Kaikki hoitovapaasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Täällä on varmasti monenlaista kokemusta hoitovapaasta.

Itsekin olin pari vuotta sitten osittaisella sellaisella ja se toimi siinä tilanteessa erinomaisesti. Vaimo kykeni oleen osa-aikaduunissa, eikä tarvinnut viedä pientä lasta hoitoon.

Olen ajatellut, että voisi hetkiksi irtautua oravanpyörästä ja jäädä ehkä jossain vaiheessa hoitovapaalle. Hoitovapaa olisi silleen huomattavasti joustavampi kuin vaikkapa vuorotteluvapaa. Eli hoitovapaan saa poikki parin kuukauden "irtisanomisajalla".

Mutta voiko esim. molemmat vanhemmat olla hoitovapaalla? Voiko hoitovapaalla tehdä keikkahommaa sinne minne haluaa, eli ettei tarttis tehdä sinne vakituiseen duunipaikkaan?

KELAsta nyt ei yllättäin osattu mitään järkevää tähän vastata, enkä jaksanut alkaa enempää sinne soitteleen.

Onko jollakulla kokemusta ja faktatietoa.

Muutenkin sana vapaa kuhan pysytään aiheessa hoitovapaa!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonkos tuollaisesta saa rahaa?

Oletetaan, että olisi tienannut vaikka sen 30 000 euroa vuodessa.

Katsoinpa KELA.n sivuilta, ja ilmeisesti maksetaan lapsiluvun mukaan. Eli pitäisi alkaa sikiämään ihan urakalla, jos meinaa leivän syrjässä pysyä.

Lähinnä nyt ajattelin, että jos joutuisi näin taantuman aikana työttömäksi, niin olisiko tuo vaihtoehto. Vaan ei. Työttömänä taitaa tienata paremmin.
 
Ei tuo rahallisesti ole mikään juttu, kotihoidontukea saa ja se on maksimissaan jossain 600 euron kieppeille per PERHE jos on pari lasta ja totakaan ei saa sen jälkeen kun nuorimmainen täyttää 3 vuotta.

Eli joko pitäisi elää säästöillä tai tehdä muuta duunia.

Pointti vaan on se, että estääkö joku ylipäätänsä hoitovapaalle jäämisen jos toinen ei ole täysipäiväisesti töissä ja saako sinäaikana tehdä mitä tahansa (laillista tottakai) duunia kenelle tahansa.

Toinen vaihtoehto on sitten se vuorotteluvapaa. Mutta enpä saanut KELAsta siihen mitään vastausta, että syökö vuorotteluvapaakorvaus ja kotihoidontuki toinen toisiaan. Käskivät soittaa liittoon ja sieltä en saanut tänään iltapäivällä enää ketään kiinni.

Eli pelkästään kotona vemppaaminen olisi "taloudellinen itsemurha" mutta hyvin sitä voisi vähän hengähtää duunista tälläkin tavalla. Tolla hoitovapaallla kun ei tartte olla pitkää aikaa. Voi olla vaikka 2-3 kk, esim pitkä kesäloma. :D
 
Olin syksystä tammikuun loppuun asti hoitovapaalla, joten suht tuore kokemus taustalla.

Hoitovapaalla voit tehdä keikkaa niin paljon kuin ehdit, eikä vaikuta lainkaan hoitorahan perusosaan eikä kaupunkilisään. Vaikuttaa vaan siihen lisäosaa, joka on muutama kymppi muistaakseni riippuen perheen tuloista. Olet oikeutettu hakemaan takautuvasti muistaakseni puolen vuoden aikana palkkanauhojen kanssa lisäosan. Ei kantsi edes hakea, koska jos tienaat liikaa niin joutuu takaisinmaksuhommiin.

Mää tein lähinnä yövuoroja 1-2 krt viikossa, suurimman osan omaan duuniin vuokrafirman kautta, meni ihan hyvin. :D Oli loistava jakso täytyy sanoa, oikea hengähdystauko. Sai määrätä omista aikatauluistaan kuinka halusi, luksusta näin normaalisti vuorotyötä tekevälle kaverille.
 
Joo, mä tiedän kyllä itse tuen määräytymisen perusteet. Mutta en siis saanut mitään järkevää vastauta KELAsta siihen, että saako tehdä mitä tykkää hommaa jollekin toiselle työantajalle, kuin sille mistä on hoitovapaalla?

Se hengähdystauko voisi tehdä todella hyvää minullekin. 10 vuotta kuitenkin jo samaa työantajaa palvellut. Jäisipä aikaa olla lastenkin kanssa. Voisi ajoittaa tohon kesän kuukausille tuon, niin tulisipa harrastettua ulkoleikkejäkin sitten.
 
Asia selvä Timba kuhan joutessani kertasin ne tähän. Jokatapauksessa työskenteleminen on täysin sallittua ja rajoittamatonta muuten kuin tuon lisäosan osalta. Itse tosiaan tein varmaan viidelle eri työnantajalle keikkavuoroja - oli kiva nähdä eri työyhteisöjä ja systeemejä.
 
Back
Ylös Bottom