Kämppä?!

Muillakin varmasti on kokemuksia tästä, eli oon noin 2 vuotta koittanu saada itelle asuntoo, menny ennakkoesittelyihi täyttelee paperit mut ei sielt koskaa perää soitella. Varmasti johtuu siitä et oon työtön tällä hetkellä, vaikka joku sanoki et eihän ne voi antaa pelkästää työssä olijoille niit, eli onkos kellää "vinkkejä" miten sais nopeemmin asunnon?

Ikä
42
Työ olis kova valtti tosiaan.

Ja sitten on kaupungin asunnot, sinne vaan jonoon. Ei kyllä mitään hajua miten se systeemi toimii.

Ei ole vinkkiä. Mutta jotenkin se vuokranantaja pitäisi pystyä vakuuttamaan luotettavuudesta ja maksukyvystä. Tyyliin maksamalla takuun lisäksi koko ajan ennakkoon esim. 2 kk:n vuokraa tms.

Luulis et vuokralle otetaan, jos ja kun valtio sen maksaa. Sit haet vaa käyttölainaa tai meet muhammedin kanssa sossu jonoon et saat takuut maksettua.

Pistä kaveri asialle joka esittäytyy asianajajana, koska itse rikas kämpän hankkija ei kerennyt koska on sijoitusneuvojalla. sitte vaa kaverille hopiaa ranteeseen ja puku päälle niinku ylempänä todettii vielä sellanen 24/7 ready handsfree laite korvaan jne. :D

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
En antais työttömälle asuntoa vuokralle. Ja kyllä, olen itse vuokranantaja. Pelkkä maksukyky ei tässä tapauksessa mielestäni riitä. Pitää huomioida myös se että työtön kuluttaa asuntoa n. 30%++ enemmän, olemalla siellä enemmän. Lisäksi hänellä saattaa olla työttömiä kavereita jotka käyvät kylässä. Aikaa kun on niin alkoholi saattaa maistua ja vuokra unohtuu maksaa. Ehkä ei just nyt mutta kyllä se yleensä alkaa maistumaan... ja sitten asunnossa aletaan rellestämään.
Kannattaa kysellä noista sosiaalimestoista kämppiä, eli www.vvo.fi www.sato.fi jne. Kaupungin kämpät on kans kuuminta hottia työttömille.

Toi rikkaana esittäytymis-kusetus ei kyllä toimi, kukaan tuskin laittaa asianajajaa vuokraamaan jotain keskihintaista kämppää. Kalliissa kämpässä saattaisi toimia. Itse en ainakaan vuokraisi kenellekkään lottovoittajalle asuntoani, sehän on aivan selkeä homma että tämäkään ei ole pysyvä vuokralainen.

Jos olet hyvännäköinen nainen niin varmasti joku vuokranantaja(mies) suostuu tekemään sopimuksen jossa maksat vuokran luonnossa.

juu, no oon kyl 21v nuori äijä et mielummi hoitasin sen maksun rahalla... ellei sit oo joku tiukka mimmi minihamees, sit vois takuuks antaakki vähä melaa mekkoo ;) mut joo... tunnen kyl aaaaika monta jotka käy töissä, silti juo JOKA päivä ja sit taas monta jotka ei oo töissä mut ei maleksi himassakaa...Eli aika kehnot noi sun perusteet, ja toi et "töihin" väläytys oli kyl jotai nii omaa luokkaansa et ei viitti ees kommentoida. Joo olen työtön, mut tarkottaako et oon nyt työtön, että en hae töitä, juon ja istun himas? Haen töitä, olen ollukki 2 autofirmassa joista otin itse lopputilin ja ihan oikeista syistä mitä en ala selittelee. Ja tykkään urheilla.

