Kakkostyö

Liittynyt
21.1.2004
Viestejä
3 686
Ikä
37
Haluaisin kuulla semmoisilta ihmisiltä ketkä mahdollisesti tekee päivätyönsä (5 päivää viikossa) jotain muuta työtä esim. viikonloppuisin niin miten tuo lisätyö mahtaa vaikuttaa verotukseen, että onko kulutettujen työtuntejen arvoista vai viekö valtio suurimman osan :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä kyllä taida olla.. Ite tein niin, että nostin molempiin töihin vähän isomman veroprosentin ja olisin melkeinpä tienannu saman 5 pvä per vko pienemmällä verolla kun nyt 7 pvä vko isommalla.. Tosin tulee se nyt sentään joulukuussa takasinpäin mut ei paljon lohduta ku turhaan teet 2 pvä pidempää viikkoa.
 
Haluaisin kuulla semmoisilta ihmisiltä ketkä mahdollisesti tekee päivätyönsä (5 päivää viikossa) jotain muuta työtä esim. viikonloppuisin niin miten tuo lisätyö mahtaa vaikuttaa verotukseen, että onko kulutettujen työtuntejen arvoista vai viekö valtio suurimman osan :)

Maksat kokonaisuutena veroa aivan yhtä paljon kuin jos ansaitsisit vakiotyössäsi nykyisen vakiotyön ja kakkostyön verran yhteensä. Mitään ylimääräistä veroa et joudu maksamaan ns. kakkostyöstä, lopullinen veron määrä määräytyy täysin ansaitsemiesi eurojen mukaan. Ei muuta kuin lisää töitä tekemään siis, aina siitä jotain jää itselle.
 
Itse ajattelin jokin aika sitten myös tuota että hommaisi jonkun kakkostyön (kirjoitin siitä muihinkin ketjuihin). Nyt kuitenkin on töissä ollut viime kuukausina sen verran kiirettä että olen pystynyt tekemään paljon ylitöitä, ja se on mielestäni ollut ihan hyvä ratkaisu sillä saan niistä ylitöistä sitten 50% tai 100% palkan. Keskimäärin tehnyt ehkä noin 10 tuntia pidempiä viikkoja, ihan kivasti tuo kyllä näkyy tilinauhassa. Miten tuo sitten vaikutta verotukseen, niin sitä en oikein tiedä.
 
Itse ajattelin jokin aika sitten myös tuota että hommaisi jonkun kakkostyön (kirjoitin siitä muihinkin ketjuihin). Nyt kuitenkin on töissä ollut viime kuukausina sen verran kiirettä että olen pystynyt tekemään paljon ylitöitä, ja se on mielestäni ollut ihan hyvä ratkaisu sillä saan niistä ylitöistä sitten 50% tai 100% palkan. Keskimäärin tehnyt ehkä noin 10 tuntia pidempiä viikkoja, ihan kivasti tuo kyllä näkyy tilinauhassa. Miten tuo sitten vaikutta verotukseen, niin sitä en oikein tiedä.

Tilanne on sama kuin yllä. Maksat veroa kokonaiskertymän mukaan, ylityö on ikään kuin tuo kakkostyö tässä tapauksessa.
 
Maksat kokonaisuutena veroa aivan yhtä paljon kuin jos ansaitsisit vakiotyössäsi nykyisen vakiotyön ja kakkostyön verran yhteensä. Mitään ylimääräistä veroa et joudu maksamaan ns. kakkostyöstä, lopullinen veron määrä määräytyy täysin ansaitsemiesi eurojen mukaan. Ei muuta kuin lisää töitä tekemään siis, aina siitä jotain jää itselle.

Okei tämä selvä ei muutakun työtä etsimään ei nykynenkään huono ole (2300 netto) mutta nälkä kasvaa syödessä :)
 
Itse ajattelin jokin aika sitten myös tuota että hommaisi jonkun kakkostyön (kirjoitin siitä muihinkin ketjuihin). Nyt kuitenkin on töissä ollut viime kuukausina sen verran kiirettä että olen pystynyt tekemään paljon ylitöitä, ja se on mielestäni ollut ihan hyvä ratkaisu sillä saan niistä ylitöistä sitten 50% tai 100% palkan. Keskimäärin tehnyt ehkä noin 10 tuntia pidempiä viikkoja, ihan kivasti tuo kyllä näkyy tilinauhassa. Miten tuo sitten vaikutta verotukseen, niin sitä en oikein tiedä.
Tulot nousee, tuloverot nousee, mutta tollasessa tilanteessa voi "tasata" verot tarkistuttamalla veroprosentin ja maksamalla esim. lopun vuotta enemmän veroa. Jos siis haluaa välttää yllätysmätkyt. Itsekin voi laskea veroprosenttilaskurilla.
 
Tämä "ei ylitöitä kannata tehdä, kun verottaja vie ne rahat" tai tuo kakkostyön verotuksen kovuusharha, on niitä muutamia ihmeellisiä käsityksiä, joita ihmisillä on ihan talouselämän perusasioista.
Ihmeellisen vähän siellä peruskoulussa/amiksessa/lukiossa opetetaan mitään talouteen liittyvää, vaikka nämä asiat koskettavat melkein jokaista jossain elämänvaiheessa. Joitakin helvetin kasvioita kyllä väkerretään....(ainakin 10 vuotta sitten:) )
 
Laitetaan vielä yksi toinen mikä itseäni useasti vituttaa. Jotkut luulevat että asuntolainaa kannattaa ottaa verovähennysten takia. Olen kuullut useammaltakin, että kannattaa olla lainaa, niin voi tehdä vähennykset. Luullaan että vähennykset kuittaa lainasta aiheutuvat kulut.
 
Laitetaan vielä yksi toinen mikä itseäni useasti vituttaa. Jotkut luulevat että asuntolainaa kannattaa ottaa verovähennysten takia. Olen kuullut useammaltakin, että kannattaa olla lainaa, niin voi tehdä vähennykset. Luullaan että vähennykset kuittaa lainasta aiheutuvat kulut.

Niin, kyllähän porukan yleinen taloustietämys on aika heikoilla kantimilla. Juuri esillä olleisiin vero- ja lainakysymyksiin kannattaisi esimerkiksi perehtyä kerralla kunnolla, niin ei tarvitsisi sitten ihmetellä mitään.
 
Itse olen tässä nyt noin kolmen vuoden ajan tehnyt kahta työtä. Viikot työskentelen tutkijana/väitöskirjatyöntekijänä ja viikonloppuisin muita hommia. Olen käyttänyt freelancerverokorttia koko ajan. Itselläni ainakin toiminut hyvin kunhan osaa arvioida koko vuoden tulot tarkasti. Ekana vuonna sain pari sataa mätkyjä, mutta nyt on tullut aina jonkin verran takaisin. Mielestäni tuo on hyvä vaihtoehto mikäli haluaa tehdä useampaa työtä ja maksaa kaikkiin samaa veroprosenttia. (Itselläni on kaksi työtä eikä tuota 4-5:ttä kuten tuossa vero.fi kopioidussa osiossa sanotaan.)

Verokortti freelancer-tuloa varten

Palkan- tai palkkion saaja, jolla on useita samanaikaisia työ- tai toimeksiantosuhteita (yleensä vähintään 4-5 työnantajaa) on mahdollisuus saada tavallisen verokortin sijasta ns. freelancer-verokortti. Korttiin on merkitty vain yksi kaikkiin palkkoihin ja palkkioihin sovellettava pidätysprosentti, mutta ei tulorajaa. Tuloraja näkyy ainoastaan verokortin selvitysosalla. Tulorajan puuttumisen takia on tärkeää, että tulonsaaja itse seuraa tulojen ja ennakonpidätysten kertymistä ja tarvittaessa pyytää uuden verokortin korotetulle tulolle. Freelancer-verokorttia ei tarvitse antaa työnantajalle vaan kortin tai sen kopion esittäminen riittää.
 
minkälaisia 2.duunia ootte tehny sitten tai suosittelisitte? Itsellä tällä hetkellä perus 7,5h kevyt kokopäiväinen toimistoduuni, joten energiaa ja aikaa olisi touhuta tuohon päälle kyllä jtn..
 
No ensimmäisenä nyt tulis mieleen taksihommat, ei siinäkään rasittumaan pääse jos vaan jaksaa valvoa. Ja jos satut asumaan jossain kesäkaupungissa niin kohtuullisille tienesteillekin varmasti pääsee. Ei muuta ku selvittämään paikalliselta taksiyhtiöltä koska kuljettajakursseja järjestetään. Tai poken hommathan on toinen aika yleinen kakkostyö jos vaan on "uskottavuus" kunnossa.
 
Itse en kyllä ottaisi "kakkostyötä" palkollisena ikinä vastaan. Jos tuhrataan aikaa vielä sen perus8h päälle johonkin muuhun työhön niin sen on pakko olla mielekästä ja palkan pitää olla suhteessa motivaation tasoon. Eli toiminimi alle ja jotain järkevää puuhastelua.
 
En itsekään ottaisi mitään säännöllistä rasitetta. Mutta jatkossa olisi tarkoitus tehdä remppahommia tai raksahommia palkkaduunin päälle. Mieluusti kohtuu lähellä kotia tai työmatkan varrelta niin ei kulu turhaa aikaa autolla ajeluun.
 
Mulla on muutaman vuoden ollut päivätyön lisäksi oma pikkufirma, mutta en kyllä suosittele kenellekkään joka vapaa-aikaansa arvostaa. Vaikka tuo onkin muodostunut harrastuksen ympärille, niin kyllä se välillä tympii.
 
Laitetaan vielä yksi toinen mikä itseäni useasti vituttaa. Jotkut luulevat että asuntolainaa kannattaa ottaa verovähennysten takia. Olen kuullut useammaltakin, että kannattaa olla lainaa, niin voi tehdä vähennykset. Luullaan että vähennykset kuittaa lainasta aiheutuvat kulut.
Jos vaihtoehto on 50k€ rahaa & 50k€ asuntolainaa tai 0€ rahaa ja 0€ lainaa, niin kyllähän noilla verovähennyksillä on merkittävä vaikutus tuon 50k€ sijoittamisen minimituottovaatimukseen, jotta ensimmäinen vaihtoehto olisi kannattavampi.
 
Jos vaihtoehto on 50k€ rahaa & 50k€ asuntolainaa tai 0€ rahaa ja 0€ lainaa, niin kyllähän noilla verovähennyksillä on merkittävä vaikutus tuon 50k€ sijoittamisen minimituottovaatimukseen, jotta ensimmäinen vaihtoehto olisi kannattavampi.



Se on juuri näin.

Tosiasia on vaan se, että Suomalaiset (ja ihmiset yleensäkin) ovat keskimäärin sen verran yksinkertaisia näissä talousasioissa, ettei ihmisillä ole mitään käsitystä erilaisista sijoituksista ja tuotto-odotuksista. Ajatus lainarahalla pelaamisesta on suurimmalle osalle aivan täysin mahdoton ajatus.

Tähän tosin henkilökohtainen mielipiteeni on, että se on pelkästään hyvä asia. Jos kaikki osaisivat laskelmoida taloutensa ja oman varallisuuden kasvattamisen edes puoliammattimaisesti, niin kilpailu kasvaisi koko ajan ja tuotto-odotukset pienenisivät.
 
Kakkostyönä oon välillä heittänyt järjestyksenvalvojan keikkaa. En rahan takia vaan ajankuluksi :)

Mielestäni riippuu ihan tuloista kannattaako mitään pientä keikkahommaa alkaa tekemään. Pienituloisilla sen ymmärrän, mutta hyvin tienaavalla vero-% nousee jo niin suureksi, ettei ihan pienellä palkalla kannata tehdä keikkaa.
 
Back
Ylös Bottom