ollut puhetta määrät on lähinnä minimisaanteja. Suhteen järkkyminen johtaa sitten epätasapainoon monessa reaktioketjussa, aiheuttaa inflammaatiota yms. mitä näissä nyt mainitaan aina o3 hyödyiksi. Pellavaöljy on kyllä hyvä o3 lähde, epaa ja dha:ta pystytään kyllä valmistamaan alfalinoleenihaposta. Se miten paljon ei ole selvää, joissain tutkimuksissa jossain 10% paikkeilla joissain taas on mittailtu pitoisuuksia verestä ja saatu arvoja joilla on mitattu epan ja dhan terveyshyötyjen tulevan. Niin ja joo, on toisensuuntaisiakin tuloksia mutta konsensus kuitenkin viittaa edelliseen.
 
Liittynyt
21.2.2005
Viestejä
11 001
Ikä
33
Kaupunki
Lahti
Sehän jo nykyään tiedetään ettei tyydyttyneellä rasvalla ja SV-taudeilla ei ole mitään yhteyttä, toisin kuin vuosikymmeniä niin on luultu. Toisekseen jos ajattelee pelkkää kasvia, oliivi vs rypsi, niin uskaltaisin väittää että oliiviöljyssä mikroravinteiden määrä on suurempi kuin rypsiöljyssä (senhän tuntee jo pelkässä maussa että ravinteita löytyy).
Mihin tälläinen väittämä perustuu? Ei mitään yhteyttä?:wtf:

Rasvahan ei lihota vaan sen kanssa nautittu hiilihydraatti (provo :)).
Tuohon vois varmaan olla ysikymppisellä heittää tutkimusta.:D
 
Liittynyt
7.10.2004
Viestejä
1 127
Kyllä se nimen omaan on suhde josta on ollut puhetta määrät on lähinnä minimisaanteja. Suhteen järkkyminen johtaa sitten epätasapainoon monessa reaktioketjussa, aiheuttaa inflammaatiota yms. mitä näissä nyt mainitaan aina o3 hyödyiksi.
Koko ruokavaliossa katsotaan tietenkin tuota suhdetta. Yksittäisen ruokavalion kohdalla taas kannattaa katsoa niitä absoluuttisia määriä ja pyrkiä sitten sopivilla ruoka-ainevalinnoilla saamaan se kokonaissuhde sopivaksi. Rypsiöljyssä on erittäin paljon omega6:sia, joten parempi kokonaissuhde saadaan ilman rypsiöljyä. Siihen kun lisätään ne rypsiöljyn muut huonot puolet, niin eipä sitä juurikaan kannata käyttää.
 
Liittynyt
27.8.2005
Viestejä
194
rypsärissä about 1:2 3/6 ja suhteen tulisis olla jotain 1/5 suositusten mukaa toki tuostakin ollaan eri mieltä. Kun ruokavalioita on kartoitettu on länsimaisesta ruokavaliosta saatu suhteiksi jotain 1/18 ja 1/20 välillä niin että onhan tuo suhde hyvä ja korjaa sitä oikeaan suuntaan. Noi sun aikasemmat linkkis näytti niin vakuuttavilta että ehkä tuollaisiin on turha tuhlata aikaansa.
 
Liittynyt
7.10.2004
Viestejä
1 127
rypsärissä about 1:2 3/6 ja suhteen tulisis olla jotain 1/5 suositusten mukaa toki tuostakin ollaan eri mieltä. Kun ruokavalioita on kartoitettu on länsimaisesta ruokavaliosta saatu suhteiksi jotain 1/18 ja 1/20 välillä niin että onhan tuo suhde hyvä ja korjaa sitä oikeaan suuntaan. Noi sun aikasemmat linkkis näytti niin vakuuttavilta että ehkä tuollaisiin on turha tuhlata aikaansa.
Nuo nyt vaan oli linkkejä, missä on mahdollisimman yksinkertaisesti selitetty noita rypsiöljyn huonoja puolia. Jos haluat tarkempaa tieteellistä materiaalia aiheesta, niin sitäkin löytyy mm. tuon Enigin&Fallonin jutun viitteistä. Tarkoitus oli tuoda vaan sitä tätä näkökulmaa esille. Toki on mahdollista myös uskoa mitä Suomen viralliset tahot asiasta sanovat ja naukkailla rypsäriä pullosta aamuin illoin. Elämä on valintoja täynnä. :kippis1:

Itse suosittelisin syömään monipuolisesti mahdollisimman luonnollisia rasvoja, eli lihaa, kalaa, kananmunia, siemeniä, pähkinöitä, kookosöljyä, avokadoa, jne. Rypsiöljyyn en koskisi ollenkaan, johtuen juuri noista aiemmin mainituista huonoista puolista. Rypsiöljyssä on tietysti paperilla hyvä omega3/omega6 -suhde ja tuota on tietysti helppo käyttää perustelemaan rypsiöljyn suosimista. Mutta käytännössähän sen suosiminen suomalaisissa suosituksissa johtuu lähinnä maatalouspolitiikasta, suositellaan kotimaista vaihtoehtoa ulkomaisen öljyn sijaan.

Jos rypsiöljyä käytätte, niin käyttäkää nyt sitten edes sitä kylmäpuristettua. Tavallinen rypsiöljy on moneen kertaan pilalle prosessoitua jäteöljyä.
 
Liittynyt
30.10.2008
Viestejä
339
Nuo nyt vaan oli linkkejä, missä on mahdollisimman yksinkertaisesti selitetty noita rypsiöljyn huonoja puolia. Jos haluat tarkempaa tieteellistä materiaalia aiheesta, niin sitäkin löytyy mm. tuon Enigin&Fallonin jutun viitteistä. Tarkoitus oli tuoda vaan sitä tätä näkökulmaa esille. Toki on mahdollista myös uskoa mitä Suomen viralliset tahot asiasta sanovat ja naukkailla rypsäriä pullosta aamuin illoin. Elämä on valintoja täynnä. :kippis1:

Itse suosittelisin syömään monipuolisesti mahdollisimman luonnollisia rasvoja, eli lihaa, kalaa, kananmunia, siemeniä, pähkinöitä, kookosöljyä, avokadoa, jne. Rypsiöljyyn en koskisi ollenkaan, johtuen juuri noista aiemmin mainituista huonoista puolista. Rypsiöljyssä on tietysti paperilla hyvä omega3/omega6 -suhde ja tuota on tietysti helppo käyttää perustelemaan rypsiöljyn suosimista. Mutta käytännössähän sen suosiminen suomalaisissa suosituksissa johtuu lähinnä maatalouspolitiikasta, suositellaan kotimaista vaihtoehtoa ulkomaisen öljyn sijaan.

Jos rypsiöljyä käytätte, niin käyttäkää nyt sitten edes sitä kylmäpuristettua. Tavallinen rypsiöljy on moneen kertaan pilalle prosessoitua jäteöljyä.
Ei voi muuta sanoa kuin "+1" :D. Rypsiöljy on sama kuin ruisleipä, siitä ei vaan pahaa sanaa saa sanoa.
 
Liittynyt
30.10.2008
Viestejä
339
Tässä on mielestäni hyvä sivusto noista tyydyttyneistä rasvoista:
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/rasvamyytit/#4

Koko pointtihan on siinä ettei missään ole kiistatonta näyttöä siitä että se olisi juuri tyydyttynyt rasva joka lisäisi SV-tautien riskiä. Koskaan ei pystytä erottamaan vain yhtä yksittäistekijää tutkimuksesta, kun on kysymys ravinnosta.

Vetoan taas siihen luonnollisuuteen. Ihminen on arvioiden mukaan syönyt mm. eläinrasvaa jo 2 miljoonaa vuotta. On se kumma jos tässä ajassa siihen ei geenistö ole vielä ehtinyt tottua. Mielestäni kaikki luonnolliset rasvat ovat hyviä, jos niitä ei millään lailla prosessoi. Margariinit eli kovetetut kasviöljyt ovat pahimmasta päästä :).
 
Liittynyt
4.4.2003
Viestejä
995
Suosittelen lukemaan kesäkuun ProBodyssa julkaistun Juuso Reinokaisen artikkelin Rasvanlähteet (ProBody 3/2009, s. 36-38). Artikkeli tarkastelee rasvojen käyttöä kokonaisvaltaisesti aktiivisen treenaajan kannalta, siinä viitekehyksessä rypsiöljy ei saa korkeaa arvosanaa. ALAn muuntosuhde EPAksi ja DHAksi on erittäin huono, ja vastaavasti rypsiöljyssä on muita monityydyttymättömiä rasvahappoja, joista ei ole juuri terveydelle hyötyä, haittaa sen sijaan voi olla.

Artikkeli suosittelee liikkujaa käyttämään oliiviöljyä ja ottamaan omega-3-rasvahapot syömällä säännöllisesti kalaa tai kalaöljyä sisältäviä ravintolisiä.
 
Ylös