Kamppailulajien tuomarointi?

Viime vuonna lähdin ilman mitään pelaajakokemusta jalkapallon erotuomarikurssille. Vaikka kokemusta ei ole pohjalla, niin aina riittää pelejä mistä valita, aina pääsee pikkuhiljaa mukaan isompiin kuvioihin ja kokonaisuutena homma luistaa.

Niinpä äkillisenä päähänpistona kysyn: Missä kamppailulajissa onnistuisi sama? Päinvastoin kuin jalkapallossa, niin kamppailulajeista mulla on jopa kokemusta. Junnuna tuli painittua useampi vuosi, joten olen miettinyt pitäisikö alkaa painituomariksi. Unelmana olisi päästä MMA-erotuomariksi, mutta ei ole hajuakaan miten moiseen hommaan voisi päästä.

Lisäksi tässä otsikossa voi toki keskustella muutenkin tuomaroinnista. Heitänpä aluksi kommentin siitä, että Big John on yliarvostettu kaveri. Hänellä on jo sellainen status, että voi tehdä mielivaltaisia päätöksiä ja tehdä asioita vasemmalla kädellä, eikä haittaa. Klassinen esimerkki nälän loppumisesta (pun intended).

Katteles Vapaaottelu.fi sivustolta. Tänäkin vuonna näyttäisi ohjelman mukaan olevan tuomarikoulutusta.

Mitä huonoja ratkaisuja Big John on tehnyt tuomariuransa aikana? Mielestäni herra ei tod. tee vasemmalla kädellä hommaansa missään tilanteessa. Herb Dean on myös erittäin hyvä tuomari vaikka joku aina piipittää huonoista keskeytyksistä.

Mitä huonoja ratkaisuja Big John on tehnyt tuomariuransa aikana? Mielestäni herra ei tod. tee vasemmalla kädellä hommaansa missään tilanteessa. Herb Dean on myös erittäin hyvä tuomari vaikka joku aina piipittää huonoista keskeytyksistä.

Sakuraba vs. Silveira. Jotain hommasta kertoo se, että McCarthyn piti hylätä itse itsensä. Uskomatonta laadunvalvontaa, mutta toimi tämän kerran. Lisäksi UFC:n alkuaikoina hän oli Roycen kanssa kahvilla. Kuinkakohan monta kertaa Jason DeLuciakin taputteli täysin selvässä käsilukossa ennen kuin Big John heräsi uuteen aamuun? Uskomatonta, mutta hauskaa, että joku puolustelee tätä kaveria :)

Täydellinen ei ole kukaan, mutta jos aiheena on tuomaroinnin taso niin mitähän vittua tapahtui priden kulta-aikoina. oikeen hirvittää katsoa esim Silva vs Fujita owgp:ssä. Futispotkut naamaan on ihan pikkusenverran vaarallisempaa touhua kun olla siinä käsilukossa. Kaikenkaikkiaan ufc:n tuomaritoiminta on vitusti parempaa kuin priden japanitapahtumissa. Kotimaan poika jos nielee puolitajuttomana stomppeja naamaan niin odotellaan että joskos se sieltä nousisi.

Tästäkin Threadista haisee se, että dissaat tarkoituksella vaan big-johnia koska hän nauttii suurempaa suosioita ufc:ssä kuin iso osa ottelijoista. Mielestäni Todella surkeita perusteluita olivat nuo pointtisi. Lajin alkuaikoina sattui ja tapahtui kaikenlaista ja mistä sinne "uuden lajin" pariin saadaan kokeneita tuomareita ellei aleta kouluttamaan.

Itselle seon aivan sama kuka siellä kehässä pilliin viheltää kuhan hoitaa asiansa hyvin.

vielä palatakseni niin jos tuossa on Big-Johnin uran "supermokat" niin voivoi. Mies on tuominnut varmasti tuhansia matseja ja kuka väittää, että ei kuulu alan parhaimmistoon, ei tiedä mistä puhuu. Haiset Trollille vielä kaikenlisäksi.

Eniten tässä ihmetyttää se, että itse toimit jalkapallotuomarina. Itse et ilmeisesti tee koskaan virheitä tahi et halua niitä huomata? MMA:ssa tuomarin virhe on varmasti kohtalokkaampi joten Mielummin se ennenaikainen keskeytys kuin liian myöhäinen. Ajoissa tietenkin paras :)

En tosiaan ole trolli ja itselleni sattuu jatkuvasti mokia. Muuta kommentoitavaa mulla ei ole.

Sanotaanko näin että jos mä ottaisin vaparia ni mä tuntisin oloni turvalliseksi jos Big John tuomarois sitä.

Alkuperäiseen kysymykseen vastausta, eli vapaaottelun kehä- tai arvostelutuomarikurssille pääsee oman seuran kautta, joten kyllä se käytännössä edellyttää silloin omaa harrastuspohjaa. Kehätuomarille omasta kamppailutaustasta on paljon hyötyä, mutta mielestäni arvostelutuomarina toimimisessa ei tarvitsisi välttämättä olla aktiiviharrastaja vaan lajituntemus ja erittäin aktiivinen otteluiden seuraaminen olisi olennaisempaa.

Tietääkö muuten kukaan mikä on tuomaritilanne on vapaaotteluissa? Jos osaavia tuomareita on yllin kyllin, niin silloin taitaa olla kohdallani viisainta jatkaa vaan unelmointia. Jos taas tuomareista on pulaa, niin sitten saattaa käydä niin kuin kävi jalkapallossa omalla kohdallani: Tuomita saa niin paljon kuin jaksaa jos suurin piirtein muistuttaa ihmistä ja vaivautuu paikalle.

Tätä voisi tietenkin kysyä seuroilta, mutta kysyn nyt ekana teiltä.

Miten Big John nyt liittyy tähän topicciin?

Helpompi jos avaa silmät :arvi:

Lisäksi tässä otsikossa voi toki keskustella muutenkin tuomaroinnista. Heitänpä aluksi kommentin siitä, että Big John on yliarvostettu kaveri. Hänellä on jo sellainen status, että voi tehdä mielivaltaisia päätöksiä ja tehdä asioita vasemmalla kädellä, eikä haittaa. Klassinen esimerkki nälän loppumisesta (pun intended).

Back
Ylös Bottom