Kaikki PUNTTImimmit kuulolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja roussis
  • Aloitettu Aloitettu
Terve,

Olen 19-vuotias nuori nainen. Olen 157 cm pitkä ja painan noin 55 kg.
Olen harrastanut säännöllisesti noin 3 kertaa viikossa liikuntaa (spinning, BodyPump, Bodystep) reilun vuoden. Ajoittain olen käynyt ohella myös aktiivisesti salilla, mutta into ehtii aina lopahtaa koska en oikein tiedä pystynkö saavuttamaan treeniohjelmalla mitään tai ylipäätään minkälaisia tavoitteita itselleni olen laittanut ohjelmalla. Tavoitteeni ajatuksissani on sellainen kroppa että on lihasta ja lihakset näkyvät.

Vartalossani ei ole hirveästi rasvaa, lihasta on jonkun verran (selkä ja vatsa ihan hyvässä kunnossa). Vartalotyyppini on sellainen että ylimääräinen kertyy alakroppaan. Spinningiä harrastankin juuri sen vuoksi, että alavartaloni pysyisi jossakin ruodussa. BodySteppi on henkireikäni sillä tarvitsen kunnon hikitreenin viikottain. Kaikki tämä treeni vain henkisen hyvinvoinnin vuoksi.

Aloitinkin nyt ihan tosissani käymään kaksi kertaa viikossa näiden muiden hyppäämisten ohella salilla. Treenaan lyhyitä sarjoja "raskailla" painoilla. Nostan jokaista liikettä kohti painoa noin kahden-kolmen viikon välein (tämä on tavoite).

Kertokaapas vinkkejä miten saisin muokattua vartaloani lihaksikkaammaksi. Painoja on tällä hetkellä sen verran että tuntuu + syke nousee sarjoissa, varsinkin viimeisessä. Haluan lihasta, en hirveää massaa mutta vähän tietysti kun lihaskin kasvaa. Olen vähän umpikujassa omien tavoitteiden ja treenin kanssa. Kunnianhimoisena haluan tekemisilleni päämäärän.

Et kertonut ruokailuistasi yhtään, syötkö tarpeeksi proteiinia, entäpä hiilareita, rasvoja?
Pelkkä treeni ei kasvata lihasta, jos ruokavalio ei ole kunnossa.

Finelin ravintoarvo laskurin mukaan:

70 g proteiinia
40 g rasvoja
130 g hiilareita

Missä suhteessa rasvat, hiilarit, proteiinit pitäisi olla tosiinsa nähden esim. prosentuaalisesti? tai vaikka grammoina.

Rasvojen ja hiilarien osuus tosin kasvaa hurjasti jos syön esim. suklaata tai muuten vaan herkkuja.

Ruokavalioni koostuu peruskotiruuaasta (kanafilettä marinoimatonta, paistijauhelihaa)
Lisukkeet eli riisit ja makaronit ovat aina täysjyvätuotteita. Perunaa syön aika harvoin. Päivittäin syön ruisleipää vähintään kaksi palaa. Kermajuusto ja leikkeleenä kinkkun, palvikinkku tai kalkkuna. Maitoa juon pari lasia päivässä.

Vastaus on perin helppo.

Yhdessä grammassa proteiinia tai hiilihydraattia on 4kcal. Yhdessä grammassa rasvaa on 9kcal.

Et saa tarpeeksi energiaa ruokailuistasi, tuo 70g proteiinia, 40g rasvaa ja 130g hiilaria on kaloreissa 1160kcal, mikä kattaa tsägällä peruselintoimintojen ylläpitämisen. Jos haluat saada muskelia niin tarvitset satoja kaloreita lisää energiaa päivittäin.

Jos teet yli 2x/aerobista viikossa, niin se kyllä jo jarruttelee lihasmassan kasvua. Ja Bodypump ei ainakaan sitä lihasta kasvata (saat vaan lihaskestävyyttä), se pois ja salitreeniä tilalle :)

Jos teet yli 2x/aerobista viikossa, niin se kyllä jo jarruttelee lihasmassan kasvua. Ja Bodypump ei ainakaan sitä lihasta kasvata (saat vaan lihaskestävyyttä), se pois ja salitreeniä tilalle :)

lenkkeilen päivittäin koiriren kanssa niin tarkoittaako tämä että kun aerobista on paljon, niin lihasmassan kasvu hankaloituu? Olen todella aloittelija. Mikään body fitness kunto ei ole tavoiteltavissa vaan lähinnä timmi, lihaksikas vartalo..

lenkkeilen päivittäin koiriren kanssa niin tarkoittaako tämä että kun aerobista on paljon, niin lihasmassan kasvu hankaloituu? Olen todella aloittelija. Mikään body fitness kunto ei ole tavoiteltavissa vaan lähinnä timmi, lihaksikas vartalo..

Kyllä aerobista voi ja kannattaakin jonkun verran tehdä, mutta tosiaan näytät tekevän sitä aika lailla liikaa noin niinku lihaskasvua ajatellen. Panosta siis enemmän tehokkaaseen salitreeniin.

Btw, kyllä tuo bodyfitnessin offikunto on ihan timmi, lihaksikas vartalo, ei kisaajatkaan kisakireitä ole ympäri vuoden.
Proteiinihan on lihaksen rakennusaine ja ilman riittävää proteiinin saantia lihaksetkaan ei kasva. Jotenka sun pitäis saada ravinnosta protskua n. 2 g/painokilo.
Jos et ole jo tutustunut pakkiksen eri osioihin, niin tutustu. Sivuilla on paljon asiaa nimenomaan juuri tästä aiheesta ja aloittelijoillekin.

Ei se koirien kanssa lenkkeily liene niin rankkaa (?) että sen nyt voisi jotenkin haittaavan lihaskasvua. Myöskään nuo muut, pump, step jne ovat ihan ok vaihtoehtoja salitreenin rinnalle, mutta tosiasia toki on, että jos sitä lihasta halajaa, pitää puntilla käydä 2 -> kertaa viikossa ja toki muistaa syödä tarpeeksi. Varsinkin kun kyseessä on aloittelija salitouhuissa, kehitys on todennäköisesti alkuun hyvinkin nopeaa, jos tekee järkeviä asioita siellä puntilla..

Aerobista saa ihan oikeasti tahkota ihan valtavia määriä JA isolla teholla, jotta se haittaisi oikeasti yhtään mitään. Pikemminkin päinvastoin: kun peruskunto on hyvä, jaksaa salillakin liikutella isompia kuormia ja tehdä tehokkaampia treenejä!

Aerobista saa ihan oikeasti tahkota ihan valtavia määriä JA isolla teholla, jotta se haittaisi oikeasti yhtään mitään. Pikemminkin päinvastoin: kun peruskunto on hyvä, jaksaa salillakin liikutella isompia kuormia ja tehdä tehokkaampia treenejä!

Mä luulen, että tämä on aika yksilöllistä ja riippuu aina myös niistä syömisistä. Kyllä mulla lähes aina se säännöllinen aerobinen on vaikuttanut treenitehoon, mikä selittyy ehkä juuri sillä, että syömiset ovat muutenkin vain juuri ja juuri riittäviä ja ruokahalu vähenee treenien lisääntyessä. En siis kokemuksesta ihan varauksetta suosittele ketään lisäämään viikko-ohjelmiinsa harjoittelua ihan niin paljoa kuin sielu sietää. (Tai sitten mä olen vain joku rampa ja täysin peruskunnoton yksilö, mitä en ihan ykskantaan kyllä allekirjoita.)

Mä luulen, että tämä on aika yksilöllistä ja riippuu aina myös niistä syömisistä. Kyllä mulla lähes aina se säännöllinen aerobinen on vaikuttanut treenitehoon, mikä selittyy ehkä juuri sillä, että syömiset ovat muutenkin vain juuri ja juuri riittäviä ja ruokahalu vähenee treenien lisääntyessä. En siis kokemuksesta ihan varauksetta suosittele ketään lisäämään viikko-ohjelmiinsa harjoittelua ihan niin paljoa kuin sielu sietää. (Tai sitten mä olen vain joku rampa ja täysin peruskunnoton yksilö, mitä en ihan ykskantaan kyllä allekirjoita.)

En toki käskenyt ketään lisäämään määrättömästi aerobista. Vaan kyllä sekin ketuttaa, että jokaikinen (no, vähän liiotteilua toki aina mukana) asiakaskin tulee nykyään kysymään, että eihän kannata sitten aerobista tehdä lainkaan, kun se puntti menee ihan hukkaan muuten? TÄmä uskomus muuten elää todella tiukassa. Yleensä nämä ihmiset jotka näitä huutelevat ovat niitä, keillä ei ole aiheesta omakohtaista kokemusta. 3 aerobista viikkoon (joista yksi on pumppi joka ei ole edes silkkaa aerobista lähelläkään + koirankävelytykset) eivät TODELLAKAAN ole paljoa, ainakaan jos sitä liikuntataustaa on. Jos lähetään nollakunnosta, niin asia on varmasti eri.

Kuten jo edellisessä postissa sanoinkin, jos mielii tuloksia, ruokailujen tulee olla järkeviä. Nää ohjeet ei koske syömishäiriötaustaisia muutenkaan (jotenkin muistelen että sullakin Stash oli sellainen, anteeksi jos olen väärässä). Ihan mielenkiinnosta haluaisin sen sunkin treeni (ja ruoka) ohjelman nähdä, kuinka paljon ja millä teholla teit, jos vaikutukset olivat heti negatiivisia.

Edit: Ylipäätään on älyttömän vaikeaa neuvoa netin välityksella, koska ei voi tietää mikä on sinun (aloittaja) näkemyksesi ihannekropastasi. Kaikilla kun on vähän erilainen näkemys mageesta kropasta, jossa lihakset näkyy vähän sillai. Näkyykö liikaa, liian vähän vai saako päällä olla rasvaa ja kuinka paljon.. Se nyt on varmaa että töitä pitää olla valmis tekemään jos kroppa on jo valmiiksi ok-kunnossa (=ei ole läski), ei sillä että se läskienkään pudottelu nyt ihan silmänkäänteessä kävisi.

Koko viesti

Hei, no hard feelings! :piis: Ei ollut tarkoitus mitenkään kieltää sanomaasi, mikä varmasti pitää aivan paikkansa. Oma näkemys asiasta vain on, että nämä jutut ovat vain äärimmäisen yksilökohtaisia, mikä on hyvä huomioida, kun saa toisilta neuvoja. Aloittajan (tai monen muunkaan keskimäärin) aerobismäärät eivät varmasti ole liikaa, ja olostaanhan tuon toki huomaa. Ehkä se kultainen keskitie ei olekaan löydettävissä kuin niiden omien ääripäiden etsimisellä ja kokeilemalla.

Minulla ei mitään varsinaista syömishäiriötaustaa ole, mutta ruoansulatus on sellainen, ettei säännöllinen ja reilu syöminen välttämättä vain onnistu. Sain itseni todella huonoon kuntoon seuraamalla "syö vain riittävästi, oli nälkä tai ei" -ohjeita, vaikkeivät treenimäärätkään olleet mitään järjettömiä: siinä on yksi esimerkki siitä, milloin treenien lisääminen ei välttämättä ole järkevää. En nyt lähde omaa tapaustani sen kummemmin tässä ruotimaan (vanhat treenit ovat kyllä julkisina toisella foorumilla), kunhan vain halusin tuoda esille toisen näkökulman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom