kaloreista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuomo
  • Aloitettu Aloitettu
ajattelin tässä vetää nyt kunnon rasvanpolttokauden, ja pitäs vetää noin 500kcal miinuksella... tota rasvaa kun tahtoo olla tossa pinnassa vielä ikävä kerros.
tämä yks ravintoainelaskuri http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/totalexp.pl?session_id=51d0107886fa306c3c80f94a1649c01f väittää naama kovana et kulutan ilman sen kummempaa liikuntaa 2764kcal päivässä... tuo kuulostaa aika paljolta, voiko se pitää tosiaankin paikkaansa? käyn vielä paljo lenkillä, salilla, sählyä pelaamas ja vielä se HIIT siihen päälle niin jo tulee kulustusta.. et pitäskö sitä sit syödä n.2200kcal päivässä vai?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dieetille 2200kcal/päivä on mielestäni aika vähän jos harrastaa kohtuullisesti aerobista + punttia samalla. Tosin riippuu myös jonkun verran miehen koosta. Mutta noin referenssinä mainittakoon etteivät 40kg fitnespimutkaan mene alle 2000kcal kuin dieettinsä viimeisillä viikoilla.

Itse olen kiristelyvaiheessa syönyt aina vähintään 2500kcal, yleensä 3000-3500kcal/päivä. Aerobistakaan en kovin paljoa harrastele ja hyvin olen rasvoja saanut poltettua.

Reiz, olen asiasta eri mieltä: tämä 50-kg. fitnesspimu ainakaan ei ole koskaan edes ALOITTANUT dieettiä 2000kcal "korkeudelta", ja vipa viikoilla jo mennään reilusti alle 1000kcal:ssa. Enkä muuten ole ainoa, muiden "fitnesspimujen" kanssa juteltuani kuulin että melko monella oli samat lukemat kalorien suhteen dieetillä...Toki varmaan osa meistäkin pystyy syömään jopa loppudieetillä noinkin paljon, ja silti kiristymään - mutta se sitten taas taitaa riippua dieetin muista "apuneuvoista"...?:(

En ole 40 kg fitnesspimu vaan n 60 kg puntillakävijä eikä paino tahdo pudota 1500 kcal:n dieetilläkään (3,5kg/8vk). Syöntipäivän olen toki pitänyt. Suosittelen, että mittaat tämänhetkisen kalorimääräsi (vaikka punnitset ruokasi ja lasket) ja mikäli sillä syömisellä paino on pysynyt vakiona, vähennät vaikka sen 500 kcal dieetillä. Kulutus on aika yksilöllistä. Itse tuskin 2000 kcal voisin syödä lihomatta.

Originally posted by tatjana
tahdo pudota 1500 kcal:n dieetilläkään (3,5kg/8vk).

No mutta eikös 3,5kg/8vkoa ole ihan kohtuullinen/sopiva tahti? Jostain muistelen lukeneeni, että yleensä puoli kiloo viikossa ois hyvä tahti, jotta ei ihan hirveesti lähtisi lihasta läsän mukana. Tuo sinun tahtisi on ainakin melko lähellä sitä 0,5kg/vko.

Originally posted by Tuomo
ajattelin tässä vetää nyt kunnon rasvanpolttokauden, ja pitäs vetää noin 500kcal miinuksella... tota rasvaa kun tahtoo olla tossa pinnassa vielä ikävä kerros.
tämä yks ravintoainelaskuri http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/totalexp.pl?session_id=51d0107886fa306c3c80f94a1649c01f väittää naama kovana et kulutan ilman sen kummempaa liikuntaa 2764kcal päivässä... tuo kuulostaa aika paljolta, voiko se pitää tosiaankin paikkaansa? käyn vielä paljo lenkillä, salilla, sählyä pelaamas ja vielä se HIIT siihen päälle niin jo tulee kulustusta.. et pitäskö sitä sit syödä n.2200kcal päivässä vai?

Tuo 2764 kcal voi pitää hyvinkin paikkansa.. Itse olen tutkinut kaavoja millä lasketaan kalorit ja tehnyt tietokone ohjelman millä pystyy laskemaan rasvaprosentin avulla ja mitä päivisin tekee (tietysti paino ja pituus tarvitaan myös) kalorikulutuksen. Mulle se antoi myös tuon pikkusen yli 2700kcal / pvä vaikka teen työkseni kevyttä toimistotyötä.. Ei siinä läsän pois polttamisessa kiirettä kannata pitää. Mulla ainakin on testissä omat kalorit / kg millä pystyn polttamaan hyvin rasvaa (lasken kaloreita pikkuhiljaa ja jään siihen missä läsä lähtee hissuksiin pois) ja etsin senkin millä saa hyvin massaa lisää!

Originally posted by Iivili
No mutta eikös 3,5kg/8vkoa ole ihan kohtuullinen/sopiva tahti? Jostain muistelen lukeneeni, että yleensä puoli kiloo viikossa ois hyvä tahti, jotta ei ihan hirveesti lähtisi lihasta läsän mukana. Tuo sinun tahtisi on ainakin melko lähellä sitä 0,5kg/vko.

Lähellä, mutta kyllä meinaa välillä epätoivo yllättää, kun paino jumii samassa 2,5 vk. Enkä kyllä tämän tiukemmalle suostuisi vetämään, koska on melkein mahdotonta saada riittävästi proteiineja vähemmällä. Nyt tulee joku 90-100 g, mikä on ihan minimi.

Originally posted by Brunetti
Reiz, olen asiasta eri mieltä: tämä 50-kg. fitnesspimu ainakaan ei ole koskaan edes ALOITTANUT dieettiä 2000kcal "korkeudelta", ja vipa viikoilla jo mennään reilusti alle 1000kcal:ssa.

No juu, tuli kyllä hieman kärjistettyä, mitä olen itse puhunut naispuolisten treenaajien kanssa ovat kertoilleet että kovimmillaan saattavat vetää sinne 1000-1500kcal/päivä, aloittelevat 2000kcal paikkeilta. Pointtini oli kuitenkin se että miestreenaajan on suorastaan itsetuhoista vetää kalorit alle 2500kcal/päivä ellei sitten ole joku geneettinen friikki.

Ja mitä Tatjanan kiristymistahtiin tulee niin 3.5kg/8vko vastaa aika hyvin 500kcal vajausta päivässä. Kun oletetaan kilon verran katoavaa massaa olevan noin 7000kcal.

vai on alle 2500 kcal itsetuhoista, mites kun perusaineenvaihdunta on 80 kiloisella siinä 2000 kcalin paikkeilla, siis täydessä levossa tietty. Mutta tohon päivittäiset aktiviteetit niin varmaan jotain 2300-2500 kcal on semmoinen 80 kiloisen keskiaktiivisen ihmisen kulutus. Et miten tossa sitten laihtuu jos yli 2500 kcal pistelee suuhunsa? Varsinkin ilman aerobista. Saliharjoittelu nyt ei pahemmin päivää kohden kuluta jos vaikka 3 kertaa viikossa käy.

Huh huh!
Laskipa automaatti kalorit peräti 4400:aan!
Jos noin paljon söisin niin paino ois varmaan kohta 150kg(taas)!
Oon syönyt jo toukokuusta noin 2500-3000kcal/päivä ja painoa lähtenyt 26kg.
Joskus olen kokeillut yli kolmen tuhannen ja paino heti noussut.
Kai se aika paljon vaikuttaa se genetiikkakin aineenvaihduntaan, eli joku varmaan syö paljon totakin enemmän ja silti paino tippuu.

Ajattelin tässä vain mainita yhden pienen aspektin mitä ei näköjään parissa post:ssa huomioitu. Tämä hieman poikkeaa aiheesta, mutta kun on kuitenkin rasvaprosentin pudottamisesta kysymys, ei siis välttämättä painon (vaikka tämähän ei oikein tahdo yhtäaikaa onnistua).

Voimaharjoitteluhan ei välttämättä kuluta aerobiseen treeniin verrattuna yhtälailla kaloreita treenin aikana, mutta on ehdottomasti huomioitava post-workout kulutus. Palautumiseen ja lihaskasvuun kuluu kohtuulailla energiaa vrt energian kulutus koholla esim 2h aerobista kun taas 72h voimaharjoittelua. (Karrikoitu esimerkki)

Testosterone magazinessä on loistava meltdown training artikkeli kyseisestä aiheesta. Don Alessin kirjoittama, ehkä hieman pseudotieteitä välissä, mutta erittäin hyvä näkökulma "kaiken maailman aerobisen kikkailun" rinnalle.

On varmaan myös aikaselvää, että eri tyypit onnistuu pudottamaan eri määrän painoa samoilla kaloreilla riippuen ihan ravinteiden jaosta, prot&hiil&rasvat. Kokemus varmaan kertoo mikä toimii parhaiten kullakin. Tässä nyt on niin paljon eri muuttujia pelissä...

Kaloreissa pysytään, se on vakiintunut käytäntö :D

Itse olen varmaan sitten "friikki" kun yli sadan kilon painollanikaan pitää syödä aika vähän että laihtuisin. Jos treeniä on 3-4x viikossa niin kalorien olleessa jotain 2200 ei paljon tapahdu sitten joku 1800 + viikonloppu tankkaus alkaa jo tuomaan n. 1kg rasvanpalamisen kuukaudessa. Hankalaa on, toisaalta eipä tartte satsata 400g proteinia päivässä tai muutenkaan ruokalasku ei taivaisiin nouse. Dietillä myös lihaksia tulee takaisin suunileen samaa vauhtia mitä rasvaa putoaa (jos siis treenaan). Hitaassa aineenvaihdunnassa on hyviäkin puolia siis. Treenimääränkin saa pitää todella pienenä :D

Aeroobinen ei kiinnosta eikä siitä ole edes paljon apuakaan...

Hidas aineenvaihdunta kunniaan !!!! :hmmm:

(On se kalorimäärä ollut aikoinaan 6000kcal pinnassakin, mutta se olikin vuosien bulkki... )

Millähän sitä lihasten näivettymistä dieetillä voisi ehkäistä? Rasva%mittarin mukaan katoaa jopa enemmän lihasta kuin rasvaa huolimatta 4x/viikko salitreenistä ja 1,5-2g/painokilo proteiinista. Ajattelin lisätä aamiaisen protskupitoisuutta. Pitäisiköhän ottaa vielä jotain välipaloja, kun ateriaväli on päivällä 4-5 h? Itse lasken energian jouleissa, joka on noin 4Xkalorit.

Okei J ois tietty hieno yksikkö. Joskus yritin ottaa sen käyttöön mutta ei onnistunut kun olin niin tottunut kaloreihin. Sama juttu ERITTÄIN monella, itse en tiedä ketään joka käyttäisi jouleja. Mulla tuo laskuri esitti luvun 2470kcal ja mielestäni se on pikkuisen yläkanttiin. Se saattaa olla tietty oma vika kun olen hidastuttanut aineenvaihduntani tässä dieetillä... Eli alle 1500kcal tähtään joka päivä.

Millähän sitä lihasten näivettymistä dieetillä voisi ehkäistä? Rasva%mittarin mukaan katoaa jopa enemmän lihasta kuin rasvaa huolimatta 4x/viikko salitreenistä ja 1,5-2g/painokilo proteiinista. Ajattelin lisätä aamiaisen protskupitoisuutta. Pitäisiköhän ottaa vielä jotain välipaloja, kun ateriaväli on päivällä 4-5 h? Itse lasken energian jouleissa, joka on noin 4Xkalorit.

Et kertonut millaista jakoa käytät. esim 30%prot 40%hiil 30%rasvat ->totaalikalorit. Jos maltillisesti pudottaa 0,2-0,5kg/vko sen pitäis olla suurimmaksi osaksi rasvaa, mikäli näin ei ole niin ehkä tulisi kikkailla enemmän näiden ravintojakojen kanssa. Olettaen, että nyt ei puhuta mistään rasvaprosentti 6%->5% siirtymisestä ;) Ja kuten mainittiin niin syöntitiheydet korkeaksi.

Ps. Kalorihan ei ole kalori, riippuen tuleeko se jostain korkean Gi:n hiilarista vai esim. hitaasta proteiinista kun on kyse rasvan poltosta. Kts, mm John Berardin artikeleita kuten...

Appetite For Construction

Rasvaa taitaa tulla vain joku 15-20g/vrk eli n 10%, proteiinia n. 25%, loput hiilaria. En ole tarkkaan laskenut. Ilmeisesti pitää tosiaan syödä tasaisemmin. Illalla salin jälkeen on vaan niin mukava vetää maha täyteen eli yli 1/3 energiasta.

Rasvaa taitaa tulla vain joku 15-20g/vrk eli n 10%, proteiinia n. 25%, loput hiilaria. En ole tarkkaan laskenut. Ilmeisesti pitää tosiaan syödä tasaisemmin. Illalla salin jälkeen on vaan niin mukava vetää maha täyteen eli yli 1/3 energiasta.

Miksi ihmeessä noin vähän rasvoja ??? Hiilarit alemmas ja rasvat ylemmäs niin keho pysyy tyytyväisempänä.

Semmoisen jutun olen huomannut, että jos vetää hiilarit aivan nolliin (tyyliin ketoosi), on olo virkeä kuin savustetulla kampelalla. Jos taas dieetillä syö vähänkin hiilihydraatteja (aamulla ja treenin jälkeen), niin olo on paljon parempi, eikä kokoajan ole sielua raastava nälkä, vaikka kalorit ovatkin huomattavan alhaalla.

Eli oma kaavani dieettiin on reilusti proteiinia ja rasvaa sekä ihan vähän hiilihydraatteja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom