Käsipainoista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt täytyy kysyä tällainen oikein naisellinen kysymys :p
Eli käykö muille koskaan niin, että jokin liike junnaa paikoillaan sen takia, että salilla käsipainot ovat liian isoin välein? Meidän salillamme kaikki käsipainot ovat 2,5 kg:n välein, ja kyllä täytyy sanoa, että tällaiselle heikkoselle naikkoselle olisi joskus tarpeen käsipainot, jotka etenisivät kilon välein. Varsinkin hauisliikkeissä, ja kun vasen puoli on vielä heikompi, on vaikea siirtyä raskaampiin painoihin. Ottaa päähän, kun kevyemmillä painoilla lätkytät vaikka 12 toistoa, ja raskaammilla hikiset kolme :mad2:
Mitä te muut olette silloin tehneet? Minä teen vähän fiiliksen mukaan. Jos on avustaja mukana, saatan ottaa ne raskaammat painot, tehdä muutaman toiston ja pari pakkotoistoa, ja jatkaa vähennyssarjana (liikkeestä riippuen tietenkin). Joskus taas tyydyn kevyempiin painoihin ja yritän sen sijaan tehdä ultrapuhtaita suorituksia, ja pitempää sarjaa luonnollisesti. Ärsyttää vain, kun toisaalta tietäisi pystyvänsä parempaankin, mutta itsestä riippumattomasta syystä painot junnaavat kuukaudesta toiseen samoina :mad:

No onpas ärsyttävää. Olen ihan samaa mieltä, että kyllä 2,5 kg on käsipainoilla aika iso hyppäys, esim. hauiksella. Salilla jossa käyn painot menee kilon välein sekä yleisellä puolella että naisten puolella, että siinä mielessä mulla ei ole asiasta kokemusta. Auttaisiko jos antaisit salin omistajalle palautetta asiasta. Luulisi, että hän ottaisi toiveita huomioon ja haluaisi palvella asiakkaita mahd. hyvin.

Tota samaa ongelmaa oon harmitellut vaikka kuinka usein. Meidän salilla on sama juttu, että painot kympin jälkeen on ihan liian suurin välein.
Esim. oon tehnyt hauiskääntöä 12,5kg painoilla ja nyt haluisin mennä vähän eteenpäin, mut seuraavat painot on 15kg ja se taas tuntuu liian suurelta, vaikka tekis vaan sen pari toistoa.

Muissa liikkeissä oon tehnyt jos mahdollista niin niillä "liian suurilla" painoilla vaikka vaan jotain kolme toistoa ja sit loput pienemmillä.
On todella rasittavaa tehdä vaan aina samoilla painoilla niinkun Nate sanoit vaikka tietäisi jaksavansa tehdä haluamansa toistomäärät isommilla:mad2:

Totta,noviisilla(like me) ainakin tilanne on tosi kurja...Tuntuu,että 1/2kg:n harppauksin saisi edetä..:rolleyes:

Jep, kurjaahan tuo on. Mutta oma neuvoni on edelleen se sama: jos saa niillä isommilla tehtyä vain kolme toistoa, niin tekee sitten kolme, ja kun sisukkaasti jaksaa väkisin vääntää, niin muutaman viikon kuluttua menee jo 5 ja kohta 8 toistoa.

Käsipainojen kanssa saa välillä tapella tosissaan. Muistan kun tein pystypunnerruksia ekan kerran jollain 25kg:lla... 2,5kg pienemmillä pystyin tekemään n. 3 kasin sarjaa. Vaan kun ensi kerran nappasin 25:set, niin taisi jäädä puoleentoista toistoon :rolleyes: Onhan se vähän nolo tilanne aina, mutta sisulla noista ohi pääsee :kippis1:

Eikös siellä salilla voi esittää toivomuksia uusien painojen hankinnasta? Kai sitä rautaa saa rautakaupasta minkäkokoisena tahansa? Itse olin vähän samassa pinteessä ranskalaisen punnerruksen kanssa kun en löytänyt mitään kiinteää tankoa joka olisi painanut 17 - 18 kg, ripustelemalla mutkatankoon liian isoreikäisiä levyjä oli yksi ratkaisu. Mutta ongelma oli ohimenevä, nyt jaksan taas tangoilla joita salilla on.

Isompaan painoon

Niin kannattaa siis ottaa suosioista ne isommat vaan ja hinkuttaa niin kauan että saa enemmän toistoja kasaan, vai? Muissakin liikkeissä? Eli kun haluaa hypätä seuraavalle tasolle ni alottaa sieltä ~3 toistosta ja oottaa et voimat kasvaa...

Huomaan et joululoman aikana hävis voimat kun en päässy salille (kotikaupungissa ei ole salia, jonne pääsis noin vaan...)...Nyt ootan et pääsisin ees eka takas entiselle tasolle ja sit lisää rautaa kehiin ;)

Mun ennätys hauiskäännössä on 6 toistoo 12kg:lla mut nyt ei kyl mee kun 2 :( Pitää vaan jatkaa sinnikkäästi ni ehkä voin kevään lopulla siirtyä jopa seuraavaan...tai sitten en.

Paljollako muuten teette ojentajapunnerruksia ylätaljassa? Ite oon tehny 8-15 toistoo 40-45kg:lla. Tossa liikkeessä ainaki tuntuu olevan vaikee lisätä painoo kun seuraava eli 50kg alkaa olla jo niin lähellä omaa painoa...

Nate: Jos ongelma esiintyy etenkin hauiskaantoa tehdessa (ja jos vasenkatesi on viela huomattavasti heikompi), kannattaisi sinun varmaankin tehda (tai ainakin kokeilla) hauiskaantoa mutkatangolla... Siina saisit laittaa (n. kymmenen kilon) tankoon sen painon mika on sopivin ja samalla vasen katesi vahvistuisi paremmin suhteessa oikeaan. Jonkin ajan paasta (kunhan hauiksiin tulee lisaa voimaa), voisit hyvinkin siirtya niihin painavampiin kasipainoihin ja saisit luultavasti melkolailla saman maaran toistoja molemmilla kasilla. Mutta tuo treenaustapa, mita kaytat avustajan kanssa, on kylla tehokas tekniikka saada kehitysta aikaiseksi. Eli kannattaisi jatkossakin hyodyntaa se avustaja, mutta kun olet yksin ehka ennemminkin joku muu tyyli... Kylla tosiaan kannattaisi varmaankin kaantya saliomistajan (tai muun henkilokunnan) puoleen ja jos uusia painoja ei laiteta hankintaan niin ainakin kyseinen henkilo voisi neuvoa jotain vaihtoehtoisia tapoja liikkeisiin, joissa kasipainojen puuttuminen hairitsee kehitysta...

Itsellani oli kyseinen ongelma viime kesana, kun treenasin eraalla pienella salilla ja kyllahan siina sillon vahan tuli aitia ikava :D, kun piti vaihtaa kasipainot vinopenkissa 20kg:sta (kun meni jo todella paljon liikaa toistoja) suoraan 25kg:n. Mutta jos pystyy korvaamaan liikkeen tankoa apuna kayttaen tai jollain muulla laitteella (edes joksikin aikaa), kannattaa se mielestani hyodyntaa.

Angelica-82: Jos alkaa tehda pelkastaan TODELLA lyhyita sarjoja (varsinkin jos on aloittelija), unohtuu helposti se oikea suoritustekniikkakin. Liian isoilla painoilla kun helposti kayttaa apuna kaikkia mahdollisia lihasryhmia ja toisaalta loukkaantumisriskikin kasvaa... En nyt halua kuullostaa loukkaavalta, mutta oletko varma etta teet nuo ojentajat oikealla tekniikalla (eli pidat kyynerpaat paikallaan kylkien vieressa jne.)..? Tuo on vaan liike, jossa helposti liikuttaa liian isoja painoja vaaralla tekniikalla. Periaatteessa sen ei pitaisi tuntua pahemmin muissa lihaksissa kuin ojentajissa. Itse tein sen ekoilla kerroilla n. kolme vuotta sitten taysin vaarin ja liikuttelinkin jotain 45 kiloa hyvinkin keposaan :rolleyes:... Nykyista tulosta on vahan paha verrata, koska teen sen ylataljassa, joka on huomattavasti raskaampi kuin mita kyseinen laite oli Suomessa (vaijerit eivat liiku yhta 'liukkaasti'), mutta siinakin pitaisi taas vahitellen lisata painoja.

Sama juttu! Treenaan painonnosto/voimanostosalilla ja käsipainot on tosiaan 2,5 kg:n välein. Ja nyt vielä 10 kg:n painot rikki! Heti kun pienemmillä menee joku 12-13, vaihdan isompiin, joilla sitten meneekin enää 5-6.

Heikommasta puolesta

Minä olen saanut käsityksen, en muista mistä, että jos on paljon epäsuhtaa esim. hauiskäännössä, pitäisi nimenomaan tehdä erikseen kummallekin käsivarrelle, ja aloittaa aina sillä heikommalla puolella. Olenkin tehnyt yhden käden hauiskääntöjä taljassa, ja siinä erotus käsien välillä on enää jotain kolme toistoa. Sitten teen mutkatangolla keskitettyä kääntöä hauispenkissä. Vaihdoin pari kuukautta sitten juuri tuossa liikkeessä mutkatankoon, kun juuri nuo 2.5 kg:n välit painoissa alkoivat tulla esteeksi, ts. ärsytti kun ei voinut oikein siirtyä raskaampiin painoihin. Tuossa liikkeessä muuten avustaja, joka auttaa pari viimeistä toistoa ylös, on aivan kullanarvoinen!
Hammer-kääntöä vain ei voi oikein tehdä muuten kuin käsipainoilla... vai voiko?

Re: Heikommasta puolesta

Originally posted by Nate
Hammer-kääntöä vain ei voi oikein tehdä muuten kuin käsipainoilla... vai voiko?

Mä teen hammereita taljassa solmuköydellä. Saa tosi hyvän pumpin.

Hammereita voi tehda ns. kaksoistangolla jossa menee siis kaksi tankoa rinnakkain ja valissa on kasille pystysuuntaiset "ripat". Silla voi tehda mm. myos ranskiksia. Tanko on aika lyhyt verrattuna muihin tankoihin. Löytyy mm. Wrangen kuvastosta, mutta meilla salilla tanko on kylla pidempi ja kasien vali on leveempi, sellainen hartioiden levyinen.

Nate: Jos haluaa saada hauikset saman vahvuisiksi, pitaa liiketta tehda juuri tangolla. Kasipainoilla tehdessa liike loppuu aina siihen kun (heikompi) kasi hyytyy (eika apuja voi tulla toiselta kadelta). [Itse olen myos huomannut - tehdessani toisinaan hauiskaantoa kasipainoilla vasen kasi ensin - etta sita helposti alkaa 'huijata' itseaan tyyliin: "En nyt taidakaan jaksaa tehda enaa enempaa toistoja tuolla oikealla", koska toivoisi kasien olevan saman vahvuiset... Sita siis saattaa alkaa jarruttaa kehitystaan lahes huomaamattaan - voi tietysti olla, etta kyseinen ilmio on vaan joku oma outo piirteeni :D.] Joka tapauksessa vahvempi kasi saa enemman treenia (kasipainoilla tehtaessa), kunnes heikompi kasi alkaa kestaa yhta pitkia sarjoja (ja siihen voi menna hyvinkin kauan). Yksi kehityksesi syy ("erotus kasien valilla on enaa jotain kolme toistoa") siis on hyvin todennakoisesti juuri se etta olet siirtynyt siihen mutkatankoon noin pari kuukautta sitten keskitetyssa hauiskaannossa.

Korjaus...

Angelica-82: Sori, jos kuullostin ylimieliselta tai lannistavalta aikaisemmin (taisi olla vahan huono paiva, tai jotain :rolleyes: ). Tarkoitukseni ei ole esiintya 'suurena asiantuntijana', joka tietaa kaikesta kaiken, mutta taisin silti antaa sellaisen vaikutelman... Siita pahoitteluni, olen itsekin viela 'todellisessa' treenaamissa melko lapsen kengissa (ainakin omasta mielestani), 'tosissaan' treenaustahan on vasta reilu vuosi takana... Voi olla, etta erehdyin jopa liikkeesta, jota tarkoitit ja luultavasti en ole sita itse edes kokeillut. Miten siis teet mainitsemasi "ojentajapunnerrukset ylataljassa"? Itse siis tarkoitin liiketta, joka tehdaan ylataljassa (istuimen edessa) seisten ja tankoa painetaan alaspain. No, joka tapauksessa 40-45 kiloa on paljon rautaa ojentajille (ja varsinkin sinun painoisellesi naishenkilolle), oli liike mika tahansa - jatka samaan malliin :)!

Myös 'minun' salillani käsipainoja löytyy vain 2,5 kilon välein. Tosin itse salia valitessani koin tuon isona plussana, enkä ongelmana. Luontaisena arkajalkana ja laiskamatona käyttäisin muutoin aina liian pieniä painoja.

Kun käsipaino vaikuttaa ns. liian isolta, teen sillä sitkeästi pari sarjaa niin monella toistolla kuin menee ja jatkan pienemmällä parin pidemmän sarjan verran . Kuten PMLats sanoi, toistojen määrä nousee kyllä, kun jaksaa yrittää. Suurin lukko - ainakin minulla - on yhä edelleen korvien välissä. Yritän aina tuumia: "Kaksi ja puoli kiloa - eihän se ole MITÄÄN." Toisinaan tuo jopa auttaa. :rolleyes:

Minullakin on ollut/on eroa oikean ja vasemman käden voimissa. Olen saanut tasattua tilannetta nimenomaan treenaamalla käsipainoilla, ensin heikommalla, sitten vahvemmalla kädellä. Nyttemmin joissain liikkeissä homma on kääntynyt päinvastaiseksi, joten nyt aloitetaan taas oikealla kädellä.

Eikös niitä salinpitäjiä voi pyytää hankkimaan sopivia painoja? Minun salillani on yksi setti kiiltäviä teräksisiä käsipainoja kilon välein 10 kiloon, sitten on kumireunaisilla isoilla levyillä 6 kilosta ylöspäin kahden kilon välein ja taas toisia teräksisiä 12 kilosta jonnekin 30 kiloon. Kiinteitä levytankoja on 15, 20, 22, 25-kiloisina ja sitten ylöspäin. Mutkatankoja ja muita irtolevytankoja on muutama, tanko painaa kymmenisen kiloa ja levyjen painot on 1.25, 2,5, 5, 10 jne. Oikeita isoja tankoja on 15 ja 20 kiloisina. Ja jos ei muuten vielä passaa, on keveitä bodypump-tankoja ja niihin levyjä, 1, 2,5 ja 5 kilon.

Kyllähän silläkin asenteella tietysti pärjää, että hyppää 2,5 kilon loikilla, mutta sarja voivat jäädä kovin lyhyiksi.

Re: Re: Heikommasta puolesta

Originally posted by Panda
Mä teen hammereita taljassa solmuköydellä. Saa tosi hyvän pumpin.

Ja ehkä vieläkin paremman pumpin saa, kun tekee hammerit taljassa köydellä, missä on lenkit päissä. Eli kun pujottaa nämä lenkit ranteisiin siten, ettei tarvitse puristaa sormilla lainkaan, niin kyynärvarret eivät avusta juuri ollenkaan, ja hauisparat joutuvat tekemään kaiken työn.. ja kyllä polttelee :)

Suositut

Back
Ylös Bottom