Juoksu tulosta pitäis parantaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rookie^
  • Aloitettu Aloitettu
Ois semmonen juttu että en oo yläasteella enkä sen jälkeen harrastanu mitään juoksu taikka aerobista eli siitä on nytte noin 4,5 vuotta. Ja tupakkaa on tullu vejettyä vielä vähä pitempään. Salilla oon nytte käyny joku 1,5 vuotta ja nykyään on 4 jakoinen ohjelma. Reilun vuoden päästä ois intti ja pitäis toi juoksu saada kondikseen ennen sitä.

Miten mun kannattais alottaa toi juoksun harjottelu. Tupakan polton oon lopettanu tai koko ajan yritän :hyper: Salia joutuu varmaankin vähentämään kanss. Mut oon kokeillu tuota juoksemista ja alkaa aina parin sadan metrin juoksun jälkeen ottaan niin kipiästi nilkkohin/sääriin että juoksusta ei yksinkertaisesti tule mitään? onko kyse penikoista? oon noin 185cm/81kg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tai huonoista kengistä. Tottakai myös pohkeisiin/marsseihin ottaa jos ei ole vaan juossut piiitkään aikaan ja lähtee kerralla repimään. Kannattaisiko aloittaa reippaalla kävelyllä ja lisätä siitä pikkuhiljaa vauhtia. Gurummat kertokoon lisää ohjelmasta :)

Kannattaa alussa myös muistaa, että se juoksuvauhti ei aloittelijalla voi olla kovinkaan kova :). Täytyy myöntää että minua alussa ahdisti kun tuntui että kaikenmaailman sauvakävelijätkin menivät lujempaa. Kun kunto nousee se vauhtikin kuitenkin paranee. Kaverin kanssa jos hölkkäilee niin Pitää Pystyä Puhumaan -metodi toimii vauhdin hillitsijänä hyvin. Yksinään jos juoksee niin puhuminen voi saada aikaan muutamia kummastuneita katseita :D .

Kannattaa ainakin rauhallisesti aloittaa. Ihan turhaa yrittääkään pitää vauhtia yllä, tuntuuhan se pirun nololta kun kaikki ohittavat, mutta minkäs teet. Samahan se on salihommissakin alussa. :)
Itse hölköttelin ensimmäisiä lenkkejä vain hieman kävelyä nopeammin, mutta nykyisin polkupyöräilijöiden ohittelua tapahtuu käytännössä joka peruskuntolenkillä...
Kannattaa aloitella rauhallisilla ja pitkillä lenkeillä. Sitte jonkun ajan kuluttua kannattaa ottaa mukaan myös nopeita/kovia vetoja ja muita vastaavia.

EDIT: ja muista levätä tarpeeksi. Pyri aluksi vaikka kahteen-kolmeen lenkkiin viikossa. Sitten esim. kuukauden kuluttua voit koittaa, josko jalat jaksaisivat jo yhden lenkin per viikko enemmän. Näin pikkuhiljaa lisäilet lenkkien määrää (tavoitteista riippuen tietenkin, kumpaa painotat enemmän? Juoksua vai salia? Kannattaa miettiä miten tärkeänä pitää lihasmassaa ja esim. cooperia). Itselläni vähän viikosta riippuen noin kuusi lenkkiä.

No sinänsä haluan mieluummin painottaa salia ja hankkia voimaa. Mutta kohtuu hyvä juoksu kunto ois ihan hyvä olla. Tasapuolisesti molempia :) . Mutta tähtäimessä ois reilun vuoden päästä heinäkuussa porin prikaatin valmius joukkohin.

Kiitos tosta linkistä. Taidan kokeilla sitä nytten nii jospa sitä kesällä pystys jo juoksenteleen useamman kilometrin.

Onko liikaa treeniä jos teen tälleen.

Ma salitreeni
Ti Juoksulenkki
Ke salitreeni
To Juoksulenkki
Pe Salitreeni
La Juoksulenkki
Su Lepo

Ku eihän toi puol tuntia oo hirveen paljo.

Rookie^ sanoi:
Kiitos tosta linkistä. Taidan kokeilla sitä nytten nii jospa sitä kesällä pystys jo juoksenteleen useamman kilometrin.

Onko liikaa treeniä jos teen tälleen.

Ma salitreeni
Ti Juoksulenkki
Ke salitreeni
To Juoksulenkki
Pe Salitreeni
La Juoksulenkki
Su Lepo

Ku eihän toi puol tuntia oo hirveen paljo.

Sinulla kuitenkin todennäköisesti on jalkapäivä jossain välissä, joten kannattaa miettiä kerkiääkö jalat palautua siitä edellispäivän lenkistä. Mielestäni sellainenkaan ei ole mahdotonta, että mikäli aamulla käyt salilla niin tekisit yhden lenkin samana iltana. Täten saisit kaksi täyttä lepopäivää viikkoon.

Toisaalta minä itse keskityn paljon enemmän kestävyyteen, joten mielipiteeni voivat potareitten mielestä kuullostaa hölmöiltä :D
En siis usko, että tuossa liikaa treeniä on, mutta kuuntele kehoasi. Kyllä se sen aikanaan kertoo.

Olis yks kysymys tosta linkistä minkä naksu laitto: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Onko se niin tarkkaa juokseeko sitä nuin sekunttien mukaan vaan ajaisko se periaatteessa saman asian jos lenkki kestää sen puoltuntia mutta sen ajan hölkkää sen mukaan miltä tuntuu ja vaihtaa kävelyyn ku alkaa liikaa kipeytyyn? vaan onko sillä jotain suurta merkitystä että noudattaa tuota ohjelmaa.

Rookie^ sanoi:
Olis yks kysymys tosta linkistä minkä naksu laitto: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Onko se niin tarkkaa juokseeko sitä nuin sekunttien mukaan vaan ajaisko se periaatteessa saman asian jos lenkki kestää sen puoltuntia mutta sen ajan hölkkää sen mukaan miltä tuntuu ja vaihtaa kävelyyn ku alkaa liikaa kipeytyyn? vaan onko sillä jotain suurta merkitystä että noudattaa tuota ohjelmaa.

Pidä taukoa juoksusta jos selvästi ei kunto vain riitä tai esim. polvet kipeytyvät pahasti.
Jos kunto ei riitä, kävele sen verran kuin tarvitsee ja jatka juoksua sitten kun taas pystyt. Kannattaa muuten juosta mahdollisimman vähän asvaltilla, hiekatiet ja pururadat sopivat paremmin (ihminen kuitenkin on puuhastellut pehmeillä alustoilla aina, lukuunottamatta viimeisiä vuosikymmeniä).
Ei niitä sekunteja kannata laskea, kunhan suunnilleen oikein menee. Jos jokin jää hiukan lyhyeksi niin vedä seuraava lenkki vaikka vähän pidemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom