Käden voimattomuus/tunnottomuus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tuossa noin n4 päivää sitten painitreenin jälkeen hieman painavempaa kaveria vastaan huomasin, että nyt on kyllä vasenkäsin aivan voimaton ja tuntoaisti siinä huono. Siis koko käsi olkapäästä peukalonkärkeen. esim tavaroiden nostelu vasemmalla tämänjälkeen oli suhteettoman raskasta ja en myöskään hallinnut kättäni hyvin. Seuraavaksi päiväksi käsi parani hieman, mutta tämän jälkeen ei parannusta ole tullut. Eli siis takaolkapää tuntuu kipeltä ja voimattomalta, aivan kuin olisi tehnyt 15 takaviparitreeniä, samoin forkku ja etenkin ranteen heikkous on silmiinpistävää, kun jo vesilaskin tuntuu jotenkin painavalta. Peukalossa myös tuntuu pientä pisttelyä siihen koskettaessa ja tunto ei ole täydellinen, kuin olisi istunut peukalonsa päällä vähän aikaa.
Onko mulla joku hermorata painunut olkapäästä tjsp, ja se sitten heijastelee koko käteen. Aika outo juttu, kun enmä nyt kovin pitkään käsi solmussa siellä kaverin alla oleillut. olisi myös mukava tietää saako tällä nyt urheilla, pitääkö venytellä, vai onko lepo paras voitehista. Voisko viisaammat jeesii kiitti!

Kannattaa varmaan pyrkiytyä hermoratatutkimuksiin, jossa pystyyvät mittailemaan signaalin kulun ja paikantamaan vaivan lähteen. Oletettavasti jossain tuolla hartian seudussa se pinne tai vastaava on.

Itellä on kyynärhermon kuorikerros kulunu, joka aiheuttaa tunnottomuutta ja voimattomuutta kädessä, lähinnä pikkurillin ja nimettömän sekä saman puolen kämmenen osalta. Tällä hetkellä menossa muutaman kuukauden kokeilu (lääkärin määräys), eli josko paranisi itsestään kuhan syön B-vitamiinia ja vältän kaikkea rasitusta eli käden koukistelua. Jos ei parane, leikkaus edessä. Onneks ei kipuja, koska tosiaan vain kuori menny hermosta.

Mulla vasemmasta kädestä hermopinne vapautettu leikkauksella muutama vuosi sitten. Mulla oli just pistelyä ja voimattomuutta sormissa ja siihen mitkään siteet ym auttanu. Aika simppeli leikkaus päiväkirurgiassa.

Luigimario: -Tuliko treeneissä paljonkin erillaisia kaulan/niskan alueelle kohdistuvia tärähdyksiä, vääntöjä tai kuristuksia? Kyllä tuo kuulostelisi nuilla oirein jonnin sortin pinteeltä välillä niska-olkapää, joten lääkärille ja/tai omt-fysiolle/kirolle tutkittavaksi. Ei kannata hirveästi venyttää sitä hoitoon hakeutumista, kun kerran tuntee ettei kyseessä ole "normi kolotuksia" kovemman treenin jälkeen.

Eli ennen kuin aletaan sitä kummemmin rasittamaan taikka kovemmin venyttämään, tutkitaan mikä siellä vikoo.

Joo kyllä nimenomaan tuli kuristuksia ja vääntöjä tonne niskan alueelle. Tunto ei ole muuten 100% myöskään olkapäässä eikä forkun ylä-osassa, eli siis toisella puolella, missä on kämmen. Kai sitä pitää sitten lääkäriin hakeutua, mutta kun mulla on viikon päästä lääkäriaika varattuna yhestä toisesta jutusta, niin viittiikö oottaan sinne asti? Puntillekkin tekis mieli..

Ei pystyny enää edittaa, huomasin just että niskan on juuri vasemmalta puolelta jäykkä/kipeä, kun kallistan päätä oikealle.

Kuulostaa juurikin samanlaisilta nuo oireet kuin minulla. Kävin itse hermoratatutkimuksessa kun vasen käsi oli voimaton ja sitä pisteli. Niskaoireet olivat myös samankaltaisia kuin sinulla, paitsi että kun käänsin päätä alas oikealle, niin kädessä tuntui kipinöintiä. Lopullinen diagnoosi oli niskan välilevyn pullistuma. Diagnoosista on nyt aikaa kolmisen kuukautta ja käteen on voimat jo palautuneet, mutta niskassa tuntuu edelleen jäykkyyttä ja kipua tietyissä liikkeissä. Täysillä ei siis uskalla treenata.

Miksei se voisi tulla? Kaipa se voi yhtäkkiäkin litsahtaa lyttyyn, jolloin hermopuristuskin tulee saman tien. Lääkäriin vaan, niin saat edes jonkinlaista diagnoosia.

On välilevyn pullistuma mahdollinen. Veikkaisin plexusen venytys vammaa. googleta plexus vaurio tai brachial plexus injury. Tod. näk paranee muutamassa kk:ssa ennalleen. Mut mee lääkäriin tutkittavaksi. Jos todellinen epäily esin plexus vammasta, niin yleensä lähetetään käsikirurgin arvioon. Ja kone tutkimuksina enmg(hermoratatutkimus) aikaisintaan 3vk vammasta(aiemmin ei näytä mitään) ja tarv. kaularangan ja plexus alueen magneetti. Mut jos toipuu muutamassa viikossa kuntoon, niin konetutkimuksia ei tarvita (siis jos kliinisesti selkeä plexus vamma. Operatiivinen hoito plexus vammoissa tulee kyseeseen vain täydellisissä vaurioissa ja ne on erittäin harvinaisia. Leikkaukset keskitetty 2 yliopistosairaalaan ja sairaala Ortoniin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo no mulla on ensi viikon keskiviikkona nyt sitten lääkäri varattuna. Mitä osaatteko sanoa uskaltaako esim. puntille lähteä vai paheneeko vaan?

Ikävä kyllä munkin veikkaus noiden oireiden perusteella menee tuonne pullistuman puolelle.

Itselläni on ollut ja on selässä ja tiedän muutaman kenellä tuo pullistuma on ollut niskassa. Ensimmäiseksi määrätään kunnon tulehdus- ja kipulääkkeet, liikuntaa kivun sallimissa rajoissa. Jos oireet ovat noin pahat, niin anna aikaa toipumiselle, sillä levolla ja lääkkeillä pullistuma on tarkoitus saada kutistumaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom