Kehonrakennuksesta ja fitneksestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hope
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka kaikille! Olen tekemässä psykologian tutkimustani kilpakehonrakentajista sekä -fitneksestä (koska kehonrakentaja naisia ei taida olla niin montaa?) ja etenkin motiiveista ja mitä päässä liikkuu. Ei niinkäään miten pitää syödä ja miten reenata, vaan miksi sitä tekee ja kasvaako nälkä syödessä?
Tässä olisi pari kysymystä, olisin erittäin onnellinen, jos te vastaisitte alan asiantuntijoina siihen. :)

1. Miksi aloitit kehonrakennuksen/fitneksen?
2. Kauan olet harrastastanut?
3. Mitä ulkonäkö merkitsee sinulle?
4. Onko itsetunnolla aloittamiseen jotain merkitystä? Halusitko kenties parantaa sitä silloin kuin aloitit?
5. Kun olet kisoihin valmistautumassa, (viimeisiä päiviä) niin ajatteletko koskaan, että miksi olet ryhtynyt tähän?
6. Nälkä varmastikin kasvaa syödessä, niin onko enää ketään, jotka eivät käytä hormoneja? (miehissä) Hyväksytkö niiden käytön?
7. Kuinka saat motivaatiota treenaukseen?
8. Se on kuitenkin elämäntapa, niin onko siitä ikinä ollut mitään haittaa?
9. Onko ystäväsuhteet kärsineet sen takia kun ensimerkiksi diettaat todella rankasti?
10. Minkä ikäinen olit kun aloitit?
11. Lähdetkö aina iloisin mielin salille?
12. Onko sinulle väliä mitä sinulla on päälläsi salilla?
13. Vaikuttaako musiikki treenaukseesi?
14. Pidätkö lihaksiesi katselusta?

Ja jos vielä haluat kertoa joko yksityisesti ja tai jotain muita faktoja, joita ei nyt tullut mieleeni, otan ne ilomielin vastaan! :)

Kiitoksia todella paljon!:)

[mod]Siirretty kisapuolelle, voimapuolelta tuskin vastauksia tulee samaan malliin :) -Emmah[/mod]

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1.Se tuntui omalta jutulta ja haastavalta. Antaa paljon ja on mielenkiintoista. Elämäntapaani sopiva laji.
2. 5 ja puoli vuotta
3.Ulkonäkö on ihmisen "käyntikortti" ja luo ensivaikutelman. Ei se kaikkea merkitse mutta on tietenkin olennaista. Ja vaikuttaahan se kaikkeen, kun tietää/luulee näyttävänsä kohtuu hyvältä.;)
4.Halusin kasvaa ja paljon.
5.Kyllä, h0h0:D
6.On tietysti natikoita. Ja en kommentoi.
7. Kehittymisestä ja siitä kun se on kivaaa ja ihanaa!!!!:hyper: (paitsi dieetin loppuvaiheessa:jahas: )ja tietysti Pakkikselta.
8.Ei...? No dieetillä hermojen kireys ja yleensä tulee treenattua siihen malliin että oloa joutuu "tasoittelemaan" joskus kauankin. Adrenaliinia liikaa veressä.
9.Ei ole yhtään.Ystävät ymmärtää ja tsemppaa mutta on niitä "tuttuja" jotka aukovat päätään syömisistäni:curs: Ja seurustelusuhde ei kärsi siksi kun mies on samanlainen kaheli:whip: ja muutenkin ihmeen ymmärtäväinen:haart:
10.15 vuotias tasan
11.En aina tietenkään, mutta mieliala yleensä nousee treeneissä. Mutta ei ihan joka kerta mene samaan malliin.
12.Vaatteiden pitää tietenkin sopia treenaamiseen eli todellakin on väliä!:D Ja plussaa on jos vaatteet on vielä hyvännäköisetkin:)
13. Ihan sama oikeastaan... Hyvä rokki kyllä tsemppaa eli vaikuttaa.
14.Miksi en pitäisi? Kovaa työtähän niiden eteen on tehty ja tehdään:whip: Parasta on kin kiristyy ja erottuvuus paranee. Mutta en minä peilin edessä seisoskele itseäni jumaloimassa, h0h0:lol2:

