(Juoksu)kunnon nosto ilman peruskestävyystreeniä (ei näin)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anti_Laama
  • Aloitettu Aloitettu

Anti_Laama

Topikin mukaisesti tuli treenailtua muutama vuosi ja ajattelin että miten tästä olis järkevintä jatkaa.

Olen n. 3-4 vuotta käynyt vähemmän tai enemmän säännöllisesti lenkillä (olen nyt 19). Sillon kun en aluksi mitään mistään tiennyt niin juoksin aina aika kunnon rajalla ja ihan pohjalta piti nousta, ekat lenkit n.2,5 km ja sitä tuli hilattua joku 8kk ylös vähitellen niin jaksoin 8 km lenkin vetää. Nykyään 10-15 km juoksen n. kerta viikkoon ja päälle lyhyempää intervalli treeniä + vetoja 2 kertaa viikkoon.

Tosiaan en tiennyt peruskunnosta tai sykerajoista mitään vaan ajattelin että kyllä tää kaikki liikunta aina kuntoa nostaa. :rock: Tosiaan tulos oli sitten sellanen että parin kuukauden taukoja tuli pidettyä n. puolen vuoden välein kun palautuminen kesti välillä jotain päälle viikon ja motivaatio meni täysin metsään. Vedin ihan hulluja vetojakin silloin vielä kun ei peruskunto todellakaan ollut sen mukanen. Kyllähän jälkeen päin ajatellen toi kunto siinä nousi ja jaksoi pidempiä matkoja mennä mutta kehitys oli varmaan aika hidasta ja se kunnon taso oli epävakaa.

Reilu vuosi sitten kun vähän enemmän perehtyneenä treenailin niin ajattelin että noi 10-15 km lenkit on ne mun peruskunto lenkit ja vauhtikestävyys tulee lopusta. Nyt kun kokeilin uutta sykemittaria niin huomasin että voi prkl, liian lujaa oon juossut tuon pk lenkin ja kaikki lenkit sitä ennenkin.

Tossa oli esitieto höpötys. Kysymykseni siis on että kun nyt tämä mielestäni ihan kiva kestävyyden taso on suoritettu, vaikka täysin väärin oonkin treenannut, niin kannattaako mun oikeasti tolla pk alueella juosta jos jaksan nyt juosta tällä tavalla? Parantaako toi 10+ km juoksu peruskestävyyttä ylemmillä sykkeillä vai rasittaako vain liikaa elimistöä niin että kehitystä ei sitten tapahdu vauhtikestävyyspuolella, jota nyt olen enemmän treenaillut?

Luulisi, että tietty jaksais enemmän juosta viikkoa kohti jos laahustaisi 1-1,5 tuntia viikossa alle 140 sykkeellä ja sitä myötä kehitys nopeutuisi mutta enemmän kyllä nautin lenkistä reilummalla vauhilla ja kun oon siihen vauhtiin itteni totutellu niin on kyllä todella tuskallista kun joutuu melkein kävelemään sitten. :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alle 140 sykkeellä? Vaikka noi sykerajat onkin yksilöllisiä niin uskon kuitenkin että voit hyvin vetää noi PK lenkit 145-160 alueella. Tollaset alle 140 sykkeellä vedetyt lenkit oli ittellä ainakin turhauttavan hitaita ja kun laskin iän mukaan maksimisykkeestä sen PK alueen niin about tolle 145-160 alueelle päädyin. Ikää saman verran ku sulla. Ne pidemmät VK lenkit sitten voi vetää niin kovaa ku tuntuu sykkeestä välittämättä. En tosin tiedä oonko loppuviimeeks paras neuvomaan mutta tolla systeemillä itte reenasin. Kannattaa tosin pitää maltti mukana ja pitää niitä lepopäiviä kun siltä tuntuu.

Alle 140 sykkeellä? Vaikka noi sykerajat onkin yksilöllisiä niin uskon kuitenkin että voit hyvin vetää noi PK lenkit 145-160 alueella. Tollaset alle 140 sykkeellä vedetyt lenkit oli ittellä ainakin turhauttavan hitaita ja kun laskin iän mukaan maksimisykkeestä sen PK alueen niin about tolle 145-160 alueelle päädyin. Ikää saman verran ku sulla. Ne pidemmät VK lenkit sitten voi vetää niin kovaa ku tuntuu sykkeestä välittämättä. En tosin tiedä oonko loppuviimeeks paras neuvomaan mutta tolla systeemillä itte reenasin. Kannattaa tosin pitää maltti mukana ja pitää niitä lepopäiviä kun siltä tuntuu.

Kiitti nopeesta vastauksesta. En kyllä tiedä montaa treenaria jotka sitä vauhtii matelisi kun minä alle 140 sykkeellä mutta toi 145-160 on aika asiallinen vauhti itelleni pidemmillä lenkeillä.

Kiitti nopeesta vastauksesta. En kyllä tiedä montaa treenaria jotka sitä vauhtii matelisi kun minä alle 140 sykkeellä mutta toi 145-160 on aika asiallinen vauhti itelleni pidemmillä lenkeillä.
Yksi näppärä tapa millä voi arvioida sykkeitään, on sykeskaala, jota käyttää juoksuun. Laaja skaala tarkoittaa hyvää kuntoa ja monipuolista harjoittelutaustaa. Jos nopeimmilla vk-lenkeillä (anaerobisen kynnyksen tuntumass) syke on esim. 180 ja hitaimmilla pk-lenkeillä syke on 130, niin "skaala" on 50 lyöntiä. Jos sen sijaan nopeimpien ja hitaimpien lenkkien ero sykkeissä on vain 10 - 30 lyöntiä, niin voi kyllä sanoa, että päin persettä harjoittelee.

Yksi näppärä tapa millä voi arvioida sykkeitään, on sykeskaala, jota käyttää juoksuun. Laaja skaala tarkoittaa hyvää kuntoa ja monipuolista harjoittelutaustaa. Jos nopeimmilla vk-lenkeillä (anaerobisen kynnyksen tuntumass) syke on esim. 180 ja hitaimmilla pk-lenkeillä syke on 130, niin "skaala" on 50 lyöntiä. Jos sen sijaan nopeimpien ja hitaimpien lenkkien ero sykkeissä on vain 10 - 30 lyöntiä, niin voi kyllä sanoa, että päin persettä harjoittelee.

Ok, pitää mittailla tota sykettä nyt nopeemmilla lenkeillä myös ja kattoa toi skaala. Juosin eilen sellaset 15 km aika rauhallista vauhtia, 83 minsaa. Sykkeet oli 150-165, spurtilla 170+. Alemmilla sykkeellä olisi menny varmaan kolme tuntia.

Olin kyllä tunnin uinu pari tuntia ennen tota juoksua ennen, en tiedä miten vaikutti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom