Juoksuapua!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja llumi
  • Aloitettu Aloitettu
Eli oon tässä alottelemassa lenkkeilyä. Löysin täältä jo hyviä neuvoja, kuinka pitkään ja koska juosta jne. :worship:

Suurin ongelma (sen lisäksi, että kunto on surkea, ainakin vielä) on, että joutuu pysähtymään vähän väliä niistämään / köhimään, kun nielu on täynnä limaa. Olen yrittänyt epätoivoista niistämistä ennen lenkkiä ja nenän kautta sisään, suun kautta ulos-hengittämistä, mutta ei auta. Sitkeää limaa kertyy siinä määrin, että hengittäminen on vaikeaa. Ja tällä kunnolla ei pysty juoksemaan hengittämättä kuin pari askelta, kun koko ajan hengästyttää muutenkin. :rolleyes: Mikä avuksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyppäs lekurilla valittamassa. Jos on vaikka keuhkoputken ja/tai poskiontelon tulehdus niin sitä räkäähän on.

ebeni sanoi:
Käyppäs lekurilla valittamassa. Jos on vaikka keuhkoputken ja/tai poskiontelon tulehdus niin sitä räkäähän on.

Kiitos vastauksesta! :) Voishan sitä lääkärillä käydä. Unohdin tarkentaa, että tää on siis sellanen pitkäaikaisempi ongelma, joka tulee vaan ulkona rasituksessa, muuten ei oo flunssaa tai muuta. Poskiontelotulehduksia oli joskus nuorempana, nyt ei enää vuosiin.

Astman ensioireet. No oikeasti, tuleehan sitä alussa sitä limaa, kun tulee helposti mentyä liaan kovaa ekoilla lenkeillä. Vielä syksy ja viileä pahentavat sitä limaneritystä ihan terveelläkin. Käyt lääkärillä varmistamassa asian, ettei ole mitään tulehdusta.. Jos olet muuten terve, niin pienennä vähän tehoa ja totuta elimistöä siihen juoksuun pikkuhiljaa. Pidempää lenkkiä, pienemmällä teholla.

Nostan tämän aiheen taas pinnalle. Itselläni on ollut vastaavanlaisia ongelmia. Henkeä ei ala ahdistamaan, mutta nenä täytyy niistää pari kolem kertaa lenkin aikana. Olen opetellut kyllä niistämään vauhdista, ettei tarvitse pysähdellä, mutta se saa kyllä sykkeen nousemaan hetkellisesti korkealle. Tulehduksia ei näkynyt olevan, kun vkävin vähän aikaa sitten lääkärillä muissa asioissa. Astmaakaan ei epäillä (PEF-puhallus oli hyvää luokkaa). Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia? Kaveripiirissä ainakin muutama samanlainen tapaus, mutta kukaan ei tiedä mistä johtuu.

Kyllä mä ainakin joudun niistämään lähes aina ulkona kovatehoisempaa liikuntaa harrastaessani. Aika yleistä tuollainen "rasitusnuha" lienee..

Kyllähän sitä joutuu vähän räkää poistaa nenästä vähän väliä, elikkä ei muuta kuin hanska nenän eteen ja nistää kaikki pois :rock:
Ittelläni alkaa ainakin valumaan nenä (eli se räkä ei ole mitenkään tukkivaa) kun olen lenkillä, eli jos ei niistäisi/pyyhkisi niin ulkoomuoto olisi samanlainen kuin 90-luvun karpaasilla :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom