Kaupallinen ala ja sen pelisäännöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Onko ihan normaalia, että jos harjoittelija lähettää asiakkaalle tarjouksen, niin loppupeleissä joku vakkari tyyppi sumplii sopparin omiin nimiinsä ja vetää provikat välistä?

Ei nimittäin hirveän reilulta meiningiltä vaikuta:david: .
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harjoittelija oli tuuraamassa pari päivää henkilöä X firmassa Y.

Asiakas soittaa firmaan ja pyytää tarjouksen harjoittelijalta. Harjoittelija lähettää tarjouksen asiakkaalle.

Aikaa kuluu.

Harjoittelija katsoo koneelta, että mitäs tarjoukselle kuuluu. Oho siitähän on samoilla ehdoilla henkilön X-nimellä sopimus.

Eli oisko käynyt niin, että asiakas on henk. koht vienyt tarjouksen firmaan ja jotenkin henkilö X-on saanut asiakkaan tekemään uuden sopparin samoilla ehdoilla, jolloin henkilö X saa siitä provikat.
 
Harjoittelija oli tuuraamassa pari päivää henkilöä X firmassa Y.

Asiakas soittaa firmaan ja pyytää tarjouksen harjoittelijalta. Harjoittelija lähettää tarjouksen asiakkaalle.

Asiasta mitään tietämättä ensimmäinen ajatus olit, että oliko tämä sopimus nyt sitten ihan oikeasti tämän harjoittelijan ansiota vai oliko kyse henkilön X tekemästä pohjatyöstä?
 
Asiasta mitään tietämättä ensimmäinen ajatus olit, että oliko tämä sopimus nyt sitten ihan oikeasti tämän harjoittelijan ansiota vai oliko kyse henkilön X tekemästä pohjatyöstä?

Kyse ei ole mistään maailman vaativimmasta hommasta. Kyllä se oli harjoittelijan ansiota, koska hän sen tarjouksen teki.
 
Onko harjoittelijalla työsopimus, johon liittyy provisio tehdyistä kaupoista?

Kyllä on sopimus olemassa, eihän sillä muuten olisi ollutkaan mitään merkitystä.

On vaan niin paska tilanne, ettei kannata hirveästi muutaman kympin takia käydä itkemään jos sen takia jää esim kesätyöt väliin.
 
Jos harjoittelijalla on toimivalta päättää sopimuksia yhtiön nimissä ja hänelle työsopimuksen nojalla kuuluu provikka päätetyistä sopimuksista, olisi palkkio tämän mukaan mielestäni maksettava hänelle. Eri asia tietenkin on, jos tämä toinen on merkittäviltä osilta vaikuttanut sopimukseen tai muokannut / neuvotellut sitä erilaiseksi kuin minä harjoittelija on sen toimittanut.
 
Anna tämän nyt luisua. Jos pääset vakiinnuttamaan asemasi yhtiössä (kesätyöt tms.) ja vastaavaa diilinnussimista tapahtuu uudelleen, nosta sitten kissa pöydälle.
 
Ongelmahan ei onneksi koske minua. Tästä voi laajentaakin keskustelua myyntimaailmaan laajemminkin. Itselläni siitä on kokemusta lähinnä vain sivusta seuranneena.

Myyntiala on muutenkin minusta aika kieroutunutta. Monessa paikoissa ei saa vanhojen asiakkaiden hoitamisesta yhtä hyvää provikkaa kuin uusista. Ja jos vanhoja on paljon, niin millä ajalla hankkii uusia? Onneksi myyntisihteerit on keksitty.

Jokaiselle tekisi hyvää kokeilla myyntitykin hommaa hetken aikaa. Varmasti tuntuu oma homma sen jälkeen rennommalta. Vaihtuvuushan noissa hommissa on älytön. Tietty mitä haasteellisempiin juttuihin mennään, niin korvaus alkaa olemaan niin hyvä, että siellä porukka pysyy paremmin.
 
Itse teen oman työni ohella tarjouslaskentaa. Tutustun asiakasvaatimuksiin, lasken omakustannushinnan ja listahinnan sekä toimitusaikataulun. Teen alustavan projektisuunnitelman tarvittaessa. Tämän jälkeen myyntiheppu kopioi nämä tiedot tarjouspohjaansa, laittaa nimensä alle ja lähettää asiakkaalle. Arvatkaapa, kuka saa provikat?

Voisi ruveta harmittamaan, jos näitä hommia tekisi vain rahasta :D
 
Tutustun asiakasvaatimuksiin, lasken omakustannushinnan ja listahinnan sekä toimitusaikataulun. Teen alustavan projektisuunnitelman tarvittaessa. Tämän jälkeen myyntiheppu kopioi nämä tiedot tarjouspohjaansa, laittaa nimensä alle ja lähettää asiakkaalle. Arvatkaapa, kuka saa provikat?

Asiasta sen paremmin tietämättä luulen että myyntihepun työhön saattaa sisältyä paljon muutakin kuin oman nimen kirjoittamista, ja toisaalta jos siltä kysytään niin se saattaa olla sitä mieltä että sä et tee muuta kuin katot luettelosta hinnan ja prujaat sen paperille.

Useinkin kuulee ihmisten tilittävän miten jonkun toisen duuni on niin lokoisaa kun itse joutuu puurtamaan hulluna. Mä luulen että monien töistä se päälle päin näkyvä osuus on melkoisen pieni osa koko duunista jolloin se kyseinen työ siis saattaa näyttää sikahelpolta.

edit. Harze, tämä ei ole vittuilua, saattaa olla niinkin että sen myyntihepun työ on oikeesti tosi lepposaa.:kippis1:
 
Provikoista puheenollen: Broidi teki vounna miekka ja kivi eräässä suuressa kansainvälisessä yrityksessä työsopimuksen missä hänelle määriteltiin ikuisuusprovisiot hänen hankkimistaan asiakkaista. Eli niin kauan kun asiakas pysyy firmassa broidi saa siivun tuotoista itselleen ikuisesti (työsuhteen + 6kk kilpailukielto ajan jos työsuhde loppuu). Lumipalloefekti on taattu.
 
Provikoista puheenollen: Broidi teki vounna miekka ja kivi eräässä suuressa kansainvälisessä yrityksessä työsopimuksen missä hänelle määriteltiin ikuisuusprovisiot hänen hankkimistaan asiakkaista. Eli niin kauan kun asiakas pysyy firmassa broidi saa siivun tuotoista itselleen ikuisesti (työsuhteen + 6kk kilpailukielto ajan jos työsuhde loppuu). Lumipalloefekti on taattu.

Noissa on pakko olla kohtuu tiukat vuositavoitteet tai tulee lähtö. Äkkiä narahtaa muuten firman nilkkaan.
 
Noissa on pakko olla kohtuu tiukat vuositavoitteet tai tulee lähtö. Äkkiä narahtaa muuten firman nilkkaan.

Ei ole vaan tietty % asiakkaan firmaan tuodusta rahasta tulee automaattisesti. Nyt broidi tuskailee sitä, ettei uskomattoman hyvän palkan (juuri noi provisiot) takia voi/halua/kannata lähteä muihin hommiin. Alkuperäiseen työsopimukseen ei myöskään ole merkitty työaikaa joten hän matkustelee ja duunailee mitä huvittaa silloin kuin huvittaa. :thumbs: Huomautuksena, että hänellä siis on pelkästään provisiopalkka ei mitään kiinteetä pohja/kuukausipalkkaa.
 
Alkuperäiseen työsopimukseen ei myöskään ole merkitty työaikaa joten hän matkustelee ja duunailee mitä huvittaa silloin kuin huvittaa.

Kuitenkin sen täytyy olla firmalle kannattava, joten pakko se on duuniakin tehdä. Muutenhan se kannattais potkia pois ja maksaa suosiolla 2v palkka.
 
Asiasta sen paremmin tietämättä luulen että myyntihepun työhön saattaa sisältyä paljon muutakin kuin oman nimen kirjoittamista, ja toisaalta jos siltä kysytään niin se saattaa olla sitä mieltä että sä et tee muuta kuin katot luettelosta hinnan ja prujaat sen paperille.

Useinkin kuulee ihmisten tilittävän miten jonkun toisen duuni on niin lokoisaa kun itse joutuu puurtamaan hulluna. Mä luulen että monien töistä se päälle päin näkyvä osuus on melkoisen pieni osa koko duunista jolloin se kyseinen työ siis saattaa näyttää sikahelpolta.

edit. Harze, tämä ei ole vittuilua, saattaa olla niinkin että sen myyntihepun työ on oikeesti tosi lepposaa.:kippis1:

Joo, olet ihan oikeassa. Tässä firmassa myynti ja me "tuotanto" ymmärretään toisiamme paljon paremmin kuin monessa muussa lafkassa. Kun itse laskee tarjoukset, ei myyjänretaleet lupaile asiakkaille mahdottomia.

Ja joskus pääsee mukaan kun asiakkaita voidellaan :kippis1:
 
Alkuperäiseen kysymykseen vielä, onko mahdollista että kyseessä olisi ollut ns. "nimetty asiakas/ yritys" tälle myyntimiehelle? Tässä tapauksessa ihan sama kuka sen tarjouksen rustaa, tai asiakas olisi voinut suoraan soittaa asiakaspalveluun ja tehdä tilauksen ilman että myyjällä on mitään käsitystä tapahtuneesta, provikat tippuu joka tapauksessa tällä kyseiselle myyjälle kun firman kassaan tipahtaa rahaa.

Näissä tapauksissa hyvän asiakaskannan omaava myyjä voi tienata hyvin pelkästään syleskemällä kattoon. Ja tarkennuksena vielä että harvoin missään firmassa hyvää asiakaskantaa sulle noin vain tiputetaan syliin, siihen joutuu sit tekee duunia.
 
Back
Ylös Bottom