Kansannousut Afrikan maissa ja Lähi-idässä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IVa
  • Aloitettu Aloitettu

IVa

Liittynyt
18.12.2009
Viestejä
3 500
Kaupunki
Oulu
Useiden viime viikkojen aikana on tullut enenevässä määrin uutisia mielenosoituksista, mellakoista ja muista jopa sotilaallisiin toimiin johtaneista tapahtumista pohjoisen Afrikan valtioista ja lähi-idästä. Yhteistä näillä tapahtumilla lienee ainakin pitkän diktatuurimaisen hallitsijan / hallituksen vastustaminen ja vallankumoukseen pyrkiminen. Konfliktit ovat olleet maan sisäisiä, eli vastakkainasettelu valtioiden välillä ei ainakaan mediassa ole noussut merkittäväksi seuraukseksi. Tapahtumien ketju käsittää rajanaapureita, mukaan lukien ainakin Marokko, Algeria, Tunisia, Libya ja Egypti. Lisäksi levottomuudet ovat nousseet esille Jordaniassa ja Bahrainissa.

Ovatko nämä merkit osoitus tulevasta demokratian, sivistyksen ja "länsimaistumisen" kehityksestä kyseisillä alueilla? Millaisia mahdollisuuksia tämä avaa poliittisesti ja taloudellisesti? Katoaako Afrikan ja lähi-idän "eksotiikka" kun pitkään hallinneet tahot kumotaan pois vallasta ja mahdollisesti saadaan aikaan uudenlainen demokratia joka muuttaa ilmapiirin? Vai onko tämä nopea tie sisällissotien kautta lähi-idän ja Pohjois-Afrikan horjuvien valtioiden aloittamaan WW3:een?

Arvon poliitikot, sana on vapaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Melkein kaikissa noissa maissa Islamilaiset puolueet/tahot ovat olleet oppositiossa vasemmiston ja AY-liikkeen kanssa. Voipi olla, että demokratian sijaan saadaan uusia teokratioita liuta tuonne jo ennestään epävakaalle alueelle.
 
Toivottavasti ei, vaan saataisiin sinnekin demokratia. Arabimaissa on paljonkin asiallista porukkaa ja esim. mamuttelu loppuisi jos sielläkin olisi siedettävät olot. Libyässä on tosi kova työttömyys ja vitusti nuoria työttömiä miehiä. Varmasti vapaa tiedonvälitys ja vapauden kaipuu on tässäkin takana.
 
Voi vain toivoa että nuo kansannousut leviävät myös Iraniin, Intiaan (kastijärjestelmä yhä voimissaan), Pohjois-Koreaan, ja ennenkaikkea Kiinaan.
 
Itse en usko, että noissa maissa mitään dramaattista tapahtuu esim. vakauden suhteen, mutta hallinto tulee kyllä vaihtumaan monissa maissa. Kiinassa puolestaan ei tule luultavasti vielä pitkään aikaan tapahtumaan mitään kansannousua tai vallanvaihtumista samalla tyylillä mitä arabimaissa, koska tuo kiinalainen mentaliteetti on aivan erilainen arabeihin verrattuna. Olen keskustellut muutamien kiinalaisten kanssa politiikasta ja Kiinan tilanteesta, niin esille nouseva seikka oli se, että jokainen heistä antoi jonkinlaisen hyväksynnän omalle hallinnolleen ja sille, että sensuroivat tiedotusvälineitä ja nettiä.
 
Libyassa kuollut jo yli 1000. Kunnon mylläkkä ja mullistus menossa. Tykkään seurata näitä kun hai laivaa uutisista, ei tarvi kattoo leffoja kun on nyt kunnon hässäkät päällä siellä sun täällä. Siviiliuhreja tulee valitettavasti mutta uskon että nämä mellakat sun muut ajavat asioita pitkässä juoksussa parempaan suuntaan.
:rock::rock::rock::rock::rock:
 
Jossain tv-ohjelmassa haastateltiin Iranin pääkaupungin Teheranin nuorisoa ja siitä tuli sellainen kuva että inhoavat vanhoillisia muslimeja ehkä jopa enemmänkin kuin keskivertopakkislainen ;)

Luulen ja toivon että jossain vaiheessa nämä vanhat parrat syöstään vallasta, jonka jälkeen jäävät omituiseksi pikkuryhmäksi, kuten vaikka Suomen kommunistinen puolue, jota juuri kukaan ei enää noteeraa oikein mitenkään. Saataisiin nuokin valtiot pois keskiajalta.
 
Itse luulen ja toivon, että pitkään hallinneiden valtiomiesten aika olisi ohi ja näissä epävakaissa maissa saataisiin aikaan toimiva demokratia kohtuullisen pituisine vaalikausineen ja äänioikeuksineen. Uskon myös että nuoremmat polvet suhtautuvat terveemmällä järjellä "paikallisia perinteitä" vastaan ja juurikin osaavat vaatia uudistusta.

Tieto länsimaisesta maailman menosta leviää nykyisen globaalin menon myötä todella helposti ja jenkeistä ja Euroopasta leviää trendejä joihin halutaan samaistua. Tämä näkyy esimerkiksi nyky-Kiinan nuorisossa voimakkaasti.

Toivoa sopii että hallitukset ja diktatuurit, jotka ovat kaatuakseen, kaatuisivat mahdollisimman kivuttomasti ja varsinkin maiden välisiltä konflikteilta noilla alueilla vältyttäisiin.
 
Esimerkiksi noissa kapinoivissa maissa suosittu islamistinen Muslimiveljeskunta on palaamassa politiikkaan, kun se oli aiemman hallinnon alaisuudessa kiellettyjen listalla ääriliikkeenä.
Pelkään pahoin, että nuo vallankumoukset radikalisoituvat kuten kävi Iranin vallankumouksessa aikanaan, joka muuttui muutamassa päivässä suht vapaasta länsimielisestä maasta teokratiaksi. Nämä nyt kumottavat vallanpitäjät ovat olleet myös hyvin länsimielisiä kuten Iranin shaahi oli.
 
Itse en usko, että noissa maissa mitään dramaattista tapahtuu esim. vakauden suhteen, mutta hallinto tulee kyllä vaihtumaan monissa maissa. Kiinassa puolestaan ei tule luultavasti vielä pitkään aikaan tapahtumaan mitään kansannousua tai vallanvaihtumista samalla tyylillä mitä arabimaissa, koska tuo kiinalainen mentaliteetti on aivan erilainen arabeihin verrattuna. Olen keskustellut muutamien kiinalaisten kanssa politiikasta ja Kiinan tilanteesta, niin esille nouseva seikka oli se, että jokainen heistä antoi jonkinlaisen hyväksynnän omalle hallinnolleen ja sille, että sensuroivat tiedotusvälineitä ja nettiä.

Kyllähän kiinalaisen siviilin on hyvä aloittaa kansannousua, on taidettu tästä jo yksi esimerkki nähdä miten se päättyy. Ei sieltä kivillä ja kepeillä nousta ketään vastaan, mikäli armeija tukee hallintoa.
 
Voi vain toivoa että nuo kansannousut leviävät myös Iraniin, Intiaan (kastijärjestelmä yhä voimissaan), Pohjois-Koreaan, ja ennenkaikkea Kiinaan.

Lainmukaan kastijarjestelma poistettiin jo useampi vuosikymmen sitten. Kylla se viela nakyy arjessa melkolailla. Alhaisen kastinkin voi kuitata rahalla! ;) Yhteenvetona...ei se tilanne Intiassa, niin hervoton ole, silla tama tilanne/kastit on ollut voimassa ainakin 3000 vuotta.
 
^ jos Etelä-Afrikan apartheidista oltiin aikoinaan niin kauhuissaan, niin kyllä tosta Intian tilanteestakin pitäisi olla. Eräänlaista apartheidia tuo kastilaitos. Ja Kiinassakin väestöpolitiikka on vieläkin sellaista että kansa jaetaan kahtia, joista toiselle osalle ei anneta mahdollisuuksia edes tavoitella parempaa elämää. Mutta kun nuo Kiinan ja Intian versiot apartheidista eivät perustu rotuerotteluun, niin Euroopan intellektuellit eivät niistä osaa huolestua. Sitä paitsi Intialla on sosialistinen perinne ja Gandhi joka on kaikkien piipertäjien mielestä hyvä juttu.
 
^ jos Etelä-Afrikan apartheidista oltiin aikoinaan niin kauhuissaan, niin kyllä tosta Intian tilanteestakin pitäisi olla. Eräänlaista apartheidia tuo kastilaitos. Ja Kiinassakin väestöpolitiikka on vieläkin sellaista että kansa jaetaan kahtia, joista toiselle osalle ei anneta mahdollisuuksia edes tavoitella parempaa elämää. Mutta kun nuo Kiinan ja Intian versiot apartheidista eivät perustu rotuerotteluun, niin Euroopan intellektuellit eivät niistä osaa huolestua. Sitä paitsi Intialla on sosialistinen perinne ja Gandhi joka on kaikkien piipertäjien mielestä hyvä juttu.

Kiinassahan oli suuri mullistus, joka alkoi Dr. Sun Yat Senista. Oikein hyvin nousivat sen aikaista imperumia vastaan ja voittivatkin. Tasta propsit, mutta myohemmin asiat eivat menneetkaan tohtorin suunnitelmien mukaan, koska oli jo itse poissa kuvioista. Itse kylla arvostan Dr. Senia ja hanen ajatuksiaan tasa-arvoisesta Kiinasta!

Mita nyt itse olen intialaisten elamaa seurannut, niin hyvin he tuntuvat parjavan. Tama kasti-settihan perustuu osittain uskontoon. Sen vuoksi se hyvaksytaan kansan keskuudessa. Gandhi taas oli hyvalla asialla muslimien ja hindujen ottaessa yhteen. Ajatuksena, etta kummankin uskontojen kannattajat voivat elaa sovussa keskenaan.
 
^ Hesarissa on ollut viimeaikoina juttua tuosta Intian tilanteesta. http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Intia+on+apartheidmaa/HS20110214SI1MA01mt4

Ihan hyva artikkeli, mutta taytyy muistaa, etta tama on ns. mielipidekirjoitus. Paremman kuvan saisi tieteellisesta tutkimuksesta, joka on tehty lansimaisen ja intialaisen kulttuurin nakokulmasta.

Itse toki suosin ajattelumallia, etta jokainen maa pitaa huolta vain omista asioistaan. Suomi ei sekaannu Ruotsin asioihin ja toisin pain. On helppo arvostella toisen maan politiikkaa ja rynnata pelastamaan sen kansalaisia ja tarjoamaan omaa mallia. Se mika toimii muualla maailmassa ei valttamatta toimi jossain muualla.
 
Joo, onhan sellaistakin kuultu, että Afrikassa ne mielellään elävät köyhyydessä ja diktaattorien alla koska poloiset ovat tyytyväisiä siihen eivätkä edes halua mitään valkoisen miehen ihmisoikeuksia. Ja sitten on näitä tatuvanhasia joiden mielestä jotkut ei vaan osaa. Vertailu länsimaisen ja kehitysmaan kulttuureista usein päätyy tollasiin johtopäätöksiin. Sen takia sopiikin toivoa että muun muassa se 800-miljoonainen intian maaseutuväestö, joka on jo vuosikymmeniä odottanut milloin pääsee kiinni maansa talouskasvuun, saa äänensä kuuluviin näiden pohjois-afrikan kansannousujen vanavedessä.
 
Ihan hyva artikkeli, mutta taytyy muistaa, etta tama on ns. mielipidekirjoitus. Paremman kuvan saisi tieteellisesta tutkimuksesta, joka on tehty lansimaisen ja intialaisen kulttuurin nakokulmasta.

Itse toki suosin ajattelumallia, etta jokainen maa pitaa huolta vain omista asioistaan. Suomi ei sekaannu Ruotsin asioihin ja toisin pain. On helppo arvostella toisen maan politiikkaa ja rynnata pelastamaan sen kansalaisia ja tarjoamaan omaa mallia. Se mika toimii muualla maailmassa ei valttamatta toimi jossain muualla.

Tasa-arvo on unversaali ajatus joka kyllä toimii kaikkialla. Se kastiton intialainen haluaisi varmasti samat oikeudet kuin muutkin. Minusta on naurettavaa, että vaikka mitä hirviömäisyyksiä suvaitaan koska "se on maan tapa".
 
Tasa-arvo on unversaali ajatus joka kyllä toimii kaikkialla. Se kastiton intialainen haluaisi varmasti samat oikeudet kuin muutkin. Minusta on naurettavaa, että vaikka mitä hirviömäisyyksiä suvaitaan koska "se on maan tapa".

Komppaan postiasi! Usein aiheutuu vain enemman ongelmia, jos lansimaat tuovat sinne omia joukkojaan. Naissa on usein taustalla muitakin intresseja, kuin vain kansalaisten vapauttaminen. Mutta oikeassa olet tasa-arvon universaaliudesta. Tama olisi ihanne myos tassa paassa. Suomessa se tuntuu toimivan hyvin. Itse asun Kiinassa ja naen epatasa-arvoa paivittain.

Mainittakoon viela Intiasta sen verran, etta siella on koko ajan nouseva keskiluokka, joka alkaa jo saada aantaan hyvin kuuluviin. Kylla siellakin asiat hiljalleen muuttuva talouskasvun myota.
 
Sen takia sopiikin toivoa että muun muassa se 800-miljoonainen intian maaseutuväestö, joka on jo vuosikymmeniä odottanut milloin pääsee kiinni maansa talouskasvuun, saa äänensä kuuluviin näiden pohjois-afrikan kansannousujen vanavedessä.
Sopii siellä Suomessa toivoa vaikka mitä, mutta ennen kyllä pääsee mopolla kuuhun kuin milloin Intian maaseutu alkaa suunnitella uutta vallankumousta facebookissa. Suurin osa porukasta kun ei osaa lukea eikä kirjoittaa ja päivänpolttavat aiheet liittyvät enemmän taikauskoon ja krikettiin kuin demokraattisiin uudistuksiin.

Onhan täällä juuri tuollaista kuin mitä Hesari kirjoittaa. Täällä vain tehtiin jo yksi vallankumous ja nykyinen vuoroin kongressupuolueen ja vuoroin BJP:n pyöroittämä umpikorruptoitunut hallinto sekä arkkivihollinen Pakistan ovat tämän vapautusoperaation loistavia tuloksia. Eräs luennoitsija kuvasi Intian valtiomallia kleptokratiaksi, maa tosin itse väittää joka välissä olevansa maailman suurin demokratia.

Täällä on mellakoita ja lakkoja vähän väliä, mutta yleensä osallistujat ovat päiväpalkalla joko hallinnon tai opposition palkkaamina paikalla.
 
Back
Ylös Bottom