Kannattaako työnteko työvoimakoulutuksen aikana?

Liittynyt
20.4.2002
Viestejä
712
Olen nyt työvoimakoulutuksessa ja vanhasta työpaikasta tarjottiin tuntihommia eli siis maksettaisiin tuntilaskutuksella. Mutta kannattaako koulutuksen aikana tehdä töitä kun 80 % palkasta vähennetään tuesta...? Hyvin helposti tuet menevät siis nollaan. Kivempihan se on saada palkkaa kuin elää yhteiskunnan tuella, mutta jos saan normipalkan ja sitten työtä tulee kaksinkertainen määrä (kurssi+työt) niin pistää miettimään kannattaako jos molemmista suoriutuminen kärsii. Tuo kurssi on nimittäin sellainen joka on oikeasti hyvä mutta vaatii työtä kanssa. Onko kellään kokemusta asiasta..?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa oon kuullu että ne työtulot vähennettäisiin siitä tuesta jos käy vaikka iltaisin töissä ja on päivät ryövoimakoulutuksessa. Jos noin niin eihän siinä sitten taida olla oikein ideaa ainakaan jos niillä tuillakin jotenkin pärjää.
 
Itse aikanaan tein viikonloppuhommia työvoimakoulutuksen ohella eikä siitä paljon käteen jäänyt. Itseasiassa tuli vähän takkiin kun en jaksanut viedä edes verokorttia viedä duunipaikkaan niin palkasta meni 60% veroa ja sitten tuet tippui sitä mukaa kun töitä teki.

Jos työ ei ole samaa kuin mitä olet opiskelemassa niin ei siinä työn teossa paljon järkeä kyllä taida olla. Itse sain siitä vakituisen duunin opiskelemalleni alalle kun koulutus loppui mutta jos sulla tilanne on toinen niin ei varmaan töitä kannata tehdä ellei ole tosi kivaa :D
 
Voin kertoa että ei kannata. menin PAKOSTA tekemään kesäl vähä keikkaa ja nyt ollut viimmesen 4kk raha-asiat ihan päin hevon... Varsinki jos kelasta saa tuet niinkuin minä. eka 40h viikossa koulutusta ja päälle 32h duunia ja kätee tais jäädä alle 60e enempi rahaa? kannattiko?
 
Juu, kiitoksia! Tämä selvensi kyllä ajatuksia... vaikka kuinka tuntuu että pitäishän sitä töitä tehdä jos tarjotaan, niin taitaa olla että ei saa kuin vaivat palkaksi jos menee tekemään töitä samaan aikaan kun on siellä kurssilla. Parhaassa tapauksessa varmaan voitas potkia pois sieltä koulutuksesta ja joku työvoimalautakunta päättäis että ei ole oikeutettu mihinkään tukeen :rock:
 
Jos tulot ylittää kuussa 185e, niin ne alkavat vähentämään tukea. Näin olen jostain kuullut. Itsellä alkaa kurssi ensi viikon maanantaina ja päiväkorvaus on mukavat 88e/vrk. Joten ei kyllä tule mieleenkään tehdä töitä. Ärsyttää vaan huhtikuussa tullut lakimuutos joka estää liittoja maksamasta koulutustukea 500 päivää. Nykyään ilmeisesti työttömyyspäivä- ja koulutuspäivärahaa maksetaan yhteensä 565 päivää?
 
Jos kelalta saa perus työttömyyskorvauksen ja ylläpitokorvauksen työvoimakoulutuksen ajalla nii silloin ei ole mitää rajaa mihi asti saa tienata vaa heti ensimmäistä eurosta lähtie ne ottaa 50% palkasta ja vähentä sen tuista. tuli "testattua" :MAD
 
Jaa että tämmöisien sääntöjen ja pykälien keskeltä kehtaa valtiovalta vielä itkeä harmaasta taloudesta. Eikös rehellisestä työnteosta pitäisi mieluummin palkita kuin rangaista?
 
Jaa että tämmöisien sääntöjen ja pykälien keskeltä kehtaa valtiovalta vielä itkeä harmaasta taloudesta. Eikös rehellisestä työnteosta pitäisi mieluummin palkita kuin rangaista?

Näinhän se on. Ollut juttua esim muutaman rakennusalalla työskentelevän tutun työttömän kanssa. Ei ole mitään saumoja tehdä laillisesti parin päivän remppakeikkoja koska mettäisi tukia pariksi viikoksi + hirveä paperibyrokratia. Eli parempi sitten tehdä vaan keikka pimeenä vaikkei se mikään itseistarkoitus olekkaan.

Itse en ainakaan koe pienintäkään moraalista ongelmaa pimeässä satunnaistyössä niin kauan kuin järjestelmä on näin perseestä Suomessa.
 
Back
Ylös Bottom