Keho sekaisin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kookkos
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Olen reilu parikymppinen nuori nainen. Olen aina ollut pienikokoinen ja lyhyt, 158cm ja n. 46kg, eikä painon kanssa ole ollut ikinä ongelmia. Noin puolitoista vuotta sitten sydämeni särjettiin ja aloin huomaamattani mässäilemään päivittäin kammottavia määriä epäterveellistä ruokaa. Silloin mielessäni ei edes käväissyt, että tietenkin tuollaisesta syönnistä lihoo, kunnes yhtäkkiä huomasin ettei farkut enää mahtuneetkaan jalkaan ja vaatteet näyttivät jääneet pieniksi. Plus 7 kiloa taisi tulla ihan muutamissa kuukausissa ja olin aivan äimistynyt. Vaikka minua ei olisi lihavaksi voinutkaan luokitella vielä tuossa vaiheessa oli oloni silti jatkuvasti hyvin tukala monellakin tapaa. Vartalo näytti ja tuntui yhtäkkiä aivan erilaiselta, en tuntenut oloani enää omaksi itsekseni.. Toisin sanoen minulla oli jatkuvasti hankala olla itseni kanssa, ja siihen vielä päälle kaiken maailman vatsakrampit yms hiilariturvotukset mitä päivittäisellä ahmimisella itselleni aiheutin. Sitten tuli stoppi. Laitoin itseni ensimmäistä kertaa elämässäni laihdutuskuurille, mutta se ei ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelin. Olin nimittäin ilmeisesti hankkinut itselleni pahemman luokan sokeririippuvuuden vielä tuohon päälle. Aloin etsimään tietoa terveellisestä painon hallinnasta ja karppaus vaikutti minulle sopivalta ratkaisulta, ja sitähän se myös oli! Viime marraskuusta lähtien olen elänyt karpaten, päivittäinen ruokavalioni koostuu monipuolisesti kasviksista ja lihasta, joskus myös jogurtista ja hedelmistä. Ja oloni on mitä mainioin! Painokin lähti laskuun ja pääsin takaisin "omaksi itsekseni" jo maaliskuuhun mennessä.

Jotkut ongelmat eivät kuitenkaan poistuneet ja matkalla sain myös muutaman uudenlaisen ongelman. Ensinäänkin, vaikka pääsin pois makeanhimo/roskaruokakierteestä jäi päälle silti halu syödä isoja määriä kerralla. Olen tullut siihen tulokseen, että vaikka olenkin laiha olen silti henkisesti jonkunasteen "syöppö." Rakastan hyvän ruoan makua ja tahdon syödä paljon yhdellä kertaa. Syön päivittäin esim yhdellä aterialla helposti 200 grammaa kasviksia yhdistettynä 300 grammaan marinoituja kanasuikaleita. Jälkiruoaksi päärynä tai kaksi tai 2dl rasvatonta jogurttia makeutusaineella. Ja mahtuisi vielä lisääkin...
Mielestäni tuo on paitsi koomista minun kokoiseltani, myös erittäin noloa. Siksi en kehtaa syödä kavereitten nähden noita "päivällisiäni" etteivät kauhistelisi ääneen kuinka voin syödä noin paljon kerralla. Tuon takia jokainen ateriointini tapahtuukin kun olen yksin ja se vaikuttaa sosiaaliseen elämääni.

Toinen ongelma on jatkuva pelko, että mitä jos taas "romahdan" ja alan mässäilemään ja lihomaan ja menetän taas elämäniloni? Tähän olen keksinyt keinoksi kaloreiden laskemisen, ja olen huomannut, että jos syön yli 1400 kcal päivässä painoni lähtee nousuun. Tästä olen ollut todella surulllinen, koska nyt tuntuu että joudun koko loppuelämäni ajan laskemaan kaloreita, jotta painoni pysyisi samana. Elikä siis jatkuvasti pelkäämään, vahtimaan, laskemaan. (Ai niin, unohdin mainita, että minulla ei ole varsinaista urheiluharrastusta, luokittelen itseni ennemmin ns "aktiiviseksi ihmiseksi." Päivittäin saan paljon hyötyliikuntaa ja ulkoilen mielelläni kevyitä tunnin lenkkejä, mutta missään jumpissa en ole käynyt.)
Ja kolmas ongelma on ne kuukautiset, jotka jäivät myös viime marraskuuhun, jolloin aloitin karppauksen, mutta lopetin myös samalla e- pillerit. Kuukautisia ei ole sen jälkeen tullut, paitsi nyt elokuussa oli kahden päivän niukka vuoto. Lääkärissä olen käynyt ja sieltä neuvottiin vielä odottelemaan, mutta itseäni huolestuttaa, koska aikaa kuluu ja olo ei tunnu yhtään siltä, että ne voisivat alkaa ja pian on mennyt vuosi, kun minulla on viimeksi ollut kuukautiset kunnolla.

Lopuksi vielä, oloni on kuitenkin mitä mainioin, sillä niin tyhmältä kun se kuulostaakin, minut teki todella onnelliseksi päästä takaisin omiin minulle luonteviin mittoihin ja irtautua huonosta ruokavaliosta ja sokeririippuvuudesta. Vartalonikin näyttää nyt karpatessa paljon paremmalta kuin silloin aikaisemmin, jolloin olin saman painoinen, mutten karpannut. Ja jaksavakin olen :) Silti kuitenkin jotkut asiat ovat ristiriidassa ja painavat mieltä ja halusin siksi kirjoittaa tänne, josko jollain olisi jotain kommentoitavaa :)

Itse en kyllä näe tuossa hirveästi huolenaiheita. Et kuitenkaan ole missään vaiheessa lihonut edes ylipainoiseksi tai lähellekään sitä. Näytät tuon vähän kertomasti perusteella syövän melko terveellisesti, joten tärkeintä, mitä voit itsellesi tehdä on lopettaa stressaaminen. Stressi aiheuttaa monenlaisia oireita ja kuukautisten poisjääntikin voi olla sen vaikutus. Jos et ole hankkimassa lapsia ihan heti, niin iloitse vain siitä, että kuukautiset eivät ole vielä palautuneet. :) Turha niitä on kaivata vielä takaisin, jos niitä et tarvitsekaan.

Olet normaalipainoinen ja omien sanojesi mukaan aktiivinen ihminen. Ei sinun kannata laskea kaloreita. Huomaat kyllä, jos painosi lähtee käsistä. Tervettä järkeä vain peliin. :) Tsemppiä.

Hei Kookkos, olen samoilla linjoilla shayn kanssa, tosin tiedän kuinka stressaavaa jatkuva kaloreiden laskeminen ja painonhallinta on. Onneksi sinulla ei tosiaan ole esim. ylipainoa missään vaiheessa ollutkaan. En jaksa uskoa, että kuukautisten poisjääminen liittyisi syömiseen muuten, kuin että karppaushan vaikuttaa käsittääkseni kehon hormonitasapainoon ja saattaa muuttaa kiertoa tms. Kun itse aloitin karppauksen, kuukautiseni tulivat samalla viikolla, vaikka ne olivat olleet viimeksi 2 viikkoa sitten ja ehkäisyrengas oli vielä käytössä... :confused:
Olen myös 2 kertaa lopettanut hormonaalisen ehkäisyn, ensimmäisellä kerralla odottelin vuoden, josko kierto tasaantuisi, kun näin ei tapahtunutkaan niin aloitin oman mielenrauhani takia renkaat uudelleen. Nyt olen jälleen lopettanut renkaat helmikuussa, ja tämä on tällaista odottelua, haaveissa lapsen yrittäminen lähivuosina niin haluaisin tasata kierron kaikessa rauhassa. Älä siis turhaan huolestu, ainakaan vielä! Tsemppiä sinne!:)

Sinähän kuitenkin karppaat? Ei se kaloreiden laskeminen oikeen sen kanssa sovikaan yhteen, joten unohda se. :)
Tokihan voisit opetella syömään useammin ja pienempiä määriä.
Mä olen myös toisinaan syöppö, tai siis kokooni nähden saan ihmiset hämmästelemään miten näin pieneen ihmiseen mahtuu enemmän kuin suurempiin. Mutta en koe sitä ongelmana. Siinähän sitten ihmettelevät. :)

En ole ikinä mieltänyt itseäni tunnesyöpöksi tai muutenkaan kokenut, että söisin mihinkään sydänsuruihin, mutta minulla kirjaimellisesti vaan naksahti päässä kun ihmissuhde kariutui. Saatoin helposti syödä päivässä puoli pussia paahtoleipää kinkkuineen, grandiosa pizzan, suklaalevyn ja megapussin karkkia.. Huh huh! Onneksi lopetin tuon ajoissa ja rupesin miettimään mitä olen tekemässä, sillä meidän suvussamme on valitettavasti taipuvaisuutta erilaisiin riippuvuuksiin, ja minun kohdallani se ilmeisesti saattaisi olla ruoka.

Te, jotka olette pidempiä kuin minä olkaa onnellisia siitä. Olen nimittäin todennut, että lyhyillä ihmisillä (ainakin minulla, joka olen vartaloltani muutenkin aika "skrode" ja harteikas) parin kolmenkin kilon painon nousu vaikuttaa ihan arkisiinkin asioihin. Esimerkiksi saappaiden käyttö tuli ongelmalliseksi, kun pohkeet alkoivat ottaa kiinni ikävästi kenkien varsiin. Ja sama ilmiö toistui pillifarkuissa. Mielestäni siis lyhyellä ihmisellä pienetkin painonmuutokset näkyvät radikaalimmin kuin hieman pidemmillä.

Kyllä, karppaan ja lasken kalorit. Huono yhdistelmä, tiedän. Kadun, että ikinä edes opettelin kaloritietoutta, koska nyt se on iskostunut päähäni siten, että ilman sen enempää ajattelemistakin tiedostan kunkin tuotteen energiamäärät ja se ahdistaa. Muistelen kaihoten sitä aikaa ennenkuin olin alkanut lihomaan, kun tuntui, että pystyin syömään mitä vaan ilman karppauksiakin ja silti pysyin siinä omassa hyvässä painossa, mutta nyt kun oikein yritän ja haluan pysyä siinä, koen joutuvani hirveästi tarkkailemaan syömisiäni, jotta se olisi mahdollista. Tästä olen kovin surullinen.

Sain jonkunmoisen trauman tuosta painon (hetkellisestä) nousustani. Inhoan jokaista valokuvaa, joka on otettu siltä ajalta. Mielestäni en näytä ollenkaan omalta itseltäni vaan joltain ihan muulta. Muistan, että minua hikoilutti jatkuvasti, paidan kainalot olivat märät hiestä aina, mikä normaalisti ei ole minulle ollenkaan tavallista. Muutenkin olin jatkuvasti väsynyt ja innoton, sekä epäaktiivinen; töiden jälkeen syötyäni nuo yllä mainitut satsit useinmiten nukahdin ja herätessäni uuteen makeanhimoon söin lisää. Lisäksi varmaan hiilihydraatit janottivat minua jatkuvasti ja saatoin juoda 1,5 l cokista ihan helposti illan aikana. Voitte vain kuvitella sitä turvotusta.
Lisäksi vaatetyylini muuttui, aloin pukeutumaan huppareihin yms peittäviin vaatteisiin kun tuntui, että maha jatkuvasti kupli ja turvotti. Kavereittenkin suhtautuminen tuntui lähinnä vahingoniloiselta ja tyytyväiseltä.. (okei, nyt mennään jo mun oman marttyyriyden puolelle.. :D )

Niin, nyt vaan pitäisi opetella syömään samalla tavalla rennosti kuin aina silloin aikaisemminkin, mutta se tuntuu vaikealta.
Ai niin, unohdin muuten jo aikaisemmin kertoa, että olen huomannut jos joskus jossain vaikka juhlissa poikkean karppauksesta, syön esim vaaleaa leipää ja karkkia niin tuntuu, että uusi addiktio olisi valmis. Nimittäin joka kerta kun lähden juhlista mielessäni käy, että pitäisikö poiketa kaupan kautta ja ostaa lisää herkkuja. Muutamia kertoja olenkin tuon virheen tehnyt ja saanut jonkun asteen "sokerishokin" (sydän hakannut ja hikoiluttanut..)
Ehkäpä juuri tuon takia haluan pitää kalorinlaskemisesta kiinni, koska huomaan, että kaikki ei olekaan pään sisällä vielä ihan selvää. Ei ole normaalia juhlien herkuttelun jälkeen käydä vielä myöhään illalla huoltoasemalla hakemassa herkkuja lisää.

Mulla on aika samankaltainen tarina, ilman niitä sydänsuruja.
Itse laihdutin muutama vuosi sitten 55 kilosta 47 kiloon puolessa vuodessa. Söin vain 800 kaloria päivässä. Ennen tuota olin pysynyt 55 kiloisena iät ja ajat lihomatta ja sain syödä miten vain.
Laihdutuksen jälkeen minun olisi pitänyt alkaa syödä aina vain se 800 kaloria päivässä että paino olisi pysynyt siinä 47 kilossa, no se rupesi pikkuhiljaa nousemaan. Ja nousi aina tänne 70 kiloon asti.
No olen siitä lähtien ollut elämäntapalaihduttaja koskaan kuitenkaan onnistumatta pudottamaan kiloakaan.

Nyt löysin vihdoin keinon pudottaa painoa. Käyn salilla siis n.5krt viikko eli liikunta puoli kunnossa.
ja ruokavaliokin. Mutta minun ongelmani oli stressaaminen, kaloreiden merkkaaminen ja jatkuva syömisten kyttäys. Nyt kun lopetin sen, paino rupesi tippumaan. Eli kannattaa sunkin ajatella vaikka niin että unohdat kaiken, syöt kun on nälkä. Eli opit tunnistamaan nälänkin paremmin kun et kokoajan mieti kalorimääriä ja syömistä.
Mulla ainakin auttoi.. :)

Täällä kans yksi ilmottautuu..

Monet varmaan on jo kyllästynytkin mun jatkuviin viesteihin ja saan itseni näin vaikuttamaan ärsyttävältä ja idiootilta.

No, oon kans joku 163-164 senttinen eli lyhyenkö likka.
Alkuvuonna oli vielä painoa 47 kiloa (ja ennen vielä vähemmän) ja se on siitä noussut melko lailla - ainakin lihaksien muodossa.
Jonkin verran oon lisännyt syömistä öljyjen muodossa ja vaihtamalla kevyt viilin punaiseen, enemmän siemeniä, mutta en muuten, esim hiilareita lisäämällä.
Nykyään en painoani tiedä mutta hyvällä mallilla mennään punnitustädin mukaan.
Ja eipä enää pahemmin mitkään farkutkaan mahdu päälle, ja sekin kertoo jo paljon - ne heitin jo suosiolla menemään.

Mutta, edelleen vaivaa se nälkä. Vaikka syön hieman enemmän kuin ennen, mutta nyt vasta on alkanutkin tuntumaan että se keho vaatii ravintoa - ja paljon! Siitä kertoo mm. aamuyön nälkä johon joutuu heräämään. Oikein meinaa oksettaa.
Voiko tää johtua siitä että oikeesti kulutan niin paljon enemmän kuin ennen lihasmassan ansiosta?

Vaikka esim. lenkkeilyäkin olen vähentänyt vakavien jalkavammojenkin vuoksi (säärilihakset ja akillesjänteet), joita olen pähkäillyt että voiko se johtua liian vähästä energiasta ja hiilareista, jolloin keho alkaakin syömään niitä lihaksia ja niveliä?
Jotka kuluttaa yhä enemmän ajattelua ja energiaa ja aiheuttaa tajutonta päänvaivaa ja masennusta, sillä ne estävät juurikin sen juoksemisen, joka on aina ollut se ns. mun juttu.
Nyt olen sitten tehnyt vaan enemmän kotilihaskuntotreeniä ja astangajoogaa.

Haluaisin jo niin päästä kunnolla liikunnan pariin, olisin valmis lisäämään jotain ruokavaliooni että jaksaisin paremmin ja palautuminen tehostuisi.

Harmi ettei opiskejalla ole pahemmin varaa käydä kaiken maailman asiantuntijoilla, urheilulääkärillä tai ravitsemusterapeutilla.

Kuukautisten poisjäänti voi noin pienellä elinpainolla olla ihan painosta johtuen luonnollista.

Olen samaa kokoa ja syön välillä holtittomia annoksia, silloinkin kun olen kaverien kanssa syömässä. Reissussa en määrää seuraa, mutta esim. kotona tekemääni makaronilaatikkoa voi hulahtaa kilo kerralla. Hittoako siitä, jos joku joskus on ihmetellytkin - kuten kerran 95-kiloinen kaverini kun menimme pizzabuffettiin ja kiskoin napaani enemmän kuin hän, nauroin ja sanoin että mulla on opiskelijavatsa jonne mahtuu kerralla just niin paljon kuin päätän :D Kunhan kokonaisuudessa energiansaanti on oikealla tasolla, niin eihän tällä ole kauheasti perusihmiselle väliä imho.

Itsellänikin on ollut pikkutuskia ymmärrettyäni että painon suhteessa nollatilassa pitävä kaloriraja on näin pienellä ihmisellä ihan mielettömän pieni. Toisaalta se on auttanut motivoimaan liikuntaharrastuksiin ja salille (lihakset lisäävät energiankulutusta).

Suosittelen harkitsemaan, olisko myös joku "oikea liikuntaharrastus" mieleinen sulle, vaikka perusaktiivisuus on myös hyvä juttu. Mutta jos vertaa esim. keskivertokävelyä (5km/h), tunnissa kuluu 50-kiloisella noin 170 kcal, kun taas tanssiminen kuluttaa 200-350 kcal ja vähän rankempi kuntosali noin 250-300 kcal tunnissa. Lisäliikunta voi helpottaa pysymään syömisen ja painon kanssa helpommin tasapainossa ilman kalorien seuraamista. Ja kyllä ajan myötä varmasti oppii ilman laskintakin vähitellen ne ns. sopivat kokonaismäärät.

Vähän vähemmän stressiä näistä jutuista, enemmän tilaa ilolle ja pientä säätöä niin kyllä ne kropan asetukset menee kohdilleen :)

En tiedä mitä muut (ex-)syömishäiriöiset mimmit tästä on mieltä, mutta kyllä tuossa mun mielestä on montakin aihetta huolestua omasta hyvinvoinnista (kalorien laskeminen, tulevaisuuden pelko, yksin syöminen, menkkojen poisjäänti, syömisen pakonomainen tarkkailu, repsahdusten pelko). Ja vaikkei noita kaikkia niin vakavasti ottaisikaan, jo tuollainen jatkuva paha olo on minusta riittävä syy hakea apua. Ei se ole välttämättä mikään yksinkertainen juttu noin vaan "lopettaa stressaaminen". Nuo menkat pitäis ainakin heti selvittää. Olisko sulla Kookkos mahdollista jutella jonkun kanssa, esim. opiskelijaterveydenhuollon lääkärin, psykologin tai ravitsemusterapeutin kanssa?

Rime, onko se punnitustäti tietoinen sun päivittäin saamasta energiamäärästä? Jos kerran on koko ajan nälkä, ja sanot että "oon lisännyt syömistä öljyjen muodossa ja vaihtamalla kevyt viilin punaiseen, enemmän siemeniä, mutta en muuten, esim hiilareita lisäämällä", ehkä et vaan yksinkertaisesti syö tarpeeksi kunnon ruokaa?

Varalta nyt tarkennan, etten missään nimessä tarkoittanut että olisi helppoa tai yksinkertaista lopettaa stressaaminen. Se voi vaatia ulkopuolista apuakin - niin vaati itsellänikin. Enkä ennen apua tajunnut, että se stressi itsessään oli hyvin suuri osa ongelmavyyhtiäni. Jotain sellaista yritin tässä sanoa, että kehon "sekaisin olo" todennäköisesti vielä sillä stressaamisella pahenee lisää. On tosi hyvä, että asioita pohtii täällä. Ja esimerkiksi niiden kuukautisten osalta kannattaa kyllä tosiaan mennä terveydenhoitoihmisen puheille minunkin mielestäni.

Kyllä, karppaan ja lasken kalorit. Huono yhdistelmä, tiedän. Kadun, että ikinä edes opettelin kaloritietoutta, koska nyt se on iskostunut päähäni siten, että ilman sen enempää ajattelemistakin tiedostan kunkin tuotteen energiamäärät ja se ahdistaa. Muistelen kaihoten sitä aikaa ennenkuin olin alkanut lihomaan, kun tuntui, että pystyin syömään mitä vaan ilman karppauksiakin ja silti pysyin siinä omassa hyvässä painossa, mutta nyt kun oikein yritän ja haluan pysyä siinä, koen joutuvani hirveästi tarkkailemaan syömisiäni, jotta se olisi mahdollista. Tästä olen kovin surullinen.
Tuossa vain on se, että jos sinä karppaat, elimistön on saatava tarpeeksi rasvaa. Jos lasket kaloreita, se ei toimi.
Se rasva ei sinuun jää, se toimii liukasteena, jotta turhuudet tulevat elimistöstä pois. Jos et syö rasvaa tarpeeksi, tulos on se, että suoli ei vain toimi kuten pitäisi.
Melkein neuvona että valitse toinen, joko karppaus tai kalorien laskeminen. Yhdistelmänä ei varmasti tuota ainakaan toivottua tulosta.

Kannattaa kuukautisten poisjäänti selvittää ensimmäisenä. Keho reagoi muutoksiin meillä naisilla juuri hormonitoiminnan muutoksilla. Kysy lääkäriltä asiasta heti... saat yhden stressin aiheuttajan pois :)

Rime, onko se punnitustäti tietoinen sun päivittäin saamasta energiamäärästä? Jos kerran on koko ajan nälkä, ja sanot että "oon lisännyt syömistä öljyjen muodossa ja vaihtamalla kevyt viilin punaiseen, enemmän siemeniä, mutta en muuten, esim hiilareita lisäämällä", ehkä et vaan yksinkertaisesti syö tarpeeksi kunnon ruokaa?

Juu ei sillä ole mitään hajua mitä syön.
Sehän onkin vähän ongelmallista, sille se paino aina kertoo kaiken.
Jos se on noussut niin hyvin menee eikä muulla ole mitään väliä.

^^ siis ei voi olla totta, tuossako niitten asiantuntemus aiheesta on :( (itellä ollut erityyppistä häiriötä, joten punnituksissa en ole käynyt)

^^ siis ei voi olla totta, tuossako niitten asiantuntemus aiheesta on :( (itellä ollut erityyppistä häiriötä, joten punnituksissa en ole käynyt)

Valitettavasti. Itteenikin tosin ärsyttää suunnattomasti että vaikka paino on noussut, niin silti nälkä on jäänyt.
Mutta toisaalta kyllähän mun energiankulutuskin on varmaan aikalailla noussut ehkä kun on tullut lihasmassaa ja sen myötä painoa.
Mene ja tiedä... Vaikea uskaltaa edes kokeilla tai tehdä mitään muutoksia kun kuitenkin tulee syötyä enemmän kuin aikasemmin.

Sen yhden lenkin on saanu pois viikosta mutta silti toi viikkoliikuntaohjelma on aina sama.
Kunto ei kehity kun ehkä alaspäin...
Huoh.

Valitettavasti. Itteenikin tosin ärsyttää suunnattomasti että vaikka paino on noussut, niin silti nälkä on jäänyt.
Mutta toisaalta kyllähän mun energiankulutuskin on varmaan aikalailla noussut ehkä kun on tullut lihasmassaa ja sen myötä painoa.
Mene ja tiedä... Vaikea uskaltaa edes kokeilla tai tehdä mitään muutoksia kun kuitenkin tulee syötyä enemmän kuin aikasemmin.
Eikö sun siis ole tarkoituskin syödä enemmän kuin aikaisemmin? Muutenkin kuin vaihtaa viili punaiseen ja syödä enemmän öljyjä? Mahdotontahan tuo lihasmassan kerääminen on, jos kroppa on stressitilassa koko ajan (vaikkei varsinaista aliravitsemusta olisikaan).

Sen yhden lenkin on saanu pois viikosta mutta silti toi viikkoliikuntaohjelma on aina sama.
Miltä se tällä hetkellä sulla näyttää? :)

Eikö sun siis ole tarkoituskin syödä enemmän kuin aikaisemmin? Muutenkin kuin vaihtaa viili punaiseen ja syödä enemmän öljyjä? Mahdotontahan tuo lihasmassan kerääminen on, jos kroppa on stressitilassa koko ajan (vaikkei varsinaista aliravitsemusta olisikaan).

Miltä se tällä hetkellä sulla näyttää? :)

Juu tarkotus olisi. Olisi vaan helpompi jos ois konkreettiset ohjeet tai semmoiset joltain asiantuntijalta.
Lääkärin oli kans tarkotus saada mulle lähete luuntiheysmittaukseen ja ravitsemusterapeutille, joten niitä odotellessa.
(Nyt ei tullu menkkoja edes e-pillereiden, Microgynon, tauon aikana..)

Yleensä viikko-ohjelma menee näin:

Ma lihaskunto,
eli aina 3 x 50 vatsaa:
ekat syviä, esim. jalat 90 asteen kulmassa ja siitä työntö eteen ja polvi-kyynärpää
2 x 50 on 5kilon käsipaino niskan takana ja siitä puolittain istumaannousuja (jalat edelleen tv-tason alla, mutta yritän pitää alavatsan aina tiukkana ja tehdä työn vatsoilla) - tiedän silti ettei liike ole oikeasti hyvä ja toistoja on liikaa, aivan liikaa.
Mutta oon niin juurtunut tähän koska vatsalihakset ainakin näkyy melko selvästi.
ja sitten vähän kahvakuulan ja käsipainojen nostelua
vähän kyykkyä 5kilon käsipainot olkapäillä (edelleen hankaluutta tehdä kyykyt puhtaasti, ettei polvet tule jalkaterän yli - hankalaa!)
ja sitten selät ja kunnon 1min. venyttelyt.

Tiistaina joku 6-6,5km

Ke: lihaskunto

To: 10km

Pe: lihaskunto

La: lepo

Su: 13,7km

Rime: Mun mielestä sulle tekisi yksi totaalilepo-lisä viikossa hyvää. Sellainen kunnon rentoutumispäivä, jolloin käyt korkeintaan pienellä kävelyllä ja keskityt rauhoittumaan ja kuuntelemaan itseäsi :). Liikunta kannattaa yhdistää myös miellyttävällä tavalla elämään, jolloin siitä oppii nauttimaan enemmän! Tällöin mielikin osaa yhdistää, että liikkuminen ei ole aina rangaistus, kärsimystä tai ahdistusta lievittävä stimulantti. Liikunnan ei tarvitse olla tavoitteellista ja sykettä nostavaa. Se voi olla myös meditointia ja hiljentymistä. Vaikka syksyn ja luonnon tutkimista.

Tiedän itse tunteen kun oli pakko tehdä jotain liikuntaa joka päivä, oli pakko, koska pelotti kohdata itsensä ilman sitä. On kuitenkin todella tärkeää antaa kehon myös palautua täysin muutamana päivänä viikossa. Tämä ei vaikuta mitenkään negatiivisesti kuntoon tai ulkonäköön (et siis lihoa tms.), luultavasti päinvastoin. Lisäksi ehkäiset liiallista stressikuormaa ja vammojen syntymistä. Haluan yrittää auttaa, sillä minä TYPERÄ kulutin omani loppuun, koska juoksin joka päivä. Toisin kuin sinä, paikat eivät alkaneet hajota, mutta hormonaalinen puoli romahti.

Aloin hikoilla öisin, sain rytmihäiriöitä, hengittäminen tuntui ahtaalta ja yskitti. Sitten tuli jatkuva jano, vessassa ramppaaminen ja lopulta henkinen romahtaminen, alakuloisuus, masentuneisuus. Lisäksi valtava ahdistus ilman liikuntaa, tuota väsymystä peittävää stimulanttia. Seuraavaksi verensokeri alkoi heitellä, väsytti useammin. Aloin kärsiä lukuisista oireista jolle etsin syitä. En tiennyt, että kehonsa voi kuluttaa loppuun. En tiennyt että sitä voisi 'kuluttaa' liikaa. "Liikunta on hyväksi. Mitä enemmän = sen parempi". Niin kaikki sanoivat. Mutta siksi haluan olla täällä kertomassa, että tuo ei pidä paikkaansa.

Liikunnalle on oma osansa, mutta levolle on annettava aivan yhtä suuri osa, jotta liikuntaa varten voisi palautua, ja että sitä voisi harrastaa säännöllisesti. Jos ymmärrät tämän ajoissa, sinun ei tarvitse koskaan luopua liikunnasta täysin. Eikä sinun tarvitse koskaan tuhlata vuosia elämästäsi parantuaksesi näistä vaikeista, hormonaalisista uupumustiloista, joihin et tule saamaan apua edes lääkäreiltä. Nyt on aika luoda uutta suhdetta kehoosi. Se on sinun kumppanisi, ei ainoastaan työkalusi. Olisitko sellaisen kumppani joka kohtelee sinua kuin aivotonta typerää orjaa? Jos minä olisin tuo keho, niin kyllä minäkin pistäisin elimistön rauhasiin signaalia, että nyt hidastetaan tahtia ettei tuo hullu tapa meitä! ;P

Back
Ylös Bottom