• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kaatsu (low-intensity resistance training with restricted muscular venous blood flow)

Liittynyt
26.9.2002
Viestejä
1 198
Ikä
35
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/01267.2005v1

Muistaakseni Hulmi on postannut jonkun tutkimuksen, jossa hiiriltä oli pistetty verisuonia umpeen. En löytänyt ko. threadiä mutta taisi olla tämä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=16015131&query_hl=2&itool=pubmed_docsum
Ainakaan sanaa Kaatsu ei ole pakkiksella aikaisemmin mainittu joten päätin pistää threadin pystyyn. Kellään kokemusta, ideoita, lisää dataa tuollaisesta treenaamisesta? Suomeksi ei googlella löytynyt. Japaniksi löytyy (en tiedä saisko babelfishiin jotenkin tyrkättyä) http://www.kaatsu.com/
Esim. Lylen McDonald oli huomannut lihaskasvua treenaamalla pelkästään luistelua. Asento on sellainen että veri ei kierrä kunnolla jaloissa.

edit. Pari kuvaa havainnollistamaan mistä on kyse:



 

MHK

Allapito
VIP
Liittynyt
1.12.2003
Viestejä
7 054
Siis juntataan raajat tukevasti pakettiin ettei veri kierrä? :rock:
 
Liittynyt
11.4.2003
Viestejä
2 979
Mahtaa olla pölhön näköistä luistelua... Ainaki suonet näkyy pumpates.
 
Liittynyt
26.9.2002
Viestejä
1 198
Ikä
35
Weeboom: Siis luistelijoilla verenvirtaus estyy jo asennosta johtuen.


Duck walkissa saattaa tapahtua samaa:



osku: Vaikuttaisi siltä että on. Ainakin jos ei pääse esim. kyykkäämään isoilla romuilla. En tiedä minkälaisen lisän tuo toisi jo jalkojaan treenaavalle. Ehkä Hulmi osaa valaista asiaa tarkemmin?

huumor:

Keijo S tuossa jo selvittikin homman pähkinänkuoressa :)

Vaikutusmekanismista en osaa sanoa mitään omaa, voin pastettaa mitä muut ovat sanoneet. Tässä Lylen kommentteja:
"The studies indicate taht occlusion work results in recruitment of high threshold fibers and apparntly it is sufficient ot stimulate growth.Best guess on teh recruitment issue for now is that, by limiting blood flow and fatiguing Type I fibers HARD, the body is forced to recruit Type II fibers to maintain force output. Again, that's a guess."

Kawadan tutkimuksesta:
"Changes in muscle blood flow may affect the muscular size through actions of HSP-72, myostatin, and NOS-1."
 
Liittynyt
16.7.2002
Viestejä
2 102
Tämä on mielenkiintoista.
Tarkoittaako tämä ehkä sitä, että syvä kyykyn liikkeen alaosaa tekemällä pelkästään, saattaisi etureidet kasvaa?
Tällä tavalla painot on aika pienet ainakin...
 

jhulmi

Lihastohtori
Liittynyt
26.8.2003
Viestejä
1 509
Niin käytännön sovelluksena olen jo muutama vuosi tehnyt hypoteesin, että lihasmassa kasvaa enemmän olettaen että treenimäärä ja intensiteetti pysyy samana kun kaikki sarjojen välinen ja reenin jälkeinen palauttava liikkuminen minimoidaan, joilloin laskimopaluu lihaksista pois vähenee ja lihasmassaa lisäävät reenin aikaansaamat aineenvaihduntatuotteet ja kasvutekijät pysyy kauemman lihaksissa eikä huuhtoudu pois. Ongelmana tällaisessa on toki se, että seuraavissa sarjoissa on mehut aika vähissä ;)

Sitä en usko, että alhaisella reenivolyymilla päästään laskimopaluun rajoituksella suurempaan lihaskasvuun kuin kovalla reenillä ilman em. kikkailuja. Näyttöä ei ainakaan ole. Mutta jonkinlainen laiskan miehen (tai naisen) ratkaisu tämä voisi olla ja kuten JAP:in artikkelissa sanottiin, ratkaisu esim. ikääntyneille. Tosin tuskin hirmu terve välttämättä monille...
 

J_

Liittynyt
11.8.2002
Viestejä
135
Ikä
36
Eli aina sarjan päätteeks nippusiteillä suonet tukkoon.:D
 
Liittynyt
26.9.2002
Viestejä
1 198
Ikä
35
Kiitos Hulmi vastaukseta :)


J_ sanoi:
Eli aina sarjan päätteeks nippusiteillä suonet tukkoon.:D
Toihan näyttäisi tyhmältä. Sen sijaan vois käyttää verenpainemittaukseen tarkoitettuja rannekkeita :rolleyes: Mä taidan lopettaa salille pyöräilyn, mut saa kantaa paareilla pois. Teeskentelee vaan sydärin tms ja ambulanssissa laittaa wrangen ampullista aminot tiputukseen.:david:
 
Liittynyt
17.2.2003
Viestejä
1 213
Ikä
42
Menee saunabeltin kanssa samaan kategoriaan tällanen pelleily.:david:
 
Liittynyt
26.9.2002
Viestejä
1 198
Ikä
35
Jerko sanoi:
Menee saunabeltin kanssa samaan kategoriaan tällanen pelleily.:david:
Saunalbeltillä ei taida saada 4-7% lihaskasvu kolmessa viikossa.
 
Liittynyt
26.9.2002
Viestejä
1 198
Ikä
35
jhulmi sanoi:
reenin aikaansaamat aineenvaihduntatuotteet ja kasvutekijät pysyy kauemman lihaksissa eikä huuhtoudu pois. Ongelmana tällaisessa on toki se, että seuraavissa sarjoissa on mehut aika vähissä
Teen kyykkyä 5+5+5 15-30s palautuksilla (HST cookie cutter routine). Olen (mini)sarjojen jälkeen kokeillut olla kyykyssä (ass to the grass) ja polte on ollut ihan kiva. Mehuja se syö tosiaan hiukan joten kun etenen raskaampiin painoihin niin voi olla että pitää jättää pois. Kerron sitten jos jalkani ovat räjähtäneet kasvuun :)
 
Liittynyt
9.2.2004
Viestejä
1 385
Kannattaako noitten kasvutekiöiden pysymisen vuoksi jättää treenin jälkeiset venytykset väliin ja venytellä vaikka vasta seuraavana päivänä? Olisko treenin loppuun vedetystä pumppailusta hyötyä, vai laittaisko se sitten vaan veren kiertämään?

Huomenna lehdissä: "Sairaalat täyttyivät tuhansista kuoliopotilaista"
 

NGV

Liittynyt
2.10.2005
Viestejä
5 364
Ikä
30
suortti sanoi:
Kannattaako noitten kasvutekiöiden pysymisen vuoksi jättää treenin jälkeiset venytykset väliin ja venytellä vaikka vasta seuraavana päivänä? Olisko treenin loppuun vedetystä pumppailusta hyötyä, vai laittaisko se sitten vaan veren kiertämään?
Itse en voisi olla venytelemättä jalkatreenin jälkeen ja yleensä poljen kuntopyörääkin about 20min jotta jalat palautuisivat treenistä helpommin. Tuosta pumpailusta saattaa olla hyötyä, itse teen joskus jonkun treenin jälkeen kauheat superit niille lihaksille joita treenasin, mutta tosin itse en tiedä autaako se vai ei..:(
 
Liittynyt
9.2.2004
Viestejä
1 385
NGV sanoi:
Itse en voisi olla venytelemättä jalkatreenin jälkeen ja yleensä poljen kuntopyörääkin about 20min jotta jalat palautuisivat treenistä helpommin. Tuosta pumpailusta saattaa olla hyötyä, itse teen joskus jonkun treenin jälkeen kauheat superit niille lihaksille joita treenasin, mutta tosin itse en tiedä autaako se vai ei..:(
Juu, itelläkään ei jalkatreenit suju ollenkaan ellen venyttele. Kun tarkemmin ajattelee, niin ei sillä varmaan ole juurikaan merkitystä venytteleekö sitten seuraavana päivänä + mahdollisesti jotain palauttavaa liikuntaa. Venyttely saattaa olla vaan vähän tuskasempaa.
 
Liittynyt
26.9.2002
Viestejä
1 198
Ikä
35
suortti sanoi:
Olisko treenin loppuun vedetystä pumppailusta hyötyä, vai laittaisko se sitten vaan veren kiertämään?
Tuosta herää se kysymys että kuinka paljon näitä kasvutekijöitä on jäljellä lihaksessa treenin lopussa. Veri kuitenkin kiertää koko ajan. Toi mitä mä testaan tällä hetkellä tapahtuu siis _välittömästi_ sarjan jälkeen, jolloin voi ihan selvästi tuntea poltteen vaikka tekeekin lyhyttä sarjaa.
 
Liittynyt
30.9.2005
Viestejä
2 729
Ikä
36
Muistaakseni olen jo pikkupoikana (14-15v) kuullut isojepoikien puhuvan siitä, että jotkut treenaa jossain niin että ne sitoo lenkillä aina sen lihaksen mitä treenaavat jotta veri pakkautuu siihen. En sitten teidä minkälaista legendaa se oli.
 

NGV

Liittynyt
2.10.2005
Viestejä
5 364
Ikä
30
suortti sanoi:
Juu, itelläkään ei jalkatreenit suju ollenkaan ellen venyttele. Kun tarkemmin ajattelee, niin ei sillä varmaan ole juurikaan merkitystä venytteleekö sitten seuraavana päivänä + mahdollisesti jotain palauttavaa liikuntaa. Venyttely saattaa olla vaan vähän tuskasempaa.
Siis itse muutama viikko sitten oli niin kiire, enkä kerinnyt tekemään loppuaerobista enkä venyttelemään jalkatreenin jälkeen, niin seuraavana päivänä tein aerobista ja venyttelin hampaat irvessä ja sitä tuskaa ei oikein voi kuvailla, joten suosittelen venytys+aerobinen kompoa jalkatreenin jälkeen. :rolleyes:
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
12 236
Ikä
37
Eikös ihan tavallinen pumppi toimi samalla tavalla? Lihakseen pumpataan enemmän verta, jolloin lihas tietysti paisuu, ja sille tulee ahdasta omassa lihaspussissaan, jolloin verenkierto lihaksessa heikkenee. Eli vähän sama juttu kun kunnon krampissa. Verenkierto huononee, jolloin lihaksen hapensaanti kärsii, joka koko ajan vaan pahentaa kramppia, joka taas entisestään huonontaa verenkiertoa.
 
Ylös