Käytättekö rautavalmisteita säännöllisesti?

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tätä aihetta lienee täällä ennenkin sivuttu, mutta pistänpä nyt ihan oman threadin pystyyn, kun uusia mimmejä tulee koko ajan viljalti :) ja asia on itselle ajankohtainen. Eli: Käytättekö jotain rautavalmistetta a)säännöllisesti b)kausittain c)ette koskaan? Jos käytätte, niin minkä nimistä, ja miksi, ts. onko taustalla lääkärin määräys ja esim. anemiadiagnoosi, vai menettekö ihan oman tuntuman mukaan?

Itse olen nyt vajaat pari kk syönyt (hieman epäsäännöllisesti tosin :nolo: ) Ferromax Tonic Strong-nimistä nestemäistä rautavalmistetta, jota ostin ihan marketin luontaistuotepuolelta. Syynä tähän on se, että olen koko aikuisen ikäni ollut taipuvainen alhaisehkoon hemoglobiiniin, ja juhannuksen seutuun sain jonkin oudon hormonihäiriön, jonka seurauksena vuosin RUNSAASTI verta n. 2 vkoa putkeen. Asian johdosta otettu verikoe tosin kertoi hb:n olevan - yllättävää kyllä - jopa 135 (hyvä arvo minulle), mutta ostin tuota rautaa silti ihan varmuuden varalta. Nyt tuo pullo alkaa olla lopuillaan, ja olen miettinyt, kannattaisiko jatkaa tuota raudan litkimistä edelleen, ruokavaliooni kun ei kuulu maksa- eikä veriruokia juuri koskaan, ja punaista lihaakin vain vähän (syön kyllä lihaa, mutta arkisin tulee useimmiten kokattua nopeasti valmistuvia broileri- tai tonnaripöperöitä). Ankaran treenaaminen ja hikoiluhan kuitenkin "kuluttaa" elimistön rautavarastoja...?

Kokemuksia? Kommentteja?

(Niinjoo. Sen verran tuosta hemoglobiiniarvosta vielä, että aivan ilmeisestikin siihen on auttanut kohottavasti se, että olen nyt viimeiset pari vuotta VIIMEINKIN syönyt riittävästi ja huolehtinut myös proteiinin ja rasvan riittävästä saannista. :))

Mä en syö enää nykyisin kun tuota lihaa tulee syötyä kilo päivässä - pysyy hemoglobiinikin hyvänä. Ollut nyt parisen vuotta siellä 155 pinnassa.

Ennen vanhaan kun oli runsaat kuukautiset (ennen e-pillereitä) ja ruokailukin retuperällä (hiilareita, hiilareita) jouduin syömään rautavalmistetta ja sepäs olikin kinkkinen juttu: tosi montaa piti kokeilla kun ne ei imeytyneet, aiheuttivat ties mitä vatsavaivoja ja ripulia. Lääkäri ne minulle silloin määräsi.

Lopputulos oli että rauta imeytyy ruoasta paljon paremmin... verilettuja, maksalaatikkoa, lihaa jne.

Mä syön tällä hetkellä Retafer-nimistä rautavalmistetta ainakin nyt toistaiseksi... mulla tahtoo myös olla alhainen hemoglobiini, viimeksi kyllä tais olla vähän reilu 130 eli mulle hyvä!! Mutta olen ollut nyt niin älyttömän väsynyt, että siksi päätin alkaa syömään tuota ja jatkaa jonkin aikaa.
On mulla joskus ollut ihan anemiakin ja lääkäri on sillon käskenyt syödä rautaa...mutta nyt siis ihan sen takia, että jos tuo väsymys johtuu huonosta hemoglobiinista!

Mulla on myös alhainen hemoglobini ihan luonnostaan. Se yhdistettynä alhaiseen verenpaineeseen tekee musta tietysti kaikenmaailman huimaus- ja väsymyskohtausten uhrin. Ostin viimein keväällä apteekista sellaisia (ennaltaehkäiseviä) FE+ -kapseleita, joita syön kuukautisten aikoihin, koska silloin hemoglobinini putoaa rajusti - jonnekin sinne 110 pintaan. Olivat normaaliarvot tai ei-vaarallisten arvojen määritykset mitkä tahansa, 100-120 on aivan liian vähän. Sen huomaa heti kunnossa. Jos ei jaksa kävellä edes rappusia tai menee suoraan nukkumaan töistä päästyään, kannattaa harkita rautavalmisteita. Ja tietysti c-vitamiinia, että rauta imeytyy. Yritän tosin nauttia c-vitamiinini mehuissa, marjoissa ja hedelmissä, enkä valmisteiden kautta. Vanha totuushan on, että ruoasta kaikki imeytyy parhaiten. E-pillereitä käyttävien pitäisi tosin kiinnittää erityistä huomiota vitamiininsaantiinsa, sillä piltsut vaikeuttavat vitamiinien imeytymistä. (Ou jeah... Oliko niissä jotain hyvääkin?)

Gillyanne: Käsittääkseni niitä rautavitamiinijuomia ei pitäisi jatkuvasti nauttia - vain kuuriluontoisesti. Tosin niitäkin voisi varmaan käyttää ennaltaehkäisevästi muutaman päivän kuukaudessa. ;)

Mulla oli joskus vuosia sitten (ruokavalio niihin aikoihin täysin retuperällä) välillä päässy laskeen hemoglobiini alle sataan, enkä edes ite huomannu väsymystä ym., kun se oli kai laskenu niin pikku hiljaa. Vahingosta viisastuneena käyn sit nykyään mittauttamassa säännöllisesti, ja vaikka lukemat on ollu ihan hyvät (ei aikoihin alle 130), niin syön parin kuukauden välein viikon tai kaks kestävän kuurin noita Retafer-tabuja. Mulle siis ainakin on sanottu, että noita rautavalmisteita kannattais ennemmin syödä kuuriluontoisesti kuin jatkuvasti. Tosin tietysti, jos hemoglobiini on tosi alhainen, niin aluks rautalisää kannattaa popsia niin kauan, että sen saa normaaleihin lukemiin.

Mulla on vasta parin viime vuoden aikana ollut hemoglobiini hyvällä tasolla, se huomaa ihan omasta olostaankin. Hyvä taso itselle (nykyisin) on >120, kun lapsesta saakka mulla on ollut tosi huonot arvot, terveydenhoitajat ja lääkärit on määränneet milloin mitäkin rautavalmistetta, mutta ainoa vaikutus oli kamala ummetus, en sitten syönyt kovin pitkää kuuria koskaan. Alhaisimmillaan mitatessa arvot on olleet 100-110 pintaan, siihen aikaan tuppas heikottamaan aika lailla...
Pari vuotta sitten lähdin seuraksi verenluovutukseen, ja pyysin, että multa mitattaisiin hemoglobiin, ja se oli 125, kun luovutuksen raja on 126. Mittaaja kertoi, että nuoruuden huono hemoglobiini saattaa hyvinkin tasoittua myöhemmällä iällä, syystä tai toisesta. Sanoi ettei kannata huolestua, jos ei ole 126, mutta 120 tai yli olisi hemoglobiinin hyvä olla kuitenkin.

Itse otan aina sillointällöin Retafer-rautanapin. Mulla oli nelisenvuotta sitten hemoglobiinit todella alhaalla ja anemian rajalla. Lääkäri kattoi että kun oon niin väritön ja olin väsynytkin. Sen jälkeen söin Retafereja kuurittain muutamaan otteeseen, ja sain nousemaan normaaliin. Nyt oon ottanut ylläpidoksi aina muistaessani.

Käyn melko säännöllisesti luovuttamassa verta (1-2 kertaa vuodessa) ja siinä samalla näkee, missä hemoglobiiniarvo huitelee. Yleensä on ollut melko korkealla, mutta jos tavallista alempana niin ei kun rautatablettikuurille vähäksi aikaa. Samoin jos on jatkuvaa väsymystä (kuten nyt). Lihaa en syö, joten senkin takia täytyy vähän pitää huolta, että rautaa tulee tarpeeksi. Olen syönyt Kelasin rautatabletteja, eivät ole aiheuttaneet mitään ongelmia.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mä popsin kanssa Retaferia. Otan syksyllä ja alkukeväästä parin-kolmen viikon kuurin, ihan vaan ennaltaehkäisyksi. Äiti niitä joskus lukioaikoina tyrkytti, ja on jäänyt tavaksi. Eipä ole tähän päivään mennessä vielä väsymys yllättänyt.

Joskus lukioiässä minullakin oli ongelmia alhaisen hemoglobiinin kanssa. Noihin aikoihin olin kasvissyöjä ja välillä tuli laihduteltuakin ties millä nälkäkuureilla, joten ihmekös tuo...
Mutta nyt punttiharrastuksen myötä olen alkanut syödä terveellisemmin ja reilun vuoden olen popsinut taas lihaa, ja hemoglobiinit ovat pysyneet 130-145 välillä. Lilithin tapaan tulee tsekattua tuo arvo säännöllisesti verenluovutuksessa, jossa tulee käytyä 3-4 krt/vuosi. Joskus luovutuksen jälkeen popsin rautaa paketin tai pari, yleensä Obsidania tai Retaferia. Hankalia vaan nuo rautatabletit, kun raudan imeytymistä haittaa niin moni asia: kofeiini, maitotuotteet, tee... Harvoinpa päivässä on hetki, jolloin ei mahassa jotain yllä mainituista olisi :) Joten siksi "rautakuurini" usein jäävät kesken.
Ai niin, unohtui mainostaa luontaituotekaupoissa myytävää Kräter Blotsaftia (tjsp), siinä hyvin imeytyvässä muodossa olevaa rautaa, jota suositellaan mm. raskaana oleville naisille. Pullo vuodessa sitä pitää hemoglobiinin taatusti hyvänä! :)

esni sanoi:
E-pillereitä käyttävien pitäisi tosin kiinnittää erityistä huomiota vitamiininsaantiinsa, sillä piltsut vaikeuttavat vitamiinien imeytymistä. (Ou jeah... Oliko niissä jotain hyvääkin?)

Saisko, esni, tälle väitteelle jotain perusteluja? Linkkejä tms. En ole itse tällaiseen väitteeseen ennen törmännyt!

Helga sanoi:
...verenluovutuksessa, jossa tulee käytyä 3-4 krt/vuosi. Joskus luovutuksen jälkeen popsin rautaa paketin tai pari, yleensä Obsidania tai Retaferia. Hankalia vaan nuo rautatabletit, kun raudan imeytymistä haittaa niin moni asia: kofeiini, maitotuotteet, tee... Harvoinpa päivässä on hetki, jolloin ei mahassa jotain yllä mainituista olisi :) Joten siksi "rautakuurini" usein jäävät kesken.
Tätä rataa menee mullakin ja saman ongelman kanssa kamppailen minäkin. Aamulla tulee juotua kahvia, joten ajankohta rautatabletin ottamiseen ei ole hyvä, iltapala taas koostuu maitotuotteista, joten sekään ei natsaa. Ainoaksi järkeväksi saumaksi ottaa rautaa jää iltapäivä kotiin palattua, mutta kun yleensä silloin ei muista. :rolleyes:

Helga sanoi:
Saisko, esni, tälle väitteelle jotain perusteluja? Linkkejä tms. En ole itse tällaiseen väitteeseen ennen törmännyt!

En nyt aivan heti löytänyt mitään lähdettä, joka olisi tukenut väitettäni. Muistelisin, että tästä oli joskus gynekologin kanssa puhetta. Voi tosin olla, että e-pillerit eivät vaikutakaan raudan imeytymiseen, mutta koska ne vaikeuttavat c-vitamiinin (ja ainakin myös e-vitamiinin) imeytymistä, olen tulkinnut, että ne vaikuttavat myös raudan imeytymiseen - c-vitamiinihan auttaa raudan imeytymistä. Jos löydän jonkun lähteen, liitän tänne siihen linkin.

Edit.

Aijoo, mutta mähän sanoinkin vain näin:
E-pillereitä käyttävien pitäisi tosin kiinnittää erityistä huomiota vitamiininsaantiinsa, sillä piltsut vaikeuttavat vitamiinien imeytymistä.

Näköjään molemmat, e- ja c-vitamiini osallistuvat anemiaa vastaan taistelemiseen...

”Ravintoperäistä E-vitamiinin puutosta ei tunneta. Puutostiloja
esiintyy potilailla, joilla on rasvojen imeytymishäiriöitä, kuten
haiman sairauksia ja abeetalipoproteinemiaa. E-vitamiinin riittämätön
saanti johtaa ihmisellä hemolyyttiseen anemiaan
, plasman tokoferolipitoisuuden
pienenemiseen ja punasolujen peroksidaasiherkkyyteen.
Lievän anemian lisäksi potilaissa havaitaan jännerefleksien
katoamista, pigmentaarista retinopatiaa ja ataksiaa.”
(Jaakko-Juhani Himberg)

Tämä ja paljon muuta tietoa löytyy täältä:

http://www.medicina.fi/fato/48.pdf

Täältä löytyy tietoa imeytymisestä ja sitä estävistä/haittaavista tekijöistä, kuten e-pillerit:

http://www.itsehoito.net/vitamap.htm

(VITAMAP® Laatinut dosentti Aimo Niskanen. Kirjallisuutta:
Lääkintöhallituksen työryhmän mietintöjä N:o 13, 1983 (Vitamiinit ja hivenaineet).
Underwood E J.: Trace elements in human and animal nutrion, 4th edition, Academic Press. New York, 1977.
Sosiaali- ja terveyshallituksen päätös lääkeluettelosta 6.11.1991/1464)

Täältä löytyy myös paljon tietoa, ehkä parhaiten sulatettavassa muodossa:

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_etus.shtml

Lisäksi miltei kaikissa kerrottiin, että eräät lääkeaineet vaikuttavat vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen, mutta en löytänyt lähdettä, (muuta kuin vitamap) jossa nämä lääkeaineet olisi spesifioitu. Jaksavammat voivat etsiä lisää linkkejä.

Pari vuotta sitten piti syödä rautaa, mutta pisti vatsan niin sekaisin, etten jaksanut kärsiä.
Nyt, kun ruokavalio on suht`kohdillaan, on tuo hemoglobiinikin ihan ok 137.

Nyt tyydyn vain nostamaan sitä rautaa...

Mulla on päinvastaset ongelmat: luonnostaan paksut veret. Silloin kun aktiivisesti kestävyyslajeja harrastin normaali hb oli 159-163. Lopettamisen jälkeen hb on kohonnut vuosi vuodelta.

En syö säännöllisesti rautaa kuin raskausaikana. Molemmissa raskauksissa mun normaalisti ihan ok hemoglobiini (130-140 välillä) on jo varsin aikaisessa vaiheessa laskenut paljon. Ekassa meni vähän ennen puoliväliä sataan eikä meinannut siitä nousta. Toisessa kun laski 110 jo ekan neljänneksen jälkeen, sain neuvolasta rautatabuja. Nyt sit jos kolmannen kerran odottamaan alan, niin aloitan varmaan heti testin jälkeen raudan syönnin. Vai alkaisko jo nyt yrittäessä...

Ehkä tämä kysymys sopii tänne ja anteeksi jos on TMI.
Mulla on aina ollut raudat alhaalla yleensä alle 110. Ja kuten joku mainitsikin, niin ongelmia ollut sen raudan oton kanssa 1. ei muista tai 2. kafeiini nollannut sen vaikutukset.
Itse asiaan, mulla on aivan kamalat pms oireet viikon ennen ja sitten raskaat kuukautiset sen jälkeen. Elikkä kaksi viikkoa kuukaudesta kärsin noista oireista ja kaksi viikkoa normaalia eloa. Mikä auttaisi?
Syön rautaa ja olen kuullut joidenkin vitamiinien/öljyjen auttavan vaan en tiedä mitkä.
Kiitos etukäteen.

Vain ja ainoastaan, jos se näyttää olevan tarpeellista (mikä selviää verenluovutuskeikalla). Viimeksi taisi olla 132 ja Retaferit jäivät vielä kaappiin pahan päivän varalle. Jos ei liian vähän rautaa ole hyvä, niin ei liian paljonkaan.

Mielenkiintoista kyllä, kaikkeen näyttää sopeutuvan: muutama vuosi sitten hemoglobiini oli 107, eikä olo ollut yhtään hullumpi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom