kantapääkipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Yhtä#Hauista

V.I.P.
Ikä
39
Mikähän on kun oikeen jalan kantapää on kipeä astuessa. Ollut vasta muutaman päivän mutta on tosi vittumainen:curs: , etenkin kovalla kävellessä. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Voiskohan olla jalkapohjan kalvojänne tulehtunu ja auttaisko mahdollisesti kunnon tulehduskipulääkekuuri? yleensä diclomex rapid niminen troppi on auttanu kaikkiin TULES-vaivoihini kautta aikojen:rock: Viime syksynä oli lonkka ja polvi paskana muutaman kuukauden ja sillä ainakin se oireyhtymä lähti.
Vai johtuiskohan vääränlaisista kengistä? ärsyttäääää:wall:
kiitos jos joku pystyy auttamaan. Lekurit hoi!:worship:

Kerran niksautin selkäni niin, että se vihloi kantapäähän saakka.
Kantapäätä aristi todella pahasti kävellessä. Se oli kai jotain iskias-tyyppistä vaivaa.

No muutamia kantapääkivun syitä tuli mieleen... Plantaarifaskiitti eli sen kalvojänteen tulehdus. Silloin kipu tuntuu siinä kantapään rasvapatjan "etupuolella" ja hoitona tulehduskipulääkekuuri (just esim. diklofenaakki) ja kenkien tsekkaus/joku pehmike sinne pohjaan. Jos ei auta, niin kortisonipuuduteaineinjektioita oon joskus laittanut.

Sitten voi olla se itse rasvapatja ärtynyt, kipu silloin siinä ja hoito sama kuin plantaarifaskiitissa. Rasitusmurtumakin mahdollinen? Mutta diagnoosi vaikea ja esim. rtg-kuvassa näkyy vasta kun oireet on kestäneet viikkoja.

Ja jos kipu on siellä kantapään takaosassa, niin akillesjänne voi olla tulehtunut.

Eli summa summarum: lepoa, tulehduskipulääkettä ja huomio kenkiin (ei kumppareita, tosin ite kyllä niillä oon nyt joka päivä loskasäiden vuoski kävellyt :D) plus tarvittaessa sinne joku pehmuste.

Juu itsekin olisin tuon plantaarifaskiitin kannalla, rasitusmurtuma se tuskin on kun en ole muuta aerobista vääntänyt kuin kerran, pari kertaa viikossa vapaauintia, suurta pahettani:D Jos olisi dietti päällä ja kova lenkkitahti, niin miksei sekin voisi olla kyseessä.

Pitääkin käydä lekurilta hakemassa taas kerran diclomexia, kunhan ehdin. Saas nähdä kirjottaako se vai epäileekö että haluan vain huvitella niillä.:david: Kun tuo omalääkäri tuppaa olemaan "hieman" skeptinen:down:

Kiitos kaikille vastauksista ja etenki Helga Hirmuiselle:love:

Mulla oli 1½ vuotta kipeä kantapää ja kävin lääkärit ja kaikki läpi. Mitään ei löydetty ja lyötiin buranaa käteen ja sanottiin tutut sanat: "Lepoa ja Lenkkeilyä!". Sittemmin kipu katosi ja se siitä...

Itsellä oli tulehtunut kantapään limapussi joka oli niin pahana että tuntui kantapään alaosassakin, 4v nyt ollut ja leikattu juuri. Tosin tuskin on tuo jossei itse akilleksen kiinnityskohdadda tunnu mitään kipua.

Kyllähän tuota kantapää kipua on tullut koettua vaikka kuinka monta kertaa, koskaan ei kuitenkaan ole kestänyt kuin max 3 päivää.

Mä kuulin tänään salilla että joku oli saanu sen pois ultraäänellä! Mutta itsellä ei rahhoo moiseen. Lekurilla käytävä vaan mahdollisimman pian.. Ei oikein buranat auta:(

Kannattanee hakea siihen kantapäähän kortisoni-injektio lääkäriltä, usein hyvä apu ainakin jos plantaarifaskiitti kyseessä. tietysti jos kantapään rasvapatja on ärtynyt niin siihen se ei auta(ei ainakaan saisi laittaa).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yhtä#Hauista sanoi:
Mä kuulin tänään salilla että joku oli saanu sen pois ultraäänellä! Mutta itsellä ei rahhoo moiseen. Lekurilla käytävä vaan mahdollisimman pian.. Ei oikein buranat auta:(

Ultraäänellä hoito on mahdolllista jalkapohjan kivuissa,mutta kannattaa tosiaan ihan ekaks mennä lekuriin ja pyytää siihen kortisonipiikki.Buranat ei todellakaan auta mitään.Plantaarifaskiitissa kipu yleensä on pahinta kun otat ensimmäisiä askelia esim.istumisen jälkeen.Tukipohjalliset auttaa yleensä asiaan.

Luupiikki tai vastaava oli just muutama viikko sitten itellä ja lähti puolentoista viikon aikana itekseen levon kanssa. Itellä se paheni aina kun töissä käveli paljon kerralla.

Kyllä ekaksi kannattaa kokeilla muut hoidot kuin se kortisoni, jos se plantaarifaskiittia on niikuin vähän kuulostaa.

1. Nk.yölasta, joka pitää nilkan 90 asteen koukistusasennossa yöllä. Näin aina aamulla eka askel ei revi kalvojänteen kiinnityskohtaan mikrotraumoja->tulehdus taas äkäistyis. Kysy terveysaseman fyssasta, mistä saa.
2. yksilölliset tukipohjalliset
En ole nähnyt sun nilkkoja, dear Haukkari, mut useimmilla ko.vaivan saaneilla on ns.lättäjalat eli kuormituksen tulis olla oikeanlainen, jotta vaiva pysyy poissa.
3. Teippaus auttaa hyvin, eli tehdään teipillä jalkaterän asennosta parempi, lisätään holviin kaarta. Suht helppo tehdä itsekkin, kun joku opastaa
4. Kylmällä hautominen useita kertoja päivässä, vähentää tulehdusta
5. kantapään alle kenkään silikonityyny painetta vähentämään, joita on erilaisia. Apteekit ja se terveys-piip- kauppa, joka tulee ekana mieleen

Ultraäänestä ei ainakaan plantaarifaskiitissa ole tutkimustulosten mukaan mitään hyötyä.
Kävelylenkkeilyä, seisomatyötä kannattaa välttää.
Tsemiä toipumiseen!

fitcat sanoi:
3. Teippaus auttaa hyvin, eli tehdään teipillä jalkaterän asennosta parempi, lisätään holviin kaarta. Suht helppo tehdä itsekkin, kun joku opastaa

Koulussa viime viikolla opeteltiin just tekemään toi plantaarifaskiitin teippaus. Se taisi olla se juttu mikä auttaa. Kipu ei tosiaan tunnu kun teippiä pitää. Ostan tota apteekista ja teippaan itse niin ei mene liian kireälle ja verenkierto esty.

Pienenä mulla oli jalkaterän mediaalikaari romahtanu mutta lättäjalat korjattiin kengillä ja pohjallisilla. Toi oikee jalka, missä toi vaiva on, on vähän pidempi kun vasen ja esim lenkillä sen liikerata on vähän epänormaali, "koukkaava" tavallaan. Kävelyä oon kyllä välttäny viimeseen asti, mutta pianhan se on taas alotettava... tai ainakin joku säännöllinen aerobinen.:rolleyes: Kun alkaa kiristelyt.

Toi vaiva on vielä siitä jännä että sen vaikeus vaihtelee, toisinaan joutuu kävelemään ontumalla ja toisinaan ei tunnu mitään. Joka tapauksessa piikkiä en siihen aio ottaa. Kyllä on muita keinoja jotka toimii vähemmillä sivareilla:)

Kiitos fitcatillekin asiantuntemuksesta:)

Itselläni parhaitan plantaarifaskiittiin auttoi kun täytin 1/2 litran limsapullon vedellä ja laitoin pakkaseen. Sen jälkeen vaan rullaa jalkaa sen päällä, kylmähoitoa ja jänteen pehmitystä samalla kertaa. Tuntui aivan taivaalliselta kun ensimmäistä kertaa kokeilin, kipu hävisi heti pois vähäksi aikaa, jonkun ajan kuluttua kokonaan. Tätä muutaman kerran päivässä ja pohkeen venyttely, niin kyllä pitäisi parantua.

Hei

Eli siis eilen harjoituksissa hyppäsin puskemaan palloa ja tulin alas vähän 'tömähtäen' ja iha vinolleen ja samalla kantapää meni hirveän kipeeksi. (ei pysty varaamaan yhtään sen varaan). Sama homma oli viime kesänä ihan samanlaisessa tilanteessa, mutta silloin meni vasen kantapää, nyt siis oikea kipeenä. Mitkä mahtaa olla syyt näihin kipuihin? Kenttä? Kengät? Pitäisikö askelklinikalla käydä tutkittuu et onko jalat ihan kondiksessa. Tämä nykyinen tapaus sattui siis pitkän harjoutusrupeaman päätteeksi.

Eli siis eilen harjoituksissa hyppäsin puskemaan palloa ja tulin alas vähän 'tömähtäen' ja iha vinolleen ja samalla kantapää meni hirveän kipeeksi. (ei pysty varaamaan yhtään sen varaan). Sama homma oli viime kesänä ihan samanlaisessa tilanteessa, mutta silloin meni vasen kantapää, nyt siis oikea kipeenä. Mitkä mahtaa olla syyt näihin kipuihin? Kenttä? Kengät? Pitäisikö askelklinikalla käydä tutkittuu et onko jalat ihan kondiksessa. Tämä nykyinen tapaus sattui siis pitkän harjoutusrupeaman päätteeksi.

Kantapään alla on rasvapatja. Kuullostaa sen "vauriolta". Kylmää paikallisesti kipualueelle, useasti päivässä. Kantakupit fudiskenkiin ja sit vaan kivun mukaan treenailemaan.

Voi olla pitkäaikainenkin vaiva, kyseessä siis iskun seurauksesta vaurio, askel-/jalkapohjan tutkituttamiselle ei tuossa vaiheessa ole kiire tai edes järkeäkään.

Back
Ylös Bottom