Kauko Röyhkä vai Juice?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

protsku

Banned
On varmasti paljon boudareita ketkä eivät pidä kummankaan musiikista mutta jos tarkastellaan pelkästään sanoituksia niin oliskohan Kaukolla kuitenkin terävämmät lyriikat noin keskimäärin? Juice on tehnyt vitusti biisejä mutta jotenkin niissä aiheet ovat kuitenkin sellaista aika suoraa huumoria. Röyhkällä taas on taito tehdä sanoituksillaan aivan kuin maalauksia tai lyhytfilmejä. Esimerkiksi aina kun kuulen biisin Kevät niin päässä vilisee aikamoista tajunnanvirtaa enkä tarkoita sitä musiikkivideota mikä tästä on tehty.

Kenestähän voisi tulla 2000-luvun Kauko Röyhkä? On varmaan tosi vaikeaa tehdä niin sujuvia sanoituksia vuodesta toiseen.

Kuinka kukaan voi ympätä samaan lauseeseen Juicen ja "suoran huumorin"?! :eek: Luulenpa, että valtaosalla ko. herran metaforat menevät ohi ja yli ja siksi tekstit sivuutetaan kepeänä lepertelynä. Tokihan Juicen mittavaan tuotantoon mahtuu tyyliä laidasta laitaan, mutta itse olen aina löytävinäni viisteitä, jotka eivät ensikuulemalla tai -lukemalla osu vastaanottimeen.

Röyhkän lyriikkaan en ole perehtynyt, ja muutoinkin vierastan tämänkaltaisia vertailuja (taustalla opiskeluaikainen trauma, kun jouduin vertaamaan Dostojevskia Rosa Liksomiin, eikä tulos miellyttänyt opettajaa pätkän vertaa :rolleyes: ).

Juicen biiseistä tulee mieleen esimerkiksi Marilyn tai Norjalainen Villapaita joista jälkimmäinen on näppärä suomennos Beatlesien klassikosta. Nämä ovat hyvällä huumorilla tehtyjä ralleja ja minusta tyypillisintä Juicea. On myös sellaisia biisejä kuin Musta aurinko nousee tai Rakkauden ammattilainen joissa on henkilökohtaisempaa tilitystä.

Se mikä tekee Kauko Röyhkän biiseistä kiehtovia on ensinnäkin monien musiikillisten elementtien yhdisteleminen, mm. Lou Reed, toiseksi, sanoitukset yhdessä musiikin kanssa on aivan kuin katsoisi jotain lyhytfilmiä missä näkee tarinan henkilöt ja niiden ajatukset:

K E V Ä T

Parvekkeelta katson alas asfalttiin
ja panen syljen tippumaan.
Nuo tyypit halaa toisiaan
ja vetää viinii.

Kevät - nyt on jo kevät täällä.

Portaat alas porttikonkiin,
torvet raikaa, joku huutaa.
Tuntuu kuin ois saalisonni
matkassamme tänä yönä.

Aaah - se tuntuu ilmassa,
se tuntuu ruumiissa,
se on tää paniikin tunne,
paniikin tunne,
ja se tulee joka kevät.

Toiset pelkää maailmansotaa,
toiset taas ei ota kantaa.
Toiset pelkää tautii
jota kukaan ei pysty parantamaan.

Kevät - nyt on taas kevät täällä.

Piikki tietää nääkin tytöt,
voidaan istuu tähän pöytään.
Voidaan mennä niiden tykö
paikkaan josta näkee kauas.

väkivaltaisena,
paniikin tunne,
ja se tulee joka kevät.

Hän on joku taiteilija,
antaa suukon, sanoo korvaan:
"Meistä pitää huolen kivat enkelit."
Mä en usko.

se tuntuu ruumiissa,
paniikin tunne, ja se tulee joka kevät.

P A S K A K A U P U N K I

Tämä kaupunki on kammottava, pahin kaikista.
Täällä tyttöjen pitää palata kotiin ajoissa
Ei täällä mitkään naiset ikinä voi meitä haluta,
tää on niin paska kaupunki.

Pete ei, Pete ei millään lopeta,
se saattaa houkutella jäämään kadulle vaikka satais nauloja.
Sitten notkutaan ja käydään samat paikat kolmeen kertaan.
Oo - paska kaupunki.

Ikävää, typerää, tyhjänpäiväistä.
Vois tämän ajan käyttää paljon paremmin, ja viritellä
jotain systeemiä, että pääsis helvettiin täältä.
Oo, paska kaupunki,
paska kaupunki.

Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu!
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu,
ei voi, mennään pois!

Pete tietää yhden kivan tyttösen mulle.
Jos mä kosken siihen se on ikään kuin paha enne:
se on tyhmä, se on ruma, ei sen jutun jälkeen
voi olla minkäänlaista unelmaa.

Tytöistä, hyvistä enkeleistä
ei ole enää mitään unelmaa, ei millään väliä.
Nyt ruopataan pohjamutaa tosi syvältä.
Oo, paska kaupunki, paska kaupunki.

ei voi, mennään pois!

Se ämmä kiristää multa lupauksen tulla uudestaan.
Mun tekis mieli mennä heti suihkuun, tai palaa tulessa,
mutta mikään ei voi pestä pois pahaa minusta.
Oo, paska kaupunki.

Rautatie, rautatie menee etelään.
Jos pelaat keskinkertaisuuden säännöillä et voi kuin hävitä,
ja jos häviät et muuta voi kuin häipyä täältä.
Oo, paska kaupunki,
paska kaupunki.

ei voi, mennään pois!

Suomirokkia on tullut kuunneltua sen verran että mm. CMX:n hämysanoitukset ei minusta vedä mitenkään vertaa Röyhkän ilotulitukselle. Vastaavasti Juice ja kumppanit tekee enempi nokkelia ralleja kuin tällaista pohdiskelevampaa, Röyhkän tyylistä kamaa. No sitten on Eput ja vastaavat mutta heidän nokkela riimittely kertoo enimmäkseen viattomasta hauskanpidosta eikä niissä paljoakaan tutkailla muita asioita. En väitä että Röyhkän tapa olisi parempi kuin muut mutta jotain täysin omaa ja ainutlaatuista hän on tuonut siihen tapaan miten suomen kielellä voi tehdä populaarimusiikkia. Tässä on vielä linkki Röyhkän kotisivuille josta voi lukea sanoituksia:

http://www.avenet.fi/www30016/

Nee sanoi:
... (taustalla opiskeluaikainen trauma, kun jouduin vertaamaan Dostojevskia Rosa Liksomiin, eikä tulos miellyttänyt opettajaa pätkän vertaa :rolleyes: ).

:offtopic: Auts, itse sentään vertasin "vain" Huovista Paasilinnaan, ja muistaakseni siitä esitelmästä tuli ihan hyvä arvosanakin...

No joo. Itse kysymykseen sen verra, että Röyhkä on minulle melkoisen vieras kaikin puolin, kun taas Juicea on tullut kuunneltua vuosien varrella melkoisesti. Ja Olen Neen kanssa ihan samaa mieltä siitä, että monitasoisuutta kyseisen herran tuotannosta kyllä löytyy roppakaupalla! :worship:

Juicen olisi pitänyt keskittyä siihen tuottamiseen, säveltämiseen ja sovittamiseen ja jättää se laulaminen niille, ketkä sen oikeasti osaavat. Juicen biisit olisi kuunneltavia, jos ei Juicen syvänmerenseepian raiskaukselta kuulostava lauluääni vihloisi korvia niin kovasti.

Tomi sanoi:
Juicen syvänmerenseepian raiskaukselta kuulostava lauluääni vihloisi korvia niin kovasti.

Jättäisit sinäkin, Tomi-pulu, ne syvänmerenseepiat rauhaan, niin hoksaisit, että Juicen tulkinnat vetoavat nimenomaan konstailemattomuudellaan. Jokunenkin biisi, runoista puhumattakaan, hytisyttävät kummasti selkäydintä.

Ja juu, ennen kuin kukaan ehtii mielessään pyöräyttää aihiotakaan kysymyksestä: Juice on Nee-tädin epäjumala. :)

Minun ääneni menee kyllä Juicelle, mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta, että Kauko Röyhkän biisi Laura on parhaita kappaleita mitä olen ikinä kuullut.

Tykkään enemmän Juicen musiikista, vaikka toisaalta Röyhkältä puuttuu (tai sillä on vähemmän) sellaista rypemis-junttimeinikiä ja hien hajua.

Pisteet menee kuitenkin Röyhkälle yllättävän hyvien kirjojen takia: suosikkeina Tien laidalla Waterloo, Oskari Koposen seikkailut, Ocean City ja Miss Farkku Suomi.

Molemmat on aivan erinomaisia, enkä edes lähde vertailemaan. Pidän molemmista hyvin paljon - sekä musiikista, runoudesta että kirjoista. Ehdotonta suomalaisen taiteen huippua :)

Ja Juicehan on erinomainen laulaja!

Joo molemmat on hyviä ja niin täysin erilaisia että niitä on paha lähteä vertaileen samalta viivalta. Juice on hauskempi, sanotukset on näppäriä ja paljon todella hienoja biisejä. Miehestä löytyy myös se vakavampi puoli. Röyhkää diggasin ennen mutta nyt kun lähtee kelaamaan niin ei tule montaa biisiä mieleen: Paskakaupunki (vitun hyvä), Laura ja joku asuin ullakkohuoneessa biisi. On mulla liuta kaverin levyjäkin. Ehkäpä musta sitten Juice on parempi kun ei tuota Röyhkän tuotantoa paljoa muista jälkeenpäin. Tiedä onko tuo nyt mikään paremmuuden kriteeri.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Bateman sanoi:
Pisteet menee kuitenkin Röyhkälle yllättävän hyvien kirjojen takia: suosikkeina Tien laidalla Waterloo, Oskari Koposen seikkailut, Ocean City ja Miss Farkku Suomi.

Waterloo ja sitten tää kaikista uusin, Miss Farkku Suomi, on loistavia kirjoja. Kauko on äijä!

:rock:

Nostetaan tämäkin.On hiukan ajankohtainen,valitettavasti.

Juice oli loistava,mutta mites Kauko ? Uusi tuotanto hiukan itseltäni hukassa ? Kirjojako enemmän? Vastatkaa :kuka tietää ? Röyhkästä pidän :kyllä kuin ,se legendaarinen " hullu puurosta" . Juicea nyt unohtamatta...Musiikki jää elämään.

Suositut

Back
Ylös Bottom