Juoksulenkkien vaikutus jalkatreeniin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole syytä vähentää, mutta luultavasti vähennät, sillä kyllähän noi lenkit jalkoja syö. Jalkatreeni kannattaa sijoittaa mahd. kauas lenkki päivistä. Saattaa myös helpottaa, että et vedä jalkoja tukkoo 1krt/vk vaan teet jalat jaetusti 2krt/vk (esim. etu -ja takareisi päivät) Teet silloin tietysti vähemmän kerralla ja jumi ei niin paha, tehokkaampaa myös (yleensä veto loppuu jo esim. kyykyn jälkeen ja täysillä ei jaksa jokaista liikettä)

Ei tohon mitään oikeeta vastausta ole olemassa. Se riippuu siitä, että mitä sä haluat treeneilläsi saavuttaa.

Toki paljon on myös kiinni sun yksilöllisistä ominaisuuksista, kuten miten hyvässä kunnossa olet (vaikuttaa palautumiseen).

Riippuu myös paljon puntin ja juoksulenkkien olemuksesta ja niiden ajankohdasta suhteessa toisiinsa ym.

Jos halua maksimoida juoksupuolen, niin vähennä punttia ja jos haluat maksimoida puntti puolen, niin vähennä lenkkeilyä.

Järkevintä kuntoilijalle tai vastaavalle on tehdä molempia, joka olis mun vastaus. Eli nee niin paljon kumpaakin, kuin jaksat ja mikä hyvältä tuntuu.

Kaiken kaikkiaan kysymykseen on mahdotonta antaa varsinaista vastausta (ainakaan näillä tiedoilla).

Tuolla Treeni-palstalla olikin jo vähän samaa juttua aiheesta, mutta lisäilenpä sitä tännekin... Eli miten on: jos vaikka perjantaina tekee jalkatreenin salilla, niin kannattaako mennä lauantaina juoksemaan? Vaikuttaako jotenkin palautumiseen tai lihaskasvuun? Vai oisko esim. torstaina parempi käydä lenkillä?

Nämä on tietysti aika yksilöllisiä juttuja, toiset palautuu nopeemmin jne, mutta jos jotain "yleispätevää ohjetta" olis asiasta, niin minäkin kuulisin mielelläni...:rolleyes:

Onkohan muuten kukaan oikeesti tehnyt tutkimusta aiheesta, eli haittaako aerobinen punttia seuraavaana päivänä jotenkin erityisesti.

Veikkaan, että moni sanoo, että ei kannata mennä, mutta perustelut voi jäädä aika vähiin (siis mutua toki löytyy).

Tosiaan jos on kova kunto, niin 40 minuutin kevyt lenkki nopeuttaa palautumista, kun aineenvaihdunta nopeutuu (en osaa otta kantaa siihen, mikä vaikutus on lihaskasvuun, varmaan hyvin pieni). Jollakin taas jos 40 minuutin lenkki hiljaakin on yhtä tuskaa ja syke katossa, niin asia on eri. Eli ei voi vastata kovinkaan yleisesti.

Jalkatreeni kerran viikossa on hyvä.

Peukalosääntö treenien rytmittämisen suhteen on pitää kovat treenit kaukana toisistaan ja tehdä puntti ja aerobinen eri päivinä (kun puhutaan peruskuntoilijasta). Eli jos teet torstaina puntin jaloille niin, kyllä, voit mennä lenkille perjantaina, mutta ota se kevyemmin. Sunnuntaina ja tiistaina voit vaikka tehdä kovemmat juoksulenkit.

Toinen suositus on olla juoksematta punttia edeltävänä päivänä, jotta saa kunnon tehot irti siitä viikon ainoasta punttitreenistä.

Tsemiä ;)

Mä vedän aerobista aina 'palautuspäivinä' (ti, to, la) ja punttista Maanantai-keskiviikko-perjantai. Juoksua/lenkkiä tulee sellaset 60 min enkä ite oo huomannu mitään haittavaikutuksia tai voima/lihaskatoa punttiksella vaikka olis vähän runsaammin juostu edellisenä päivänä. Erilaisten kalorilaskurien mukaan esim. tollanen 60 min lenkki/hölkkä polttaa semmoset 300-400 kcal eli en usko että sulla jalkalihakset tuhoutuu höyrynä ilmaan..

Erilaisten kalorilaskurien mukaan esim. tollanen 60 min lenkki/hölkkä polttaa semmoset 300-400 kcal
Mitä? Mulla polttaa jo 25min fillarointi 250kcal... Siis sykemittarin mukaan.

Hyviä vastauksia, kiitos!
Mä oon tehnyt jo pitkään niin, että oon käynyt juoksemassa edellisenä päivänä ja sitten seuraavana päivänä tehnyt salilla jalkatreenin (ei siis mikään tarkoituksellinen juttu, jotenkin on vaan aikataulutus mennyt näin). En oo huomannut mitään heikentävää vaikutusta minäkään. Jalkatreenin jälkeisenä päivänäkin oon joskus juoksemassa käynyt ja ihan mukavasti niinkin mennyt. Että eipä kai sillä sitten niin väliä, jos itsestä hyvältä tuntuu?!:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom