Kalorimäärämittari(ko)...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XairaX
  • Aloitettu Aloitettu
Noitahan on monia erilaisia. Mä oon kuullu esimerkiksi tällaisia:
perusaineenvaihdunnan saa, kun kertoo oman painonsa 24 : llä ( kulutus on painon verran tunnissa ). Toiminnallisen aineenvaihdunnan saa, kun kertoo edellisen 1,3 , 1,4 tai 1,5 riippuen aktiivisuudesta. Nämä luin www.tuuli.net : istä. Enpä kuitenkaan tiedä, kuinka tarkkoja/oikeita nuo on!

Originally posted by Hippa
www.city.fi/fitness2

Fitness lehden kotisivuilla on perusaineenvaihduntalaskuri. Tuo on siis osoite sinne, sielt� l�ytyy kohdasta: laskurit.

Mulle ainakin anto kalorimääräksi noin 500kcal vähemmän kuin kaikki muut laskurit mitä oon kokeillut...

Aktiivisuudesta riippuen 28 - 33 kertaa oma paino => peruskulutus kilokaloreissa. Tämä systeemi antaa ainakin minulle kohtuullisen uskottavat raamilukemat.

Toi XairaXin laskutyyli antoi mulle tulokseksi 3375 kcal päivässä... huimasti siis! :p
Neen kaavalla sain kohtalaisen uskottavat lukemat. Tuo Juulian tuuli.netin laskurimalli kuulostaa myös oikealta. Enhän mä 100 % varmasti osaa sanoa, mutta näin lievästi syömishäiriöisenä huomaan kyllä aika pian milloin energiaa tulee liian vähän, ja milloin taas tarpeeksi.

Miten osaa sanoa onko se lasku osunut oikeeseen?

Ja miten sitä voi huomata tuleeko liikaa vai liian vähän kaloreita?

Itse huomaan selvästi sen, kun kaloreita kertyy liian vähän: herään yöllä ja on jotenkin heikko ja nälkäinen olo, ja sit on pakko hiippailla jääkaapille... Itseäni, liikkumistani ja syömisiäni tarkkailtuani olen tullut siihen tulokseen, että jos energiaa tulee liian vähän, päiväsaikaan sitä ei huomaa, kuvittelee syövänsä tarpeeksi jne, mut sit yöllä kun pääkoppa on hieman turta eikä niin skarppina, keho saakin vallan ja vaatii energiaa! En haluais syödä yötiseen aikaan vaan antaa elimistölle lepoa kaikessa suhteessa, joten siksi pyrin syömään reippaasti päivän mittaan.

Ei tuo mun selitykseni välttämättä oikea ole, mutta olen kyllä huomannut selvän yhteyden: liian pieni päivittäinen energiansaanti -> yösyöminen. Ja lievänä syömishäiriöisenä mun kroppa ei todellakaan kestä muutamaa päivää kauempaa sitä vajetta, vaan sen huomaa melko pian...

Ja liikaa...? Kaipa se olemus alkaa pyöristyä, väärässä suhteessa ja vääristä kohtaa...? ;)

Edittiä: ai niin, ja jatkuvasti toitotan itselleni myös sitä, ettei se energiansaanti mitään pilkuntarkkaa tarvitse olla, mulla kun on tapana sit laskea kaikki ihan millilleen, ja aiheuttaa itelleni ahdistusta... Uskon siihen, että kun nyt ei millään dieetillä olla, niin kyllä se tasainen linja sieltä löytyy, tänään vähän enemmän ja huomenna ehkä vähemmän = keskiarvona hyvä olo.

Itse en huomaa mitään selkeää eroa missään. Mulle tulee illalla nälkä, jos on kulunut liian kauan aikaa edellisestä syömisestä. Öisin ei tule nälkä koskaan.

Ja lihomisesta, että mä en ole kovin lihovaa sorttia, joten pitäisi vetää ylikaloreilla tosi pitkään ennen kuin rupee näkyy missään. Sama juttu on laihtumisessakin, koska en myöskään laihdu mitenkään erityisen nopeasti. Eli en huomaa mitään lyhyellä aikavälillä (tämän vuoksi voin kuukautisten aikana mässäillä ilman näkyviä harmeja :D )

Olisi kiva tietää, jos olisi joku melko tarkka ja pätevä tapa laskea se kalorintarve.

Seurailet vaan jonkin aikaa kaloreita ja painon kehitystä, eli laitat ylös kulutetut kalorit (siis sen arvion peruskulutuksesta + liikunta) ja syödyt kalorit ja punnitset itsesi vaikka kerran viikossa. Tällasta kirjanpitoa pitämällä pääsee aika hyvin jyvälle omasta kulutuksestaan ja siitä miten liikunta yms. vaikuttaa. Jos paino pysyy (pitkään) suunnilleen samana ja olet syönyt ja kuluttanut laskujesi mukaan about saman verran niin olet löytänyt peruskulutuksesi. Ja tietysti dieetillä paino laskee suunnilleen sen verran kuin sen olet laskujesi perusteella arvioinutkin laskevan jos arvio kulutuksesta on osunut oikeaan.

Eli haet ensin jonkun arvion ja jos ei tunnu pitävän paikkaansa niin korjaat arviota. Hetkellisiä painon heilahteluja ei kannata huomioida (mutta seuraamalla noita juttuja löytyy tietty myös helposti mikä kaikki sitä painoa heiluttaa, esim. mulla rankka jalkatreeni tuo pariksi päiväksi 1-2 kiloa lisää kun jalat on niin turvokkeessa ;) ja tietyt ruuat mässypäivinä saattaa myös turvottaa neljäkin päivää ennenkö kroppa taas palautuu "normaaliksi").

Kannattaa tietty muistaa että kulutus muuttuu painon muuttuessa ja myös sitä mukaa kun lihaksen ja rasvan suhde kropassa muuttuu. Ja myös ruokavalio vaikuttaa, kroppa pyrkii sopeutumaan siihen ruokamäärään mitä sille pidemmän aikaa annetaan. Eli ei voi tuijottaa kerran löytämäänsä peruskulutuksen lukemaa montaa vuotta, mutta kun sitä tottuu seurailemaan niin muutoksetkin huomaa vaikkei pitäiskään kirjaa koko ajan gramman ja kalorin tarkkuudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom