Kela

Liittynyt
31.8.2007
Viestejä
140
Olen mukana työvoimakoulutuksessa, ja saan siitä Kelan maksamaa työmarkkinatukea+ylläpitokorvausta. Minulla on eräs harrastus josta saan palkkaa 100-200e/kk riippuen siitä miten ahkerasti olen harrastuksessa mukana. Kelalle olen tähän asti aina vieny palkkalaskelman työstäni, ja he ovat sen jälkeen sitten maksaneet minulle työmarkkinatuen ja ylläpitokorvauksen. Ongelma on siinä, että kävin tekemässä työstäni tuntilistat tämän kuun alussa että palkka ehtisi tähän puolen kuun palkkaan, mutta toisin kävi...Nyt on 16.päivä ja kaupungin maksamat palkat pitäisi olla tilillä, mutta rahoja ei näy missään. Saan siis rahat aina silloin kun käyn tekemässä tuntilistat, eli palkkani ei välttämättä tule säännöllisesti kuukauden välein, vaan se on ihan itsestäni kiinni että haluanko ottaa palkkaa kuukauden vai puolen vuoden välein tai jotain siltä väliltä. Laskuja olisi paljon maksettavana, ja raha olisi tarpeen..Ongelma on siinä, että minun pitäisi odottaa kuun loppuun asti että saan työstäni palkkalaskelman ja vasta sen jälkeen voin kävellä Kelalle ja pyytää rahaa. Olisiko mitään mahdollisuutta anoa tota Kelan rahaa etukäteen, tai jättää kertomatta tosta pikku harrastustyöstäni ja näin ollen saada rahaa enemmän?

Mielestäni on yleensäkin typerää, että Kela puuttuu noinkin mitättömään palkkaan ja vähentää siitä 50%.. Asia on jokseenkin väärin, koska eihän tollainen nyt kannusta mihinkään työhöntekoon, jos tekemättä mitään saa melkein yhtä paljon rahaa. Eri juttu jos harrastukseni tulot olisivat suuremmat, niin sitten se olisi ihan ymmärrettävää että Kela haluaa puuttua asiaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onnellisessa asemassa taidat olla, jos työnteko on vain harrastus.

Toi on kyllä tehty mahdollisimman vähän kannustavaksi toi pienten tulojen ilmoittaminen, ku niitä tuloja joutuu selvittämään joka kuussa, mutta jos ne tekee kortilla, näkyy ne verotuksessa kuitenkin, ja kela näkee tulot takautuvasti.
Jos teet "harrastuksesi" himmeänä, eikä omatunto soimaa, ei niiden unohtaminen ole kuin omasta muistista kiinni.
Sossusta saa rahaa kelaa nopeammin.

Asian ytimessä olet siinä, että tekemättä mitään työtä saa usein helpommin ne tuet.
 
Joo tämä harrastukseni on eräs liikunnanohjaustyö ja sitä on viikossa yhteensä 4h, eli ei paljo mitään. Maksaako Sossu mulle rahaa kun asun vielä kotona äitini luona? Eikö kelalta muka pysty hakemaan tota tukea ennakkoon, jos sitte kuun lopussa vien sen palkkalaskelman ja se osuus vähennetään sitte ensi kuun tuesta?


Jos teet "harrastuksesi" himmeänä, eikä omatunto soimaa, ei niiden unohtaminen ole kuin omasta muistista kiinni.

Tarkoitatko tällä sitä, että jos vaan kylmän viileesti jätän ilmoittamatta noista harrastustyötunneistani Kelalle? Eli vien vaan työmarkkinatuki-hakukaavakkeet kelalle, mutta en mainitse sanallakaan harrastustyöstäni?
 
Pyydä mutsiltas lainaan rahaa niihin laskuihin ja maksa takas sitten kun pystyt.
Ellei äitisi vaadi sinulta suorastaan vuokraa asumisesta, voi sen sossun kanssa olla selittelemistä. Se on viimesijainen turva.
En tietenkään tarkoita, että tekisit mitään laitonta ja jättäisit ilmoittamatta tulosi. Niistä narahtaa jälkikäteen jos tulot menee yli tietyn rajan, edellyttäen että tuloista menee tieto verottajalle. Kaupungille tehdyt työt lienevät verokortilla tehtäviä töitä.

Kysy sieltä kelasta miten se kannattaa hoitaa jos mahdollisuus on ottaa palkat vaikka puolen vuoden välein, ne kun kelalla laskevat vuoden tulot usein kuukausilla jaettuna tulot/kk.
 
Tietääkö kukaan auttaako kela/ sosiaalitoimisto asunnon saannissa tai pystyykö nopeuttamaan asiaa jos työssäkäyvä ihminen tarvitsee asunnon raskain perustein viikon sisällä?
 
Back
Ylös Bottom