Kamppailutreeni ja okapäävamma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cool(m)
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hei,

Onko täällä paljon olkapäävammasia kamppailijoita? Itsellä todettiin AC-nivelessä nivelrikko, ja leikkauksen uhka leijuu kokoajan yllä. Lyöminen on myrkkyä olkapäälle, samoin painiessa ärtyy pahasti.

Miten ootte pystyny jatkamaan kamppailuharrastusta olkapäävamman toteamisen jälkeen? Oletteko joutunut vaihtamaan lajia? Potkia pystyn edelleen, ja vasurilla pystyn myös lyömään yms., mutta oikealla kädellä en juurikaan pysty tehdä muuta kuin suojata ja hämätä... Pitäiskö vaihtaa tae kwon doon? Nykyisenä lajina siis MMA...

Oon pitänyt taukoa viime syksystä lähtien, mutta kokoajan on kova hinku päästä takasin tatamille...

Harrastella pystyy kyllä, mutta kyllä tosissaan huitomiset ja painimiset on aikalailla myrkkyä. Pystyisi kyllä tekemään, mutta seuraavina päivinä ei sitten mitään tehdäkkään kun ei käsi enää liikukaan. Näin siis omalla kohdalla, tapauskohtaisiahan nää on aina. Joillain on olkapäät sökönä, mutta ryskäävät silti menemään ilman kummempia ongelmia siinä missä toisella ole kuin pikkuvikaa, muttei kestä tehdä mitään.

Nyt on 2 treenit takana, ja vähän tuntuu ottavan nokkiinsa olkapää. Painissa pystyy aika hyvin pelaamaan niin ettei kipeä olkapää rasitu liikaa, mutta lyömistä sillä kädellä on turha yrittää... Parin lyönnin jälkeen alkaa kipeytyä...

Sama vamma oli itsellänikin, ja leikkauksessa tekivät tilaa olkapäähän leikkaamalla solisluusta palan pois. Täysin kuntoutumiseen meni n. 8kk, eikä sen jälkeen ole lyömistä haitannut. Ennen leikkausta nyrkkeilytreenin jälkeen olkapää oli tulehtuneena viikon vähintään. Nykyäänkin vielä rusahtelee jos olkapäätä pyörittelee, mutta tästä ei haittaa.

Oliko leikkauksen jälkeen kipeä? Miten pystyit treenaamaan toipumisen aikana? Söitkö mitään lääkkeitä? glucosamiinia?

Sama vamma täälläkin. Aika pelottava määrä on kyllä mennyt tulehduskipulääkkeitä kun taaksensa katsoo.

Itse olen saanut tuon vamman oireettomaksi taas kun olen tehnyt turkkilaista ylösnousua päivittäin 10-20 sarjaa x 3-8 toistoa vähitellen kuulan kokoa kasvatellen. Olen tehnyt kuula pelkästään rikki olevassa kädessä, tuo alasmenovaihe kun tuppaa aluksi ainakin vääntämään vähän alempaa kättä. Samalla on tullu vedettyä Pronaxen/Arcoxia mutta eipä tuon lääkkeen funktio taida olla muuta kuin kivun poisto jolloin saa noita harjotteita tehtyä. Aika ideaaliharjoitteelta tuo tuntuu kun ei revi mutta vahvistaa kuitenkin koko pakettia AC-nivelen ympäriltä.

Ihan maitopurkin nostokiin sattui, nyt taas painikunnossa. Tosin tulee noita lääkkeitä yhä rouhittua ainakin jonkin aikaa. Mutta rohina ja pakotuksen tunne on jo aika paljon vähäisempää.

Leikkauksen jälkeen oli kipeä ja vielä puolen vuoden jälkeen jumissa ja rutisi enemmän kuin nykyään. En syönyt alun kipulääkityksen lisäksi muita lääkkeitä. Vaivasta toipuminen tosiaan kestää aikansa, mutta ilman leikkausta ainakaan omalla kohdalla ei olisi säännöllisestä treenauksesta tullut mitään. Itsellä tuo tosiaan meni alasvientiyrityksessä, jossa kummatkin rojahtivat olkapääni päälle ja olkapää meni hieman sisään. Tämän tyyppinen vamma on kuulema yleinen jääkiekkoilijoilla taklauksista johtuen.

Mitenkäs treenaaminen on onnistunut leikkauksen jälkeen? Siis ennen kuin oli täysin kuntoutunut leikkauksesta? Pystyykö tehä voima- ja lajiharjoittelua? Olen myös tehnyt paljon TGU:ta, ja teen myös käsinseisontapitoja seinää vasten. Lisäksi olen jättänyt punttitreenin pois yläkropalta, teen ainoastaan omalla painolla ja voimistelurenkailla yläkropan treeniä. Poislukien tietysti TGU ja mave...

Olen myös käyttänyt clugosamiini+kondroitiini+MSN tuotetta, sekä omega-3 rasvahappoja(krill oil). Tähän olen vielä lisännyt Cissusta. Nuo tuntuu pitävän aika hyvin tulehdusta kurissa ja auttavat pitämään nivelen liikkuvana. Pari kertaa olen joutunut kuitenkin käydä ottamassa kortisoni piikin olkapäähän...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viime viikolla tulin treeneissä suoraan olkapää edellä tonttiin ja tuloksena paha AC-nivelen luksaatio (kaikki ligamentit poikki). Solisluu vedettiin koukkulevyllä kiinni muutama päivä sitten ja 3-5kk päästä rauta otetaan pois. Sitten alkaa se varsinainen duuni eli kuntoutus. Saapa nähdä tuleeko tuosta enää hanskaa, mutta tällä hetkellä vaikuttaa ainakin paranevan kohtuullisen hyvää vauhtia. Tutkimusten mukaan yli 80% leikkaushoitoa saaneista vakavista separaatioista paranee hyvin tai erittäin hyvin, joten hyvät tsänssit pitäisi olla. Tämähän on aika yleinen vamma paini- ja judopiireissä, joten mielellään kuulisi muidenkin kokemuksia aiheesta.

Itsellä laaja labrum ruptuura, puoli vuotta vielä diagnoosista painin mutta nyt ei enää pysty. Lyöminen kyllä onnistuu.
Leikkausta odotellessa....

Itsellä on niin löysä olkapää ettei pysy paikallaan, en lekurissa sitä oo koskaan kyllä näyttäny. Turha edes ajatella mitään bjj kisoja kun ei ees kovaa sparria kestä....

Itellä ollut etulabrumin repeämä olkapäässä ja pari vuotta sitten leikattiin. Pitkä ja hidas kuntoutusaika oli kyllä, mutta nykyään olkapää kestää hyvin, eikä tarvi enää pelätä, että milloinkohan se olkapää taas muljahtelee sparreissa/lyönneissä. Kelasin aloittaa BJJ syksyllä mutta kovasti harkinnan alla, kun on liikkuvuusrajoitus leikatussa olkapäässä, hyvin on ainakin thainyrkkeilyssä kestänyt :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom