• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kaiuttimien rakennus

Onko kellään kokemusta kaiuttimien rakentamisesta? Itse olen tehnyt yhdet kunnon kaapit TKK:n audiopolin kaiutin projektissa. Aikanaan viilutin noi kaapit joka tietysti meni persiilleen. Nyt on ollut projektina käsitellä pinta uudelleen, ja kotelot ollu kellarissa "säilössä". No joku sankari on käyny keikkaamassa nuo kotelot parempaan talteen :( (luultavasti joku pakkislainen kun kaapit painaa sen lähes 50 kg ja kokoa riittää :hyper:).

Mulla on siis hyvät ja kalliit elementit mutta ei koteloita tai jakosuodinta. Mistähän kannattais itseä tietoa ja mahdollisia malleja kotelolle&jakosuotimelle? Hifitalolla on jotain valmispaketteja, mutta kun mulla on jo elementit valmiina. Pitäisi siis räätälöidä koppa ja suodin näitä elementtejä varten.

Lainaapa kirjastosta Pekka Tuomelan Tee itse hifikaiuttimia tai Kaiutinrakennusohjeet, joissa muistaakseni selitetään melko seikkaperäisesti sekä kotelon että jakosuotimen suunnittelun perusteet. Hifimaailman foorumilta kannattaa myös kysellä vinkkejä.

hommaa basson thiele/small parametrit
niin pääset esim winisd ohjelmalla laskemaan
kotelon kokoa ja näät parametreistä myös kannattaneeko refleksikoteloa lähteä edes suunnittelemaan.

keskiääni jos ei ole umpirakenteinen niin sille teet oman kotelon kotelon sisälle, ja isd:llä saat osviittaa myös sen käytettävissä olevasta taajuuskaistasta ja jne.

jakosuotimiakin saanee suht. edullisesti joka passaisi käyttöösi.

mutta jos elementit sarjana hankittu niin varmastikin netistä löydät valmistajan suositukset jakotaajuuksista ja jyrkkyyksistä.

ite joskus pari vuotta sitten rakensin 2kpl tietokonekaiuttimia, 2kpl tornikaiuttimia ja subwooferin ton ljudian rakennussarjoilla. ihan kohtuu hyvin soi varsinkin 12" subwoofer 250W erillisvahvistimella kerrostalossa :rock:

Tää on kyllä kummallinen foorumi. Vastauksia saa ihan ihme kysymyksiin.

Laitan lauantaina jotain dataa noista elementeistä. Ehkä sitten voi pohdia josko niillä voi jotain tehdä.

Tää on kyllä kummallinen foorumi. Vastauksia saa ihan ihme kysymyksiin.

Laitan lauantaina jotain dataa noista elementeistä. Ehkä sitten voi pohdia josko niillä voi jotain tehdä.
jos sulla paikka ja välineet joilla voit ite rakentaa kotelot niin tossa Pekka Tuomelan hifikirjassa on matemaattiset kaavat joilla saa laskettua kotelon mitat sun omille elementeille. audioliikkeistä saa sopivat suotimet kun annat vaan elementtien tiedot...

e:viilausta

Ikä
37
tossa Pekka Tuomelan hifikirjassa on matemaattiset kaavat joilla saa laskettua kotelon mitat sun omille elementeille.
Tässäkin threadissa on jo tullut esille kaksi kotelonlaskentaohjelmaa. Toinen toi winisd ja toinen mun laittamassa linkissä. Ei tartte alkaa noiden laskukaavojen kanssa pelleilemään kun homman saa hoitumaan "hiukan" helpommin ja samalla saa suuntaa antavan taajuuskäyränkin.

Edit: Lisäilyä.

Parhaan lopputuloksen saa jos joku ammattilainen on suunnitellut kotelon. Subikotelon pystyy suunnittelemaan ja simuloimaan kuka tahansa, mutta laadukkaan kokoäänialueen kotelon suunnittelu ei ole ihan läpihuutojuttu. Sitten kun aallonpituudet alkaa olla alle kotelon sisämittojen mm. koteloresonanssit sotkevat toiston. Samoin takaseinästä elementtiin heijastuvat aallot tekevät omansa toistolle.

Suotimenkaan suunnittelu ei ole pelkkä jakotaajuuksien arpominen, vaan mm. vaiheenkääntö aiheuttaa modulaatiot taajuusvasteeseen. Eli suotimen jyrkkyydestä riippuen elementtien toistoalueet menevät hieman päällekkäin ja epälineaarinen vaihevaste aiheuttaa rippelin kun interferenssistä tulee välillä konstruktiivinen ja välillä destruktiivinen. Oman vaiheenkäännön tekee myös kotelorakenne. Aika paljon ois huomioitavia seikkoja ihan suunnittelutasolla. Siltikään se ei välttämättä soi niin kuin pitäisi, vaan hommaa pitää hioa kuunteluilla ja kymmenillä mittauksilla... Esim. etulevyn vaikutus suuntakuvioon muuttaa asiaa niin ettei sitä käytännössä voi kun testata.

Kokeillahan saa aina. Itse kyllä katsoisin esim. valmiita rakennussarjoja tai ottaisin kotelo- ja suodinmallin valmiista samoilla elementeillä toteutetuista.

Ei muuta kun seuraavalla kerralla viilutukseen prässi. Viilut tarvitsevat kunnon puristuksen tai nousevat kupruille. Painot eivät riitä vaan pitää olla siis prässi. Tai sitten ihan maalaa MDF:n. Siitäkin saa siistin jos jaksaa nähdä vähän vaivaa.

Ikä
37
Ja lisäksi pitää katsoa diskanttien suuntausta ja suuntaimen rakennetta, varsinkin kaksitiekaiuttimia rakennettaessa. Ja miljoona muuta juttua.

Kuitenkin vähän heittämällä sinne päin saadaan normi Erkille ihan kohtalaisesti soivat kaiuttimet. Ei se niistä hienouksista kuitenkaan mitään ymmärrä. Ei Rollipeikkokaan täällä varmaan kyselisi jos olisi joku hifisti. Ei tarvitsisi. Vaikka mäkin oon jonkin verran näihin perehtynyt, en todellakaan jaksaisi alkaa liikaa mittailemaan ja kokeilemaan eri vaihtoehtoja jos ihan normikäyttöön olen kaiuttimia väsäämässä.

Allekirjoitan kyllä silti kaiken mitä tossa tekstissä oli. Ihan asiaa kaikki. Varsinkin siitä valmiin rakennussarjan hankkimisesta hyvinkin samaa mieltä. Ei voi mennä kovin pahasti metsään.

Edit: Tohon viiluttamiseen käy joku alipainepussituskin. Tosin niitäkään ei porukalla varmaan hirveästi ole. :)

Ne mun romut oli suunnitelmtu tällästen pohjalta.
http://www.duntech.com.au/english/products/classic-series/marquis.html

Ei siis mitkään ihan paskat ja soi hyvin. Äijät jotka noi meidän kloonit oli suunnitellu on rakennellu TKK:lla kajareita varmaan 100 vuotta. Lisäksi niitä on mittailtu (ei mun) akustiikan labrassa.

Hyvin ne kyllä soi vaikka en tehnyt niihin edes upotuksia. Yritän saada vanhat suunnitelmat jostain kaivettua.. elementit oli kuitenkin jotain vajaa tonnin niin niistä saa kyllä jotain väsättyä :D

Jos ei muu auta niin laitan tyhmän pääni laskemaan. Sielt saadaan varmaan mielenkiintosta diffistä sotkettuna sini ja cosini käyrillä.

Viilutus pitäis onnistua jos viilu on tasasta ja kuivaa. Mulla oli viilu kupruilla ja meni siksi päin vittua.

MHK

Allapito
VIP
Ne mun romut oli suunnitelmtu tällästen pohjalta. . elementit oli kuitenkin jotain vajaa tonnin niin niistä saa kyllä jotain väsättyä :D
.
Jos meinaat alkaa nikkaroimaan enemmänkin noita joka kulmalle niin mulla löytys kunnostusprojektiksi sulle samaa elementtisarjaa ja pönttöä pcl-25sta (tuo viilutus kun on vähän auennut vuosien aikana lol). Lienee samat morelin (?) elementit ku marquisissakin. Vois irrota hyvin halvalla. Noissa ois vielä WBTn postitkin extrana.

Ihan on laatumerkki tuo vifa. Tuossahan ne basson Thielen parametrit ovat niin pääset simuloimaan koteloa jos meinaat uuden rakennella. Keskiääni näyttäisi olevan rakenteeltaan avoin, eli se tarvitsee oman eristetyn kotelonsa.

Varmaan ihan optimi tulee aiemman kotelon mitoilla. En usko että ainakaan paljon parempaan pystyy itse, jos tuo alkuperäinen kotelo on audiopolilla suunnitteltu.

edit. Tuolta kannattaa kysästä kanssa neuvoa: http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=31

ite just teen noita hifitalolta löytyviä aw-surroundeja. muuten olis valmiit mutta pitäis vaan pinnoittaa jollain, viilut varmaan.