Kauppa se on joka kannattaa, rehellistä kusetustako?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu

JN

.
Liittynyt
16.5.2005
Viestejä
5 839
Kaupunki
Tampere
Tulipa tuossa muutama päivä sitten Citydealin kautta "hyvä" tarjous tuotteesta ja se pisti miettimään kuinka helposti tuonkin palvelun kautta voi tehdä rahaa markkinoimalla tuotteen alkuperäistä hintaa huomattavasti korkeammaksi.


Eli tässä esimerkki keskustelua alustamaan:

Citydeal tarjosi Android-tablettia hintaan 119euroa. Oikea hinta mainoksen mukaan ko. tuotteelle olisi 279euroa.

Merkistähän ilmoituksessa ei ollut mainintaakaan, vaan selvisi Bluebiitin tarjoavan tätä tuotetta. Tämän mysteerisen Bluebiitin (ei ole rekisteröity toiminimi tai yritys) sivuiltahan tämä tuote löytyi ja MID002 olisi merkki. Myyvät myös MID010 tablettia hintaan 399€.
Pikainen googletus selvitti, jotta tuotteenhan saa kiinasta tilattua 50 eurolla, jälkimmäisen eli kalliimman saa noin 70eurolla omakseen
.
500 tyyppiä näköjään meni Citydealin kautta ostamaan tuon tuotteen, joten pelkästään hyvin yksinkertaisella matematiikalla voittoa tulee reilusti yli 30 000 euroa.

Kuinkahan moni olisi ostanut kyseessä olevan tuotteen, mikäli oikeaa hintaa ei olisi heivattu noin ylös? 279 euron hinta antaa jo jonkinlaisen laatuvaikutelman tuotteesta toisinkuin 100euron tietämillä oleva hinta? Missä menee raja kuluttajien harhaanjohtamisessa halvan tuotteen markkinoimisessa monta kertaa oikeasti arvokkaampana?

Tähän ketjuun voisi heittää räikeimpiä esimerkkejä mitä on tullut vastaan tai mitä tällä hetkellä vieläkin myydään hyvillä kateprosenteilla, myös keskustelua markkinoinnin&myynnin moraalisista ja oikeudellisista puolista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä vastuu on kuitenkin loppupeleissä kuluttajalla (ostajalla). Voihan firma ilmoittaa tuotteen lähtöhinnaksi vaikka miten korkean, jolloin saadaan mainostettua näitä prosentuaalisesti korkeita alennuksia, vaikka loppupeleissä tarjoushintakin on naurettavan korkea.

Vähemmän valveutunut kuluttaja tuommoiseen tosin lankeaa aika helposti. Kuluttajan pitäisi aina itse ottaa tuotteesta, ja sen hinnasta muualla, selvää ennen ostopäätöksen tekoa.
 
Saako yritys laittaa tuotteen lähtöhinnaksi ihan kuinka hurjia lukuja tahansa, jolloin alenus prosentteina tietenkin näyttää hyvältä? Luulis, että tähän on jokin rajoitus olemassa. Muistelen jostain markkinoinnin kurssilta, että näihin alennusmyynteihin on olemassa aika paljonkin erilaisia sääntöjä. Kaipa tämäkin asia googlella selviäisi, mutta annan nyt jollekkin mahdollisuuden loistaa.
 
Saako yritys laittaa tuotteen lähtöhinnaksi ihan kuinka hurjia lukuja tahansa, jolloin alenus prosentteina tietenkin näyttää hyvältä? Luulis, että tähän on jokin rajoitus olemassa. Muistelen jostain markkinoinnin kurssilta, että näihin alennusmyynteihin on olemassa aika paljonkin erilaisia sääntöjä. Kaipa tämäkin asia googlella selviäisi, mutta annan nyt jollekkin mahdollisuuden loistaa.

Aivan. Tätä en ottanut huomioon enkä asiasta sen enempää tiedä. Nyt tarkemmin ajateltuna luulisi kyllä, että siihenkin joku rajoitus on olemassa.

Edit. Lisäyksenä: Muistan reilu 5 vuoden takaa erään urheiluvälineliikkeen, jossa tavaroiden lähtöhinnat olivat naurettavan korkeita ja alennukset olivat aina luokkaa väh. -60%.
 
Jos se oikea hinta on valmistajan suosittelema tai samankaltaisesta tuotteesta kuluttajilta yleisesti peritty hinta Suomessa, pitäisi sen olla ihan ok.
Eikös kämmenmikrot maksa yleisesti 200-600e? Eli hinnaltaa ja ominaisuuksiltaan tuo saattaisi olla alemman hintaluokan tabletti, jolloin se noin 280e voisi olla perusteltu (joskin ehkä kallis) normihinta.

Jos tuon tilaa Kiinasta, niin kuluttajahinnaksihan muodostuisi 50e + parikymppiä postikuluja + tulli ja alv = ~90e? Kun myyjällä on lisäksi muita kuluja varastoinnista, mainostamisesta, logistiikasta ja henkilöstöstä, niin ei siitä lopulta varmaan mitään tavatonta katetta sillekään muodostu.
 
Onhan tuossa sekin, että maahantuoja on myös vastuussa, jos jotain ikävää sattuu. Siis esim. joku saa sähköiskun tai loukkaantuu laitetta käytettäessä. Yksityishenkilöllä ei mitään vastuuta ole, jos itselleen tilaa.

Esim. Aasiasta saa vaikkapa kaivinkoneita ihan pilkkahinnalla. Niitä vaan ei saisi käyttää Suomessa, kun ei ole CE-merkitty. Tietty jos joku omalla omakotityömaallaan sellaiselle itsekseen kaivelisi, niin tuskin kukaan tulee kieltämään.
 
Yrittäjänä sapettaa eniten se, että jos oman yritykseni tuote / palvelu on CityDealissä ja sitä ostetaan esim 100 kpl mutta minulle asti lunastamaan tulee vain 50 kpl niin niistä puuttuvista 50 kappaleesta en näe senttiäkään vaan CD pitää ne kaikki. Kätevää eikö totta? Näkyvyyttä firma saa tuota kautta mutta rahaa tuolla ei juurikaan tehdä - pl. tämän ketjun aloituspostin tuote joka on silkkaa ryöstöhinnoittelua.
 
Naita taktiikoita kylla nakee usein. Viimeksi huomasin vastaavan kusetuksen lahikaupassani. Purkki mantelivoita oli maksanut aikaisemmin 4,99/purkki. Pari viikkoa sitten purkin etiketit oli uusittu (tuote ja merkki siis edelleen sama), mutta hinta oli 5,99. Kaupassa oli kuitenkin tuotteen vieressa iso kyltti, jossa hehkutettiin miten tuote on alennuksessa ja vanha hinta oli 7,99.

Sanoin tasta huvikseni myyjalle, jonka ilmeesta heti naki, etta kiinni jaivat.
 
Aika moni noista citydiilin jutuista on kuitenkin oikeinkin hyviä diileja. Tullut osteltua aikalailla, eikä oikein huonoja juttuja ole vastaan tullut. Tuo 6e tienaussysteemi per uusi jäsen mahdollistaa myös pienimuotoisen kikkailun jos vaan aikaa ja motivaatiota riittää... Eivät nimittäin paljoa tarkasta sisäänrekkaajia.

PS. vieläkin harmittaa etten eilen ostanut sitä evillen myymää 20e helikopteria. Olikohan se hyvä vekotin? Kuka osti? :D youtubessa se pörisee kuitenkin kivasti.
 
Kaupoissa näkee myös noita kikkailuja, joissa suurempi "säästöpaketti" on kilohinnaltaan kalliimpi kuin pienempi paketti.

Muistelisin, että kun joltain huonekalumyyjältä kyseltiin noista alennuksista, joita oli joka tuotteessa, vastasi hän, että alkuperäinen hinta on joskus ollut tuotteessa jossain myymälässä.
 
Kaupoissa näkee myös noita kikkailuja, joissa suurempi "säästöpaketti" on kilohinnaltaan kalliimpi kuin pienempi paketti.

Eihän toi mitään kikkailua ole, näistä joskus kysytty muistaakseni kaupan omissa lehdissäkin (Pirkka/yhteishyvä) ja vastaus oli yksiselitteinen. Niitä isompia myydään vähemmän.
 
Keskivertokuluttaja on sen verran tyhmä että tuotteen myyminen "käsittämättömän halvalla" onnistuu.
 
Saako yritys laittaa tuotteen lähtöhinnaksi ihan kuinka hurjia lukuja tahansa, jolloin alenus prosentteina tietenkin näyttää hyvältä? Luulis, että tähän on jokin rajoitus olemassa. Muistelen jostain markkinoinnin kurssilta, että näihin alennusmyynteihin on olemassa aika paljonkin erilaisia sääntöjä. Kaipa tämäkin asia googlella selviäisi, mutta annan nyt jollekkin mahdollisuuden loistaa.

Ei kai tuohon mitään sääntöä voi olla? Saan kauppiaana hinnoitella tuotteeni miten haluan. Voin siis pyytää 500 euron arvoisesta telkkarista 1000 euroa? Ja muutaman minuutin päästä laskea hinnan 600 euroon ja ilmoittaa, että nyt myydään 40% alennuksella. Vaikka hinta olisi vieläkin 100 euroa liikaa. En siis kauppiaana kuseta, koska oikeasti myyn sen telkkarin 40% halvemmalla, kuin hetki sitten.
 
PS. vieläkin harmittaa etten eilen ostanut sitä evillen myymää 20e helikopteria. Olikohan se hyvä vekotin? Kuka osti? :D youtubessa se pörisee kuitenkin kivasti.

Mikä malli? Noitahan myydään verkkiksessä normaalistikin kahdella kympillä, Kiinasta niitä saa alle kympin.
 
Orjallisesti lakia noudattava yrityshän ei saisi ilmoittaa tuotteen oikeaksi hinnaksi suurempaa hintaa kuin mitä kuluttajalta on tosiasiallisesti aikaisemmin peritty. Harvoinhan näistä tosin ketään tuomitaan, vaikka ikuinen alekauppa onkin monissa liikkeissä yleistä. Viimeksi sapiskaa kuluttajavirastolta ovat saaneet lähinnä muutamat huonekaluliikkeet. Masku tuomittiin esimerkiksi pari kuukautta sitten maksamaan 100 000e uhkasakko, jonka markkinaoikeus tuomitsi vuosi sitten perättömästä ovh-hinnoittelusta. Silti sama -90% - aleralli jatkuu tänäkin päivänä.

Eipä silti, harvalla alalla se kauppa enää kannattaa. Vaikka näennäisesti tuostakin tabletista jäisi kauppiaalle 60% katetta näppiin, niin alvin, rahti- ja käsittelykulujen jälkeen katetta onkin enää huomattavasti vähemmän. Palkat, vuokrat ja muut kiinteät kulut vielä pois, niin viivan alle jäävästä osasta napsaistaan veroina vielä leijonanosa. Harvassa on ne kauppiaat, jotka vuosipalkkansa yhdellä citydealilla tekevät. Maan kustannusrakenteessa on jotain pahasti pielessä. Saa nähdä milloin valtavirta kyllästyy maksamaan näitä summia ja alkaa ostaa huonekalunsa, remonttitarvikkeensa, elektroniikkansa jne. Virosta tai Puolasta, joissa näiden tuotteiden myyntihinta on tavallisesti noin kolmanneksen Suomen tasosta.
 
Gigantilla kans aika hyviä "tarjouksia" painetuissa mainoksissa..

Esim. joku känny jolla alkuperänen hinta vaik 150€ myydään alella 110 euroon ja pienellä surffailulla löytyy netistä 10 liikettä josta kyseisen kännyn saa normi hinnalla alle huntilla...
 
Kultakaupoilla ja vaateketjuilla on monesti myös 80% alet. Samoin kuin huonekalukaupoissa. No okei, vaatekaupat voivat myydä jämävarastonsa sisäänostohintaan, kun loppuvarasto on myyty hyvillä katteilla. En kuitenkaan usko että kukaan alle omiensa mitään myy ulos. Eniwei, on kuitenkin aika hurjaa että pystyy myymään tuotteita alle 1/5 normaalihinnasta.

Sitten tietty nämä Tekniset painetut mainoslehtiset, joissa jokainen hinta on poikkeuksetta kalliimpi kuin muissa kaupoissa tinkimätön "katuhinta". No ehkä ne lehdykät onkin tehty sellaisille kenellä ei ole nettiä josta hintoja voisi tarkistella tai kiinnostusta tehdä sitä.

Ruokakauppa se on pahin kusettaja alalla joka tapauksessa. Sitten kun kauppakartelli (SOK/KESKO) vielä sopii hintansa keskenään niin jokaisen on myytävä samaan hintaan.

Rakentajaa kusetetaan vielä enemmän. Sain esimerkiksi erään lukkotarjouksen Abloy-lukoista ja systeemeistä. Tsekkasin toki hintoja muualtakin ja tämä ko. tarjous oli laskettu niin että pistetty svh-hinnat nettohinnoiksi ja niihin sitten 23% päälle, eli alvin verran "ylimääräistä". Kuinkahan moni rakentaja kenellä ei ole aikaa katsella hintoja, menee lankaan. Tuo on kuitenkin todistetusti tahallista että rakentajaa kusetetaan aina.
 
Aivan. Tätä en ottanut huomioon enkä asiasta sen enempää tiedä. Nyt tarkemmin ajateltuna luulisi kyllä, että siihenkin joku rajoitus on olemassa.

Edit. Lisäyksenä: Muistan reilu 5 vuoden takaa erään urheiluvälineliikkeen, jossa tavaroiden lähtöhinnat olivat naurettavan korkeita ja alennukset olivat aina luokkaa väh. -60%.
Tätä tuntuu myös suosivan eräät lisäravinne firmat aika paljon...
 
Back
Ylös Bottom