Kansalaisaloite - Suomen kansalaisen suora vaikuttamiskeino?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crocho
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
27.2.2006
Viestejä
102
Tässä ketjussa voisi seurata, mitä tapahtuu Suomen kansalaisille perustuslaissa säädetylle oikeudelle tehdä eduskunnalle aloite lain säätämiseksi.

EI siis keskustelua aloitteista (niille on omat ketjunsa), vaan systeemistä nimeltä kansalaisaloite.

Kansalaisaloite on 1.3.2012 voimaan tullut väylä vaikuttaa valtiollisella tasolla. Uuden järjestelmän tavoitteena on edistää ja tukea vapaata kansalaistoimintaa ja kannustaa aktiivisuuteen. Säädöksen mukaan kansalaisaloite, jota puoltaa vähintään 50 000 äänioikeutettua kuuden kuukauden aikana, siirtyy eduskunnalle käsiteltäväksi.

Lisätietoa kansalaisaloitteesta

Kansalaisaloitelaki, Finlex

Sitä, miten eduskunta käsittelee vaaditun äänimäärän saaneet kansalaisaloitteet, ei ole vielä päätetty. Eduskunnan puhemiesneuvosto päättänee vasta 9.4.2013 , miten kansalaisaloitteita käsitellään. Kansalaisaloitteiden käsittelystä päättää puhemiesneuvosto.

Neuvoston jäsenet ovat:

- Brax, Tuija /vihr
- Filatov, Tarja /sd
- Holmlund, Anne /kok
- Jokinen, Kalle /kok
- Korhonen, Martti /vas
- Koskinen, Johannes /sd
- Kumpula-Natri, Miapetra /sd
- Leppä, Jari /kesk
- Lipponen, Päivi /sd
- Mattila, Pirkko /ps
- Niinistö, Jussi /ps
- Pekkarinen, Mauri /kesk
- Rehula, Juha /kesk
- Sasi, Kimmo /kok
- Soini, Timo /ps
- Vahasalo, Raija /kok

Kaksi puhemiesneuvoston jäsentä on tuonut julkisuudessa esiin mielipiteensä kansalaisaloitteesta:
Anne Holmlund / kok: "Onko tarkoitus luoda lainsäädännön ohituskaista?"
Timo Soini / ps: "Kansalaisaloite on tärkeä ja aloitteita on käsiteltävä tasapuolisesti. Perussuomalaiset saivat viime eduskuntavaaleissa reilusti yli 560 000 ääntä ja sinne on kansalaisaloitteiden nimenkerääjillä matkaa."

Holmlundin kommentista voi lukea rivien välistä lievää ärtymystä siitä, että kansalaisille on perustuslakiin kirjattu mahdollisuus vaikuttaa suorempaan kuin ennen. Timo Soinin kommentti on ympäripyöreä, mutta toisaalta siitäkin voi lukea, että hän ei anna arvoa 50 000 nimeä keränneille kansalaisaloitteille, vaan nimiä pitäisi olla vähintään puoli miljoonaa, että kansalaisaloite olisi hänen silmissään todellinen lakialoite kansalta.

On jokseenkin väheksyvää verrata kansalaisaloitteen äänimäärää vaalien äänimäärään. Vaaleissa äänestäminen on kuitenkin ymmärrettävissä jokaisen äänioikeutetun suomalaisen velvollisuudeksi. Vaaleista tiedotetaan kaikkia kansalaisia kirjeitse, mainoksin, televisiossa, verkossa jne jne. Kansalaisaloite on väylänä vielä uusi ja tuntematon suurimmalle osasta kansaa, eikä se ole kansalaisvelvollisuus vaan kansalaisoikeus.

Jään mielenkiinnolla odottamaan päivämäärää 9.4, jonka jälkeen tiedämme, jääkö lakialoitteet lojumaan tulevaisuudessa eduskunnan arkistoihin vai saavatko ne aina aiheesta riippumatta laajan käsittelyn.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Positiivinen kehityskulku, kunhan tämä (suht lyhyen) ajan kuluessa kehittyy eteenpäin siten, että kansalaisilla on lopulta itsellään mahdollisuus äänestää kansalaisaloitteiden hyväksymisen/hylkäämisen puolesta eikä eduskunnalla ole ko. lopputulokseen nokan koputtamista.

Sveitsissä vastaava malli on jo käytössä. Tarkoitushan ei ole täydellisesti syrjäyttää edustuksellista järjestelmää, vaan antaa kansalaisille mahdollisuus tarpeen vaatiessa käyttää kansalaisvaltaansa.
 
Se on totta että 50K nimeä on aivan liian vähän.

Haluaisitko perustella tätä? Ja paljonko nimien määrän sitten pitäisi olla? Mielestäni jossain vaiheessa törmäsin uutiseen (en onnistunut nyt kuitenkaan Googlettamaan mitään sopivaa lähdettä tälle), että Yhdysvalloissa kansalaisaloitteeseen tarvittaisiin 5000 nimeä, kun siellä sentään asuu 314 miljoonaa ihmistä -- eikö siis 50 000 nimeä 5,4 miljoonasta ole vähintäänkin kohtuutonta? Toisaalta kansalaisaloitteen tarkoitus ei ole kuin "käynnistää keskustelu" aiheesta, sehän ei ole mikään valmis päätös mistään.
 
Haluaisitko perustella tätä? Ja paljonko nimien määrän sitten pitäisi olla? Mielestäni jossain vaiheessa törmäsin uutiseen (en onnistunut nyt kuitenkaan Googlettamaan mitään sopivaa lähdettä tälle), että Yhdysvalloissa kansalaisaloitteeseen tarvittaisiin 5000 nimeä, kun siellä sentään asuu 314 miljoonaa ihmistä -- eikö siis 50 000 nimeä 5,4 miljoonasta ole vähintäänkin kohtuutonta? Toisaalta kansalaisaloitteen tarkoitus ei ole kuin "käynnistää keskustelu" aiheesta, sehän ei ole mikään valmis päätös mistään.

Sehän tuossa on se ongelma; jos se nykymuodossaan rinnastetaan enemmistöaloitteeseen (yli 100 edustajaa), niin 50000 ihmisen kansanliike on aika vähän. Keskustelun aloittajana 50000 nimeä toimii kyllä, mutta onko niillä loppupeleissä mitään merkitystä? Virkamieshallinto on minulle ja toivottavasti kaikille muillekin kauhistus, mutta sen korvaaminen glorifioidulla huutoäänestyksellä pelottaa vielä enemmän.
 
50k on kyllä sinänsä vähän, ettei sillä määrällä vielä voi tosiaan olettaa että lakiesitys olisi yhtä kuin päätetty jo. Puheenavaajana voi toimia, mutta yhtään enempää.
Sehän kusisi aika pahasti nykyisen hallintomuodon nilkoille, jos vaikkapa juuri evätty lakialoite saadaankin tuosta vain läpi jos 50k ihmistä sen allekirjoittaa..

Ja jenkkeihin jos aletaan vertailla, niin sieltä kannattaa huvikseen katsoa paljonko näistä lakialoitteista menee ikinä läpi, se lukema on surullisen pieni.
 
Wikipedian mukaan Suomi on jo kärkipäätä äänimäärävaatimuksessaan:

1. Espanja: 500 000 allekirjoitusta, noin 1,5 % äänioikeutetuista
2. Suomi: 50 000 allekirjoitusta, noin 1,2 % äänioikeutetuista
2. Itävalta: 100 000 allekirjoitusta, noin 1,2 % äänioikeutetuista
4. Unkari: 50 000 allekirjoitusta, noin 0,6 % äänioikeutetuista
5. Puola: 100 000 allekirjoitusta, noin 0,3 % äänioikeutetuista
6. Alankomaat: 40 000 allekirjoitusta, noin 0,2 % äänioikeutetuista
7. Italia: 50 000 allekirjoitusta, noin 0,08 % äänioikeutetuista

Timo Soinin mainitsemalla 500 000 allekirjoituksella se olisi noin 12 % äänioikeutetuista. Hämmästyttävä vaatimus kansanedustajalta, joka julkisuudessa on aina vaatimassa kansalle valtaa päättää asioistaan.

Itse en haluaisi vastuuta päättää loppuun asti lakiehdotuksien läpimenosta, kuten narrisonford mainitsi. Osa aloitteista vaatii syvempää ymmärrystä mm. politiikasta, valtio-opista ja taloudesta, joten kaltaiseni tavallisen kansalaisen voisi olla vaikea hahmottaa, mihin aloitteen läpimeno tai hylkääminen johtaisi. Sälytän mielelläni tuon vastuun eduskunnalle ja sinne valituille edustajille, joista osa on tosin tietämyksessään ihan samalla viivalla esimerkiksi minunlaiseni tavallisen kansalaisen kanssa, mutta sen kanssa on vain elettävä.

Odotan, että kansalaisaloitteiden käsittelyyn suhtaudutaan tasavertaisesti ja arvostaen aiheesta riippumatta. Tällä hetkellä 50 000 kannattajan määrä on laillinen, joten sen pitäisi riittää siihen, että aloite on otettava käsittelyyn asiallisen ajan kuluessa sen luovuttamisesta, se on käsiteltävä laajasti ja lopputulos on perusteltava selkeästi lopputuloksesta huolimatta. Mikäli kansanedustajien on vaikea ottaa vakavasti "vain" 50 000 kansalaisen allekirjoittamaa aloitetta, voisi määrää nostaa puolestani enimmillään 200 000:n. Kyllähän tuo kuitenkin olisi selkeä viesti kansalaisille siitä, että heidän ääniään arvostetaan vain vaaleissa, jolloin niistä saavutetaan henkilökohtaista hyötyä.
 
Mielenkiintoista puhetta Soinilta, kun koko hänen puolueensa äänimäärä on kuitenkin 'vain' 560000. Ja puolue ajaa vähän useampaakin lakimuutosta kuin vain yhtä.

RKP:llä äänisaalis oli ~125000 ja KD:llä samaa luokkaa, siitä mallia yhden asian maksimiäänimäärästä. Eikä voi kukaan väittää etteikö RKP/KD olisi noilla äänimäärillä jättänyt selkeää puumerkkiä suomalaiseen lainsäädäntöön jo vuosikymmenien ajan.

Tuon määrän näyttää muuten eräs aloite ylittäneen, parissa päivässä. Jos tämmöinen pieni sivuhuomautus aiheeseen vielä sopii. ;)
 
Oleellista olisi kansalaisaloitteen julkinen käsittely ja äänestys, en nyt ota kantaa missä elimessä mutta jossain. Jos jotain jaarittelu täysistuntoja toisinaan televisioidaan niin miksei kansalaisaloitettakin. Lisäisi kiinnostusta politiikkaa kohtaan ainakin alotteen allekirjottaneiden osalta ja loisi painetta perustella oma näkemyksensä hyvin jos on vastakkaista mieltä ja mahdolliset äänestäjät seuraavat suoraa lähetystä :)
 
Vertailu muihin maihin ei liity. Jos johonkin vertaillaan, niin nykyiseen tapaan muodostaa lakialoite ja se vaatii yhden kansanedustajan ja yksi kansanedustaja saa keskimäärin paljon vähemmän kuin 50 000 ääntä ja voi sillä äänimäärällä tehdä niin monta lakialoitetta kuin sielu sietää. Eli 50 000 on yläkanttiin. 10 000 olisi aivan riittävä.

Sehän tuossa on se ongelma; jos se nykymuodossaan rinnastetaan enemmistöaloitteeseen (yli 100 edustajaa), niin 50000 ihmisen kansanliike on aika vähän. Keskustelun aloittajana 50000 nimeä toimii kyllä, mutta onko niillä loppupeleissä mitään merkitystä?

Mikä enemmistöaloite? Lakialoite vaatii vain yhden kansanedustajan tai hallituksen. Kyse ei ole lain hyväksymisestä vaan aloitteesta.
 
Vertailu muihin maihin ei liity. Jos johonkin vertaillaan, niin nykyiseen tapaan muodostaa lakialoite ja se vaatii yhden kansanedustajan ja yksi kansanedustaja saa keskimäärin paljon vähemmän kuin 50 000 ääntä ja voi sillä äänimäärällä tehdä niin monta lakialoitetta kuin sielu sietää. Eli 50 000 on yläkanttiin. 10 000 olisi aivan riittävä.



Mikä enemmistöaloite? Lakialoite vaatii vain yhden kansanedustajan tai hallituksen. Kyse ei ole lain hyväksymisestä vaan aloitteesta.

Ohituskaista-keskustelun laukaisi kansalaisaloitteen asema; ainakin jossain vaiheessa sille puuhattiin enemmistöaloitteen asemaa mikä olisi vaikuttanut käsittelyjärjestykseen.

Valtiopäiväasioiden käsittelyjärjestys valiokunnissa

1. Päiväjärjestykseen siirtymistä koskevat asiat
2. Perustuslain 42. pykälän tarkoittamat lausunnot perustuslakivaliokunnassa
3. Lepäämässä olevat lakiehdotukset tai vahvistamatta jätetyt lait
4. Hallituksen esitykset
5. Suurelle valiokunnalle tai ulkoasianvaliokunnalle annettavat lausunnot Euroopan unionin asioissa
6. Valtioneuvoston selonteon johdosta annettavaa lausuntoa koskevat asiat
7. Vähintään 100 kansanedustajan allekirjoittamat lakialoitteet
8. Kertomukset
9. Eduskunnan tarkistettavaksi saatetut asiat
10. Muut kuin kohdassa 7 tarkoitetut asiat
11. Toimenpidealoitteet

Ongelmana on sijoittaa tuonne se kansalaisaloite, lakia puuhatessa tämän olisi varmaan voinut miettiä etukäteen.
 
Linkki Aamulehden uutiseen siitä, miten kansalaisaloitteiden käsittelytapa jakaa mielipiteitä puolueiden kesken.

Eduskuntaryhmistä ei löydy yksimielistä näkemystä siitä, millaiset pelisäännöt kansalaisaloitteiden käsittelemiselle pitäisi luoda.

Monet ryhmät ottivat asiaan kantaa torstaina, osa jo aiemmin. Kannanottoja oli pyytänyt pelisääntöjä valmisteleva puhemiesneuvosto.

Perussuomalaiset, vihreät ja vasemmistoliitto ehdottavat, että valiokuntien pitäisi aina laatia mietintö kansalaisaloitteesta. Näin aloite tulisi myös valiokuntavaiheen jälkeen koko eduskunnan käsittelyyn.

SDP:n mielestä valiokunnan pitää reagoida aloitteeseen kohtuullisessa ajassa ja käsitellä se viimeistään vaalikauden loppuun mennessä.

Kristillisdemokraatit rinnastaisivat kansalaisaloitteet tärkeysjärjestyksessä yksittäisten kansanedustajien aloitteisiin, RKP taas aloitteisiin, joiden takana on vähintään sata kansanedustajaa.
 
Tekisi mieli sanoa, että melkoista pelleilyä nykyisessä eduskunnassa. Yli 50 000 kannattajaa saaneiden kansalaisaloitteiden käsittelytapaa ei ole vieläkään saatu päätettyä, mutta aikaa ja rahaa on tuhlattu mm. tällaiseen kansanedustajan laatimaan aloitteeseen.


Lyhyesti:
Perussuomalaisten Pentti Kettunen jätti 21.12.12 toimenpidealoitteen, joka kohdistuu toiseen eduskuntaryhmään. Siinä esitetään, että UKK-kansallispuistossa rajattaisiin alue Vihreiden eduskuntaryhmälle suurpetoihin perehtymistä ja koppakuoriaisten paimentamista varten.

Lievä off-topic: Toisessa ketjussa tällä foorumilla ihmetellään parhaillaan, mihin on hävinnyt nuorilta toisten ihmisten huomioimisen ja kunnioittamisen taito, mutta ihan samaan tunnutaan sortuvan huolimatta iästä ja asemasta yhteiskunnasta. Tärkeintä ei tunnu enää olevan eduskunnassa istuvillekaan kansan asioista huolehtiminen, vaan pään aukominen luovasti eri medioissa toisten puolueiden jäsenille. Hieno esimerkki nuorille tämä Pentti, 71-vee.
 
Menee kyllä aivan yksinpuheluksi tämä ketju, mutta linkitetään nyt vielä puhemiesneuvoston vihdoinkin aikaansaama päätös kansalaisaloitteiden käsittelystä.

http://web.eduskunta.fi/

Lyhyesti, kansalaisaloitteisiin pitää vastata aloitteen tekijöille kuuden kuukauden kuluessa, mihin toimenpiteisiin ryhdytään aloitteen suhteen. Vastaukseksi riittää myös se, että aloitetta ei tulla käsittelemään.

Melkein naurattaisi, jos ei ärsyttäisi näin paljoa.
 
Back
Ylös Bottom