Ikä
31
no ei siitä herneitä pidä vetää nenään noista "töihin" kommenteista, koska toi sun työtilanne on yksinkertasesti suurin vaikuttava tekijä tällä hetkellä miksi et saa asuntoa. Ja asunnon omistajat ei ajattele yhteiskunnan parasta sillon kun vuokraa kämppää vaan se asunto on niillä sijoutuskohde josta välitetään enemmän kuin siitä joka siellä asuu, tai häädetään ja tai muuttaa sinne.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Joo, ei kannata närkästyä aiheesta. Olet osoittanut nyt asenteellasi (ja ensivaikutelmallasi) sen että en vuokraisi sinulle asuntoa, vaikka olisit töissä. Ensivaikutelma on tärkeää. Myös viestien kirjoitusasu on tärkeää, mihin itse kiinnitän paljon huomiota.
"Tykkään urheilla" on aika huono peruste vuokrallehaussa. Voithan vaikkapa urheilla jotain jossa tarvitaan paljon välineitä, joita joutuu säilyttämään asunnossa ja ne kolhivat seiniä. Itse kertoisin ehkäpä että "Harrastuksiini kuuluu kuntosalila käymisen lisäksi Golfin peluu ja elokuvat, sekä ruoanlaitto" On huomattavasti vakuuttavampaa tekstiä. Jos tuo asenne asunnonnäytössä on vastaavaa mitä se on täällä, niin aika "heikoilla jäillä mennään". Sinun pitää olla skarppi, vakuuttava ja rauhallinen, siisti ulkoasu auttaa myös asiaa. Asunnonhakuprosessia voisi verrata jopa työhönottohaastatteluun. Ole valmis esittämään itsesi parhaana hakijana, laita itsesi likoon ja anna vaikka CV:si josta näkyy saavutukset/työt/luottotehtävät joita olet elämäsi aikana saavuttanut. Äläkä puhu "kämpästä", siitä tulee mieleen joku hevidiggareiden treeni/ryyppykämppä. Puhu asunnosta, kodista.

Hieman vuokranantajan näkökulmaa, sattui juuri sopivasti ajankohtainen juttu. Tätä voi soveltaa toki vuokrallehakijakin:

Vältä nämä virheet vuokralaista valitessa

Omistamassasi vuokra-asunnossa kuljeskelevat liituraitapukuinen nainen, nuhjuinen opiskelija ja muita mattimeikäläisiä. Väenpaljoudessa tulisi erottaa jyvät akanoista. Asuntovuokrauksen asiantuntijat neuvovat, miten välttää virheet vuokralaista valitessa.

Miten löytää kunnollinen vuokralainen, joka viihtyy uudessa vuokra-asunnossaan pitkään? Hyviä vuokralaisia on paljon markkinoilla, Suomen Vuokranantajien puheenjohtaja Antti Arjanne vakuuttaa.

Sinisilmäisen asunnonomistajan on kuitenkin syytä varoa muutamia helmasyntejä.

Älä vuokraa tietämättä
kuka muuttaa asuntoon

– Ensin pitää selvittää, tuleeko kaupanpäällisiksi ketään, kuten vuokralaisen ystäviä tai kissoja ja koiria, etujärjestön Antti Arjanne neuvoo.

Vuokravälitystä hoitavan Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola kertoo tapauksista, joissa vuokraajat ovat tarttuneet remonttifirman hinnakkaaseen tarjoukseen ja jälkeenpäin huomanneet majoittavansa seitsemän rakennusmiestä kerrossängyissä.

– Klassinen moka on se, kun annetaan asunto kovinta vuokraa tarjoavalle sen kummemmin taustoja selvittelemättä. Henkilöllisyystodistus kannattaa aina katsoa. Tieto opiskelu- tai työpaikasta auttaa hahmottamaan vuokralaisen elämäntilannetta ja maksukykyä, Metsola sanoo.

Vaikka ei olisikaan tarkoitus valehdella, kovassa tarpeessa ihmiset saattavat sortua elämäntilanteensa kaunisteluun. Vuokranantaja voi esimerkiksi pyytää palkkatodistusta tai todistusta opiskelupaikasta, Metsola neuvoo.

Älä luota pelkkiin
luottotietoihin

Luottotiedot kannattaa tarkistaa. Niihin ei Vuokraturvan Metsolan mukaan silti pidä luottaa liikaa, sillä maksuliikenne voi laahata kuukausia perässä eikä vuokranantajan kannalta olennainen tieto, maksamaton vuokra, välttämättä näy luottorekisterissä.

– Jos vuokra jää maksamatta, vuokranantaja ei välttämättä jaksa käräjöidä vaan on tyytyväinen, että vuokralainen lähtee. Tällöin luottotietoihin ei tule merkintää. Toisaalta 1990-luvulla velkaantunut ja luottomerkinnän saanut yrittäjä voi olla täysin vuokranmaksukykyinen tänään, Metsola huomauttaa.

Entiselle vuokranantajalle ei tarvitse arastella soittaa. Jos vuokralaisehdokas ei pidä ajatuksesta, pitäisi varoituskellojen alkaa soida. Mallikas vuokralainen puolestaan hankkii itse suosituskirjeen edelliseltä vuokranantajaltaan.

Älä lumoudu
eniten tarjoavasta

Suurisuisia, tyylikkäästi pukeutuvia ja paljon tarjoavia kannattaa karsastaa, sillä heidän joukossaan on asiantuntijoiden mukaan niitä, jotka eivät aio maksaa vuokraa lainkaan. Timo Metsolan mukaan pari kuukautta yhdessä asunnossa yöpyviä on liikkeellä enemmän yksityisten asuntonäytöissä.

Välittäjien näytöissä samat naamat tunnetaan jo. Taustojen selvittäminen auttaa erottamaan jyvät akanoista.

– Ei pidä mennä pinnan lumoihin. Mukavatkin ihmiset vuokraavat asuntoja, joita käytetään aivan muuhun tarkoitukseen, Metsola varoittelee.

Älä poimi maailmanmatkaajaa,
äläkä miljonääriä

Vuokranantajan etujen mukaista on löytää sopiva vuokralainen, joka pysyy asunnossa pitkään. Suomen Vuokranantajien Antti Arjanne rohkaiseekin kyselemään elämäntilanteesta.

– Jos ihminen ei tiedä, mihin on elämässään menossa, voi hän kohta vaihtaa kaupunkia. Nuori saattaa esimerkiksi muuttaa muualle opiskelemaan.

Oiva vuokralainen olisikin vakiintuneessa elämänvaiheessa oleva, mutta korkeat tulot eivät silti aina ole plussaa. Hyvätuloinen todennäköisesti ostaa pian oman asunnon, Arjanne perustelee.

– Täytyy miettiä, kenelle asunto on sopiva. Jos työ tai koulu on lähellä asuntoa, vuokralainen on tyytyväinen ja pysyy asunnossa, Metsola sanoo.

Älä ole
ahne

Yksi vuokraajan virheistä on yrittää rikastua vuokraamalla, mutta kallis vuokra karkottaa asukin nopeasti. Arjanne ja Metsola ovat molemmat samaa mieltä, ettei asunto saa olla ylihintainen. Jos katosta pään päällä joutuu maksamaan liikaa, se houkuttelee vaihtamaan halvempiin vaihtoehtoihin.

Korkeahintaista asuntoa voi olla vaikea saada vuokrattua, jolloin kustannuksia syntyy etsintäpalkkioista ja asunnon seisomisesta tyhjillään.

– Viisitoista prosenttia alennusta korkeasta, käyvästä hintatasosta on pitkässä juoksussa paras ratkaisu, vuokranantajien etujärjestön Arjanne neuvoo.

Älä peittele,
äläkä valehtele

Reiluus ja rehellisyys maan perivät. Jos kohtelee vuokralaista reilusti, tämä vastaa samalla tavalla.

– Ei kannata pitää ketunhäntää kainalossa, vaan sanoa rehellisesti kaikki asiat. Vuokrasuhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen, Metsola muistuttaa.

Kaikkeen ei tarvitse suostua, mutta vuokralaisen pyyntöjen huomiointi lisää tämän viihtyvyyttä ja saa pysymään asunnossa kauemmin.

Vuokralaista hakiessa ei kannata olla liian epäluuloinen, vaikka selusta kannattaakin turvata.

– Ei avaimia asuntoon, ennen kuin vakuus on toimitettu, Metsola sanoo.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/07/29/valta-nama-virheet-vuokralaista-valitessa/201010303/139

ite oon enimmäkseen duunittomana ja luottotietoja ei oo ollu moneen vuoteen, on ollu kiva hommata kämppää aina mutta kyllä sitä on muutaman kerran tullu muutettua silti, 2 tapaa kämpän saa esim mun tilanteessa, joko munkilla tai sitte paskaa jauhamalla.

kämpän saamista vaikeuttaa myös todennäköisesti vielä sekin että satun olemaan nuori mieshenkilö, parhaiten kämpän kaiketi saa joku vanha mummo tai 30 kymppinen eukko. joten kämppää hommatessa kannattaa tosiaanki jauhaa kaikkee mahdollista paskaa vaikka omista firmoista, 5 vuoden työtaustasta, koulutuksesta, varakkaista vanhemmista, juomattomuudestaan ja polttamattomuudestaan jne.

Mä oon miettinyt joskus valmistuneena ja toivon mukaan ihan ok rahatilanteessa olevana hankkisin sijoitusasunnon. Ostaisin kämpän, jota kunnostaisin tuttujen avulla ja laittaisin vuokralle. En mäkään vuokraisi työttömälle. Yksinkertaisesti esim. opiskelijoita on yksiöihin & kaksioihin hakemassa jonossa. Kaupungissa vuokraa voi pyytää hyvinkin. Tottakai kaikissa vuokralaisissa on riskinsä, mutta kuten joku jo sanoi, ensivaikutelma merkitsee paljon ja samoin katsoisin esim. opiskelijan alaa. Tämä siis sen takia, että asunto olisi mullekin sijoitus. Miksi valita työtön, jonka maksuvalmiutta on mielestäni syytä epäillä (sori vain), jos tarjolla on fiksunoloisia ja mahdollisesti työelämässä jo eläviä? Asunnolta haluaa kuitenkin tuottoa.

Come on, onko niitä vinkkejä oikeasti muita kuin
a) etsi töitä (tarvittaessa mene esim. palveluneuvojaksi, lähetä joka paikkaan hakemukset, pätkätöitä) tai jatka opiskelua
b) luo livenä hyvä ensivaikutelma (aktiivinen, kiinnostunut oikeasti asunnosta ja ilmaise kiinnostus työnhakuun)
c) soittele itse niiden asuntojen perään

Muillakin varmasti on kokemuksia tästä, eli oon noin 2 vuotta koittanu saada itelle asuntoo, menny ennakkoesittelyihi täyttelee paperit mut ei sielt koskaa perää soitella. Varmasti johtuu siitä et oon työtön tällä hetkellä, vaikka joku sanoki et eihän ne voi antaa pelkästää työssä olijoille niit, eli onkos kellää "vinkkejä" miten sais nopeemmin asunnon?
Hae noilta isoilta firmoilta ja kaupungilta. Yksityiseltä ihan turha toivo, jos olet työtön nuori sinkkumies. Se asunto on niille sijoitus eivätkä vuokraa sitä mihinkään hyväntekeväisyyteen hyvää hyvyyttään.

Asutko sä vanhempien luona? Asuntojonot noille firmoille on niin järkyt, että tarvit oikeasti syyn että saat asunnon. Jos asut vanhempien kanssa, pyydä heitä kirjoittamaan sulle häätö ja/tai muuta osoitteesi muotoon "Vailla vakinaista", että olet virallisesti asunnoton. Silloin sulla on oikea asunnon tarve, koska noi isot firmat jakaa kämpät tarveharkintaisesti. Mulla exä jonotti kuukausia kämppää vaikka oli virallisesti asunnoton ja tarvitsi asunnon jotta voi tavata lastaan.

:offtopic:
Mä oon miettinyt joskus valmistuneena ja toivon mukaan ihan ok rahatilanteessa olevana hankkisin sijoitusasunnon. Ostaisin kämpän, jota kunnostaisin tuttujen avulla ja laittaisin vuokralle. En mäkään vuokraisi työttömälle. Yksinkertaisesti esim. opiskelijoita on yksiöihin & kaksioihin hakemassa jonossa. Kaupungissa vuokraa voi pyytää hyvinkin.....

Tämä siis sen takia, että asunto olisi mullekin sijoitus. Miksi valita työtön, jonka maksuvalmiutta on mielestäni syytä epäillä (sori vain), jos tarjolla on fiksunoloisia ja mahdollisesti työelämässä jo eläviä? Asunnolta haluaa kuitenkin tuottoa.
Hieno suunnitelma. Voin sanoa, että inan verran typäsee se, että kavereita käytetään (lähes)ilmaisena työvoimana ja sitten kääritään hillot kotiin. Kannattaa aika tarkkaan kertoa suunnitelmat. Olen nimittäin ollut rakentamassa helvetillistä terassia ja viimeisen ruuvin jälkeen omistaja toteaa, että eiköhän jokunen tonni jää näppiin kun laitan asunnon viikolla myyntiin :jahas:.

Autan aina tällaisissa projekteissa palkatta frendejäni, mutta rahaa mun työpanoksella ei aleta tekemään. Se käy ammattiylpeyden ja kaverisuhteen päälle.

tarviiks tommost oikeesti kysyy....?! Juu, lukkoo vaa...Jotkut ei oikee tajunnu tätä ketjuu, tarkotus oli kysellä vinkkejä esim. omasta kokemuksesta ym. EI hakea tästä ketjusta mitää kämppää, niinku eräät vissii ymmärs...