Kahvakuulat VS tanko

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen jo jonkin aikaa miettinyt miten kahvakuulat ja tanko (siis rinnalleveto, työntö, tempaus...) eroavat tehokkuudessa, vai eroavatko juuri mitenkään? Jos vielä sekoitetaan sen verta että kumpi on mielestänne parempi kamppailulajien kannalta perustelujen kanssa mieluiten..

Noin kolme vuoden aikana pikku hiljaa vähentänyt ja lopulta jättänyt pois treeneistä kyykyt, vedot, rivet ja tempasut tangolla. Olen siirtynyt kokonaan kahvakuuliin em. liikkeiden osalta ja mielestäni sellainen treenii sopii paremmin selkävammaisille. Ei ole enään turhia särkyjä ja kroppakin toimii ihan yhtä hyvin kampplailulaijeissa kuin tankojen kanssa heiluessa. Suosittelen kahvakuulia kaikille jolla on selässä jotain vikaa.

ps. Terveet pysykää tangoissa ja isoissa raudoissa. :)

Suosittelen kahvakuulia kaikille jolla on selässä jotain vikaa.

Minulle taas fysioterapeuttini kertoi saaneensa paljon uusia asiakkaita nimenomaan kahvakuulatreenaajista, väitti sen olevan todella pahaa treeniä selälle/välilevyille. Olivat kuulemma mitanneetkin rasitusta selälle erään kokeneen kahvakuulatreenaajan kanssa ja oli hänen mukaansa ollut aivan liian kovaa, että selkä voisi sellaista pidemmän päälle kestää.
Tiedä sitten mikä on totuus, mutta tämmöistä kerrottiin. Itse en ole kahvakuulia edes kokeillut, niin ei ole omaa tuntumaa kuulat vs. tanko aiheeseen.

Ainakin painilajeja ajateltuna kahvakuulien etuna on lantiopotkun selvästi runsaampi käyttö tangolla tehtäviin harjotteisiin verrattuna.
Muutenkin kahvakuulilla treenatessa olen huomannut, että se palvelee kamppailulajien tarkoituksia levytankoa paremmin siinäkin mielessä, että sen alati heiluvan kuulan hallinta on lajinomaisempaa kuin tangolla treenatessa.
Eli kiteytettynä sanoisin, että kahvakuulatreenissä liikeradat ovat ns. ketterämpiä eivätkä niin "mekaanisia" kuin levytangolla.

Ja tosiaan kysehän on pitkälti nimenomaan siitä mitä voimaharjoittelussa haetaan, maksimivoiman ja/tai massan hankintaan kuula ei ole se nopein tapa, mutta jos halutaan kehittää oikeasti kamppailu-urheilussa ensisijaisen tärkeitä voimanmuotoja (kestävyys,nopeus, räjähtävyys), on kahvakuula ainakin omalla kohdallani ollut tankoa toimivampi vaihtoehto.

Kahvakuulassa tulee aika äkkiä koko vastaan.

Vaikka kuinka veivaat 30kgn kuulaa niin se ei aktivoi/hermota/anna ärsykettä vastaavsati kuin esim.100kgn rinnallevedot.

Kaikista paras tapa on tehdä molempia. Ja niinkuin jo muutikin sanoi, mitä sitä treeniltään sit hakee...

Jos yleistä voimaa halutaan niin levytanko lienee yleisesti parempi, tosiaan sillä liikutellaan isompia rautoja kuten jake totesi. Räjähtävyyttä ja nopeutta ei kannata puntilta hakea, se ei siirry kehään.

Kahvakuulassa tulee aika äkkiä koko vastaan.

Vaikka kuinka veivaat 30kgn kuulaa niin se ei aktivoi/hermota/anna ärsykettä vastaavsati kuin esim.100kgn rinnallevedot.

Kaikista paras tapa on tehdä molempia. Ja niinkuin jo muutikin sanoi, mitä sitä treeniltään sit hakee...

Eikös noita kuuliakin ole ainakin 80 kiloon asti?
Itse olen kokeillut 64 kilon kuulaa (sillä mitään jaksanu tehdä :D) ja tuskin se nyt mikään isoin noista oli.

Eikös noita kuuliakin ole ainakin 80 kiloon asti?
Itse olen kokeillut 64 kilon kuulaa (sillä mitään jaksanu tehdä :D) ja tuskin se nyt mikään isoin noista oli.

Kyllä noita kuulia tuntuu olevan vaikka minkä kokoisia. Jos oikeasti haluaa voimaa ja hermotusta treenata nii voi koettaa vaikkapa tällaista 90kg mötikkää. Eihän tuo tosimiehelle ole temppu eikä mikään mutta ihan jees jos 80kg äijä työntelee yhdellä kädellä itseään 10kg painavampaa kuulaa :D

Olen jo jonkin aikaa miettinyt miten kahvakuulat ja tanko (siis rinnalleveto, työntö, tempaus...) eroavat tehokkuudessa, vai eroavatko juuri mitenkään?

Jos otetaan esimerkiksi vaikka tempaus, niin eikös tangolla yleensä tehdä lyhyitä sarjoja isolla painolla, ja aina joka toiston välissäkin laitetaan tanko maahan ja aloitetaan alusta. Haetaan siis räjähtävyyttä/voimaa tms?

Kuulalla taas tehdään tyypillisesti pienemmällä (suhteessa) painolla pidempiä sarjoja, jopa kymmenien toistojen mittaisia, ja toistot tehdään alhaalla heilurilla rytmikkäästi, haetaan enemmän voimakestävyyttä?

En tiedä voiko noita suoraan verrata? Mielestäni tarve sanelee sen mitä välinettä kannattaa käyttää ja mitä sillä kannattaa tehdä. Voihan kuulillakin tehdä tiukkoja ykkösiä tempauksessa mutta tulee progressio painojen suhteen kalliimmaksi/hankalammaksi kuin tangolla tai vaikka säädettävällä käsipainolla. Toisaalta taas kuulalla saa kätevästi tehtyä pitkiä sarjoja ja intervalleja tempauksessa, yksi paino riittää tässä pitkälle.

Mun mielestä riippuu yksilöstä, hänen omista tarpeistaan, ei niinkään lajista tai välineestä. Tekisin itse niin että voiman hakemiseen ottaisin levytangon/ladattavan käsipainon ja voimakestävyyteen ja kestävyyteen kuulat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juuri näin. Eipä tuota voi paremminkaan sanoa.

"Mielestäni tarve sanelee sen mitä välinettä kannattaa käyttää ja mitä sillä kannattaa tehdä."

Itse oon tehny kuulilla voimakestävyyttä, kuntopiirejä yms kestävyys systeemejä ja heittoja, tangolla tehnyt ihan max voimaa liikkeinä rinnalleveto, työntö ja tempaus.
Lajina toimii nyrkkeily.
Ja ihan hyvin on toiminut, kippiä tullut lyönteihin mutta massan takia lyöntisarjat vähentyneet.. :/

Jonkun aikaa kuulalla reenaillut ja huomannut sen että kuulareeni tekee eetvarttia myös liikkuvuudelle. Tempausvala, tuulimylly ja turkkilainen yn on auttanut selän vaivoihin. Niin ylä- kuin alaselänkin. Nopeutta on tullut myös lisää.

Kyllä noita kuulia tuntuu olevan vaikka minkä kokoisia. Jos oikeasti haluaa voimaa ja hermotusta treenata nii voi koettaa vaikkapa tällaista 90kg mötikkää. Eihän tuo tosimiehelle ole temppu eikä mikään mutta ihan jees jos 80kg äijä työntelee yhdellä kädellä itseään 10kg painavampaa kuulaa :D

Ok, en tienny että on noin painavia. Tai en oikeastaan ajatellu asiaa sen enempää.

Vahva jamppa on joo. Ei kyllä näytä kovin terveelliseltä toi homma enää. No, mikä maksimisuoritus sit näyttää...

Minulle taas fysioterapeuttini kertoi saaneensa paljon uusia asiakkaita nimenomaan kahvakuulatreenaajista, väitti sen olevan todella pahaa treeniä selälle/välilevyille. Olivat kuulemma mitanneetkin rasitusta selälle erään kokeneen kahvakuulatreenaajan kanssa ja oli hänen mukaansa ollut aivan liian kovaa, että selkä voisi sellaista pidemmän päälle kestää.
Tiedä sitten mikä on totuus, mutta tämmöistä kerrottiin. Itse en ole kahvakuulia edes kokeillut, niin ei ole omaa tuntumaa kuulat vs. tanko aiheeseen.

Veikkaisin että nämä uudet asiakkaat kahvakuulailun saralta eivät ole niitä kamppailu-urheilijoita tai urheilijoita ylipäänsä, vaan näitä toimistotyöläisiä, jotka uuden buumin mukana ovat päättäneet taas sen laihdutuksen aloittaa tietenkään asiasta mitään selvittämättä. Marssitaan kauppaan ja painohan otetaan hieman yläkanttiin koska tuloksia halutaan nopeasti. sitten riehutaan suoraan 8h istumaduunista tulleena päin vittua ilman lämmittelyjä parit repäsytoistot niin avot! Perus etuheilautus, rive, tempaisu kuulalla oikein tehtynä ei käy läheskään yhtäpaljon selkään kuin tangolla, mutta väärällä tekniikalla, liian isolla kuulalla tai esim juuri 8h istuneena että pakarat on varmasti täysin unessa ja toimintakunnottomassa tilassa, saa varmasti revittyä itsensä "extremekuntoon"-

Sitä kahvakuulaa ei tosiaan kannata valita etukäteen liian isoa ja odottaa että "voimat kasvaa kyllä kiinni sen". (kyllä, olen erään idiootin näinkin kuullut sanovat).

1. 2käden etuheilautus 40sek
20sek tauko

2. 1käden pystypunnerrus 20sek/käsi
20sek tauko

3.etukyykky 40sek
20sek tauko

4.1käden pystyveto 20sek käsi
20sek tauko

5.merimiespunnerrus
20sek

6.puolikuu 40sek
20sek tauko

7.1käden etukyykky ja työntö 20sek/puoli
20sek tauko

8.vatsarutistus kahvakuula painona

Tuossa esimerkillinen treeni mitä itse käytin. Kun kierto alkoi sujua, lisättiin nopeutta ja vähennettiin taukoja. 3-4 kierrosta hyvällä sykkeellä tuota on todella hyvä ja sopiva treeni voimapuntin ja kamppailujen ohella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom