Juoksuharjoittelun perusjaksotus jne.

Olen tuossa viimeaikoina innostunut lisäämään juoksemisen salin ohella kalenteriin ja varsin hyvältä onkin maistunut. Toki pohjalla varhaisnuoruuden jalkapallot jne. ettei aivan tyhjältä pohjalta ole joutunut lähtemään mutta 2-3 viikossa olen päässyt pisteeseen jossa suht kivuttomasti pystyn juoksemaan 5km paikkeilla(pidemmälle ei ole kerennyt). Alkuviikot olen lähinnä vain lisännyt matkan pituutta asteittain mutta tuo tuskin loputtomiin toimii, joten jos jonkinlaisia juoksemisen perusharjoittelun ja jaksotuksen teesejä saisi tähän ketjuun? Minkälaisia jaksoja ylipäätään on tehokasta treenana ja minkälaisia kevennyksiä toteutetaan. Jos viikossa on vaikka 3-4 treeniä juoksun osalta, niin pitäisikö näiden olla toisistaan miten eriäviä tai eri luonteisia jne.?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkuviikot olen lähinnä vain lisännyt matkan pituutta asteittain mutta tuo tuskin loputtomiin toimii, joten jos jonkinlaisia juoksemisen perusharjoittelun ja jaksotuksen teesejä saisi tähän ketjuun?

Juoksija-lehden sivuilla on jonkin verran perustietoa harjoittelusta ja jaksottamisesta, en viitti suoraan kopioida tähän.

2-3 viikossa olen päässyt pisteeseen jossa suht kivuttomasti pystyn juoksemaan 5km paikkeilla

Ei kerro kauheesti sun tasostas tällä hetkellä, kuka vaan pystyy ton viis kilometriä, ja vaikka viistoistakin, juoksemaan kunhan syketason pitää tarpeeks alhaalla... Vaikka eipä tuota juoksuks enää välttämättä voida sitten kutsua, jolkottelua tai lenkkeilyä se sitten on :D

Meneekö 5km lähemmäs 15, 20, 25 vai 30min? Millaset sykkeet? Miten oot tähän mennessä muuten juossu? Mikä on tavoite eli mihin juoksulla tähtäät?

Perusajatuksena lähtisin hakemaan vaihtelua intervallien ja vauhtilenkkien välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom