kehitys jumittaa

Mitä tehdä kun kehitys jumittaa...? Salilla oon käynyt jo useamman vuoden (n. 10 vuotta kaikkiaan, n. 3 vuotta "oikeasti") ja tähän asti homma on kulkenut ja tuloksia tullut treenin mukaan. Mutta nyt tuntuu että pitkään aikaan ei treenipainot ole kasvaneet, vaan viikosta ja kuukaudesta toiseen pitää treenata samoilla painoilla kun ei isompia jaksa nostaa :( Eikä kropassakaan enää kummempia muutoksia huomaa, rasvaprosentti kyllä pienenee hiljalleen mut lihakset on olleet saman muotoset jo pidemmän aikaa vaikka ehkä erottuvatkin vähän paremmin. Tuntuu siltä että olen samassa pisteessä kuin vajaa vuosi sitten.

Kaikkea on kokeiltu, treeni on kovaa (välillä tietty kevyttäkin!), liikkeet teen suht oikein, treenit on jaettu niin että lepoa tulee riittävästi, paljon protskuja jne. Mutta missä tulokset...

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Kertokaahan vinkkejä, millä ootte itse päässet jumista pois ja saaneet kehityksen & treenin taas kulkemaan?

Syötkö tarpeeksi?
Pelkkä proteiinin runsas syöminen ei riitä vaan pitää syödä myös paljon muuta terveellistä ruokaa, hiukan enemmän kun mitä kulutat ja useaan kertaan päivässä.

Pidät siis myös lepopäiviä ja treenaat kovaa. Mutta vaihteletko liikkeitä koskaan vai teetkö aina samalla tavalla kunkin lihastreenin? Lihas tottuu nopeastikkin samaan rasitukseen joten olisi hyvä vaihdella välillä ohjelmaa ja liikkeitä.

Myös tiputuksia ja pakkotoistoja olisi hyvä joskus tehdä niin saisit lihaksen treenattua ihan loppuun asti. Ja muutenkin viimeisen toiston pitäisi todella olla se viimeinen eli sen jälkeen ei jaksa enään yhtään enempää.

Tässä nyt oli asiaa lyhyesti, tarkemmin voisi neuvoa jos tietäisi paremmin ohjelmaasi tai ruokailujasi..

Kyllä mullakin välillä tuntuu, että kehitys jumittaa. Uskon sen pitkälle johtuvan liiasta treenistä enkä koskaan pidä ns. kevyitä viikkoja, lihakset eivät kerkeä palautua kunnolla. nyt olen pitänyt viikon taukoa joten saa nähdä miten se treeniin vaikuttaa.
Jalkatreenin tein ennen joka viikko, mutta nyt olen siirtänyt sen joka toiseen viikkoon ja voin kyllä sanoa, että mielestäni se on tuonut tuloksia. Ilmeisesti jalat kerkeävät nyt paremmin palautua, koska lenkkeilen myös salin ohella.

Tsemppiä!
:) :) :)

Originally posted by Pauliina
Mutta nyt tuntuu että pitkään aikaan ei treenipainot ole kasvaneet, vaan viikosta ja kuukaudesta toiseen pitää treenata samoilla painoilla kun ei isompia jaksa nostaa :(
Tähän ongelmaan on ainakin ratkaisu. Isommat painot jaksaa varmasti nostaa, lyhennä vain sarjoja. Voit vaikka aloittaa siten, että joka liikkeessä otat ekan sarjan isommilla raudoilla, ja teet sitten nelosen tai kolmosen tai mitä nyt tuleekaan. Loppusarjat voit tehdä normaalipainoilla. Seuraavalla kerralla sama juttu, saattaa tulla toisto enemmän. Sitkeästi kun jatkaa puoliväkisin niin lopussa kiitos seisoo, saat ensin yhden täyden sarjan, sitten kaksi, ja lopulta voitkin taas siirtyä eteenpäin.

Toinen keino on ottaa isommat painot, tehdä muutama toisto, ja täydentää sarja huijaustekniikalla. Sovellettavissa tietenkin vain sellaisiin liikkeisiin, joissa huijaus on mahdollista. Sitten pyrkii joka kerta tekemään yhden puhtaan toiston lisää.

Onhan tuo vähän brutaalia, ja toisinaan vähän nolottaakin väkisin vääntää isoilla (ainakin käsipainoliikkeissä se siirtyminen isompiin on usein työn ja tuskan takana) vain muutamaa toistoa, mutta tällä tavalla olen itse tehnyt, enkä voi sanoa törmänneeni seinään vuosikausiin. Toki joskus on huono päivä, ja esim. sairastelu vie hetkellisesti terää, mutta tasaisen tappavaa kehitystä tulee koko ajan. Harvoin on sellaista treeniä, joka kokonaisuudessaan olisi huonompi kuin edellinen. Aina melkein löytyy jotain parannusta, yksi toisto lisää siellä, 2,5 kg lisää painoa täällä...

Joo juttu voi olla tossa syömisessä, olen itsekin arvellut että vika voi löytyä pienestä energiavajeesta ja tiedän että mun tavoitteet on ristiriitaiset. Ruokavalio on kyllä aika lailla terveellinen, mutta energiaa ei varmaankaan tule tarpeeksi kehittymistä ajatellen. Tarkoituksena on kyllä ollutkin saada rasvaa pois (ja lihasta tilalle mieluusti...), ja miinuskaloreille menee useimpina päivinä, myönnän. Miinuksia ei tule paljoa (200-500 yleensä, joskus tietty enemmänkin) ja mässypäiviä pidän yhden tai kaksi viikossa. Olen kyllä arvellutkin että jumitus voi olla kiinni syömisestä, mutta jos kaikkea ei voi saada kerralla niin kyllä mä valitsen ensin sen pienemmän rasvaprosentin ja sitten kun olen haluamassani kunnossa, voin taas keskittyä enemmän lihas-/voimapuoleen. Olis vaan niin mukava et kehittyis kaikin puolin ettei tarvitsisi tehdä näitä joko-tai valintoja. Ja välillä olen jopa onnistunut kehittymään miinuskaloreilla ollessani kunhan miinuksia ei ole tullut paljoa ja ruokajutut on muuten olleet kunnossa. Ja sitä tietty uskoo itseensä ja omaan treeniinsä ja siihen että kaikkeen pystyy kun tarpeeksi haluaa ja tekee hommia tavoitteidensa eteen. Mutta joskus olis kai myönnettävä itselleen että homma on mission impossible...

Treeniä vaihtelen silloin tällöin, niin liikkeitä kuin treenijakojakin. Välillä olen pitänyt kolmeen, välillä neljään jaettua ohjelmaa ja jalkoja en tee ihan joka viikko. Yritän tehdä niin että tietyn lihasryhmän treeni ei ole koskaan täysin samanlainen kuin viimekertainen. Ja pakkotoistot & pudotussarjat on myös ajoittain mukana kuvioissa. Ja yleensä viimeinen toisto tosiaan on se viimeinen mihin kykenee.

Re: Re: kehitys jumittaa

Originally posted by PMLats
Isommat painot jaksaa varmasti nostaa, lyhennä vain sarjoja. Voit vaikka aloittaa siten, että joka liikkeessä otat ekan sarjan isommilla raudoilla, ja teet sitten nelosen tai kolmosen tai mitä nyt tuleekaan. Loppusarjat voit tehdä normaalipainoilla. Seuraavalla kerralla sama juttu, saattaa tulla toisto enemmän. Sitkeästi kun jatkaa puoliväkisin niin lopussa kiitos seisoo, saat ensin yhden täyden sarjan, sitten kaksi, ja lopulta voitkin taas siirtyä eteenpäin.

Kiitti PMLats, toi homma vois toimia mullakin. On aiemminkin käynyt mielessä mutta sitten sitä ajattelee että naurettavaa tällasilla painoilla vääntää kun ei edes kuuden sarjaa saa tehtyä vaan nostot jää kolmeen... Mutta täytyy yrittää :)

Originally posted by Pauliina
Joo juttu voi olla tossa syömisessä, olen itsekin arvellut että vika voi löytyä pienestä energiavajeesta ja tiedän että mun tavoitteet on ristiriitaiset. Ruokavalio on kyllä aika lailla terveellinen, mutta energiaa ei varmaankaan tule tarpeeksi kehittymistä ajatellen
Olen tuossa asiassa aika samanlainen eli tiedostan, että taidan syödä liian vähän tai sitten en..
Mutta mä ajattelen juuri tuota lihomista joten sanotaan näin etten uskalla syödä hirveitä määriä läskin pelossa ja tämä on joskus todella stressaavaa.. ja kun itse vielä tiedän että pitäisi syödä reippaammin.:rolleyes:

Tuo PMLatsin kehittymistekniikka on kyllä hyvä. Vaikka sen tavallaan itsekin tietää, jotenkin tuntuu vain niin tosi tyhmältä vääntää joku pari toistoa hampaat irvessä.
Oletko Lats muuten jatkanut samaa sarjaa kevyemmillä painoilla vähennyksenä, vai pitänyt tauon ja tehnyt sitten muut sarjat kevyemmillä painoilla? Huijaustekniikanhan jo mainitsitkin.
Mullakin on lähes koko kesä mennyt samoilla painoilla. Viime aikoina en ole päässyt "pääliikkeitä" tekemään miehen avustuksella, joten yksin ei ole tullut sitten lisättyä painoja... Viikonloppuna teimme periaatepäätöksen, että tästä lähtien varaamme yhden illan arkipäivänä, jolloin meille tulee maksullinen lapsenvahti, jotta pääsemme salille yhdessä. Viikonloppuisin olemme yleensä käyneet yhdessä, koska silloin on helpompi saada lapsi jonkun tutun luo hoitoon tai ottaa mukaan kun sunnuntaisin on salilla tosi hiljaista.
Eilen sitten tein parin viikon tauon jälkeen sellaisen jalkatreenin että taidan tarvita huomenaamulla Pekkaniskan apua että pääsen sängystä ylös
:p
Pikkujoulutkin ois huomenna, mutta miten tanssia kun jalat on kuin puupökkelöt...

Ja vielä syömisestä: Minä olen tarkoituksella lisännyt syömistä talvea vasten. Olen lisännyt protskudrinkin sekä mässäilen viikonloppuisin huoletta parikin päivää. Haluan saada kehitystä aikaan nyt talvella. Keväällä sitten kiristelen laardia pois. Ei mulla kyllä ole paino mitenkään noussut, mutta treeni on kulkenut paremmin. Aloitin myös kreatiinin käytön, sekin auttanee asiaa. Kohta on tosin tauko, saa nähdä kuinka sitten käy.

Nate, en juuri harrasta mitään erikoistekniikoita. Teen oikeastaan vain ja ainoastaan suoria sarjoja. Jos siis joku sarja päättyy kolmanteen toistoon, niin jätän sen siihen. Seuraavaan sarjaan vähemmän painoja. Paitsi "isoissa liikkeissä" (PP, MV, JK) joissa usein otan tarkoituksellakin lyhyen lyhyitä sarjoja.

Kehitys nytkähtelee etiäpäin pienissä harppauksissa. Eilen esim. selkäpäivänä sain maastavedossa yhden toiston enemmän kuin koskaan aiemmin (se oli puhtaasti hengen voitto aineesta), ja ylätaljassa laitoin 5kg lisää - tuloksena kasin ja kuutosen sarjat, vaikka se 5kg vähemmänkin oli jo tuntunut raskaalta. Mutta nyt en sitten enää palaakaan niihin vanhoihin painoihin. Joskus pitää vain tehdä pikku "tempauksia", monesti yllättyy itsekin.

Sinänsä voi tuntua hassulta, että tekee numeron siitä, että saa maastavedossa yhden toiston enemmän. Mutta itse asennoidun siihen siten, että taas mentiin eteenpäin, jolloin sellainen jumitusmasennus pysyy loitolla ja mieli positiivisena sekä - mikä tärkeintä - pienikin kehitys lujittaa uskoa itseensä. Pienikin askel vie kuitenkin aina eteenpäin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom