Kahvin juonti!

Ikä
41
Tyhmältä kuulostaa mutta onko kahvin juonnilla mitään merkitystä lihasmassan kehitykseen?

Oon kuullut jostain että kahvin juonti haittaa sitä,pitääkö paikkansa?

Itse juon 2-3 kuppia päivässä ja en käytä sokeria vaan yksi makeutuspilleri per kuppi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2-3 kuppia ei toisaalta ole paljoa, tuon verran menee jo ennen puolta päivää. Minun pitäis vähentää kahvinjuontia ja tuo 3 kuppia päivässä ois hyvä tavoite.

Ei taida olla tieteellistä näyttöä siitä, että kahvi jotenkin haittaisi lihasmassan kehitystä. Naurettava väite. Kuuluu tähän samaan "hammastahna aiheuttaa reikiintymistä ja masturbaatio aiheuttaa impotenssia"-kastiin.

Mullakin menee varmaan 10 kuppia päivässä kahvia, joten en varmaanka saisi lihasmassaa grammaakaan jos väite pitäisi paikkansa. :p

Originally posted by oulosvie
Jos käyttää kreatiinia niin kahvinjuonti kuulemma voi estää sen imeytymistä kunnolla.

Palstalla on todettu ehkä noin 100000 kertaa, että tuo IMEYTYMISjuttu on tuulesta temmattu.

Juuri ennen treeniä nautittu SUURI määrä kofeiinia (500mg tai enemmän) saattaa joidenkin tutkimusten mukaan haitata kreatiinin antamaa suorituksellista hyötyä siinä harjoituksessa - atp:tä stimuloiva vaikutus voi heiketä.
Sen sijaan kreatiinin tuottaman lihassolujen volymisoinnin - kaikkine hyötyineen - kannalta kahvinjuonnilla ei ole pienintäkään merkitystä. Joissain kokeissa Englannissa kreatiinia oli jopa tankattu teehen sekoitettuna - imeytyi vallan mainiosti.

Maratoniaikoinani (oma paino 78 kg vielä 1997, nyt 98 kg lähes samoilla rasvoilla) muistan iskostaneeni päähäni lauseen: kahvin juonti lisää vapaiden rasvahappojen määrää veressä (tai jotain sinnepäin). Tarkoittaen sitä, että aerobisessa suorituksessa enrgiantuotanto kehon rasvasta on helpompaa. Hiilarithan loppuvat ensin, jolloin energiantuotantoon vaaditaan enempirasvasynteesiä -> hitaampi energiantuotanto -> vaatii enemmän happea/tuotettu enegiayksikkö -> vauhti hidastuu...

Tämä näin kuriositeettina, off-topic tosin... mutta erinäkökulmaa kestävyyspuolelta!

Originally posted by Sam225
Joissain kokeissa Englannissa kreatiinia oli jopa tankattu teehen sekoitettuna - imeytyi vallan mainiosti.

Briteillä onkin tunnetusti erilainen aineenvaihdunta kuin muilla ihmisillä - niillä menee elimistö totaalisesti sekaisin, jos ne jättää iltapäiväteen väliin :p

kahvia tulee juotua aika paljon välillä ja Joskus menee sellaiset 4-8 isoa kuppia päivässä....vuosi sitten tapana oli juoda aamukahvi 0,5 l mukista. :kippis:

Kahvilla (kofeiinilla) tuskin on mitään suurempaa vaikutusta itse lihasten kasvun kannalta. Kofeiinin on kuitenkin huomattu vaikuttavan insuliinin eritykseen (herkkyyteen). Ohessa lukumateriaalia asiasta kiinnostuneille. Itse en parista vaivaisesta kupista luovu, vaikka kofeiinilla olisi marginaalisia haittavaikutuksia:

Caffeine roundtable, Berardi etc...

Kahvia litkiessä täytyy vaan muistaa juoda paljon vettäkin. Kahvihan tunnetusti poistaa nestettä kehosta.Eli aina kun juo kupillesen kahvia olisi hyvä juoda myös saman kokoinen kupillinen vettä, tästä tosin seuraa paljon kahvia juovilla myös paljon wc käyntejä.

Kyllähän kahvia tulee juotua, mulla itsellä on toi verensokeri koholla ja en oikein tiedä mistä johtuu kun en sokeriakaan hirveästi käytä. Mutta ei luulis 2-5 kupilla olevan kovinkaan paljon vaikutusta.

Kahvilakko

Itsella on kahvinjuonnista tullut lahinna tapa.

Aloin tuossa dieetille ja paatin samalla jattaa kahvin kokonaan pois. Kolme paivaa sarki paata (saattoi johtua pienesta paivittaisesta hiilariannoksestakin), mutta nyt ei huomaa enaa mitaan eroa.

Ei sen juonnista mitaan isompaa haittaa varmaan ole, mutta haluan kokeilla insuliinin manipulaatiota dieetilla ilman mitaan hairiolahteita.

Juurikin sillä ON vaikutusta verensokerin koholla olemiseen kun juo 2-5 kuppia kahvia päivässä. Ainakin joillain yksilöillä.

Kahvin juonti väheni kummasti samalla kertaa kun lopetti tupakanpolton, muttei sentään kokonaan. Jotenkin tuo kuului yhteen että kahvin jälkeen täytyi päästä savuttelemenaan. Nykyään menee noin 5-6 kupillista päivässä.

Luovuin kahvinjuonnista kokonaan. Homma alkoi mennä jo ihan naurettavaksi, aamulla yksi kuppi kahvia sai aikaan mielettömät lihaskrampit, puhumattakaan siitä jos unohti jonakin aamuna juoda sen kupillisen, niin sitten alkoi tietysti järjetön päänsärky. Parempi näin, ei tartte jatkuvasti olla keittelemässä sitä, ja ei tule syötyä kaiken maailman kahvipullia siinä mukana, kun eihän sitä pelkkää kahvia voi juoda.

Suositut

Back
Ylös Bottom