1. Aloitin salilla käynnin/kehonrakennuksen ,kun halusin lisää lihasta ja siihen aikaan halusin sitä "todella paljon". Kehonrakennus tuntui sopivan extremelajilta ja silloinen avopuoliso harrasti ja kilpaili myös.
2. 7-8 vuotta
3. Ulkonäkö merkitsee kyllä jotain,mutta nykyään vähemmän kuin ennen vanhaan :D .. Ensivaikutelma luodaan ulkonäön perusteella ja edelleen lihaksikkuus ja tietynlainen "ryhdikkyys", se että osaa kantaa vartalonsa, merkitsee ja sen pistää muissakin ihmisissä merkille.
4. En aloittaessani harrastusta miettinyt itsetuntoa, olen aina ollut ärsyttävän itsekeskeinen :D . Mutta itsetunto on parantunut vuosien aikana, ehkä harrastuksen mutta myös iän ja muiden tekijöiden myötä.
5. Kyllä sitä joskus miettii, varsinkin sitä faktaa että rahaa ei saa penniäkään vaikka työmäärä on suuri. Joskus miettii että kannattaisi panostaa sama energia rahantekemiseen ja muunlaiseen työntekoon. Toisaalta taas on niitä päiviä, kun ymmärtää hyvin kirkkaasti miksi on juuri tähän ryhtynyt.
6.Varmasti on niitä, jotka eivät käytä mitään kiellettyjä aineita oli laji mikä hyvänsä. Itse hyväksyn käytön ja käyttämättä jättämisen; jokainen tekee omaa elämäänsä koskevat päätökset itse ja vastaa niistä.
7.Siitä fyysisestä ja henkisestä hyvästä olosta ja mielialasta ,joka tulee lähes joka treenikerran jälkeen. Myös siitä, että tosipaikan edessä huomaa pystyvänsä mitä ihmeellisempiin suorituksiin. Ja tietysti ihan pienestäkin kehityksestä saa jo lisämotivaatiota.
8. Muuta haittaa ei ole kuin se, että joutuu selittelemään elämäntapaansa niille,jotka sitä eivät ymmärrä. Nykyisin en vaivaudu selittelemään enää mitään tosin.
9. Tosiystävät ovat edelleen tallella ja paras pitkäaikaisin ystävä ei edes ole lajin parista,mutta silti ymmärrystä on riittänyt. Harrastuksen mukana tulee lukuisia ystäviä, joille tietysti kuviot on itsestäänselvät eikä selittelyjä tarvita. Pyrin elämään niin normaalisti ettei kauheasti suhteet kärsi ja dietillä ehkä muutama viikko on vain sitä zombie-aikaa,jolloin ei jaksa puhelimeen vastata tai seurustella ihmeemmin.
10. 21-vuotias
11. En, en ja en :D , mutta palaan sieltä lähes poikkeuksetta iloisempana kuin lähdin.
12.On väliä, mutta kaiken ei tarvi olla sävy sävyyn tai tämän sesongin mallistosta :lol2:
13.Vaikuttaa ja todella hyvä treeni edellyttää aina omia musiikkeja , samalla kuulokkeet blokkaa kaikki muut häiriötekijät
14. Joskus pidän ,joskus en ja useimmiten en kiinnitä kauheasti niihin huomiota.

Hope sanoi:
Moikka kaikille! Olen tekemässä psykologian tutkimustani kilpakehonrakentajista sekä -fitneksestä (koska kehonrakentaja naisia ei taida olla niin montaa?) ja etenkin motiiveista ja mitä päässä liikkuu. Ei niinkäään miten pitää syödä ja miten reenata, vaan miksi sitä tekee ja kasvaako nälkä syödessä?

Tuli muuten mieleen, että olisi ihan mielenkiintoista kuulla mikä se tutkimusasetelma tässä tutkimuksessa oikein onkaan? Ja miksi valitsit juuri nämä kysymykset tähän vastattaviksi?
Aikaisemmin samasta aiheesta tehdyt tutkimuksethan ovat aika suurelta osin täynnä karkeita yleistyksiä ja aika bs:ää muutenkin.

Zone-sarja -42%
Hope sanoi:
Moikka kaikille! Olen tekemässä psykologian tutkimustani kilpa fitneksestä ja etenkin motiiveista ja mitä päässä liikkuu.

1. Miksi aloitit kehonrakennuksen/fitneksen?
4. Onko itsetunnolla aloittamiseen jotain merkitystä? Halusitko kenties parantaa sitä silloin kuin aloitit?
5. Kun olet kisoihin valmistautumassa, (viimeisiä päiviä) niin ajatteletko koskaan, että miksi olet ryhtynyt tähän?
6. Nälkä varmastikin kasvaa syödessä, niin onko enää ketään, jotka eivät käytä hormoneja? (miehissä) Hyväksytkö niiden käytön?
9. Onko ystäväsuhteet kärsineet sen takia kun ensimerkiksi diettaat todella rankasti?
14. Pidätkö lihaksiesi katselusta
1.olen aina ihaillut lihaksia,huomasin salilla ollessani oman kehoni vastaanottavaiseksi.tarkoitus oli kehopuoli,mutta jäin bodyfitnekseen.
2.olen harrastanut kilpailumielessä nelisen vuotta ja salilla treenannut lihashakuisesti 8v
3.haluan olla fyysisesti ja psyykkisesti terve. lihaksikkuus merkitsee minulle paljon, on kiva katsella oman kehon kehitystä ja mitä lihaksikkaampi, sen parempi.narsismia?
4.en halunnut.tietysti se lisää itsekunnioitusta kun on fyysisesti kunnossa.
5.ajattelen yleensä dieetin puolivälissä kun psyyke alkaa pettää.tunteet vaihtelevat puolelta toiselle.maanis-depressiivisyys.joskus on vihainen itselleen miksi tätä tekee,muttei halua luovuttaa.
6.jokainen vastaa itsestään ja on niiden käytöstä vastuussa.
7.katsomalla itseäni peiliin.vertaamalla omaa kehoa muiden kanssa harrastajien kehoon.
8.sairaalloinen väsymys dieetillä ollessa.muussa tapauksessa ei, päinvastoin.ei ole sairaslomailuun tarvetta juurikaan kun huolehtii itsestään.
9.lähipiiri ymmärtää kyllä ja jos ei ymmärrä niin en välitä koskan elän kuitenkin itselleni.
10.nuori
11.en
12.ei juurikaan, en perusta merkkivaatteisiin, kunhan vaatteet joustavat
13.jonkin verran.ilman musiikkia on kuitenkin ns hankala treenata.mieluiten raskaampaa musiikkia.
14.kyllä!

1. Lähdin mieheni innoittamana salille, kävin ensin vähän aikaa naisten salilla, mutta kyllästyin äkkiä ilmapiiriin.
Siirryin sen jälkeen salille jossa kävi kisaajia kehonrakennuksesta ja voimannostosta, sille tielle jäin.

2. Urheilua aina, mutta salilla olen rehkinyt kohta 6 vuotta

3. Ulkonäkö on vähän kuin käyntikortti, kun olet urheilullisen ja freesin näköinen se antaa kuvan iloisesta ja energisestä itsestään huolehtivasta ihmisestä.
Itse kauneushan on aina katsojan silmässä.

4. itsetuntoni on hieman noussut punttiharrastuksen aloittamisesta, mutta en ole koskaan omannut kovin matalaa itsetuntoa.
Esiintymisvarmuus ja taito ovat nousseet rutkasti.

5. En ole koskaan kyseinalaistanut dietillä päämäärääni, mutta joskus oikein kovan treenirääkin lomassa jalkojen ollessa makaroonia ja sappinesteiden noussessa suuhun olen kyllä monastikkin ajatellut.

6.Taatusti löytyy niitä jotka eivät hormoneja käytä niin miehissä kuin naisissakin.
Hyväksyntääni tuskin kukaan kaipaa, mutta jokainen vastaa itse kehostaan, terveydestään ja itsestään, että siinä mielessä hyväksyn.

7.Motivaatio tuee siitä että älkä kasvaa syödessä, eli kun näkee oman kehityksen niin haluaa kehittyä vielä enemmän, tässä lajissa kun ei koskaan ole valmis, myös treenin jälkeinen hyvä olo ja fiilis ovat hyvä motivaattori.

8.Ei ole ollut haittaa menee vähän kuin harrastuksena, joskus ihmiset eivät ymmärrä esim. alkoholista kieltäytymistä mutta nykyään lähimmät ihmiset ovat jo siihen tottuneet.

9. Eivät ole kärsineet ja jos olisivat eivät olisi olleet ystäviä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Tukea on aina tullut perheeltä ja ystäviltä.

10. 24-vuotias kun aloitin kisoihin tähtäävän treenaamisen.

11.En todellakaan, joskus se on todella vaikeaa.

12. Siinä mielessä on että vaatteiden tulee olla treenaamiseen sopivat,joustavat ja hengittävät. Se että vaatteet ovat hyvännäköisiä on toissijaista, mutta onhan se tietysti plussaa.

13. Musiikista saan tsemppiä ja osittain rytmitystä treeniin, olen tosin musiikki addikti jolla soi musa/radio jatkuvasti ilman sitä en voisi elää.

14.Kyllä pidän mitä sitä kieltämään !

Hope sanoi:
1. Miksi aloitit fitneksen?

Olen koko ikäni harrastanut aktiivisesti liikuntaa ja myös kilpaillut lajissani. Parikymppisenä muuttaessani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan huomasin repsahtaneeni. Ei ollut harrastusta, ei motivaatiota liikuntaan ennen kuin kyllästyin olotilaani ja kroppaani. Päätin lähteä isosiskoni kanssa tutustumaan paikalliseen kuntosaliin ja sille tiellä jäin. Fitness oli uuden elämän alku ;)

Hope sanoi:

Fitness lajiharjoittelua syksyllä 5 vuotta.

Hope sanoi:

Paljonkin. Tykkään näyttää siistiltä ja huolitellulta. Ulkonäköön ihmiset kuitenkin ensimmäisenä kiinnittävät huomiota.

Hope sanoi:

Ei millään tavalla.

Hope sanoi:

En oikeastaan. Viimeiset päivät dieetillä ovat niin ihania, että silloin liikkuu mielessäni vain positiivisia ajatuksia ja perhosia on vatsassa. Lähinnä joskus off-seasonilla saatan miettiä, että mitenkä sitä jaksaa päivästä toiseen raahautua salille ja syödä niin tarkasti. Varsinkin vieraassa ympäristössä esim. reissussa monesti miettii näitä asioita, että olisiko normaali ihmiselämä vähän helpompaa, kun tämä iän ikuinen kaloreitten laskeminen ja itsensä rankaisu :whip:

Hope sanoi:

Oudosti muotoiltu kysymys :rolleyes: Jokainen vastaa omasta elämästään, joten jokainen tekee myös sitä koskevat päätökset. Minulla on aika neutraalikanta tähän asiaan. Kilpaurheilussa doping on nykypäivää, oli kyse sitten hiihdosta, uinnista tai kehonrakennuksesta.

Hope sanoi:

Nähdessäni kehityksen ja tulevista kisoista.

Hope sanoi:

En varmastikaan tekisi tätä, jos tästä olisi haittaa minun elämälleni. Sanotaanko että fitness-elämäntapana vaatii vain hieman enemmän suunnittelua ja vaivannäköä, siksi se joskus saattaa tuntua työläältä.

Hope sanoi:

Ei varsinaisesti. Ystävät onneksi ymmärtävät minua! Dieetillä ollessa ystävyyssuhteet kuitenkin jäävät hieman taka-alalla kiireen takia, mutta niitä sitten paikkaillaan taas off-seasonilla. Tosi ystävät säilyvät läpi elämän!

Hope sanoi:

20-vuotias.

Hope sanoi:

Hyvin usein. Kuuntelen kroppaani, joten jos joku päivä ei tunnu hyvältä treenipäivältä, niin jätän suosiolla treenin tekemättä. Harvoin kuitenkin joutuu näin tekemään.

Hope sanoi:

On. Salivaatteiden tulee olla mukavat päällä ja joustaa.

Hope sanoi:

Treenaan lähes aina musiikkia kuunnellen. Musiikilla on aina ollut suuri rooli elämässäni, joten se kuuluu luonnollisesti myös treenaukseen. Saan siitä valtavasti voimaa.

Hope sanoi:
14. Pidätkö lihaksiesi katselusta?

Pidän, mutta vielä enemmän sitten kun ne ovat tarpeeksi ISOT.

No siis idea lähti siitä, että luin vanhan tutkimuksen (oppilaan tekemä) joka oli täyttä puuta heinää. Halusin korjata asian ja olen aina ollut kiinnostunut kyseisestä lajista. Kysyin noita kysymyksiä, jotta saan yleistä osiooni niitä ja pystyn tekemään erilaisia johtopäätöksiä niistä.
Ja tuolla hormonikysymyksellä lähdin ennemminkin sitä hakemaan takaa, että kun nälkä kasvaa syödessä, niin kuinka helposti sitä alkaa käyttämään hormoneja. Ja olen saanut sellaisen käsityksen, että naisilla ei sitä juurikaan tavata. Taisin olla väärässä? Ja kyllä, se oli oli huonosti muotoiltu, my bad.
Onko teillä esiintynyt sellaista tiettyä näyttöä muille, että:"V*ttu mä näytän tolle ja olen vielä tota parempi!" vai tyydytkö tappiioosi?
Haluan siis tutkia sitä mitä sielä päässä liikkuu.. ajatuksia, tunteita, miksi sitä tekee jne.
Mutta mistä johtuu, että fitneestytöt ovat aina niin ilosia salilla? :D

Hope sanoi:
No siis idea lähti siitä, että luin vanhan tutkimuksen (oppilaan tekemä) joka oli täyttä puuta heinää. Halusin korjata asian ja olen aina ollut kiinnostunut kyseisestä lajista. Kysyin noita kysymyksiä, jotta saan yleistä osiooni niitä ja pystyn tekemään erilaisia johtopäätöksiä niistä.
Ja tuolla hormonikysymyksellä lähdin ennemminkin sitä hakemaan takaa, että kun nälkä kasvaa syödessä, niin kuinka helposti sitä alkaa käyttämään hormoneja. Ja olen saanut sellaisen käsityksen, että naisilla ei sitä juurikaan tavata. Taisin olla väärässä? Ja kyllä, se oli oli huonosti muotoiltu, my bad.
Onko teillä esiintynyt sellaista tiettyä näyttöä muille, että:"V*ttu mä näytän tolle ja olen vielä tota parempi!" vai tyydytkö tappiioosi?
Haluan siis tutkia sitä mitä sielä päässä liikkuu.. ajatuksia, tunteita, miksi sitä tekee jne.
Mutta mistä johtuu, että fitneestytöt ovat aina niin ilosia salilla? :D

Minkä koulutustason psykologian tutkimus on kyseessä? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hope sanoi:
Ja tuolla hormonikysymyksellä lähdin ennemminkin sitä hakemaan takaa, että kun nälkä kasvaa syödessä, niin kuinka helposti sitä alkaa käyttämään hormoneja. Ja olen saanut sellaisen käsityksen, että naisilla ei sitä juurikaan tavata. Taisin olla väärässä?
Ei varmasti ainakaan helposti.
Miksi luulet olleesi väärässä? Yleisesti ottaen voidaan kai sanoa, että fitness puolella naiset eivät juurikaan dopingia käytä. Kehopuolella ehkä eri juttu sitten.
Jos täällä usea vastaa, että asenne on muuta kuin kielteinen, siitä et voi vielä päätellä että yleisesti dopingia käytetään paljon naisten keskuudessa.
Mun mielestä tämä on täysin väärä asenne harrastaa lajia. Suurin motivaatio tulee sisältäpäin ja itsensä voittaminen on kisaamisessa keskeisin asia. Muitten fysiikkaan tai kisakuntoon ei voi vaikuttaa , vain omaansa.

Vielä pari lisäkysymystä :)

Mikä saa sinut jatkamaan lajia?
Mikä inspiroi sinua?
Miksei sinulle riitä pelkkä kuntosaliharjoittelu niin, ettet mene kisailemaan?
Mitä treenaaminen merkitsee sinulle?
Mitä luulet, miten reagoisit, jos loukkaantuisit tai sairastuisit niin, ettet voi jatkaa enää treenaustasi?

KIIITOOOOS.

Hope sanoi:
Mikä inspiroi sinua?
Mitä luulet, miten reagoisit, jos loukkaantuisit tai sairastuisit niin, ettet voi jatkaa enää treenaustasi?
riippuvaisuus

paremmassa kunnossa olevat bf muijat

koska ei jaksa treenata muuten täysillä, eikä elämässä olisi hohtoa/jännitystä.pidän tavoitteista

todella paljon. ilman sitä olisin kärttyinen ja tehoton.

masentuisin todella pahasti

Hope sanoi:
Vielä pari lisäkysymystä :)

Mikä inspiroi sinua?

KIIITOOOOS.
Jatkuva tyydytys ja progressiivinen kehitys.

Rakkaus(sekä lajiin, että ihan yleensäkin):haart:

Kaikesta rakastamastaan ei kannata aina kilpailla ja pistää itseään paremmuusjärjestykseen, silloin arvostus siihen itseensä voi laskea.

Toista puoliskoa itsestäni. Se ei ole vaan harrastus kuten TV:n katselu, vaan siinä on jotain muuta.

Loukkaantuminen ei tule kyseeseen, sillä teen liikkeet puhtaammin kuin oppikirjassa:D Jos sairastuisin kääntäisin rakkauteni reenaamisen sijaan muihin ihmisiin. Ei se reenaus kuitenkaan kaikki kaikessa ole. Mielummin mä haluun että mut muistetaan minun persoonani takia, eikä urheilullisten saavutusten takia.

Joo, mulla on se kirja, mutta se on aika tiukkaa tekstiä. Jännällä tyylillä kirjoitettu, mutta kyllä siitä apuakin on ollut! :)

-treenistä tuleva hyvä fiilis ja kunnossa pysyvä kroppa
-itsensä voittaminen ja kisaaminen
-halu viedä asiaa hieman normiliikkujaa pidemmälle,kisaamisesta tulee loistava fiilis, joka tavallaan kruunaa kovan treenin.
-elämäntapaa ja keinoa pysyä kunnossa, treenin kovuus erottaa tämän harrastuksesta.
-Mulla on itse asiassa olkapää aika loppu ja leikkaukseen pitäisi mennä.
Täysyy rehellisesti myöntää että joskus on tullut mieleen laittaa pillit pussiin kun ei meinaa paikat kestää.
Tulee olemaan kova paikka jos kovaa salilla treenaaminen kiellettäisiin kokonaan ! Uskoisin kuitenkin löytäväni elämälleni muutakin sisältöä ei tämä nyt niin vakavaa kuitenkaan saa olla !

Latest posts

Back
Ylös Bottom