kasvissyöjän ruokavalio ja kuntosalitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilna
  • Aloitettu Aloitettu
Otsikossa tuo oikeastaan jo tulikin...
Miten kasvissyöjänä varmistan, että saan tarpeeksi ruutia ruuasta kuntosaliharjoittelua silmällä pitäen? Tavoitteena on kiinteytyä, eli kasvattaa hieman lihasta ja polttaa rasvaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun neuvo olis että lopeta kasvissyönti, se on järjen- sekä luonnonvastaista.

Mutta jos et voi niin kehotan käyttämään soijaprotskua lisäravinteena. On myös riisiprotskua, mutta soija on vanhaa ja luotettavaa, sekä halpaa. 50-150 grammaa soijaprotskua maitoon( jos juot) sekoitettuna omasta painostasi riippuen. Jos käytät paljon maitotuotteita niin määrä voi olla pienempikin.

Tärkein kysymys taitaa olla oletko vegaani, vai joku välimuoto? Jos voit vetää munia, raejuustoa ym ym. Voit oikeastaan käyttää mitä vaan ruokavaliota tai ideoita mitä keksit tai löydät. Korvaat vain mahdolliset lihat vastaavan määrän protua ja rasvaa sisältävällä satsilla raejuustoa, rahkaa ja munia.

Vegaanina homma on kyllä sen verran älytöntä, että pavut ym. sekä soijaprotsku tulevat näyttelemään makuhermot turruttavaa rollia elämässäsi, jos meinaat saada edes kohtuullisia tuloksia.

Sen verta et tosi hankalaks homma käy jos meinaat lihasta kasvattaa kasvissyöjänä. Saat kiskoo soijaa oikeen urakalla naamaan. Kannatan RRKallen ensimmäistä ehdotusta :whip:

Kasvissyöjänäkin pystyy kasvattaan lihaksia. Varmasti. Vähän enempi tietysti pitää miettiä proteiinin saamista, mutta muuten muista vain syödä riittävästi ja monipuolisesti. Itse ainakin olen kasvanut kasvisruokavaliollakin ihan kiitettävästi. Ei ole vaatinut ylettömiä ponnistuksia. Ei se (punainen) liha niin loputtoman tärkeää ole ihmiselle.
(Ai kasvissyönti luonnonvastaista... no joo. Onhan sekin vähän hassua että länsimaalaiset kasvattavat elämiä itselleen ruuaksi kun viljelemällä maata maailmassa olisi vähemmän nälkää näkeviä. Mutta tää on nyt ihan off topic enkä halua että täällä aletaan mun aloitteesta käymään mitään eettistä keskustelua kasvissyönnistä, OLKAA NIIN KILTIT, en halua provosoida mutta huomautan vain.)

Muista B12-vitamiini ja rauta! Purkista saa.

Syötkö kalaa? Jos, se helpottaa hommaa jo huomattavasti. Oletan, että maitotuotteet ovat mukana? Kokeile klassikoita: raejuustoa puuron sekaan, rahkaa. Rahkan sekaan voi, jos maistuu, laittaa mehukeittoa ja protskujauhetta. Katkaravut, jos syöt äyriäisiä, ovat loistava proteiininlähde, sekoita vaikka salaattiin ja protskua tulee.

Perussettiä muutenkin: varmista proteiinin ja vitamiinien saanti. Hyvät rasvat kunniaan. Joskus avuksi proteiinipatukka. Ja ennen kaikkea tiukka treeni ja tarpeeksi lepoa ja ruokaa.

Niin ja en tiiä onko sukupuolella vaikutusta asiaan. Itse olen siis naispuolinen henkilö, en tiä oisko toi proteiinintarve sitten pienempi. Mutta vaikka olen pääasiallisesti kasvissyöjä niin vain pikkuisen huomiota on tarvinnut kiinnittää proteiininsaantiin, kerran kun laskeskelee kunnolla niin mulla ainakin on hyvin riittänyt lihasten saamiseen, kevyesti tulee pari grammaa protskua painokiloa kohti.

Kerropa vähän tarkemmin ruokavaliostas ja tavoitteistas, painosta ja muusta niin voin kommentoida lisää, mikäli tahdot siis;)

Jos ei halua olla mikään voimamieskisoihin osallistuja, niin ilman lihaa pärjää varsin mainiosti. Tse syön todella vähän lihaa. Käytännössä maitotuotteita, munia ja vähän kalaa ja kalkkunaa (jouluna kinkkua ja muuta). Mulla on omat terveydelliset syyt. (75-150g saa syödä lihaa päivässä). Vegaaninakin on hankalaa, mutta varsin hyvin pärjää soijatuotteilla, kokojyväpastalla, herne ja riisiprodella yms.

Mitään järjen tai luonnonvastaista ei ole olla kasvissyöjä. Ihminen on niin sopeutuvainen olio, että käytännössä sitä parasta ruokavaliota ei ole, vaan se on ihmiskohtainen. Juu, ei tosta kannata vääntää sapelia.

Vegaani jos oot Vilna niin sit on vaikeampi neuvoa. Ja mitä siihen "ruutiin" tulee, jos ei lihaksista ja niiden kasvamisesta puhuta vaan jaksamisesta niin varmaan ihan samanlailla kuin muutenkin, löydät nopeesti itsellesi sopivan syömisajankohdan ja syömisen määrän. Voi olla että kasvissyöjänä voi joutua enempi syömään , siis useampia kertoja päivässä. Itse en oo sellastakaan huomannu. Tarpeeks vaan puuroa aamulla ja sitten sopivia annoksia päivän mittaan, välipala 1-2 tuntia ennen treeniä ja hyvin jaksaa. Iltapalaa unohtamatta.

Jee, VelttoV, hyvä kun joku on samoilla linjoilla;) Ollaanpas me V-mäisiä muuten... vegetaristit. Nimiemme puolesta nimittäin! Kas!

Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla, kauanko vilna olet ollut kasvissyöjänä. Monet, jotka ovat ehtineet olla vasta vähän aikaa vegejä saattavat syödä liian vähän tai muuten väärin ja riuduttavat turhaan vaan itseään. Samoin on syytä tiedostaa se, että uuden liikuntaharrastuksen aloittaminen lisää kulutustasi, joten on muistettava syödä riittävästi.

Itselläni on jo kymmenen vuoden putki ovo-lakto-vegeilyä ja hyvin sitä vaan jaksaa porskuttaa. Eli ei lihaa, mutta maitotuotteita ja kananmunia olen ruokavaliooni sisällyttänyt. Tosin vasta kuntosali-harrastukseni alettua ryhdyin kunnolla kiinnittämään huomiota proteiininsaantiin ja lisäsin sitä huomattavia määriä. Ja on sitä lihastakin tällä tavalla kasvanut jo ihan kivasti...

Eli soijatuotteet eri muodoissaan sekä pähkinät, pavut ja muut palkokasvit ovat tärkeitä. Samoin maitotuotteet (kuten raejuusto) ovat lisääntyneet ainakin omassa ruokavaliossani. Lisäksi kannattaa lukea tältä forumilta keskusteluja siitä, miten ruokailut kannattaa ajoittaa yms. niin saat perusasiat kuntoon treenaustasi ajatellen. Tsemppiä treeniisi, vilna! :)

Mäkin olen ollut ovo-lakto-vege melki kymmenen vuotta vissiin. Tai siis joskus oon syönyt vaaleeta lihaa kyllä ja kalaa. Eikä mitään probleemeja. Tosiaan yhdyn edelliseen puhujaan siinä et jos oot just alottanut kasvissyönnin niin kannattaa aika pitää huolta siitä että syöt tarpeeksi ja monipuolisesti.

eikös se ollut niin että kasviksista ei saa tarpeeksi monenlaista proteiinia -> jää uupumaan jotain aminohappoja (välttämättömiä).

venla sanoi:
Mäkin olen ollut ovo-lakto-vege melki kymmenen vuotta vissiin. Tai siis joskus oon syönyt vaaleeta lihaa kyllä ja kalaa. Eikä mitään probleemeja. Tosiaan yhdyn edelliseen puhujaan siinä et jos oot just alottanut kasvissyönnin niin kannattaa aika pitää huolta siitä että syöt tarpeeksi ja monipuolisesti.

Puhutaanko silloinkin siis kasvissyöjästä jos ei vaan syö punaista lihaa?

venla sanoi:
(Ai kasvissyönti luonnonvastaista... no joo. Onhan sekin vähän hassua että länsimaalaiset kasvattavat elämiä itselleen ruuaksi kun viljelemällä maata maailmassa olisi vähemmän nälkää näkeviä. Mutta tää on nyt ihan off topic enkä halua että täällä aletaan mun aloitteesta käymään mitään eettistä keskustelua kasvissyönnistä, OLKAA NIIN KILTIT, en halua provosoida mutta huomautan vain.)
Eettinen keskustelu käydään siis sulkeiden sisällä :D ihan hyvä idea..
(Onhan se vähän hassua, että ihmiset lisääntyy niin päättömästi ja mitään miettimättä, että ei riitä maata elukoiden kasvattamiseen tai metsissä hirviä paisteiksi..minäkin vaan huomautan.)

Ei kai punaisella lihalla ole mitään väliä, jos muuta lihaa voi popsia.

Taisi olla bodaajan paras kommentti ikinä...siis se ensimmäinen tässä ketjussa..

No en mä kuolis mieluummin. Kyllä mä voisin syödä vaikka Bodaajan habaa pahimpaan nälkääni. Alkoiko se tappelu nyt kumminkin?

Jos syö kalaa muttei muuta lihaa niin on peche-ovo-lakto-vegetaristi. Muistelisin. Sellanen oon siis itse, mutta on joskus ollut kala ja munakin poissa ruokavaliosta. Vegaani en oo ollut koskaan. Lisäksi oon nyt sortunut pari kertaa kalkkunaan ja kanaan joten en varmaan oo enää kasvissyöjä ollenkaan. Ei sillä määritelmällä musta ittestäni oo niin väliä. Muut niitä selityksiä tuntuu enemmän kaipaavan kuin minä itte. Erikoista jos joku siitä ärtyy että MINÄ en syö lihaa:eek: Koska en kuitenkaan ole mikään kasvissyönnin puolestapuhuja. Itse en vain halua syödä lihaa, en koe sitä tarpeelliseksi. Joten ihan sama. Ihmeellistä tuollainen antikasvissyöntikin on:rolleyes:

Tsemppiä vaan Vilnalle treenaamisessa ja Bodaajalle ajattelukyvyn kehittämisessä. Meitä on moneksi. Sitä vois koettaa sietää vaikka iso ja vahva olisikin. Henkistäkin sietokykyä ja tietoa kato tarvitaan että tässä maailmassa pärjää.

venla sanoi:
ja tietoa kato tarvitaan että tässä maailmassa pärjää.

(Itseäni noissa maailmanpelastajakasvissyöjä-höpönassuissa huvittaa juuri tuo tiedon puute. Kaikki kasvissyöjät eivät noita tietenkään ole. Mutta ennen kuin julistaa ilosanomaansa, niin olisi hyvä miettiä asioita hiukan suuremmassa mittakaavassa eikä vaan jonkin järjestön tiedotteen perusteella tms. Miksiköhän Hector Brasiliassa tai Masa Mombasassa kasvattaa mieluummin karjaa kuin viljaa sun muita papuja. Asiat on monimutkaisia, mutta ratkaisut yksinkertaisia: pakkosterilisaatiot, täsmäpommitukset sekä siihen tueksi perhesuunnittelua ja voila! Ongelma ratkaistu! Noh noh tähän saattaisi joillain tahoilla olla vähän sanottavaa, mutta jos halutaan oikeita tuloksia, niin kysykää vaan minulta:thumbs: )

Tai Bodaajalta.

asiahan ei tietysti minulle kuulu,mutta jos voi syödä kalaa,miksi ei voi syödä muuta lihaa?
enkä tarkota vittuiluna,mielenkiinnosta kyselen.

kotimode-edit:muutamat vois miettiä tota kirjottelua pikkasen,muuten tää threadi ei oo kauaa pystyssä.mahtaa threadin alottajaa sitten vituttaa

Multivita sanoi:
(Itseäni noissa maailmanpelastajakasvissyöjä-höpönassuissa huvittaa juuri tuo tiedon puute. Kaikki kasvissyöjät eivät noita tietenkään ole. - - Asiat on monimutkaisia, mutta ratkaisut yksinkertaisia: pakkosterilisaatiot, täsmäpommitukset sekä siihen tueksi perhesuunnittelua ja voila! Ongelma ratkaistu! Noh noh tähän saattaisi joillain tahoilla olla vähän sanottavaa, mutta jos halutaan oikeita tuloksia, niin kysykää vaan minulta:thumbs: )

Tai Bodaajalta.

Heheh, joo, mäkin sorruin täällä tuollaiseen aika yksinkertaiseen yleistykseen, joita yleensä en harrasta, enkä mielestäni ole maailmanpelastaja taikka höpönassu. Urheilijana mä itseäni enemmän pidän. Tai toki ajatteluakin harrasta yliopistossa mutta se nyt ei liity tähän. Mun mielestä noi täsmäpommitukset on aika hyvä ratkaisu. Pentti Linkola tulee mieleen väistämättä. Ja tää alkais meneen niin laajan luokan keskusteluksi jos tuosta vielä jatkaisi tuosta länsimaat vs kolmas maailma että ehkä pitäisi jättää sanomatta... suurimmassa osassa asioita on tässä nykymaailmassa kuitenkaan turha luonnollisuuden perään huudella, sekasin on luonnon tasapaino jo mennyt joten syökäämme lihoja jos se maittaa. Ei yks kasvissyöjä Suomen hyvinvointivaltiossa maailmaa pelasta. Eikä monikaan. Muttei myöskään tuhonne muiden lihaisasta elämästä saamaa nautintoa. Aktivistit nyt ehkä on asia erikseen.

Alkuperäiseen kysymykseen vois sen verran vastata, että syö paljon soijaa ja palkokasveja (niissä on vissiin protskua) en tiedä tarkaan kun en kasviksia syö. Jos olet lakto-vegetaristi voit korvata lihan helposti maitotuotteilla, suosittelen rahkaa, kananmunia ja vaikka maitoprotskua. Herakin on kai valmistettu jotenkin moraalisesti että sekin kai käy vegetaristeille.

ps. Alec tais jo kysyäkin mut miten punainen liha eroaa muusta lihasta moraalisuutensa puolesta?

Hmm, tekniikan ihmelapsena onnistuin ilmeisesti jotenin sössimään vastaukseni, ainakaan sitä ei tällä vege-keskustelun tuoksinassa näy... ;)
Joo, piti kirjuuttamani siis:
Olen ollut ovolaktovege kohta kymmenen vuotta, joten pääpiirteessään tiedän mitä naamaan mättää. Ongelma lienee siinä, etten tiedä missä suhteessa koostaa sapuskat (hiilarit, rasvat, protskut) ja kuinka paljon kutakin sorttia mussuttaa päivässä. Onko muuten jotain eroa esimerkiksi kananmunasta, lihasta tai vaikka raejuustosta saatavan proteiinin laadulla, vai meneekö ne yksi yhteen?
Näin naisihmisenä ei ole tarkoitus kasvattaa hillittömiä patteja, tahdon vaan hieman kiristystä lisää ja siihen tarttee sitä lihastakin hommata. Salilla käyn 2-3 krt viikossa, joka päivä tulee lenkkeiltyä pari tuntia koiran kanssa ja kerran viikossa käyn uimassa. Pitäisikö painoharjottelua lisätä?
Joku sitä painoa kyseli, en ole aivan satavarma mutta 65-68 kg ei liene kaukana totuudesta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom