Juicen biiseistä tulee mieleen esimerkiksi Marilyn tai Norjalainen Villapaita joista jälkimmäinen on näppärä suomennos Beatlesien klassikosta. Nämä ovat hyvällä huumorilla tehtyjä ralleja ja minusta tyypillisintä Juicea. On myös sellaisia biisejä kuin Musta aurinko nousee tai Rakkauden ammattilainen joissa on henkilökohtaisempaa tilitystä.
Se mikä tekee Kauko Röyhkän biiseistä kiehtovia on ensinnäkin monien musiikillisten elementtien yhdisteleminen, mm. Lou Reed, toiseksi, sanoitukset yhdessä musiikin kanssa on aivan kuin katsoisi jotain lyhytfilmiä missä näkee tarinan henkilöt ja niiden ajatukset:
K E V Ä T
Parvekkeelta katson alas asfalttiin
ja panen syljen tippumaan.
Nuo tyypit halaa toisiaan
ja vetää viinii.
Kevät - nyt on jo kevät täällä.
Portaat alas porttikonkiin,
torvet raikaa, joku huutaa.
Tuntuu kuin ois saalisonni
matkassamme tänä yönä.
Aaah - se tuntuu ilmassa,
se tuntuu ruumiissa,
se on tää paniikin tunne,
paniikin tunne,
ja se tulee joka kevät.
Toiset pelkää maailmansotaa,
toiset taas ei ota kantaa.
Toiset pelkää tautii
jota kukaan ei pysty parantamaan.
Kevät - nyt on taas kevät täällä.
Piikki tietää nääkin tytöt,
voidaan istuu tähän pöytään.
Voidaan mennä niiden tykö
paikkaan josta näkee kauas.
Kevät - nyt on taas kevät täällä.
Aaah - se tuntuu ilmassa,
väkivaltaisena,
se on tää paniikin tunne,
paniikin tunne,
ja se tulee joka kevät.
Hän on joku taiteilija,
antaa suukon, sanoo korvaan:
"Meistä pitää huolen kivat enkelit."
Mä en usko.
Kevät - nyt on taas kevät täällä.
Aaah - se tuntuu ilmassa,
se tuntuu ruumiissa,
se on tää paniikin tunne,
paniikin tunne, ja se tulee joka kevät.
P A S K A K A U P U N K I
Tämä kaupunki on kammottava, pahin kaikista.
Täällä tyttöjen pitää palata kotiin ajoissa
Ei täällä mitkään naiset ikinä voi meitä haluta,
tää on niin paska kaupunki.
Pete ei, Pete ei millään lopeta,
se saattaa houkutella jäämään kadulle vaikka satais nauloja.
Sitten notkutaan ja käydään samat paikat kolmeen kertaan.
Oo - paska kaupunki.
Ikävää, typerää, tyhjänpäiväistä.
Vois tämän ajan käyttää paljon paremmin, ja viritellä
jotain systeemiä, että pääsis helvettiin täältä.
Oo, paska kaupunki,
paska kaupunki.
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu!
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu,
ei voi, mennään pois!
Pete tietää yhden kivan tyttösen mulle.
Jos mä kosken siihen se on ikään kuin paha enne:
se on tyhmä, se on ruma, ei sen jutun jälkeen
voi olla minkäänlaista unelmaa.
Tytöistä, hyvistä enkeleistä
ei ole enää mitään unelmaa, ei millään väliä.
Nyt ruopataan pohjamutaa tosi syvältä.
Oo, paska kaupunki, paska kaupunki.
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu!
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu,
ei voi, mennään pois!
Se ämmä kiristää multa lupauksen tulla uudestaan.
Mun tekis mieli mennä heti suihkuun, tai palaa tulessa,
mutta mikään ei voi pestä pois pahaa minusta.
Oo, paska kaupunki.
Rautatie, rautatie menee etelään.
Jos pelaat keskinkertaisuuden säännöillä et voi kuin hävitä,
ja jos häviät et muuta voi kuin häipyä täältä.
Oo, paska kaupunki,
paska kaupunki.
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu!
Heeei mies, ei tänään mitään tapahdu,
ei voi, mennään pois!
Suomirokkia on tullut kuunneltua sen verran että mm. CMX:n hämysanoitukset ei minusta vedä mitenkään vertaa Röyhkän ilotulitukselle. Vastaavasti Juice ja kumppanit tekee enempi nokkelia ralleja kuin tällaista pohdiskelevampaa, Röyhkän tyylistä kamaa. No sitten on Eput ja vastaavat mutta heidän nokkela riimittely kertoo enimmäkseen viattomasta hauskanpidosta eikä niissä paljoakaan tutkailla muita asioita. En väitä että Röyhkän tapa olisi parempi kuin muut mutta jotain täysin omaa ja ainutlaatuista hän on tuonut siihen tapaan miten suomen kielellä voi tehdä populaarimusiikkia. Tässä on vielä linkki Röyhkän kotisivuille josta voi lukea sanoituksia:
http://www.avenet.fi/www30016/